Vals paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonnevanD

Vals paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 20:54

Mijn paard heeft een niet bestaand paspoort. Daar kwam ik pas gelden achter. De stal waar ik hem gekocht heb ( stal Eygenhof, Kinrooi) reageert niet op mijn klacht. Zijn er nog meer mensen gedupeerd? Mijn paard is verkocht met een zogenaamd Belgisch Europees Stamboek, welke dus achetraf niet bestaat. Als jij dit ook hebt mee gemaakt, wat heb jij toen gedaan?
Laatst bijgewerkt door YvonnevanD op 05-06-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Re: Vals paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:02

Heb je het paspoort niet gezien toen je het paard ging kopen? Ik vrees dat dit een beetje onder je eigen onderzoeksverplichting valt.

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 21:10

Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk, echter...als je naar een officiële dressurstal gaat, verwacht je niet zoiets. Als je je paard bij een particulier koop, zou je dit kunnen verwachten. Het vertrouwen is dus flink beschaamd.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:40

Is het paard gechipt?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:02

ED --> TAO

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 22:08

Ja en het chipnummer staat gewoon in het (vals) paspoort, maar dat zegt dus helemaal niets. Het chipnummer is dan ook nergens terug te vinden op het internet bij de diverse zoek-sites. Volgens de da hoeft een chip ook niet ergens aangemeld te worden.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:12

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:14

Nee dat klopt, maar vaak wordt een nepchipnummer gebruikt in neppaspoorten, weet je zeker dat de chipnummer van het paard overeenkomt met de nummer in het boekje?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:54

Chip laten uitlezen door dierenarts, registratieformulier laten invullen en opsturen naar een paspoortuitgevende instantie in België.
Daarmee zorg je er in ieder geval voor dat het dier alsnog geregistreerd wordt.

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 20:38

Ik vraag me af of er niet iets bestaat als een zwarte lijst van malafide stallen waardoor je een andere aspirant koper kan waarschuwen voor dit soort praktijken. Of bestaat die al?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:42

je hebt er een paspoort bij toch ??? hoe kan je dan mensen gaan beschuldigen dat het paspoort vals is ??????????????????????

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 22:29

Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-06-13 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte verwijderd. Ervaringen mogen alleen op een neutrale en onderbouwde manier geplaatst worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:35

@ Sassefras: als het paspoort is afgegeven door een niet erkende paspoortuitgevende instantie, is het paspoort ongeldig en dus vals.

Of de betreffende stal hiervoor verantwoordelijk is, of dat die zich ook niet goed aan de onderzoeksplicht heeft gehouden en het paard met het betreffende paspoort zo heeft ingekocht, is uit de gegeven informatie niet op te maken. Dus in die zin is het wellicht niet netjes van TS om de stal hiervan te beschuldigen.

Ik kwam in mijn werk laatst een particulier tegen die een dergelijk paspoort bij haar paard had, hier gewoon wedstrijden bij de KNHS mee reed (en hier dus ook gewoon een startkaart mee had aangevraagd) al diverse keren gecontroleerd was op wedstrijden door juryleden en nooit heeft iemand iets over het betreffende paspoort gezegd.
Tot ze er mee naar het buitenland wilde en ik erbij kwam voor de verplichte gezondheidsverklaring en ik die niet af kon geven omdat er een vals paspoort bij zat.

Wat ik hiermee aan wil geven, TS, is dat niet iedereen het valse paspoort zomaar herkent. En dus is met de informatie die jij hier nu geeft niet aan te tonen dat de verkoper van jouw paard de vervalser is en er malafide praktijken op na houdt. De stal had hooguit zelf beter moeten kijken naar het paspoort.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:24

precies zo bedoelde ik het ook :o ,

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:34

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 15:34

Als je heel lang hebt gespaard om een eigen paard te kopen en je gaat bewust naar een dressuurstal ipv een particulier, ga je er vanuit dat de informatie juist is. De stal beweerde het paard voor een kennis te verkopen. Daarna blijkt dus dat het paspoort vals is en de leeftijd niet kan kloppen volgens de da, dan zou je als stal ook excuses kunnen maken, maar als je dan totaal geen reactie geeft, ben je in mijn ogen een onbetrouwbare dressuurstal. Het zou misschien wel een goed idee zijn om een soort van kwaliteitskeurmerk voor handelsstallen in het leven te roepen, of bestaat zoiets al?

xH0RS3S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:51

Wat erg voor je, en wat gemeen dat mensen er dan over liegen en niet het lef hebben om op jouw klacht te reageren!

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:24

YvonnevanD schreef:
Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk, echter...als je naar een officiële dressurstal gaat, verwacht je niet zoiets. Als je je paard bij een particulier koop, zou je dit kunnen verwachten. Het vertrouwen is dus flink beschaamd.

Ik zou dit juist eerder bij een "professional" verwachten dan bij een particulier...

masauri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:48

Heb je gemaild of hoe heb je de klacht doorgeven? Anders een aangetekend schrijven proberen?

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:59

Ik heb 2 keer een email gestuurd naar mevr. Tonnaer, zij is de eigenaresse. Beide keren heb ik niets vernomen terwijl de emails geen foutmelding gaven. Het is gewoon het emailadres van hun website. Maar....inmiddels wil ik mijn paard helemaal niet kwijt, ben namelijk erg gehecht geraakt aan hem. Alleen triest dat hij zoveel ouder is als ik dacht. De stal had excuses kunnen aanbieden en een deel van onze aankoopsom kunnen teruggeven, want we hebben dus teveel betaald aangezien de bloedlijnen niet kloppen en het paard een heel stuk ouder is. Maar nogmaals, ik wil hem voor geen goud meer kwijt, maar eerlijk is het niet.

MloesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:03

Jee, geen ervaring hiermee maar kan me voorstellen dat je hiervan baalt. Hoeveel scheelt het paard in leeftijd?
Als ze niet reageren op je mail zou ik gewoon bellen, desnoods anoniem, tot ze opnemen?

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 22:27

Mijn paard is tussen de 5 en 10 jaar ouder als dat in zijn papieren staat. Dat hebben diverse da's onafhankelijk van elkaar geschat. Exact kunnen ze het niet zeggen zonder dna onderzoek, maar ze zijn stellig dat de leeftijd in het paspoort beslist niet kan.

Ja, anoniem bellen heb ik ook overwogen, misschien toch maar eens doen en kijken hoe de reactie dan is.

MloesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:37

Oei, dat is wel erg dan.. 10 jaar ouder is een behoorlijk verschil.
Kan je verder geen tips geven ofzo, maar ik zou het er zeker niet bij laten zitten! Als de stal op de hoogte is geweest van het valse paspoort en de niet-kloppende leeftijd zijn ze strafbaar lijkt me.. maar bewijs maar eens dat ze op de hoogte waren, denk dat dat het lastige is in dit verhaal.

Succes!

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 16:43

Ja, het is ook lastig. Daarom vroeg ik me ook af of er iets van een keurmerk voor dit soort handelsstallen bestaat, ik bedoel net zoiets als Bovag voor garage bedrijven. Als het nog niet bestaat, zou dat er eigenlijk moeten komen. Dan kunnen de echte betrouwbare stallen zich onderscheiden van de rest en weet je als consument dat alle gegevens van het paard of de pony helemaal kloppen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:57

Heeft het paard nu een lagere waarde dan de aankoopprijs? Zo ja dan de verkopende partij aansprakelijk stellen voor het verschil in waarde.