Pony loopt niet mee.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

demixloff

Pony loopt niet mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 18:35

Ik heb 2 verzorgpony's en als ik met ze ga lopen dan is dat altijd heel erg leuk, maar als we terug gaan dan wilt 1 pony niet meelopen.
Hoe kan ik hem mee krijgen? We hebben vanalles geprobeerd; gras, snoepjes, tik op zijn kont.

Tips zouden fijn zijn. *\o/*

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:45

Natural Horsemanship, de oplossing!

http://www.youtube.com/watch?v=Usq6F-WPVqo

hier zie je heel goed wat je moet doen,

ik heb een 2 jarig veulen die op alle vlakken moeilijk was in het begin, ook niet willen meestappen of voorbij stormen, door Yoyo Game toe te passen zijn al deze problemen binnen de kortste keren verdwenen !

Happie

Re: Pony loopt niet mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:28

@Nelle leuk filmpje misschien alleen nog een stap te ver voor de ts. Wat ik zelf doe is druk houden op het touw en zodra mijn paard/pony naar mij toe komt neem ik de druk weg. Dus niet trekken maar druk houden zie je zelf als een paal waar het touw aan vast zit. Pony doet een stap beloning druk is weg

xxdooxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:34

met een emmer biks schudden

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:37

Zozo.. niet naar huis willen is wel apart voor een paard :j

Inderdaad wat Happie zegt. Dat is een slimme aanpak.
Je moet er namelijk geen trekwedstrijd van gaan maken, want dat verlies je altijd van een paard.

Een extra tip: probeer niet recht vooruit druk te geven, maar ga iets schuin voor je pony staan. Zo breng je hem iets uit evenwicht en zal hij sneller een stapje zetten. :D

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:57

draai m n kwartslag als je aanloopt dan lopen ze meestal wel snel genoeg mee, anders n keer n schepje biks mee nemen? of elke keer als het lukt bij de wei n beloning geven? dat hoeft geen voedsel te zijn alleen een gewldig uitbundig schouderklopje met ooh jij bent het beste paard enzv enzv al die onzin haha doe aar als hij iets goed doet alsof ze de beste van de wereld is!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:29

Op het moment dat een dier in de ankers gaat, zich schrap gaat zetten, kan hij zijn kracht tegen je gaan gebruiken. Dit ga je niet winnen via kracht, dit ga je winnen met techniek. Ga met touwhalster lopen, hou druk op het halster en loop in een hoek van 45 graden bij het paard vandaan terwijl je druk houdt. Het paard wordt uit balans gebracht en kan niet anders dan een stap opzij zetten. Op dat moment is het bevries moment doorbroken en kun je door de kant uit waar je heen liep. Een ding: laat druk acuut vallen als het paard een stap opzij zet. Het is niet de druk die het paard wat leert, het is het weg vallen van de druk dat de beloning is, en het paard leert om gewoon mee te lopen.

Ik zou verder ook gewoon Parelli adviseren, maar bovenstaand filmpje is nog een stap te ver voor ts.

Juliapaard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:35

Als mijn pony niet mee wil draai ik soms een rondje of ik loop achteruit met hem, meestal wil hij dan wel..

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:50

Druk houden op het touw idd en belonen als hij met je meeloopt met biks, brokjes e.d. of misschien minder laten grazen onder het wandelen (als je dat doet) die van mij wil dan namelijk ook nooit meer weg uit de berm :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:56

Waarom zou je belonen voor het meelopen. Is druk weg nemen niet genoeg beloning. Nu ga je de pony leren als ik stil blijf staan en dan loop krijg ik biks. Gevolg een pony die vaker stil staat

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:07

Ik zou eerst beginnen met de basisopleiding.
Ga eerst nog niet op de weg werken maar begin in de bak of weiland met het leren meelopen.
Geen brokjes oid geven, enkel druk loslaten of een vriendelijk woord is al goed genoeg.
Als je in de bak goed kunt stappen kun je het uitbreiden naar buiten de bak.
Wat ook belangrijk is in de basisopleiding om halt te leren houden en achterwaarts te gaan.
Ga gewoon lekker doorwerken onderweg (stilstaan, stappen, achterwaarts, e.d.) ipv alleen maar rechtuit wandelen.
Succes :)

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:36

Heel erg bedankt allemaal! Ik ga het morgen meteen uitproberen!

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:15

Happie schreef:
@Nelle leuk filmpje misschien alleen nog een stap te ver voor de ts. Wat ik zelf doe is druk houden op het touw en zodra mijn paard/pony naar mij toe komt neem ik de druk weg. Dus niet trekken maar druk houden zie je zelf als een paal waar het touw aan vast zit. Pony doet een stap beloning druk is weg

bedankt heel goed gelukt!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:04

Graag gedaan fijn dat het lukt! Nu is het een kwestie van herhalen en oefenen en dan komt het vanzelf goed!

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:44

Op internet staat genoeg!
ik zou zeggen.. oefenen en belonen! :D

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 18:53

ik heb vandaag op hem gereden! Het ging super goed. Hij heeft al heel veel vertrouwen in mij en ik in hem. Nu wilt die ook meelopen. Hij weet toch dat hij het niet wint.

lubbert38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:14

Druk op het touw en als die stapt druk weg
En ik doe ook wel als je het touw slap hebt een slinger eraan geven dat ie gaat kronkelen daar schrikken ze van en vinden ze niet fijn, dus lopen ze dan ook wel mee

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:51

ik heb het ook heel soms, en het helpt bij mij altijd als ik haar eerst naar links of naar rechts laat lopen (dus opzij) daarna loopt ze altijd weer vooruit

essie397

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:04

mijn pony loopt ook wel eens niet mee ,wat dan bij haar helpt is als ze dan toch stil gaat staan naar haar kont toe lopen en dan met het halster touw (die van mij is heel lang dus ze zit ook gewoon nog vast) een zwaai achter haar geven vaak loopt ze daarna weer verder.
en voor de rest doe ik vaak een halster om met een touw om d'r neus maar dat komt vooral omdat ze me anders omver wilt trekken

misschien heb je hier iets aan ?

Sue1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:26

Ie van mij is heel gevoelig voor kus geluidjes daar schrikt ze een.soort van en.dan gaat ze gelijk lopen. en druk op.hetvtouw houden werkt ook idd

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:38

en druk weg nemen dat lijkt mij voldoende beloning.

rndmusername

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:40

Oh dat had mijn paard ook toen ik hem net had..

Dan wou ik hem uit het land halen weg bij zijn vrienden haha.
Eerste paar meters liep hij braaf mee en dan opeens bam stil.
Zodra hij dat deed draaide ik me om naar hem toe en straalde zoveel negatieve energie uit dat hij zich doodschrok en keihard achteruit liep.
Dit steeds weer.. toen haalde hij het op een gegeven moment wel uit zijn hoofd stil te gaan staan.

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:07

druk houden op het halster, niet zoveel dat ie naar achter gaat en net genoeg dat het niet leuk is.

19pony19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:10

Achter uitlopen is ook een goede manier want dan kunnen ze niet zijn waar ze heen gaan en als ze niet naar huis willen kunnen ze het huis niet zien en lopen ze meestal wel :)
succes ermee!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:16

@Ts hoe gaat het nu?