Rijbroek met zitvlak? waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Rijbroek met zitvlak? waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 09:53

Hallo,

Ik vroeg mij af of een rijbroek met zitvlak helpt tegen het naar voren schuiven in het zadel?
Tot nu toe heb ik altijd rijbroeken gehad zonder zitvlak.

Wat is jullie ervaring daarmee?
Waarom kies je nu voor een rijbroek met of zonder zitvlak?
en dan heb je nog kunstof of leren zitvlak, wat is daarin het verschil?

Joukje_04

Re: Rijbroek met zitvlak? waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:55

Vroeger had ik altijd rijbroeken zonder, want ik had wel gehoord dat als je eenmaal met zitvlak hebt, je niet meer zonder kunt. Dat is ook zo :P Ik vind met zitvlak nu een stuk fijner zitten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:58

Als ik een rijbroek zonder (kunst)leren zitvlak koop, ligt hij binnen 3 weken in 20 stukken. Plus dat ik zonder zitvlak mezelf open rijd.

Maar wat bedoel je precies met schuiven?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 09:59

Joukje_04 schreef:
Vroeger had ik altijd rijbroeken zonder, want ik had wel gehoord dat als je eenmaal met zitvlak hebt, je niet meer zonder kunt. Dat is ook zo :P Ik vind met zitvlak nu een stuk fijner zitten.

Maar wat vind je dan het veschil, waarom wil je niet meer terug naar de rijbroeken zonder zitvlak?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:59

Ik heb zowel met als zonder leren zitvlak, maar met leer zit ik net wat stiller in m'n zadel.
Leer en kunststof maakt in mijn ogen niet zo heel veel verschil, ik heb beiden, maar het gaat naar mijn idee meer om de 'stroevigheid'.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:00

Ik heb de neiging om naar voren te glijden in mijn zadel ( dit zadel is sowieso niet goed voor mijn, omdat ik last krijg van mijn kruis) Ik ben aan het zoeken naar een ander zadel alleen valt dit nog niet mee. Veel zadels geprobeerd maar overal hetzelfde probleem.

hetjerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:02

ik heb van allebei een rijbroek dus met en zonder zitvlak. zelf rijd ik alleen met de broek met zitvlak en omdat dit lekkerder zit en omdat ik hierdoor steviger blijf zitten in het zadel

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:02

Dan heb je het idee of glibber je alle kanten op.. het kunstleer zet je vaster in het zadel, dat schuift niet. Ik zit er persoonlijk veel stiller door én als ze een keer wegvliegen naar links of rechts blijf je beter plakken.
Ook als je gaat staan in de beugels heb je meer grip met de vlakken die aan de zijkanten zitten bij je knieën.
Ik had eerst alleen de witte rijbroek met zitvlak, want ik vond laarzen altijd erg glad, rijd thuis met chaps, toen ik om een nieuwe rijbroek zocht meteen voor normaal rijden ook maar eentje genomen. Kan nog wel zonder, maar zit stiller met zitvlak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:04

upendo schreef:
Ik heb zowel met als zonder leren zitvlak, maar met leer zit ik net wat stiller in m'n zadel.
Leer en kunststof maakt in mijn ogen niet zo heel veel verschil, ik heb beiden, maar het gaat naar mijn idee meer om de 'stroevigheid'.

Ik vind het verschil tussen kunststof en leer wel heel groot. Vind leer een heel stuk fijner zitten, soepeler e.d. Maar wie weet heb ik gewoon slechte kwaliteit kunststof gehad.

Ik zit ook niet iets stiller met leer, of in ieder geval het zit wat minder glad. Verwacht geen wonderen als je niet kan stil zitten en dan in eens een leren zit vlak gaat gebruiken. :)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:05

HBZ schreef:
Ik heb de neiging om naar voren te glijden in mijn zadel ( dit zadel is sowieso niet goed voor mijn, omdat ik last krijg van mijn kruis) Ik ben aan het zoeken naar een ander zadel alleen valt dit nog niet mee. Veel zadels geprobeerd maar overal hetzelfde probleem.

