Ja ja weer een vraag ring verkennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pitbullgup

Ja ja weer een vraag ring verkennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 19:50

Afgelopen weekend zijn we op stal Swanenberg wedstrijd gestart in de M1.
Daar was de Z ring verkleind naar 20 x 40 dus klein stukje ring voor het losrijden/wachten voor de proef. Dus ik rijd toen ik aan de beurt was de ring in om mezelf te melden bij de jury, die mij er meteen op wijst dat ik om de ring de baan moet verkennen.
Nu was ik in de veronderstelling dat je eerst de rijbaan in de ring mocht verkennen als je er dus niet volledig omheen kunt rijden.

Citaat:
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie de ring betreden en deze verkennen. De combinatie hoeft na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.

Maar ja wat is dan volledig ik kon namelijk wel volledig om de 20x60 maar niet de 20x40. Paar weken terug waren we daar ook voor selectie en toen mocht je dus wel eerst de baan verkennen.

So me is cunfused :o :o :o help!

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:55

so i am confused!!! Je kon de ring volledig verkennen aan de buitenzijde alleen moest je wat verder rijden om aan de korte zijde te komen, gebeurt wel vaker zo, vaak halen ze op de hoeken even een hekje weg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:08

Ja dit is inderdaad een leuk voorbeeld. Het klopt wat je zegt: Als je niet volledig om de ring heen kan rijden mag je de ring in om te verkennen. Maar ik begrijp dat je geheel om de 20 x 60 baan kon rijden maar dat er een 20 x 40 was uitgezet dus een extra korte zijde 20 meter uit de andere korte zijde?
Ja ik zou je gewoon de baan in laten gaan maar ik kan me voorstellen dat andere jury's redeneren dat je er omheen kan en dat je die korte zijde ook al verkend had.

Candeletta

Re: Ja ja weer een vraag ring verkennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:16

In principe moet je altijd rond de ringrijden als dit kan. Dus kan je rond de 20x60, dan kan je ook rond de 20x40. Als je toch nog twijfelt zou je dit even aan de ringmeester kunnen vragen.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 20:27

@countryhorse; het is zeg maar een volledig afgezette 20x60 ring met witte hekjes ( behalve hekje bij a) alleen dan waren er op de 40m weer een rijtje hekjes gezet om er dus een 20x40 ring van te maken

@ candalette dat kon dus in principe niet aangezien je niet van buiten niet om 1 korte zijde van de ring kan rijden

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:13

Dan kon je toch nog steeds een rondje rond de 20x60 bak rijden.. of je rijdt even in het 20x20 afgezette stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:57

Je kunt om de ring heen, of ie nou 40 of 60 m lang is, je kunt er omheen, dus ik had je er ook weer uitgestuurd :j In het 20x20 stuk mag je idd wel gewoon verkennen, maar niet in de ring waarin je rijden moet.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:31

Oké thanx duidelijk :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:11

Teken het eens, want ik denk niet dat ik het begrijp. Als je rond de 20x60 kan, dan kan je toch ook om de 20x40 rijden? Dat is kleiner, dsu dan zou er toch plek zat moeten zijn :?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:14

Ze bedoelt dat het hekje na de hoek niet is weggehaald en ze dus niet de bocht om kan waar de 20 x 40 ring eindigt denk ik.

Ik heb geleerd altijd bij de jury of ringmeester te vragen of ik in de ring mag, want ook als er een hele lange zijde niet te rijden is vinden sommige juryleden nog dat je buiten de ring moet blijven.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:31

Ja precies zoals horseyfries zegt. T maakt me verder niet uit en had gelukkig geen -2 gekregen maar t was me nu gewoon nu duidelijk om de ene jury het dus wel toe laat en de ander niet

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:39

Ik heb dit destijds op de jurycursus gevraagd en daar werd aangegeven dat je de ring in zou mogen, omdat je niet om de 20x40 lengte heen kan rijden als dit door is gebouwd naar 20x60. Het is idd een beetje voor meerdere interpretaties vatbaar

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:48

Volgende keer maar gewoon bij de ringmeester checken denk ik dan hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:44

pitbullgup schreef:
Volgende keer maar gewoon bij de ringmeester checken denk ik dan hihi

De ringmeester heeft daar echt geen bal over te zeggen ;) Gewoon jury vragen, heb je meteen duidelijkheid.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:25

Nou ja, hij bepaalt het niet. Maar een beetje ringmeester checkt dat toch van tevoren even met de jury. Of hij heeft al een paar combinaties de ring in zien gaan of om de ring heen zien rijden. Dus het is echt niet heel gek om het even bij de ringmeester te checken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:29

Oei lastige situatie ja, ik kijk altijd wat de andere combinaties doen, en vraag het vaak ook even aan degenen die al gestart zijn , als het onduidelijk is.
Ik denk dat ik weet welke ring jij bedoelt, die naast de stapmolen ligt ?
Daar is het altijd een welles-nietes spelletje of er nu wel omheen kan of niet.
Is er niet helemaal op gemaakt, maar je kunt er omheen, alleen dat is dan wel hobbel de hobbel ...

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 20:08

Nee Bregje gewoon de ringen achterin maar losrijden was wel bij de stampmolen dus kon niet zien wat de combinatie voor mij had gedaan en die had zelf nogal de handen vol aan d'r paard aangezien die bang was voor andere paarden :+

@ relaxed; jury zat aan het uiterste einde van de ring dus was ook niet ff makkelijk om te checken hihi

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:42

Oke, daar rijd ik wel altijd gewoon om de ring, en dan meld de jury wel of ik in de ring mag starten of niet.
Maar dat is geen twijfelgeval eigenlijk daar, ja je hebt wel een stukje ring om nog even te rijden, maar je moet alsnog rond de ring daar , omdat het kan.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:43

Zoiets hadden wij dit weekend ook. Alleen daar stond bij de A ook nog een hekje op de korte zijde. Je kan dus niet netjes langs A de ring binnenrijden en begint dus altijd met een slinger op de AC-lijn. 3 van de 4 jury's (2 dagen 2 proeven) lieten van binnen de ring starten. Jury nummer 4 wilde dat we van buiten de ring startten. Bij de startlijsten hing overigens een briefje dat er van binnen de ring gestart zou worden i.v.m. het vlotte verloop van de wedstrijd.