Draaihek voor ruiterpad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rikstigter

Draaihek voor ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 09:56

LS.

Voor een project voor de aanleg van een ruiterpad in Groningen ben ik op zoek naar informatie over de maten (zowel in- als uitwendig en mede m.b.t. de verankering, dus de volledige bouwmaten) van een draaihek (ook wel tourniquet geheten, maar niet te verwarren met het gelijknamige drukverband) voor paarden (in dit geval niet voor mencombinaties omdat het pad daar niet geschikt voor zal zijn). Dergelijke hekken zijn o.a. op de Veluwe in gebruik, maar het is wat ver voor mij (Noord-Groningen) om er heen te rijden! :)

Ik zou graag een voorbeeld hebben of de naam van een leverancier van dergelijke poorten zodat ik de opdrachtgever (die het weer aan mij vraagt) op weg kan helpen.

Wie helpt me op weg?

Hartelijke groeten,

Rik Stigter

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:41

rikstigter schreef:
LS.

Voor een project voor de aanleg van een ruiterpad in Groningen ben ik op zoek naar informatie over de maten (zowel in- als uitwendig en mede m.b.t. de verankering, dus de volledige bouwmaten) van een draaihek (ook wel tourniquet geheten, maar niet te verwarren met het gelijknamige drukverband) voor paarden (in dit geval niet voor mencombinaties omdat het pad daar niet geschikt voor zal zijn). Dergelijke hekken zijn o.a. op de Veluwe in gebruik, maar het is wat ver voor mij (Noord-Groningen) om er heen te rijden! :)

Ik zou graag een voorbeeld hebben of de naam van een leverancier van dergelijke poorten zodat ik de opdrachtgever (die het weer aan mij vraagt) op weg kan helpen.

Wie helpt me op weg?

Hartelijke groeten,

Rik Stigter

Tourniquettes voor paarden?? Op de Veluwe?? Waar dan?

Ik woon in de buurt van de Veluwe, dus als jij aan kunt geven waar op de veluwe dergelijke hekken staan, wil ik best kijken of ik daar zinvolle info over kan vinden.
Ik heb echter nog nooit van dergelijke hekken gehoord en ze ook nooit gezien.

rikstigter

Re: Draaihek voor ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 16:49

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:56

Ik ben (gelukkig!!) ook nooit enig draaihek voor paarden tegengekomen.

Op de Veluwe wordt wel op meerdere plekken gebruik gemaakt van een normaal hek (naast een veerooster) zodat paarden veilig het bos in kunnen.
Die kun je normaal openen en sluiten.

Je hebt wel dit model: maar wordt niet (meer?) gebruikt.
Omdat het doordraait is er een redelijke kans dat (indien er meerdere paarden achterelkaar door moeten) er 1 klem komt te zitten.
Hij draait ook automatisch terug, dus zodra je los laat is de kans groot dat hij de achterhand van je paard aantikt.
Afbeelding

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:58

Nog een veluwenaar hier, maar echt geen idee waar die dingen dan zouden moeten staan...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:04

Bij castricum zit het bos vol met hekken voor paarden, dat zijn geen tourniquettes, maar zijn gewoon hekken met een bediening geschikt voor mensen te paard. Je kan dus te paard het hek open en dicht doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:08

rikstigter schreef:
OK, dat draaihek was me opgevallen in Isapaardje @ [AR] Doorgangshekken in natuurgebieden. Maar dat is dus niet op de Veluwe?
Maar iemand die een leverancier voor dit soort hekken kent of als alternatief voor klaphekken?

Als ik dat topic doorlees, zijn er blijkbaar gegevens per PB gegaan. Wellicht heeft een van beiden die gegevens nog voor je beschikbaar of kan ze reproduceren.

Dat stalen draaihek lijkt me wel werkbaar, maar ik ben ook van mening dat je bij het passeren van hekken even af moet stappen; maakt het leven een stuk simpeler.

ingvdh schreef:
Bij castricum zit het bos vol met hekken voor paarden, dat zijn geen tourniquettes, maar zijn gewoon hekken met een bediening geschikt voor mensen te paard. Je kan dus te paard het hek open en dicht doen.

Klopt, maar om nu te zeggen dat het simpel werkt, nou nee. Wellicht ben ik niet handig genoeg omdat je hier wel af moet stappen om het hek te openen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:10

ingvdh schreef:

Ja dat vind ik een hele handig systeem.
Hij is makkelijk te bedienen vanaf het paard, mooi licht.
Maar toch zwaar genoeg om weer terug achter je dicht te vallen.
Alleen jammer dat mijn merrie het vertikt om dicht bij die hekken te komen en moet ik helaas afstappen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:13

TS
De hekken die overal gebruikt worden (en waar ruiters eigenlijk niet op zitten te wachten) is om wild in een bepaald gebied te houden.
Voor een gewoon ruiterpad waar je geen menners wil, kun je toch beter een duidelijk bord zetten (verboden voor menners) en evt daarnaast een smallere door-/ingang creëren waar menwagens niet tussendoor kunnen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:16

Ik ben nog nooit afgestapt, sommige paarden vinden het een beetje eng in het begin, maar tot nu toe heb ik er nooit problemen mee gehad gelukkig.

Het liefst had ik natuurlijk helemaal geen hekken (en dus geen koeien, paarden en schapen) maar helaas.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:30

Kom net terug van de Veluwe, maar alleen gewone hekken gezien die soms beide kanten open kunnen en soms een kant. Dit waren hekken naast wildroosters.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:28

De hekken in de duinen bij Haarlem en Castricum zijn gemaakt door Arfman weet ik toevallig. Zij zitten in Holten, maar werken door het hele land.

rikstigter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 07:33

jowien schreef:
De hekken in de duinen bij Haarlem en Castricum zijn gemaakt door Arfman weet ik toevallig. Zij zitten in Holten, maar werken door het hele land.

Aha! Dat is wat ik zocht. Ik ga maandag contact met hen opnemen, dan kan ik hen in contact brengen met de uitvoerder. Die mag dan samen met hen bedenken wat de beste oplossing(-en) is (zijn).

Dank allemaal!

Rik.