Laten staan of...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Laten staan of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:01

Ik heb een driejarige die inmiddels zadelmak en door gereden is. Dit alles heeft ze erg goed opgepakt. Ik heb haar nu weer in het land gezet. Nu is zij nog niet verkeermak en ik vroeg me af of het een handige zet is om samen met haar wandelingen langs de weg te maken. Uiteraard in een opbouwende fase en niet onder het zadel, maar er naast lopend. Of laat ik haar gewoon staan en doe er nu eerst niks meer mee.
Hoe lang stonden jullie "jongelingen" in het land toen ze weer langzaamaan aan de slag gingen?

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:03

Gewoon lekker mee gaan wandelen zou ik zeggen. Dat kan zeker geen kwaad?
En hoe meer ze 'in de hand' blijven, hoe makker ze blijven.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:03

Ik zou ook lekker ermee gaan wandelen als ik jou was.
dat kan helemaal geen kwaad

LauLoveTosca

Re: Laten staan of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:06

Lekker wandelen! Zou wel hoofdstelletje omdoen dan heb je wat meer controle.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:56

Mijn gedachte was -is idd ook, wat kan er mis zijn met een stukje aan de hand wandelen om haar kennis te laten maken met het verkeer. Lichamelijk gezien zou het geen kwaad kunnen, maar hoe zit dat tussen de oortjes. Ik neem aan dat het beleren e.d toch ook een bepaalde impact heeft, nu zet ik haar in het land om alles te kunnen verhapstukken, en zou haar vervolgens
(om de dag bv) er weer uit halen om haar voor het volgende "nieuws" te plaatsen.
Daar zit um dan ook voor mij de twijfel of ik er goed aan zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:56

Idd om de dag pakken en dan beginnen met een week 5 minuten. Dan de volgende week 10 min etc. Hoofdstel in en longeerlijn erom voor de veiligheid.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:58

Wandelen lijkt mij de beste manier om haar te laten wennen. Ooit zal ze toch moeten wennen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:59

Ik heb momenteel een vierjarige die verder doorgereden wordt en binnenkort zal mijn andere vierjarige beleerd worden.
als de paarden goed zadelmak zijn en iets verder doorgereden onder het zadel dan zullen zij met minimaal een ander paard mee op buitenrit gaan.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:03

Tsja ik ging nooit gelijk wandelen omdat ik de kans dat ze schrokken en terug renden ( met alle gevolgen van dien ) te groot vondt,, als het een heeeeel rustig stuk is zou ik het wel durven in de straat zelf.. Maar aan de drukke weg zou ik toch echt eerst even langs de weg gaan staan dat mocht ze schrikken dat ze direct terug naar stal rent mocht ze los komen.. 4 a 500 kilo paard hou je met een goede schrik actie echt niet bij je met de beste wil van de wereld niet.

Ik zou ook de eerste keer gaan met een goed stabiel paard mocht ze schrikken en zien dat het stabiele paard geen drama maakt dat ze zich kan bedenken.

Gek genoeg zit ik er de eerste keer liever op.. Zodat mogen ze weg rennen ik iig niet met lege handen kom te staan en mee lift op de rug van het paard de kans dat ik dan controle verlies vind ik minder aanwezig..

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:11

Ik durf het in m'n èèntje wel aan hoor :-). Ik heb grondwerk met haar gedaan en ben niet onder de indruk van haar schrikken. Ik heb ook alleen schriktraining met haar gedaan en ook dit ging prima. Ik kies eerst de rustige momenten en idd zoals een voorgangster al aangaf een 5tal minuten. Dit kan stap voor stap uitgebreid worden qua tijd en meer of minder drukte op straat/weg/fietspad.

Nedra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:24

Ik zou ook lekker gaan wandelen en rustig opbouwen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:12

Icrack schreef:
Ik durf het in m'n èèntje wel aan hoor :-)

Is geen kwestie van durven, je moet je afvragen wat verstandig is. Heel goed dat je beseft dat je een driejarige tussen de oren fris moet houden. En om het voor je paard makkelijker te maken is het gewoon beter om haar samen met een ander paard het verkeer te leren kennen. Ik heb zelf de fout gemaakt met mijn indertijd supermakke driejarige, ging alleen er te voet (aan de hand) mee naar de manege bij slecht weer, hij keek wekenlang nergens van op. Tot het hem net teveel werd qua verwerking en hij helemaal flipte. Levensgevaarlijk. En dan sta je toch alleen en moet je weer thuis zien te komen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:19

Een keer of 3 per week meenemen voor een wandeling is heel goed te doen als je omgeving er geschikt voor is en je bij voorkeur ook een braaf volwassen paard mee kunt nemen. Paarden leren heel gemakkelijk van het voorbeeld van een ander paard, doe er vooral je voordeel mee.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:09

Mijn pony is 2 en daar loop ik ook heel wat mee af.
Langs de grote wegen en al, niks mis mee hoor.