Oeh, dat is pijnlijk, ik heb het ook gehad. Als ik het zadel op het ene paard had was het goed, op de andere drukte het mijn bovenlichaam naar voren en ook last van het kruis. (Zo erg dat ik als ik daarna naar de wc ging bijna door de grond ging omdat het open was!)

Maar dat op het kruis zitten zal niet verholpen worden door de rijbroek hoor.. dat is dus een ander probleem, snel deze verkopen en andere zoeken!

Helemaal kunstof vind ik elastischer in geheel, met opstappen e.d. wel handig, maar stap nu gewoon met stoel of krukje op.
Laatst bijgewerkt door Elan_GV op 13-06-13 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:08

Sinds ik er 1 heb gehad met zitvlak wil ik ook niet meer zonder omdat je net iets beter blijft zitten, het geeft net die stroefheid om iets meer grip te hebben op het zadel waardoor ik beter kon doorzitten en minder snel uit het zadel gleed en dus beter de beweging van het paard kon volgen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:29

Bij een broek zonder zitvlak heb ik nu beeld van iemand die in z'n blote kont aan het rijden is...

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:30

Je bent me net voor Margreet, ik dacht precies hetzelfde _O-

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:57

Haha :')

Ik heb ooit met een rijbroek zonder zitvlak gereden, maar dat vond ik 3x niks. Heb het idee dat ik steeds heen en weer schoof, en totaal geen grip had (dat was denk ik ook het geval.) Nu rij ik met een broek met een kunstleder zitvlak. Ik zit veel stabieler hierdoor!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:01

ik rijd vrijwel altijd met , vooral op
paarden die nog wel een willen uitzwenken :j :')

xxdooxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:06

Ik heb 1 met en 1 zonder. Ik vind met zitvlak beter. Je ziet toch steviger in het zadel. Ook heb ik minder last van mn kont na de tijd haha. Helaas is deze broek nu uitgescheurd bij mn kruis :o . Leuk die hoge paarden :+

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:07

Ik vind een rijbroek met zitvlak fijner zitten

Nathalieeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:10

ik vind het ook fijner zitten

Mazikeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 18:52

Ik vind een leren zitvlak juist niet lekker zitten, stoffen vind ik prima zitten.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:53

Hoe de broek zelf zit maakt voor mij geen verschil, maar het zonder zitvlak slijten de broeken gewoon veel sneller en je hebt minder grip in het zadel.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:58

Ik heb ze met en zonder zitvlak en dan ook nog eens in verschillende types en ik kan niet echt zeggen dat ik nu met de 1 beter blijf zitten dan met de ander, ligt misschien ook aan je houding/zit of het type zadel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:58

Ik heb een tijd met beide gereden (om en om natuurlijk :P ) . Dan is het verschil niet zo groot. Echter ook een tijd met alleen (kunst-)leren zitvlak gerden en dan is de terugschakeling wel groot. Vind het belangrijk dat ik ook zonder hulpmiddel netjes stil kan zitten :o

idd mnkortleve, had ik dus ook.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:02

HBZ schreef:
Joukje_04 schreef:

Maar wat vind je dan het veschil, waarom wil je niet meer terug naar de rijbroeken zonder zitvlak?

Dan heb ik het idee dat ik minder grip heb/minder stevig in het zadel zit :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:03

Ik heb beide (gehad), maar nu heb ik gewoon weer eentje zonder, het maakt mij echt geen ruk uit.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:05

ik vind het wel fijn rijden omdat je net wat meer grip hebt, maar in de zomer vind ik het echt heel vervelend, als het warm wordt rijd ik alleen zonder zitvlak, vooral omdat ik ook moet fietsen naar stal. en dat is echt niet lekker met zon dikke stugge lap tussen je benen.