Wie helpt mij uit een grijs gebied?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

Wie helpt mij uit een grijs gebied?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 07:44

Ik was gisteravond wezen rijden op een hele lieve d pony en eigenlijk gewoon mijn favoriet! <3
Nou was ik na het rijden nog ff aan het kletsen met een andere ruiter in de bak.
We stonden dus naast onze paarden.
Op een gegeven moment beet mijn pony mij in mn arm.
Was niet hard (voelde praktisch niets) dus ik keek de pony aan en die maakte gelijk een geschrokken indruk.
Ik deed dus verder niets kletste wat verder en toen deed hij het in totaal nog 2x.
Omdat ik niet de indruk had dat t gemeen was( dan zie je dat wel aan de expressie van je paard) heb ik er verder niets mee gedaan.
Op een gegeven moment begon hij wel te schrapen dus toen ben ik hem gaan afzadelen.
Misschien een beetje een penny vraag, maar waarom beet hij me nou.
Was t omdat hij naar zijn stal wou en op die manier een beetje de aandacht trok.
Was t gewoon wat liefkozend knabbelen(wij hebben ook maar een tere huid) als ze echt willen bijten heb je wel echt pijn.
Hij schrok de eerste keer wel er zelf van dat zette mij aan t twijfelen.
Ik kon er niet echt uitkomrn en heb hem daarom verder ook niet gedisciplineerd en daarbij kan ik van hem veel hebben hij kan t niet snel verkeerd doen of hij moet t echt bont maken, maar hij is verders vrij lief dus dat gebeurt niet gauw.
Wie kan mij helpen met deze penny vraag? :o

Gaabje

Re: Wie helpt mij uit een grijs gebied?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:53

Ik denk dat hij inderdaad aandacht probeerde te krijgen, omdat je zegt dat hij daarna ook begon met schrapen. Toch zou ik dit gedrag corrigeren, door een stootje met je arm, waar die in 'bijt', tegen zijn neus te geven. Geen duw, maar echt een stootje, zodat hij een beetje schrikt. Nu doet hij het zacht, maar misschien doet hij het de volgende keer harder om die aandacht te krijgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:53

Ik denk dat hij probeerde om jou op te voeden. Hij wilde graag naar stal en zocht een manier om jou te sturen, dus de baas te spelen. Niet heel erg, hij bleef subtiel nu, maar wel iets waar je tegen op mag treden. Immers jij bent baas en bepaald wanneer hij naar stal mag. Hoef je trouwens niet aggressief te doen, een paar stappen achterwaarts is vermoedelijk genoeg om even duidelijk te maken wie er ook alweer bepaald wat er gebeurt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:46

PP -> OPG

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:33

Ok nou dan ben ik bevestigd in mn vermoeden. Volgende keer lief toch dwingend verzoeken dat hij zn mondje bij zich houd. Thx! :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:38

Leuk als je paard aandacht wil maar bij krijgen ze toch een flinke opstoot als ze me een bijt geven, en dan maakt dat niet uit hoe hard het is. Ze moeten weten dat ik hun baasje ben en geen speelmaatje

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:40

Nou ja is niet echt nodig bij hem. Je kan m heel makkelijk terug fluiten. Hij is niet zo dominant.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:45

Soraya10 schreef:
Ik was gisteravond wezen rijden op een hele lieve d pony en eigenlijk gewoon mijn favoriet! <3
Nou was ik na het rijden nog ff aan het kletsen met een andere ruiter in de bak.
We stonden dus naast onze paarden.
Op een gegeven moment beet mijn pony mij in mn arm.
Was niet hard (voelde praktisch niets) dus ik keek de pony aan en die maakte gelijk een geschrokken indruk.
Ik deed dus verder niets kletste wat verder en toen deed hij het in totaal nog 2x.
Omdat ik niet de indruk had dat t gemeen was( dan zie je dat wel aan de expressie van je paard) heb ik er verder niets mee gedaan.
Op een gegeven moment begon hij wel te schrapen dus toen ben ik hem gaan afzadelen.Misschien een beetje een penny vraag, maar waarom beet hij me nou.
Was t omdat hij naar zijn stal wou en op die manier een beetje de aandacht trok.
Was t gewoon wat liefkozend knabbelen(wij hebben ook maar een tere huid) als ze echt willen bijten heb je wel echt pijn.
Hij schrok de eerste keer wel er zelf van dat zette mij aan t twijfelen.
Ik kon er niet echt uitkomrn en heb hem daarom verder ook niet gedisciplineerd en daarbij kan ik van hem veel hebben hij kan t niet snel verkeerd doen of hij moet t echt bont maken, maar hij is verders vrij lief dus dat gebeurt niet gauw.
Wie kan mij helpen met deze penny vraag? :o