Merk er overduidelijk profijt van, ze is zowat bomproof!

masauri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:42

Ik zou zeker kijken waar je de eerste keren naartoe wandelt. En toch altijd een "ontsnaproute" in het achterhoofd houden als het is mis moet gaan dat je snel weg kan. Veiligheid voor alles.

jillenshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:03

Ik zeg gewoon lekker gaan wandelen,beetje aan het verkeer laten wennen.
Zou tussendoor ook veel blijven poetsen en veel leuke dingen met hem doen!
Ik zou trouwens de eerste keren met hem in een hele rustige omgeving gaan wandelen waar bijna geen verkeer is,bijvoorbeeld een rustig bos ofzow.want ja indd veiligheid staat voor alles!
Nog veel succes!

bonnie128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:09

ik zou er ook mee gaan wandelen

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 12:09

Dat ik niet onder de indruk ben van haar schrikken wil niet zeggen dat ik als een kamikaze piloot langs de weg loop en mezelf, mijn paard, maar vooral ook derden bloot stel aan onverantwoord gedrag, risico e.d. *D *D *D
Ik ben al lang geen "Penny" meer en weet heel goed een inschatting te maken wat wel en niet verantwoord is :-).
Uiteraard hou ik rekening met een escape voor het geval dat.

Intussen heeft ze haar eerste wandelingetje gehad op een rustig moment, dat ging verder prima. Wij verhuizen binnenkort naar een stalling waar ik de beschikking heb over genoeg zandpaden, bos en heide *D . Voor nu laat ik haar eerst lekker met rust om over twee weken samen met haar lekkere wandelingen aan de hand het bos te verkennen.
Aan de andere kant van het bos loopt een weg, dus als zij er "klaar" voor is, nemen we stukje bij beetje korte momenten fietspad mee om haar te laten wennen aan overig verkeer.
Lijkt mij een prima start/begin :-)

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:12

Als je met je paard gaat wandelen aan de lijn, vergeet niet handschoenen aan te doen.
Als het touw door je handen vliegt, voelt niet echt lekker. :(
Veel succes

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 12:15

Idd Gonda, ik draag handschoenen en daarbij heb ik een 4 tal knopen in de leadrope zodat ik een "stop" en houvast heb als dat nodig is :-)

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:33

Hahaha goede voorbereiding zo te lezen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:40

Ik doe het ook altijd alleen. Dat heb ik zo besloten omdat ik altijd met alles alleen met een jong paard werk. Ineens een tweede persoon erbij zou dus voor het paard een onstabiele, nieuwe factor zijn en zou dus mogelijk een spanningsbron zijn.
Hoofdstel in, longeerlijn eraan, handschoenen en goede stevige schoenen waar je niet meteen uitgetrokken wordt.
Als ze echt willen gaan, gaan ze toch. Daar doet een tweede persoon niets aan. Dan is het enkel hopen dat de lengte van jouw longeerlijn genoeg is voor het paard om terug bij zinnen te komen. :D

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 15:07

Ik doe het ook liever alleen, ik voel me daar ook goed en vertrouwd bij zolang ik er naast loop dan :-). Onder het zadel daarintegen ga ik liever eerst met de groep mee.
Mijn meiske is kijkerig, maar wel steunzoekend bij mij als de situatie er naar is. Als ze echt schrikt blijft dat tot nu toe bij een paar meter opzij springen en met luid gesnuif, afwisselend kijkend naar hetgeen waar ze van schrok en naar mij voor steun/geruststelling. Vandaar ook mijn vertrouwen dat het wel goed komt.
Mijn twijfel zat um puur in het feit dat ik haar mss voor teveel nieuws zou plaatsen omdat ze ook net beleren en doorrijden voor de kiezen kreeg. Het moet geen zootje tussen de oortjes gaan worden vinnik.