Stress op trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KirbyHabbi

Stress op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:05

Mijn paard staat normaal nooit op de trailer maar vorige week ging ik op wedstrijd en wou ik wel eens proberen hoe dat ging.
Mijn paardje ging er redelijk makkelijk op maar toen ik hem er een half uurtje later afhaalde was hij helemaal bezweet, de volgende dag toen ik terug ging keren naar huis ging hij er nog makkelijker op maar toen ik thuis toekwam lag er een plas zweet onder hem en zweette hij zelfs aan zijn hoofd en benen. (Het was ook wel warm in de vanne) is er iets dat ik hieraan kan doen?

cocochanel

Re: Stress op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:55

Als je paard gemakkelijk de trailer opgaat,
ga dan een keer goed oefenen met erop en eraf gaan,zonder weg te gaan.
Beloon hem met wat lekkers in de trailer .
Laat hem de trailer eens goed bekijken en eraan snuffelen, zodat hij meer vertrouwen in
de trailer kan krijgen !

Vaak zetten we ze maar zo op een trailer maar een paard is van nature een vluchtdier,
In een trailer waar hij niet uit kan , en die nog gaat bewegen ook voelt een paard zich absoluut niet veilig ,
Daarom kun je een paard trailerladen het best in alle rust aanleren net zoals je met alles doet ( longeren, zadelmak maken, inrijden) overal nemen we de tijd voor maar trailerladen word hierbij vaak overgeslagen,
Maar is net zo belangrijk om goed aan te leren als inrijden ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:56

Ik heb precies dit probleem gehad! Door gewoon te blijven gaan is het helemaal goedgekomen! Gewoon gewenning dus. Kleine stukjes wat langere stukjes of gewoon alleen laden en niet rijden. Ik ben alles gewoon blijven doen. Na 5 minuten was hij zeiknat in het begin. Nu staat hij met gemak uurtje op de trailer zonder enig probleem. Geloof me, komt helemaal goed!

Succes ermee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:03

Hoe heeft de chauffeur gereden? Gewoon alsof je met een normale auto rijdt of als iemand die rekening met het paard achterin houdt? Meestal als paarden bezweet aankomen heeft de chauffeur niet rustig genoeg gereden )of het moet 32 graden zijn buiten)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:13

Oefenen oefenen oefenen net zoals leonie zegt het heeft tijd nodig een paard wat de eerste keer t zadel op heeft of onder de man is zal ook zo reageren
Vaker tussendoor op de trailer zetten zonder te rijden belonen gun het die de tijd
Dan een keer de straat uit rijden terug na huis en op de wei zetten zodat het dier het associeert met iets leuks gaan doen

Ik heb zo een paard dat duurt gemiddeld 4 uur voordat hij erop staat (bij de oude eigenaren een ongeluk gehad) maar eenmaal erop is het absoluut geen enkel probleem meer en vind hij het zelfs leuk

Wat cissy zegt vind ik onzin ook wij hebben wel eens paarden op de trailer die er klets nat vanaf komen dit is gewoon de spanning en ja wij rijden echt heel rustig en hebben veel ervaring

maar ga zelf maar eens in een trailer staan oke voor een paard is het anders omdat hij 4 benen heeft maar staan blijven is toch een hele opgave als mens zijnde (ja ik heb het geprobeerd) prettig is anders

Die plas onder het paard ts was dat zeker zweet en geen urine?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:36

Ehm, dat wat ik zeg is echt geen onzin hoor, waardoor hebben die paarden spanning onderweg denk je?
En jij vindt dat je rustig rijdt maar is je paard het met je eens en kun je de warme chocomelk test doen?
Helaas is niet de chauffeur degene die bepaalt of het rustig genoeg is geweest maar het paard achterin bepaalt dat, helaas kunnen ze niet praten.
Je wilt niet weten hoeveel trailerlaadproblemen ontstaan door verkeerd rijgedrag van de chauffeur. Maar goed, jij vind het onzin, een ieder heeft het recht op zn eigen mening :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:41

Ik wil best jou tests doen hoor :+ geen enkel probleem

Spanning onderweg kan zijn door het rij gedrag van de desbetreffende chauffeur zeker maar dat hoeft niet altijd de (hoofd) reden te zijn :n

Ik durf met een gerust hart te zeggen dat wij jou en alle andere tests doorstaan ;)
Ik sta ook wel eens bij de paarden in de trailer als er iets is met het paard het is niet altijd even makkelijk omdat je niets ziet maar gevallen of weet ik wat ben ik door het rustige en verantwoord rijden van de desbetreffende chauffeur nog nooit, ook over hobbel en veld wegen.
Ik zou mijn paarden overigens ook nooit bij een vreemde op de trailer zetten

Nou ik heb een mega groot geval van trailer problemen staan. En toch het erop gaan vind hij een beetje eng maar dat is ook zeer begrijpelijk naar een ongeluk bij de vorige eigenaren maar als hij er eenmaal op staat gaat het prima hij staat heerlijk relax op de trailer en geen druppeltje zweet of angst te bekennen. Overigens een paard wat niets met zich laat doen wat hij niet wilt of eng vind en mega gevoelig...

Hier komen vaker paarden binnen klets nat naar enige trailer ervaringen bij ons komen ze er netjes droog af zegt wel genoeg denk ik ;)
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 06-06-13 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:44

Ik sluit me bij Gentlegiant aan. Ook ik heb genoeg ervaring en rijd heeeeeel rustig. langzaamaan werd de stress steeds minder en ging het laden beter. Als ik dus verkeerd zou rijden zou dit juist omgekeerd moeten zijn. Daarbij reed er ook af en toe iemand anders. Net zo rustig als ik, zelfde effect. Zelf na 2 km naar de rv kwam hij er zeiknat af. Gewoon pure stress. Nu loopt hij er zelf op en komt er heel relaxed af. Ook als hij een tijdje moet staan wachten.