Begrijp ik nu goed dat hij ging schrapen en je DUS maar ging afzadelen? Als dat zo is, dan klopt er al iets niet, hij hoort netjes op jou te wachten. Dit is dus al gedrag dat je moet corrigeren.
Waarschijnlijk begon hij met kriebelen om je aandacht je trekken, kreeg hij dit vervolgens niet, en ging hij bijten. Dat werkte ook niet, dus gaat hij schrapen, en krijgt hij zijn zin en mag hij terug naar stal.

Ik zeg, kriebelen mag best, maar de andere 2 zijn (bij mij in ieder geval) absoluut niet toegestaan. Dus corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:47

Paard heeft je goed opgevoed gisteravond :j

Als een paard mij 2x bijt, ga ik er vanuit dat de optater na de eerste keer niet hard genoeg is geweest...

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:49

Nou is iets kort door de bocht geschreven, maar we stonden al een tijd te kletsen hij stond te schrapen dus ja toen gaan afzadelen en voeren.schrapen hoort ook niet maar dat xie ik vaak wel door de vingers ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:50

Al moet 'ie een uur wachten.... Sinds wanneer maakt het paard de dienst uit?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:51

Hij beet niet echt was meer knabbelen je voelt t alleen meer omdat ik blote armen had het was warm in de bak. Nornaal heb je een vest of jas aan voel je niets. Als ze echt bijten dan voel je dat wel.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:52

Eh nou gisteren dus blijkbaar.vond t wel zielig worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:54

Een paard hoort uit je ruimte te blijven en niet aan je kleren ed te komen.
Krijg je echt strontirritante paarden van, als je dat toestaat. En een volgende ruiter straft er WEL voor, dus paard snapt er geen bal meer van wat wel en niet mag.
Maw: je denkt dat je lief voor 'm bent, maar ondertussen is het omgekeerde het geval ;)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:59

Volgende keer zou je hem een stapje achteruit kunnen laten doen. Maak je groot, ga voor hem staan en stap naar voren (dus dan moet hij achteruit). Blijf volhouden tot hij werkelijk dat stapje achteruit doet, dan ontspan jij je weer en ga je verder kletsen. Als hij rustig staat, zonder schrapen/bijten, dan kun je hem rustig naar stal brengen. Zo maak je duidelijk dat jij de baas bent, zonder dat je hem een optater of iets dergelijks hoeft te verkopen. :j
(ervan uitgaande dat het "bijten" meer als ongeduld was en niet gemeen bijten)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:01

Sonja heeft helemaal gelijk, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik soms het kriebelen wel toelaat.

Je leert je paard op de manier die je nu gebruikt, dat als hij gaat schrapen, hij zijn zin krijgt. Dus als ik jou was zou ik maar oppassen, want dit gaat van kwaad tot erger. Voor je het weet gaat hij tijdens het rijden schrapen omdat hij er geen zin meer in heeft, gaat hij in zn stal staan schrapen omdat hij naar buiten wil enzovoort enzovoort.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:17

Soraya10 schreef:
Nou ja is niet echt nodig bij hem. Je kan m heel makkelijk terug fluiten. Hij is niet zo dominant.

Hij is toch dominant genoeg om het bijten DRIE keer te proberen. En het is wel een test (uitproberen hoever hij kan en mag gaan bij jou), als jij dit toestaat dan weet hij, dit mag ik dus, dus eigenlijk ben ik de baas want ik mag mijn baas ongestraft bijten. Dan zal ik wel hoger in rangorde staan als ik niet wordt gecorrigeerd. En zo krijg je als je niet uitkijkt zometeen toch een vervelend paard dat praatjes krijgt. Dus in ieder geval met je stem corrigeren: He, dat mag niet! Of Hou eens op! In ieder geval reactie! Zodat hij weet dat het wel degelijk is opgemerkt en consequenties kan hebben. En evt een tik op de neus, of een kneep in zijn neus ...

