Merrie komt niet door het haar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vossie

Merrie komt niet door het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:09

Beste bokkers, sinds anderhalve week heb ik een 13 jarige merrie op stal die een maand stil heeft gestaan, nu ben ik haar weer aan het oppakken maar ze staat nog steeds in de winter vacht, ik voer lijnzaad olie, en spoel haar naar het werk altijd af, maar tot nu toe geen verandering, is er iemand die tips geeft? Thnx!

toppony

Re: Merrie komt niet door het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:11

Misschien eens ontwormen als dat nog niet gebeurd is.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:12

Hai mijn pony komt er ook moeilijk doorheen ik geef nu paardenvitamines van Hippostar, los vind ie het niet lekker dus doe het door zijn Museli heen, of door de slobber. Nu lijkt ie eindelijk wat meer in zomer vacht te komen. Het is wel prijzig, 24,95 voor een emmertje. Ik geef er ook lijnzaadolie bij nog, maar kan ik ook niet een te grote scheut doorheen doen want dan lust ie het niet meer. Het is een nogal selectieve eter:)

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:15

Daar loop ik ook tegen aan! Ze vind de lijnzaad olie niet echt lekker en laat daardoor haar brok staan.. Ik ga idd kijken of ik bij m'n veevoeder bedrijf Hippostar kan krijgen! Bedankt voor je reactie;)

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:25

@toppony: ontwormen is al gebeurd...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:18

Kuurtje haemolytan kan ook wonderen doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:01

Misschien laten testen op cushing? 13 is wel jong voor cushing, maar dit was bij mijn merrie ook het eerste dat opviel, slecht en langzaam verharen ( zij was toen 15 )
Ziet ze er verder goed uit ?
Scheren is altijd een eerste oplossing natuurlijk moest ze het echt te warm krijgen...

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 16:26

T is niet echt heel dik haar, maar als ik haar vergelijk met m'n eigen heeft ze haar, ze is net aangekocht door de eigenaren en alles is nagekeken, er is dus niks medisch

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:56

Er bestaan van die speciale zweetmessen, met karteltjes. Die werken ideaal. Ze hebben een groot raakvlak en het haar vliegt er af!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:58

Vossie schreef:
Daar loop ik ook tegen aan! Ze vind de lijnzaad olie niet echt lekker en laat daardoor haar brok staan.. Ik ga idd kijken of ik bij m'n veevoeder bedrijf Hippostar kan krijgen! Bedankt voor je reactie;)

Je kan ook zelf lijnzaad koken. Kopje lijnzaad, halve liter water en goed koken tot het een drillerig papje wordt. Dit kun je door bijvoorbeeld zemelen mengen, ik heb nog geen paard gehad die het niet heerlijk vond :).

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:59

Zoals jooproo zegt, een goede borstel met karteltjes kan wonderen doen! Als je even zoekt met de zoekfunctie (met "ontharen" of "wintervacht") vind je wel een paar topics waar goede tips instaan soms :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:02

Ik geef sinds een paar weken gewoon zonnebloemolie bij. Zeg een half tot 3 kwart normaal glaasje/bekertje per voerbeurt.. En nu begint het echt te komen :)

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:37

Je hebt ook lijnzaadvlokken , dit werkte bij mij heel goed!

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:47

Nachtlampje schreef:
Ik geef sinds een paar weken gewoon zonnebloemolie bij. Zeg een half tot 3 kwart normaal glaasje/bekertje per voerbeurt.. En nu begint het echt te komen :)

doen wij ook altijd als er niks medische( en verder alles is uitgesloten)is en ze willen niet helemaal goed door verharen. krijgen ze trouwens ook een super mooie glans van!

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 17:31

De lijnzaadolie eet ze nu beter, en nu ze weer aan het werk is, komt ze door haar vacht!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:32

Zijn veel paarden/pony's die slecht door het haar komen dit jaar.
Misschien mede door het slechte voorjaar??

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:41

Een woord de; 'furminator' je kunt hem op marktplaats zoeken of bij de welkoop!

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:14

ik heb hetzelfde probleem. maar mijne komt nu eindelijk in zijn zomervacht.
Ik heb hem nu 2x een vitamine spuit gegeven, lijnzaad olie over zijn eten en extra musli bijvoeren voor de vitamientjes. Hij staat nu ook op een beter stuk land. Het begint nu dus te werken :)

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:30

ik had ook precies hetzelfde probleem, paard stond tot aan 3 weken geleden nog dik in de haren.
hij krijgt nu 3 keer per week slobber en 2 keer per week muesli extra en een grote scheut zonnebloem olie door zijn brok.
elke dag een half uur poetsen en tada, ik heb een mooi glanzend paard in de wei staan *\o/*

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:34

Merrie van mijn vriendin komt ook moeilijk door het haar. Zweetmessen of borstels met kartels helpen niet als het haar niet los wil laten, zo ook de furminator niet. Er is bloed geprikt op Cushing en of er tekorten zijn en dit was dus niet zo. Ze moet nu meer krachtvoer geven, een kuur hemolytan(daar had ze er al 1 van gegeven) en lijnzaadolie maar het schiet nog niet echt op met verharen!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:38

Ik voer al jaren muesli van Hippostar met daardoor 1x p.dag een klein scheutje zonnebloem olie
en de paarden zien er zomer en winter prachtig glanzend uit ! In de winter haast niet eens een wintervacht !

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:42

1x per week rauw ei zo boven op de brok (mijn paard eet ook de barst op anderen laten het (half) liggen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:42

De merrie waar ik het over heb heeft ook heel de winter elke dag zonnebloemolie gekregen maar is dus niet door het haar gekomen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:45

Hier had mijn paard ook last van.. een zomerdekentje was de oplossing ;)

Moet zeggen dat ik haar 3 maanden geleden kocht in mindere conditie en een gigantische wintervacht :wow:
Inmiddels is ze 50 kg aangekomen en zit ze in dr zomervacht, maar wel onder een zomerdekentje.
Verder is er goed voer ingegaan (muesli met hoge dosis vitaminen) en 2x per week slobber met extra lijnzaad.

Heb er 2 maanden lang dagelijks een berg haar afgehaald en vroeg me af wanneer het nu eens klaar was.. :+
Maar we zijn dr... :D