De chauffeur kan zeker een rol spelen, maar hoeft echt niet de oorzaak te zijn in deze.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:53

Waar zeg ik dat dit altijd de oorzaak is? Ik zeg MEESTAL omdat er gewoon heel veel slechte chauffeurs met paarden in de trailer rondrijden.
Er zijn heel veel mensen die zich niet realiseren dat een paard op een rijdend plankje staat en niet kan zien/begrijpen waar hij heengaat en dus aan de chauffeur is overgeleverd.
Ik rij zelf ook al ruim 20 jaar met paarden rond en heb wel ietsje ervaring, daarnaast help ik veel mensen met trailerlaadproblemen en heel veel komt voort uit slecht rijden met de trailer.
Dat jullie misschien een ander probleem hebben maakt mijn opmerking nog geen onzin.
Ik vraag toch aan de TS hoe er gereden is want het KAN een oorzaak zijn van het zweten.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:58

Het ging meer om het woordje ''Meestal''
Als je er van had gemaakt ''het komt wel eens voor dat de chauffeur niet rustig (genoeg) rijd dat de paarden daar van bezweet worden''
Was het al heel anders over gekomen
Meestal komt bij mij over of dat dat 80% van de chauffeurs niet met paarden op een trailer kunnen rijden en dat vind ik niet correct

Dit is overigens helemaal niet aanvallend bedoelt hoor

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:00

Als ik om me heen kijk en trailers voorbij zie komen dan is dat helaas wel 80% die niet om de paarden denkt achterin |( maar misschien woon ik wel in boerenland waar 'men'niet zo nauw kijkt....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:07

80% over heel Nederland of?

Ik vind dat niet echt kloppen de mensen wat ik ken rijden over het algemeen netjes en verantwoord met hun dieren zoals het hoort hoor :j
Overigens kom ik niet veel in Nederland meer dat terzijde

Ik vind ''meestal'' en 80% wat veel van het goede natuurlijk zijn er genoeg mensen die als kippen zonder kop met een trailer rijden of denken ''ik rijd 2x per jaar met de caravan, dan is een trailer appeltje eitje'' nou niet dus

Maar er zijn ook veel mensen die wel de ervaring hebben en wel netjes rijden zodat het voor de paarden al prettig ervaren word

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:08

Oefenen is het toverwoord. Met jonge dieren ga ik altijd een klein rondje rijden voor het vertrouwen. Inladen, een rondje van 5 minuutjes rijden en weer uitladen. Ze moeten gewoon het vertrouwen krijgen dat je ze er weer uit komt halen :)

En er bestaan genoeg slechte chauffeurs, maar niet meteen van het slechte geval uitgaan... Er bestaan namelijk ook nog genoeg chauffeurs die wel weten dat ze levende have achterin hebben!

KirbyHabbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 23:10

Bedankt voor jullie antwoorden enzo
Maar er werd wel zeker voorzichtig gereden ik reed niet zelf maar was er wel bij en die meneer reed echt rustig we zijn een keer een klein beetje "vlot" over een drempel gereden maar dat was eerder perongeluk en dat was zelfs nog niet snel

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:13

Had het paard een deken om in de trailer, was het zeiltje bij de klep dicht of stonden de raampjes niet open? Dan kan hij het ook gewoon te warm hebben gehad!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:15

Had het paard een deken om in de trailer, was het zeiltje bij de klep dicht of stonden de raampjes niet open? Dan kan hij het ook gewoon te warm hebben gehad!

KirbyHabbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 23:16

Gentlegiant schreef:
Die plas onder het paard ts was dat zeker zweet en geen urine?

Ik denk dat het zweet was ik heb het natuurlijk niet goed bekeken maar het lag onder zijn voorbenen

KirbyHabbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 23:17

44Myrthe44 schreef:

Hij had geen deken aan maar alles was wel dicht maar het ander paard dat bij hem stond Was vochtig maar zweette niet

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:20

Volledig akkoord mey Cissy, hier in België hetzelfde verhaal, mensen hebben geen idee hoe te rijden met paarden in de trailer, de grote hoop toch niet.
Ik heb vanaf dat ik het rijbewijs had, een camera in de trailer, weet ondertussen waarop mijn paarden het hardste reageren, op welke soort bochten of vluchtheuvels.
De ene is veel stabieler als de andere.

In het begin is het heel normaal dat ze zweten... paarden zijn gewoonte dieren, je doet iets heel vreemd en onnatuurlijk met hen.. Daarom is het zoals hier al vaak gezegd, heel belangrijk van veel te oefenen.
Trailerproblemen wil je echt niet krijgen...
Goede chauffeur doet natuurlijk ook veel.. of een ervaren paard erbij

Maar als het warm is buiten, is het in de trailer al gauw veel te warm.. raampjes en klep open, veel meer kan je niet doen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:22

Mijn paard zweet ook direct in de trailer als alles dicht is, in het begin snapte ik ook niet waardoor dat kwam. Maar hij heeft geen stress, hij heeft het gewoon heel snel warm. Misschien geldt dat voor jouw paard ook?

KirbyHabbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 23:36

Oke bedankt :) ik zal veel oefenen en ik hoop dat hij gewoon zweet omdat het te warm is :)