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:44

Daarom vroeg ik dit ook ff. Ik twijfelde gister en ik kan een pony niet straffen als ik niet precies weet waarvoor, maat volgende keer corrigeer ik hem. Dank jullie voor jullie meningen en adviezen!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:51

Bijten moet je sowieso corrigeren. Het maakt niet uit of je niet weet of het "liefkozend" bedoelt was of dat het puur ongeduld was. Bijten is bijten.

bracha013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:03

hij wou denk ik aandacht en beginnen met iets doen. ik heb gehoord van een vriendin dat haar paard ook ineens zo deed en vaker en ze kwamen erachter dat de tanden van het paard iets mis mee was. maar ik denk niet dat het in jou geval zo is omdat t maar 1 dag was, maar als het vaker gaat gebeuren zonder een reden miss slim om dan ff op te letten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:10

Je zegt het was niet hard, ook dat schrapen ..... wat maakt het uit ????
Nee zo begint het heel klein, maar het paard wou even jou er op attent maken, zegggggg doe eens wat voort ik wil naar stal, of eten of naar de weide of..... maakt niet uit naar waar.
Jij bent de leider en jij bepaald, hoe stom dat ook klinkt, ook al moet het paard er een heel uur zo wachten, zeker in zo'n situatie dadelijk corrigeren, das echt het prille begin van mssn nadien onhandelbaar paard.
Nu denk ik niet dat het bij jouw paard snel zo'n vaart zou lopen hoor, maar wees voorbereid, naast of vlak bij jou dient een paard gewoon rustig en respectvol te wachten, dus zonder klieren zonder extra aandacht vragen gewoon braaf wachten.
Het enkel terugfluiten zou ik zeker niet doen, echt krachtig corrigeren,als jij door een beet of stamp ooit in het ziekenhuis beland, is het echt niet het paard zijn schuld, jij hebt hem al het voorgaande ongestraft laten uitvoeren, paard deed dus wat hij gewend was alleen net iets harder.

Soraya10 schreef:
Nou is iets kort door de bocht geschreven, maar we stonden al een tijd te kletsen hij stond te schrapen dus ja toen gaan afzadelen en voeren.schrapen hoort ook niet maar dat xie ik vaak wel door de vingers ja.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 04:55

Soraya10 schreef:

Daar heb je het al, hoe moet het paard nu zijn grenzen leren kennen als jij niet consequent genoeg bent in het aangeven ervan?

Maar wat betreft het kriebelen en echt een hap geven: paard kan echt wel onderscheid maken tussen alleen lipjes en zijn tandjes. Als jij accepteerd dat hij met zijn tanden aan je trui of vest zit, en je hebt die een keertje niet aan, dan ga je dat voelen ja.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 09:08

Er zijn wel ergere dingen en ik heb al gezegd dat ik de volgende x er tegen zal optreden., maar bedankt voor jullie antwoorden en het is niet dat ik bij deze pony nooit grenzen stel alleen nu wist ik t niet zeker omdat hij idd soms gewoon knabbelt en dat hoeft wat mij betreft niet afgestrafd te worden.als ik m poets bv. En ik ga niet straffen als ik niet zeker weet of ik hem moet straffen. En nogmaals het deed geen pijn dus hij was verder niet gemeen maar ongeduldig en de volgende keer zal ik m helpen herrinderen dat hij gewoon moet wachten.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:11

Waarschijnlijk verveelde hij zich of wou terug naar stal en probeerde daardoor het een en ander om jouw aandacht te krijgen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:14

Ik kan me goed voorstellen dat je liever onterecht niet straft, dan onterecht wel straft. Siert je ook :j

Maar denk maar zo, als jij de Grote Leidende Merrie uit een kudde was geweest had je ook niet gedacht "ach" maar had paardlief waarschijnlijk zijn boventandjes op het erf kunnen gaan zoeken.