Paard springt om met rechtsomkeert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Paard springt om met rechtsomkeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 18:48

Hoi bokkers,

Ik had laatst dat mijn paard tijdens een M1 proef bij de rechtsomkeert in contragalop omsprong naar de linkergalop. Op mijn protocol stond vervolgens een 4 voor de rechtsomkeert, logisch, en vervolgens ook een 4 voor de overgang van galop naar draf, omdat deze vanuit de verkeerde galop was. Kan ik mij wel in vinden, maar hoe wil de jury zo'n omspring fout opgelost zien? Ik zou terug kunnen wisselen, maar dan voer je een ongevraagde oefening uit, of is het de bedoeling dat ik hem terugneem naar draf en dan weer aanspring? Want dan zit het paard een stuk in draf terwijl dat ook niet gevraagd is...

Anoeska

Re: Paard springt om met rechtsomkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:39

Ik denk dat terugnemen naar draf, en dan weer aanspringen in de contragalop nog de beste optie is. De rechtsomkeert is dan wel een laag punt, maar de overgang van de galop naar draf kan je dan nog een voldoende voor rijden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:36

Ik zou ook thuis gaan werken aan het feit dat ie omspringt. Houd je m wel goed begrenst op de buitenteugel?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:39

Oke, het was alleen wel aan het einde dat hij omsprong, weet niet of er dan voldoende tijd is om terug te nemen, en weer aan te springen.

_Sim_ Thuis doet hij het wel goed, hij is heel gevoelig op de hulpen dus als ik maar iets aan m'n binnenteugel zit, of m'n binnenbeen of buitenbeen niet op zn plaats houd springt hij al om. Dus denk dat het gewoon een klein foutje van mij was.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:43

ik hbe geleerd dat je inderdaa weer terug moet naarje contragalop, en dan terug naar draf, dan is je rechtsomkeert niet goed maar je overgang miss nog wel,
anders heb je die niet getoond...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:53

xJess schreef:
Hoi bokkers,

Ik had laatst dat mijn paard tijdens een M1 proef bij de rechtsomkeert in contragalop omsprong naar de linkergalop. Op mijn protocol stond vervolgens een 4 voor de rechtsomkeert, logisch, en vervolgens ook een 4 voor de overgang van galop naar draf, omdat deze vanuit de verkeerde galop was. Kan ik mij wel in vinden, maar hoe wil de jury zo'n omspring fout opgelost zien? Ik zou terug kunnen wisselen, maar dan voer je een ongevraagde oefening uit, of is het de bedoeling dat ik hem terugneem naar draf en dan weer aanspring? Want dan zit het paard een stuk in draf terwijl dat ook niet gevraagd is...

Het IS een jurysport en ik weet niet of hier regels voor zijn (dat weet de jury/ ieder jurylid beter dan ik)
maar ik vind deze gang van zaken compleet onredelijk.

Dat een ongevraagde wissel een laag punt oplevert voor de oefening in contragalop - dat vind ik terecht;
als je daarna uit de verkeerde galop een correcte overgang naar draf maakt, kun je daar naar mijn idee een 8 mee verdienen.

En: als je een fout in je programma rijdt, is het usance om een volte te rijden en opnieuw te proberen: die volte zelf is ook "ongevraagd" en levert verder geen strafpunten op.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:43

Dat je een 4 voor de overgang krijgt vind ik in principe nog mild, want feitelijk is de bedoelde overgang niet getoond dus een 1 zou ook terecht kunnen zijn. Thuis veel oefenen en goed de contra stelling behouden en wanneer die omspringt toch weer terug naar de contra gaan.

@janneke, volgens mij is een ongevraagde volte -2 bij de betreffende oefening.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:59

Je moet idd terug naar de draf en opnieuw contra aanspringen.
Ik vind de cijfers prima terecht,een 1 voor de overgang zou veel te laag zijn.
De overgang is immers op de gevraagde plaats getoond,echter niet vanuit de gevraagde contra galop.

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:58

terugnemen naar draf en opnieuw in de contragalop gaan