paard buiten niet te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dtjebabey

paard buiten niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:27

Hallo
ik ging vandeweek buitenrijden ik wou een rustig gallopje doen & ineens gooit ze der hoofd omhoog en pakt ze het bit vast en bijna
niet meer terug te krijgen , wie heeft er wat tips ofzo wat ik daar aan kan doen het is een sterke haflinger.

Mazikeen

Re: paard buiten niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:28

Voor het hoofd omhoog gooien, een martingaal om doen?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:29

ga met een ander paard naar buiten, en laat die voorop gaan. dan kan je daar opafremmen.
heb je al gedacht (voor de andere bokkers: rustig aan, het is een vraag..) aan een scherper bit? een met wat meer werking? alleen voor buitenrit?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:30

Is het misschien ook een optie om een wat scherper bit in te doen? Het zal voor het vastpakken niet zo helpen maar dan is ze makkelijker terug te houden.
Het kan ook dat haar bakstukken wat strakker moeten, dan kan ze het bit minder makkelijk vastpakken.

dtjebabey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:33

ElJinete schreef:
Voor het hoofd omhoog gooien, een martingaal om doen?

ja ik had een tiedeman om op het gaatje 2 x

dtjebabey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:34

kitlover schreef:
ga met een ander paard naar buiten, en laat die voorop gaan. dan kan je daar opafremmen.
heb je al gedacht (voor de andere bokkers: rustig aan, het is een vraag..) aan een scherper bit? een met wat meer werking? alleen voor buitenrit?

ja er was ook iemand bij maar daar reageerde ze niet op :O
ja heb nu gewoon een enkelgebroken bit x

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:39

Als een martingaal geen uitkomst bied, kan je de controle terug krijgen door juist meer naar voor te rijden op je been, maar op je zit terug te rijden. De teugel mag je dan zelfs iets laten vieren. Ik zou wel eerst in een bak proberen hoe je paard reageert op het loslaten van de teugel en het door drijven en alleen met je zit terugrijden. En je moet ook wel lef hebben en stevig zitten.
In wezen zeg je aan de ene kant: zoek het maar uit (teugels laten vieren) en als hij dan dreigt te vallen omdat hij geen steun meer heeft in de mond, zeg je: nou jij wilde hard, dan gaan we ook hard (drijven) vervolgens met je zit: nu mag je zachter.

Klinkt als een heel verhaal, maar dit gebeurd echt in een minuut. Mits je paard aan de beenhulpen en zit is.

dtjebabey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 22:06

Wat raden jullie voor bit aan xx

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:48

Ik raad je beslist geen scherper bit aan. Ook geen martingaal of een thiedeman of andere hulpmiddelen die strenger in werken. Op de lange duur gaat het niet helpen.

Je kunt proberen om de kracht van je haflinger te bestrijden, of je kunt ervoor kiezen om ermee samen te werken.
Vaak worden koudbloeden gezien als stevige paarden die een eveneens stevige aanpak nodig hebben. Niet zelden is een koudbloed echter gevoeliger dan menig ander paard. Een te stevige aanpak slaat alleen vaak naar binnen waardoor het paard verhard. Het bouwt een muurtje om zich heen.

Wil je buiten rijden met je paard en dus op een basis van samenwerking, (gestoeld op vertrouwen, rust, respect) dan raad ik je aan om een weekendje te gaan Struuken Duuken in Nunspeet. Zie voor informatie http://zefanjacoaching.nl/pages/sub/851 ... uuk_n.html (Mocht je willen gaan, noem dan maar even mijn forumnaam, heb ik er ook nog voordeel van :-) )

Als je zegt van ik wil buiten rijden op mijn paard dan zou ik naar de hulpmiddelen grijpen, dan kun je ook wel buiten rijden, maar besef dan wel dat het op basis van dwang is en niet vanuit vrijwillige medewerking.