Agressief gedrag naar hengste toe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy01

Agressief gedrag naar hengste toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 08:26

Hoi allemaal,

Ik heb of beter had een leuke groep shetjes van 5 hengsten en 2 ruintjes waarvan de ruintjes de oudsten van de groep zijn.
Nu heb ik iets meer dan een week geleden 2 3 jarige Ehengsten laten castreren met het oog op hun eigen veiligheid en welzijn omdat ik aangespannen rij en liever later op wedstrijd problemen wou vermijden.
Helaas heb ik nog geen 3 dagen later een andere hengst, eentje die redelijk hoog op de sociale ladder stond, ook onmiddellijk moeten laten castreren omdat hij mijn enige, nu dan, hengst constant aanviel en echt opzocht om er achter aan te gaan.
Ik zit echt met mijn handen in het haar.
Een andere jonge 3 jarige hengst heb ik moeten apart zetten omdat hij net die 4 jarige hengst, die ik ook heb moeten laten castreren vanwege zijn agressief gedrag, ook begon aan te vallen.
Weet iemand misschien raad of heeft iemand ervaring dat dit gedrag ( aanvallen en agressief ) nog gaat minderen of stoppen??
Tegenover mij is de 4 jarige pas gecastreerde heel aanhankelijk en ik akn er echt alles mee.
Naar de andere toe blijft hij hengstengedrag toenen door te gillen als 1 van de pas gecastreerde anderen erbij komt staan en schraapt hij met zijn vorrbeen over de grond maar daar doet hij niets naar toe. Het is enkel mijn enige overgebleven hengst die hij vizeert. Hij heeft met die hengst altijd tweespan gelopen en ook echt super samengewerkt met hem. En nu lijkt hij hem totaal niet meer te kunnen tolereren. Helaas.
Hopenlijk kan iemad mij aub verder helpen want ik sta op het punt om de jonge 3 jarige hengst nu ook te verkopen.

lies_sparkle

Re: Agressief gedrag naar hengste toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:58

Als een paard gecastreerd wordt verandert er heel veel in de hormoonhuishouding.
Hierdoor gaan ze ook anders reageren.
De ruinen gaan in de loop der tijd rustiger worden.
Op hetzelfde moment zijn er nog 2 hengsten over die wel met elkaar de strijd aan gaan.
Zij hebben immers nog een enorme territoriumdrift.

Eerder was er een grotere groep hengsten waardoor de competitiedrang niet zo groot was.
Hoogstwaarschijnlijk was een van de eerdere hengsten die nu ruin is de leider.

Wat ik je aanraad om ze even apart te zetten in 2 kleine kuddetjes.
Hierna kun je een draad in het midden van hun terrein zetten en kijken of ze zo goed met elkaar om kunnen gaan.
Vergeet niet dat bij een of meerdere castraties er een enorme verandering in de sociale rangorde ontstaat.
Succes :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:52

wat mijn eigen ervaring ook nog is dat net gecastreerde hengsten erg vreemd ruiken door de middeltjes die de castrateur gebruikt.
dieren kunnen daar ook enorm fel op reageren.
je kunt eventueel met een vochtige doek het dier wat zo fel reageert afnemen en de andere dieren daarmee in wrijven zodat ze naar hem ruiken.
naast elkaar zetten met draadje er tussen en even rustig kijken hoe dat gaat :j