Vakantie Veluwe met paard: Hoe, wat en waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Vakantie Veluwe met paard: Hoe, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 19:00

Hallo!
Eind juli ga ik met een oud-stalgenootje op vakantie naar de Veluwe. Wij verblijven in Emst, bij de Vossenbroek.

Nu staat dit op de site:
" Een aantal fietsroutes ligt op een steenworp afstand: op 2 minuten ligt knooppunt 98 en op 5 minuten fietsen knooppunt 99; op 150 meter loopt de Eneco Veluwe route (265 km) en op 500 meter loopt de Cannenburgh route(42 km).

In de directe omgeving zijn veel wandelmogelijkeden. Onze B&B ligt naast een 'Klompenpad'; een route van 10 km door elzenbroekbos en natte graslanden. Dit pad sluit aan op andere klompenpaden.In de directe omgeving zijn veel bossen en heide. In Epe de Renderklippen (waar honden los mogen lopen) en de Dellen; in Gortel, Niersen en Vierhouten de Kroondomeinen.

Op loopafstand ligt het recreatiegebied het Kievitsveld, met het wellnesscentrum de Veluwse Bron, een waterskibaan met terras, zwemwater en een strandje."

Wij zijn hier totaal niet bekend (komen uit het Noorden) en we zijn van plan om er een rustige en leuke vakantie met onze twee paarden van te maken. Niks moet en het is de bedoeling om gewoon heerlijk van de omgeving te genieten. Nu vroeg ik me af hoe andere mensen dit aanpakken als ze op vakantie gaan naar de Veluwe, in zijn algemeen?
Stippelen jullie vooraf routes uit, zijn er duidelijke wegaanwijzingen, moet je een Veluwepas aanschaffen, zijn er do's en dont's en tja, hoe bereiden jullie jezelf voornamelijk voor?
Alvast bedankt voor de eventuele nuttige informatie en tips die gaan komen :)

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:07

Ik ga inmiddels al een aantal jaar met mijn paard op vakantie naar de veluwe. Het is echt genieten.
Qua voorbereiding heb ik thuis een aantal kaarten met ruiterroutes in verschillende gebieden, en zoek ik een huisje wat aan (of dichtbij) de ruiterroutes ligt.
Ik beslis vaak per dag welke route en hoeveel km ik wil gaan rijden. Nu zie ik dat je naar emst gaat, dan kun je kijken op http://www.paardenroute.nl
Dit is de website van de knooppuntenroute in Epe en omstreken, speciaal voor ruiters. Door voordat je gaat rijden de nummers op te schrijven of de route op je mobiel/gps te zetten kun je hier eigenlijk niet verdwalen.
Ook heb ik zelf altijd de app Endomondo aan staan, dan weet je precies waar je gestart bent, waar je zit en kun je altijd de weg terug vinden :) (en het is leuk om terug te zien wat je gereden hebt)
Veluwe pas heb je in emst volgens mij niet nodig, is vrij toegankelijk.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:30

Heb je een trailer bij je? Dan zou ik zeker een keertje naar een van de parkeerplaatsen van http://www.paardenroute.nl rijden. Bijvoorbeeld de parkeerplaats vlakbij nr. 27 (na de Hertenkamp meteen naar rechts, klein paadje/weggetje in) of bij de Ossenstal (iets verder dan nr. 27 bij het bord 'de ossenstal' naar links). Vanaf de parkeerplaats bij de hertjes kun je allerlei kanten op en als je een kaartje print met de nummertjes van paardenroute.nl kun je een heerlijke tocht maken zonder te verdwalen. Wij rijden daar heel vaak en het blijft prachtig daar! Er is ook hier en daar gelegenheid om te pauzeren met je paard. Onze stal is daar vlak in de buurt.

als je meer wilt weten, PB gerust.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:14

Vanaf Vossenbroek is het ongeveer een half uurtje (hangt natuurlijk van tempo af!) ohz rijden naar knooppunt 12 op de Eper Paardenroute.
Vandaar kan je verschillende mooie routes rijden :j

Op een deel van de Klompenpaden mag je ook met je paard komen, maar een groot deel helaas ook niet -O-
Mijn paard staat aan de andere kant van natuurgebied Het Vossenbroek (bij Stal Het Vossenbroek :D); voor een impressie van de omgeving gezien vanaf een paardenrug, kun je een aantal foto's in mijn profiel raadplegen :Y)

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:53

er is in Laag Soeren een camping waar je samen met je paard kan camperen..
je zit 2 minuten rijden van het bos af.
ik geloof dat de camping boszicht heet en uit eigen ervaring is de camping niet duur~!

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:46

Ben net een weekje terug uit Emst met mijn pony. Ik zou wel een routekaart kopen, want buiten de men-ruiterpaden zijn er veel onverharde wegen waar je ook op mag rijden. Een aanrader rij richting LANDGOED'T LOO de mooiste rit die ik daar gemaakt hebt. Zo kan ik wel even door gaan. Vragen kan altijd

streep

Re: Vakantie Veluwe met paard: Hoe, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:43

Kijk eens op de site www.paardenbed.nl Hier verzamelen we alle leuke adressen waar je met je paard op vakantie kunt gaan met info voor de ruiter zoals of het ver is van een ruiterpad, moet je hooi meenemen etc.