Ze heeft een jonge tinker (ruin, 1.52, 4 jr) gekocht en die gaat nu steeds meer problemen geven. Hij weet helaas dat hij sterk is en zet regelmatig 'zn kop erop' en sleurt dan de eigenaresse of haar zoon het hele erf over (of de pensionhouder/hoefsmid/stalgenoten etc)
Paard heeft al diverse mensen brandblaren op handen of zere ledematen bezorgd en men is niet meer zo genegen om die mensen te helpen want je hebt bijna 100% kans op ongelukken.
Persoonlijk heb ik wel de nodige ervaring en kennis maar deze is mij ook een maatje te 'groot'. Ik heb ook tegen het hek van de wei aangeplakt gelegen en vervolgens twee erg pijnlijke blauwe knieën eraan overgehouden.
Hij is zó verschrikkelijk sterk, het werkt niet om een hoofdstel, touwhalster, touw door zn mond, touw om zn neus etc te doen, als hij gaat dan gaat ie.... Het begon eerst in de wei, toen voor de wei, nu al op de weg en straks begint hij al op het erf als hij naar de wei moet. Ze durven hem al bijna niet meer te gaan halen uit de wei.
Zolang het volgens zijn zin gaat is ie braaf, ook met rijden, maar als hij het in zn kop krijgt dan zet ie zn hals erop en peert m gewoon. Ook met bokken en links/rechts zijwaarts springen tijdens het rijden heeft hij al iemand er meerdere keren afgegooid en die bedankt nu ook vriendelijk voor de eer. Grondwerk doen we ook al maar heeft tot nu toe niet echt resultaat buiten de bak.
Mensen zijn zich bewust van hun probleem maar weten zich geen raad. Verkopen willen ze m niet maar wij hebben al meerdere malen gezegd dat dat wel de meest verstandige beslissing is als ze niet willen verongelukken. Maar hij is zo lief en ze willen hem niet in de handel hebben. Ze willen hem wel ergens in training zetten maar ik ben bang dat als hij terugkomt er na een paar weken weer hetzelfde probleem is, de eigenaren zijn gewoon nog beginners.
Is er iemand hier die tips kan geven over hoe hem dit af te leren?
Kortom help!
(ik ben me ervan bewust dat het beter is als ze m wegdoen maar eigenaresse wil eerst alle opties proberen)

Je zal er toch voor moeten zorgen dat je het een paar keer kan doorbreken, dan word het niet meer leuk voor het paard. Ga anders eerst loswerken voor leiderschap en daarna pas vastmaken en leiderschapoefeningen aan de leadrope doen.
Dat loswerken en leiderschapsoefeningen hebben we allang gedaan, tot meneer het zat wordt gaat het ook gewoon goed. Neem de hele klas maar mee!