hoofdstel of halster omdoen niet meer eng vinden..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Robinneke2

hoofdstel of halster omdoen niet meer eng vinden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:24

onze merrie vind het eng om haar hoofstel en/of halster om te doen. Als je het riempje achter haar oren (kopstuk) losmaakt, en dan achter haar oren door doet dan gaat het wel, maar als je een hoofdstel of halster vanaf voor over haar hoofd en dan achter haar oren wilt schuiven, dan vind ze dat eng, en ben je lang bezig voordat het lukt.. veel oefenen werkt natuurljk wel, maar weet iemand een manier waardoor ze het niet meer eng zal vinden? :j

bracha013

Re: hoofdstel of halster omdoen niet meer eng vinden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:04

een snoepje houden waar haar mond moet komen, zo willen ze het snoepje pakken en geven ze minder aandacht aan het halster.
het hielp bij mij, miss kan jij het ook proberen.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:46

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:22

Dit is aan te leren hoor, in kleine stapjes werken, niet in 1x om willen doen. En veel herhalen is zeker belangrijk! Als je er niet uitkomen.. het is mijn werk op (gedrags)problemen op te lossen bij paarden. Dus als je hulp wilt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:45

"flo" het is heel leuk dat je graag wil komen helpen, en ik denk dat er wel meer zijn die net als jij les geven en paarden trainen.
Maar jezelf echt zo aanbieden ???? doe dat dan via een privé pb, maar niet zo via het openbaar vraag en antwoord forum, eigenlijk is dat toch een beetje ongepast.
En idd je hebt zeker gelijk, je kan elk paard dit aanleren, en dit hoort idd bij het wijken voor druk.

Flo123 schreef:
Dit is aan te leren hoor, in kleine stapjes werken, niet in 1x om willen doen. En veel herhalen is zeker belangrijk! Als je er niet uitkomen.. het is mijn werk op (gedrags)problemen op te lossen bij paarden. Dus als je hulp wilt!

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:11

veel aandacht besteden aan het aaien van het hoofd. Zorg dat je het hoofd overal aan mag raken en doe bijvoorbeeld de beweging na als of je een halster om doet. Veel belonen en de kleine stapjes die goed gaan waarderen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:13

Ik heb het mijn paard 'geleerd' door er een spelletje van te maken.
We hebben er een trucje van gemaakt dus we hebben het negatieve omgezet naar 'leuk', want trucjes zijn leuk :). Hij kan nu dus op commando zijn halster aan trekken; voor hem is het leuk en het is ook nog is nuttig :j .

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:14

Robinneke2 schreef:
onze merrie vind het eng om haar hoofstel en/of halster om te doen. Als je het riempje achter haar oren (kopstuk) losmaakt, en dan achter haar oren door doet dan gaat het wel, maar als je een hoofdstel of halster vanaf voor over haar hoofd en dan achter haar oren wilt schuiven, dan vind ze dat eng, en ben je lang bezig voordat het lukt.. veel oefenen werkt natuurljk wel, maar weet iemand een manier waardoor ze het niet meer eng zal vinden? :j

Heeft ze niet gewoon gevoelige oren?
Mag je wel gewoon aan haar oren zitten of vind ze dat ook niet fijn?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:42

Dit los je alleen op met veel geduld/veel herhaling, en inderdaad voor mijn part een beetje "spelletje" er van maken (let op: JIj maakt er iets speels van, niet dat het de bedoeling is dat de merrie er een spelletje van gaat maken, hahah).

Dikke kans dat de merrie van TS (ik lees nergens welke leeftijd deze heeft?) er ook een hekel aan heeft als men achter/aan de oren zit.

Mijn jonge merrie is bij aflevering (als veulen) met een kladder achterover gegaan bij overhaast uit de trailer te gaan, niet gevallen, maar was toch wel een klets achter de oren.

Resultaat: wilde zich niet laten aanraken daar.

Heb langere tijd inderdaad ook het halster met de nekband los achter de oren om geslagen en voorzichtig losjes vastgemaakt, van vastzetten aan halstertouw kon natuurlijk geen SPRAKE zijn, want bij drukgevoel achter de oren kwam er paniek of ging ze gevaarlijk omhoog.

Hoefde niet te proberen het halster OVER de oren te halen.

Met vrijwel dagelijks aanraken en poetsen ben ik steeds heel even met een boterzacht borsteltje over de "verboden" plaatsen gegaan, gevolgd door een traktatie.

Dat vond ze daardoor steeds verdraaglijker, uiteindelijk leerde ik haar zelf de neus door de halster te steken, door er een snoepje onder te houden

Uiteindelijk met een zeer zacht fleece of bont gevoerd halster op ruimste stand (afleiden met partje appel) is het gelukt.
Vaststaan geleerd aan zeer lange lijn die ik zelf door ring/om paal geslagen aan de andere kant vasthield, zodat ik als het nodig was kon laten vieren.

Inmiddels is het op een normale manier aanhalsteren, ook zonder snoepje, en vastzetten, geen punt meer.
Maar 't kan even duren.....

NTH0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:46

Zo als hierboven hebben wij het ook gedaan met een jonge ruin, met geduld kom je er wel :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:59

Weet je ook waarom ze het eng vindt en heeft ze dat altijd al?

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:11

Misschien is het handig om met approach en retreat te werken.
Je begint gewoon om helemaal opnieuw met het halster alsof hij nog nooit een halster heeft gezien. Probeer het om er zijn neus er mee aan te raken en dan ook zijn hals. Blijft hij staan beloon hem met je stem en door het halster gewoon terug weg te halen. Zo ga je telkens een stapje verder. Zo leert hij de link te leggen dat een halster niet iets eng is en dat als hij blijft staan het gewoon weer weg gaat zonder dat er is gebeurd.

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:50

ik lees ff mee, die van ons heeft er ook last van

/3

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:13

Dat hebben sommige pony's. Ze vinden het niet fijn als je aan hun oren zit. Voorzichtig opbouwen misschien? Dus eerst rustig de oren een beetje masseren, dan stapje voor stapje het halster aan gaan doen.

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:02

heel veel geduld hebben.
Zoveel mogelijk met halster werken en hoofdstel nog even laten liggen.
Als het halster goed gaat kun je je hoofdstel doen.
Het is zeker optelossen veel oefenen dan word het een gewoonte.