Bijter!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KayleeJane

Bijter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:05

Op de manege hebben wij een paardje staan dat echt verschrikkelijk bijt!
Als je de stal in komt en je pakt gelijk haar halster dan doet zij niets, maar als je gaat poetsen oid dan begint zij gelijk te bijten! Dit niet zo zachtjes, maar ze bijt ook echt door! Ze heeft verschillende jassen gesloopt en ook werkelijk bij mensen tot bloedens toe gebeten..
In de les doet zij super lief, maar op stal is het een ramp.
Ze is al nagekeken, maar er is niks gevonden.
Nu draagt ze een muilkorf met poetsen, maar dit is toch geen echte oplossing?!
Er moet iets aan te doen zijn lijkt me.. Zelfs door de muilkorf "valt ze aan".
Ik durf haar stal eigenlijk niet meer in..
Help!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:07

Er is zeker wat aan te doen. Maar het is een manegepaard en wil je het eerlijk tegenover het paard houden is het beter om allemaal 1 lijn te trekken hoe je het oplost dat voor het paard wel zo prettig en is het probleem ook zo verholpen maar als er 5 van 10 nauwelijks corrigeren is het gewoon enorm lastig voor het paard.
Best zou zijn dat de manege eigenaar of instructeur met het paard aan de slag gaat zodat die het begin maakt om het af te leren en vervolgens andere mensen daarbij helpt en er dus bij blijft zodat het paard hetzelfde behandeld wordt.

KayleeJane

Re: Bijter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:10

In het begin voordat ze de muilkorf had bleef er altijd instructie bij. Maar nu ze dat ding heeft zouden we het zogenaamd zelf moeten kunnen. Ze word er niet minder aanvallend door.. Helaas al vaak aan ze doorgegeven maar ze luisteren niet echt.. Tot er weer een huilend kind is dalijk :(

Sonnenritter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:16

Dat gaat over whamira..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:09

Best link zo'n muilkorf want als ze doorheeft dat bijten niet meer werkt gaat ze wellicht trappen.
Ik denk dat uit de stal halen het beste werkt, vaak is het territoriumgedrag en uit het territorium halen wil nog wel eens verschil geven.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:04

Loop eens niet zomaar de stal in, maak de stal open en wacht tot zij zelf contact komt zoeken. Doet ze dat met de oren plat, strak bekkie e.d. blok haar dan(zweepje tegen borst tikken bv, zo zacht als kan, zo hard als moet) en stuur haar een paar stappen terug, maar doet ze het ontspannen biedt dan je hand aan om te snuffen, maak rustig contact, lijn haar aan en neem haar mee de stal uit. Geef haar het recht op rust in haar stal, in de eerste instantie zeker.

Wil je poetsen, begin dan eens met je handen over haar heen(niet met borstel/roskam), netjes bij de schoft in een fatsoenlijke paardengroet, werk vandaar uit naar andere plekken, steeds weer terug naar die schoftplek en weer naar een andere plek. Kijk goed waar ze "knorrig" van wordt en werk eraan dat die plekken geaccepteerd gaan worden door steeds weer terug te gaan naar een plek die wel ok is. Wees ook heel zacht met je handen, leg je hart in je handen, raak haar aan alsof ze van goud is, beweeg kalm en zeker, niet stiekem of juist snel en wantrouwend.
Kijk of het wel nodig is om haar te poetsen, je kan best een keertje overslaan en alleen wat rommel van de zadelplek verwijderen als dat moet.

Misschien heeft ze een gevoelige huid en vindt ze de roskam niet fijn, misschien heeft ze zoiets van blijf uit mijn stal, mijn veilige plek! Misschien zijn mensen ruw/onbeleefd geweest met haar met borstelen, misschien is ze dat gepulk gewoon zat en weet ze dat ze mensen kan intimideren doo zo te doen.

