bang voor water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

belle8

bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 12:59

mijn paard is bang voor water, als ik haar wil afspuiten na het rijden staat ze helemaal op het randje van de poetsplaats en aan 1 kant dicht langs de muur om maar niet nat te worden. haar omzetten gaat ook niet zo makkelijk. ik heb weleens geprobeerd haar wat korter (met de touwen) vast te zetten op de poetsplaats maar daar werd ze nog onrustiger van. ze wilde ook omhoog komen dus ben ik maar gestopt.
ik spons haar nu meestal af na het rijden maar van de zomer is afspuiten beter.
ook is ze bang voor een spray dan staat ze helemaal te trillen.
weet iemand hoe ik haar van haar water/spray vrees afhelp.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:04

Laat haar eerst rustig wennen aan de slang (zonder dat er water uit komt).
Als ze er goed gewend aan is kun je de kraan voorzichtig aan zetten.
Spuit eerst op je hand bijv. en laat haar dit water 'ruiken'/opdrinken.
Vervolgens draai je de kraan wat meer open en probeer je een beetje voor je uit te spuiten, dus niet op je pony!
En zo kun je steeds kleine stapjes verder, succes! :)

alwayshorse

Re: bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:11

En je paard belonen!!! Met bijv voer. Door het met kleine stapjes op te bouwem zoals @eline 10 al zei en te belomen gaat ze de slang met water als iets positiefs zien en niet als iets negatiefs

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:17

alwayshorse schreef:
En je paard belonen!!! Met bijv voer. Door het met kleine stapjes op te bouwem zoals @eline 10 al zei en te belomen gaat ze de slang met water als iets positiefs zien en niet als iets negatiefs

Inderdaad je paard belonen, dat is misschien wel het belangrijkste! :j Helemaal vergeten er bij te zetten :=

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:20

Ik heb precies zo'n bange pony dus ga dit even volgen ! :)
Bij die van mij werkte het met een gietertje eerst laten wennen ook best goed

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:22

Rustig stap voor stap, vooral niets forceren, je paard goed belonen wanneer ze iets goed doet etc.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:16

Misschien met een emmer water +spons? Dat is wat minder confronterend dan een tuinslang.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:21

Gewoon afspuiten.. ;)

masauri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:02

Werken met stappen om zo te laten wennen lijkt me ook de beste oplossing ja. Eerst de slang, dan met water ervoor, (maar nog niet op het paard), en als ze daar aan gewend is pas op bepaalde plaatsen zoals de hals eerst, en zo stap voor stap naar achteren werken.

Rachel_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:35

Alles op een rustige manier doen. Je kunt ook de spuit eerst ergens anders oprichten zodat ze daar aan wend.

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:50

Oh zo'n paard heb ik ook, hij is inmiddels niet bang meer. Maar afspuiten of sprayen hij vond hrt drie keer niks. Ik heb het ook heel langzaam op gebouwd, met een plantengieter, en als je maar laag begint als ze eenmaal voelen dat het geen pijn doet valt het wel mee.

Maar idd doe alles met een beloning want dan kunnen ze ineens heel veel, haha succes!

NMMx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:48

Rustig aan doen, met een plantenspuit beginnen, laten wennen aan de slang, rustig ergens anders op richten en als je zo ver bent bij de hoeven beginnen met de slang

en overal bij belonen !
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-07-13 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Paardje2410

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:49

Eerst moet je je paardje goed laten wennen aan het water en natuurlijk het aller belangrijkste.... BELONEN! :)

kiwana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:56

doe het stukje per stukje. Ik dee het met een emmer en een sponsje op het begin. Ik liet haar eerst wat drinken dat ze weet dat het gewoon water is. Dan maak ik de spons een betje nat.

Zeker veel belonen dat is het gemakelijkst.

rndmusername

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:17

Ligt natuurlijk ook aan het karakter van je paard. Ik zou mijn paard gewoon goed vast zetten en gewoon die slang aan zetten.
Klein beginnen op zn voet bv. Accepteert hij het vanzelf wel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:41

Ik zou doen wat countrygirl4 zegt. Rustig beginnen bij de voetjes en benen. Zo heb ik mijn verzorgpony ook steeds gewassen, en dat ging perfect.

fietje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:46

Meestal zet ik de kraan niet al te hard aan en laat ik het water lopen en dan gaan ze lopen ed. , dan het water er gewoon op houden als ze stil staan gelijk belonen met het gene wat voor het paard het beste werkt meestal voer .
Dan slang wat harder aan en dat gaat eigenlijk tot nu toe bij mij altijd nog goed.
Wel zorgen voor voldoende lengte van de slang en een paddock of zo zodat je toch een afgesloten ruimte hebt ; Anders ga je het hele erf over ;)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:00

Heb ook zo'n angsthaas die eigenlijk niet wil toegeven dat hij er wel geniet van heeft :p
Nu kan ik hem zo goed als overal spuiten, behalve z'n hoofd, daar is hij nog panisch voor.. Ik begin ook bij de voetjes en de benen en ik volg het water ook met m'n hand en geef dan af en toe een belonend klopje :) en ik babbel ook veel of begin wat te neuriën..

MelissavdZee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:42

Dat doet die van mij ook wel eens. Meestal houd iemand anders hem vast anders gaat hij hangen, en maakt hij al mijn touwen kapot :+ En dan als iemand anders hem vast houd gaat het vaak wel goed :)