Normaal start ik niet snel een topic op, maar omdat ik bijna wel zeker weet dat meerdere mensen hier tegenaan lopen ben ik benieuwd naar tips hoe ik dit kan aanpakken.
Ik heb een Duits rijpaard, een merrie van 18 jaar die zich gedraagt als een 4 jarige
Wij rijden recreatief Western, en voornamelijk buiten. Ik rijd haar met een dubbel gebroken D-trens.
Nu is het zo dat ze altijd al enthousiast is geweest tijdens het buitenrijden, maar ze luisterde altijd redelijk. Ze is behoorlijk hard in haar mond (met dank aan de vorige eigenaren).
Wanneer we op buitenrit gaan, gaat het stappen prima. Wanneer we eenmaal een tijdje op weg zijn, stapt ze alleen maar harder, dit geldt opknoop de draf en galop. Ik kan hangen aan de teugels wat ik wil, maar dit heeft geen effect. Ze maakt zich zo stijf als een plank, en houdt haar hoofd hoog.
Dit gaat nu al een tijdje zo, en op dit moment vind ik het buitenrijden niet zo leuk meer. Ik kan dit niet oefenen in de bak, aangezien ze daar geen stap harder loopt zonder dat ik het zeg.
Ik heb ook wel eens bitloos met haar gereden (hackamore) maar hier loopt ze ook doorheen en dit vind ik zelf geen prettig hoofdstel.
Ik wil geen hulpteugels gaan gebruiken, maar ben nu aan het nadenken over een ander bit, of een ander bitloos hoofdstel. Ik kwam uit op een danger bit, of een myler.
Heeft iemand tips/ideeën?
Bedankt alvast!
)