zadel passen, contract?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

zadel passen, contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 18:34

Hi bokkers,

Ik ga binnenkort een zadel van een particulier aanschaffen. Uiteraard moet het zadel eerst gepast worden op mijn paard en de afspraak is er dat ik hem mag retourneren als deze niet past. Om problemen te voorkomen wil ik graag dat we beide tekenen, aangezien ik al wel het volledige bedrag betaal. Heeft er iemand een voorbeeld van zo'n contract of kunnen jullie meedenken wat er precies in moet komen te staan?

bvd!

groetjes

Lynn_Nikita

Re: zadel passen, contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:43

en alle schade opschrijven en evt foto`s maken dat niet achteraf gereclameerd wordt op al bestaande schade

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:53

Een contract zegt helaas niet alles.
Als het om een duur zadel gaat zou ik liever met paard naar zadel gaan.

Foto's maken van afwijkingen is een goede tip.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:11

Dit zijn altijd lastige dingen en het is jammer dat je niet altijd kunt vertrouwen op de eerlijkheid van andere mensen. Als je geen enkel risico wilt lopen, is het inderdaad verstandig om met het paard naar het zadel te gaan of de persoon in kwestie naar jou toe te laten komen. Je kunt daarvoor eventueel een (kleine) vergoeding afspreken. Als jij naar het zadel gaat is dat voor de verkoper minder risico en als hij/zij naar jou moet komen, maakt die persoon wat kosten. Een vergoeding is vanuit beide oogpunten daarom redelijk, lijkt me.

Een contract is inderdaad ook een idee, maar ook wel weer lastig...het is lastig om vast te stellen wat voor schade er al was en wat niet. Foto's kunnen daarbij uitkomst bieden. Die moeten dan wel gemaakt worden waar de verkopende partij bij is. Als een zadel al etg beschadigd is, is het misschien niet verstnadig om het te kopen, omdat er dan weer verwarring kan ontstaan over of het er al wel of nog niet was bij aflevering.

Een mondelinge overeenkomst is ook bindend. Zorg er daarom voor dat je iemand bij je hebt als je het zadel zou halen. Die persoon kan dan bevestigen dat het eventueel terug mocht komen als het niet zou passen.

Succes!

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:16

Ik heb ook een zadel van een particulier aangeschaft een paar week geleden.
Ik ben het zadel gaan bekijken & had met de verkoper afgesproken dat als het zadel me aanstond zij met mij mee zou rijden naar paard zodat ik het zadel kon passen. Zo kon zij zelf zien dat er niks met het zadel gebeurt is. Voor haar ook een fijn idee.

Misschien is dit af te spreken?
Moet het natuurlijk wel allemaal in de buurt zijn. Voor mij was het maar een klein ritje allemaal.

Anders zou ik ook het liefst met paard heen gaan om te passen.

Heel veel succes in ieder geval.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 17:24

Nou ik heb het zadel inmiddels bekeken, want onze afspraak was vervroegd.. Helaas bleek het zadel een hele inch-maat kleiner als waarvoor de verkoper hem aanbood.. ik baal dus ontzettend van mijn tijd en benzine (was ruim 100 km rijden).. maargoed.. het zei zo.

m.b.t. mijn topic had ik kort op papier gezet dat ze verkoper het volledige bedrag zou terugbetalen als ik het zadel in goede staat (staat zoals op de verkoopfoto's) zou retourneren binnen 3 dagen en ik melding zou maken van het niet passen binnen 24 uur..

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:31

Jammer dat hij kleiner was dan eigenlijk aangegeven stond. Maar je weet wel dat als de particulier niet aan de afspraken gehouden had je dus met een groter bedrag zat. Hopelijk vindt je snel een goed passend zadel. :) en ik vindt dat je het goed hebt aangepakt.

masauri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:57

Je hebt het goed aangepakt en ik vind het jammer dat het zadel niet blijkt te passen. Dit heb je waarschijnlijk ook duidelijk aangegeven aan de persoon van wie je het zadel wilde kopen? Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat je zoveel moeite moet doen en dan blijkt dat de afmeting niet klopt. Misschien om een hogere vraagprijs te kunnen vragen?