Wil ze bijten, zwaai dan eens heen en weer met je armen om je persoonlijke ruimte aan te geven, maak je niet druk als ze daar haar neus zelf in steekt en geraakt wordt, vertraag niet, maar tik ook niet harder en vooral, tik niet gericht, maak het compleet onpersoolijk, jij beweegt, het is haar keuze om daar haar neus in te steken of niet.

lotje1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:17

zo'n pony hebben wij ook op de manege,
die pony houdt gewoon van haar privacy, de stal is haar veilige plekje dus bijt ze wel eens als je haar borstelt in stal of dicht bij haar stal komt, (vroeger deed ze dat vaker) maar als je met zekerheid en toch met beleid haar stal in ging een gewoon rustig ging borstelen vond ze het wel goed. deze pony deed ook heel lief in de les en ook als ze haar bit in had deed ze haar oren in stal ook naar voren

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:31

Het is zo plotseling vaak met dr.. Ik ga zeker proberen met die hele kalme aanpak! Tis ook jammer dat ze voelt dat ik zo voorzichtig met dr ben lf zelfs wat bang.. Ze is zo een poppetje om te zien! Lief bekkie enzo en dan ineens HAP :(

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:03

Ik vind het inderdaad een beetje raar dat alle klanten haar nog steeds doen. Wij hebben ook een paard op de manege die zo doet. In het begin deed alleen het personeel haar (kleine manege dus maar 4 mensen met dezelfde aanpak). Het gaat nu stukken beter, maar alsnog wordt zij alleen gedaan door personeel en enkele (volwassen) mensen die haar wekelijks rijden.
Ik vind het persoonlijk onverantwoord van de manege om haar door klanten en zeker kinderen te laten doen. Over een tijdje gaat ze zo inderdaad schoppen, of slaan met haar muilkorf (en die komt ook hard aan!)

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 11:42

Er is niet lekker over nagedacht nee..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:15

KGasfart schreef:
Het is zo plotseling vaak met dr.. Ik ga zeker proberen met die hele kalme aanpak! Tis ook jammer dat ze voelt dat ik zo voorzichtig met dr ben lf zelfs wat bang.. Ze is zo een poppetje om te zien! Lief bekkie enzo en dan ineens HAP :(

Je kan haar bv eerst met de achterkant van je zweep aaien(een nh stok zou beter zijn, geeft je wat meer afstand) zodat je wat afstand hebt en je veiliger voelt. Met de zweep is zoals gezegd wat lastiger in deze, maar het geeft je wel genoeg afstand om haar goed te kunnen zien, dan heb je wat minder last van dat ineens hap, dan zie je het wat beter aankomen.
Niet met de voorkant van de zweep doen, je wil niet perongelijk zwiepen.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 21:02

Bowen schreef:
KGasfart schreef:

Je kan haar bv eerst met de achterkant van je zweep aaien(een nh stok zou beter zijn, geeft je wat meer afstand) zodat je wat afstand hebt en je veiliger voelt. Met de zweep is zoals gezegd wat lastiger in deze, maar het geeft je wel genoeg afstand om haar goed te kunnen zien, dan heb je wat minder last van dat ineens hap, dan zie je het wat beter aankomen.
Niet met de voorkant van de zweep doen, je wil niet perongelijk zwiepen.

Oh dat is wel eens te proberen!

louiisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:09

KGasfart schreef:
Als je de stal in komt en je pakt gelijk haar halster dan doet zij niets, maar als je gaat poetsen oid dan begint zij gelijk te bijten! Dit niet zo zachtjes, maar ze bijt ook echt door! Ze heeft verschillende jassen gesloopt en ook werkelijk bij mensen tot bloedens toe gebeten..
Help!

heeijjj! bedoel je viana? de nieuwe op de eendekooi :) ?

iik denk persoonlijk dat ze het niet fijn vind als manegepony...
eersst deed ze het nog niet maar nu heel erg

al geprobeerd terug te slaan?

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:12

louiisaa schreef:
KGasfart schreef:
Help!

Pardon? Terug slaan? Ik hoop voor jou niet dat je bij mij op de manege komt, want dan kan je gelijk rechtsomkeert maken. Het is hoogst waarschijnlijk niet de fout van het paard, maar van het personeel/eigenaar die dus blijkbaar niet naar het paard luisteren.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 16:36

nambi schreef:
louiisaa schreef:

Pardon? Terug slaan? Ik hoop voor jou niet dat je bij mij op de manege komt, want dan kan je gelijk rechtsomkeert maken. Het is hoogst waarschijnlijk niet de fout van het paard, maar van het personeel/eigenaar die dus blijkbaar niet naar het paard luisteren.

Nee absoluut niet Vienna.. dat is het meest makke beestje ooit!
En TERUG SLAAN?!!! Alleen een idioot slaat zijn paard.. een corrigerende tik oke maar terug slaan?! En bij haar een corrigerende tik wil ik niet eens geven want het is duidelijk dat ze het niet doet omdat ze zo gemeen is.. dan maak je dr alleen maar bang.. -:(- -:(-

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:13

Slaan is nooit de oplossing inderdaad :)