mag je met een boomloos zadel rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XAnoukdb

mag je met een boomloos zadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 14:42

Mag je tijdens wedstrijden met een boomloos bruin barefoot cherokee zadel rijden??
Dus met deze:
Afbeelding

Ashley5760

Re: mag je met een boomloos zadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:54

Artikel 118 – Harnachement
1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel

(Dressuur reglement)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:59

aha...maar een boomloos zadel is geen westernzadel per definitie, toch?

Ik zou er, aan de hand van het regelement, niet echt op durven zweren. Belletje wagen misschien?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:01

Wat ik heb gehoord is dat je met die zadel niet mag starten om de fliebers die eraan zitten, dus dit zadel in het zwart , zonder sliertjes, zou wel mogen, maar of dat klopt?!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:01

Ja dat mag, maar zonder die slierten. (ik weet dat ze een officiële naam hebben maar die ben ik vergeten)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:02

vanLotje schreef:
aha...maar een boomloos zadel is geen westernzadel per definitie, toch?

Ik zou er, aan de hand van het regelement, niet echt op durven zweren. Belletje wagen misschien?

Ik ook niet, zou even bellen. Maar denk zo van niet, ik vind hem niet op een engels zadel lijken (met die losse slierten + het feit dat hij geen boom heeft....)

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:02

De Barefoot-zadels zijn in Nederland toegestaan in de wedstrijdsport.

De reglementen van de KNHS (dressuur) zeggen het volgende:

"Artikel 118 - Harnachement

1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend,(dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt."

Dit is een vrij summiere omschrijving waardoor alle zadels die lijken op een dressuur-achtig zadel gewoon gebruikt mogen worden. De deelnemer mag bijvoorbeeld met een springzadel starten, maar ook met een (Engels) model Barefoot zonder knop zoals de Cheyenne, Stella, Cherokee, London, Lexington en Barrydale. Let er wel op dat je deze dan natuurlijk wel met gewone Engelse beugelriemen en stijgbeugels gebruikt en niet met fenders, omdat je daarmee weer meer het uiterlijk van een westernzadel krijgt en dat is niet toegestaan.

In de western-wedstrijdsport moet een zadel juist wèl voorzien zijn van een knop en fenders waardoor de Western-Barefoots daar ook prima aan voldoen zolang je daar inderdaad maar fenders aan gebruikt en geen gewone beugelriemen

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:04

Boomloos mag wel, maar dan wel met iets wat lijkt op een engels zadel. (zonder sliertjes lijkt het best op een Barefoot London en daar mag je wel mee starten) en met de 'normale' beugelriemen en beugels.
[edit] zie post hierboven :D

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 15:23

Dit zadel zou ik dus mee kunnen kopen met een paard, is dat een goede keuze of moet ik toch maar zelf een engels zadel laten maken/kopen?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:24

dat ligt eraan wat je keuze is :)

wil je wedstrijden rijden? dan zou ik het even checken.
wil je lekker buitenrijden? DOEN! :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:29

Als dit zadel goed ligt op het paard (en dat neem ik wel aan) en jij past erin (Barefoots hebben maat 1 voor mensen met een wat kleinere broekmaat en maat 2 voor de wat beter gevulden onder ons) zou ik 'm mooi overnemen. Als je de "sliertjes" eraf haalt en er engelse beugelriemen en beugels aan hangt kan je er mooi alle kanten mee uit. Edit: maar het leent zich ook juist mooi voor de westernlook door de "sliertjes" te laten zitten en er juist beugels met fenders aan te hangen.

Barefoots zijn kwalitatief goede zadels dus ik zou het zeker meenemen. Als het niet bevalt kan je altijd nog iets anders kopen.
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 06-06-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:30

Gezien de vraag spelen wedstrijden wel in de gedachte van ts lijkt me :)

Of je het zadel erbij moet nemen is aan jou.
Is het zonder de sliertjes en met gewone beugels?
Dan kun je het overwegen. als je het zelf ook fijn vind rijden natuurlijk.

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 15:38

Ik denk dat ik het gewoon doe, mocht ik wedstrijden gaan rijden dan kunnen de sliertjes eraf, gewonen beugels + riemen eraan en klaaar :)