Paard en stiertjes, (hoe) gaat dat samen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Paard en stiertjes, (hoe) gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:14

Hoi, ik heb een vraagje;

Door omstandigheden hebben we op dit moment even iets minder land ter beschikking. We hebben nog wel een stuk land van twee hectare maar daar staan 5 kleine stiertjes op. Kan ik mijn (hengstige) merrie daar bij zetten? Wat voor reactie kan ik verwachten? Mijn paard is erg eenkennig en terughoudend en ik weet zeker dat ze het niet prettig vindt als de stiertjes toenadering zoeken (wat ze natuurlijk gaan doen, nieuwsgierig als ze zijn). Ik weet niet hoe mijn merrie dan gaat reageren. Heeft iemand ervaringen?

nb: normaal staat mijn merrie met haar ruin vriendje, maar als ze hengstig is kunnen ze niet bij elkaar omdat hij haar dan dekt en verwondt met zijn ijzers. Een stukje land afzetten met een draadje kan niet want hij gaat daar dwars doorheen, ook als er stroom op staat. Daarom moet ze altijd op het andere land waar een brede sloot tussen zit, maar daar staan dus nu die stiertjes.
Het is waarschijnlijk een eenmalig probleem want vanaf 1 juli komt ze op een merrie landje te staan.

inochiyo

Re: Paard en stiertjes, (hoe) gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:21

is het geen mogelijkheid om gewoon de ijzers ervan te halen? dan kunnen ze alsnog samen staan zonder elkaar te verwonden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:23

Nee dat kan niet, de ruin heeft zijn ijzers helaas echt nodig anders loopt hij direct kreupel. En dan nog vind ik het niet zo'n goed plan voor de rug van mijn merrie als er de hele tijd een zware ruin op springt. Als zij hem afweert trapt hij naar haar, dus ik heb geen zin in problemen.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:09

Mijn vorig paard (merrie) is aangevallen door een kersverse moeder(koe) met kalf. Paard had al meermaals bij koeien gestaan en ging dus heel nieuwsgierig een kijkje nemen. Koe dacht er anders over => DA is moeten komen om een snede van 10cm te naaien. De koe had met haar horens onderaan de hals van het paard een flinke maai gegeven en daarmee de huid opengehaald, bovendien was ook nog eens diep erin. Al met al gelukkig niet de slagader geraakt en niet elders in de paardenbuik of -bil.
Dus als je paard het kent, gaan die niet zomaar uithalen en stampen. Maar voor de stierenhorens zou ik toch uitkijken.
Mijn huidig paard (ruin) jaagt de koeien op en gaat gericht trappen. Hem kan je er absoluut niet bijzetten.
't Hangt dus echt van de dier af. Maar gewoon proberen en in de buurt blijven om ze te scheiden als er teveel gejaagd of uitgehaald wordt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:30

Bij mij op stal staan 4 stieren en 2 jaarling hengsten gezellig bij elkaar op de wei. Gaat prima.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 22:20

rea schreef:
Mijn vorig paard (merrie) is aangevallen door een kersverse moeder(koe) met kalf. Paard had al meermaals bij koeien gestaan en ging dus heel nieuwsgierig een kijkje nemen. Koe dacht er anders over => DA is moeten komen om een snede van 10cm te naaien. De koe had met haar horens onderaan de hals van het paard een flinke maai gegeven en daarmee de huid opengehaald, bovendien was ook nog eens diep erin. Al met al gelukkig niet de slagader geraakt en niet elders in de paardenbuik of -bil.
Dus als je paard het kent, gaan die niet zomaar uithalen en stampen. Maar voor de stierenhorens zou ik toch uitkijken.
Mijn huidig paard (ruin) jaagt de koeien op en gaat gericht trappen. Hem kan je er absoluut niet bijzetten.
't Hangt dus echt van de dier af. Maar gewoon proberen en in de buurt blijven om ze te scheiden als er teveel gejaagd of uitgehaald wordt.

Wat een naar verhaal! Deze stiertjes hebben nog geen horens, ze zijn nog heel jong.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:09

Als je je paard en de stiertjes samen zet in een weide zal, wat er gebeurd ook voor een deel worden bepaald of je paard "cowsense" heeft.
Cowsense is het gevoel van een paard voor vee, onze merrie heeft veel cowsense en zou onmiddellijk de stiertjes beginnen bij elkaar te drijven en zou ze niet met rust laten.
Heeft je paard geen cowsense dan denk ik dat het wel zal meevallen, tenzij hij veel schrik heeft van de stiertjes.
Je zal moeten proberen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:12

Mijn vorige paard heeft een paar jaar bij stieren gelopen, zonder problemen. Ze hadden respect voor elkaar. Stieren gingen aan de kant voor het paard, en als ze niet snel genoeg liepen beet hij ze.. Wel zorgen voor genoeg stieren, als je paard gaat jagen kan ze er niet 1 uitpikken..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:31

mijn appie merrie heeft ook in zomer bij de stieren in het land gestaan, ging super.

koetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:35

MarcR schreef:
Als je je paard en de stiertjes samen zet in een weide zal, wat er gebeurd ook voor een deel worden bepaald of je paard "cowsense" heeft.
Cowsense is het gevoel van een paard voor vee, onze merrie heeft veel cowsense en zou onmiddellijk de stiertjes beginnen bij elkaar te drijven en zou ze niet met rust laten.
Heeft je paard geen cowsense dan denk ik dat het wel zal meevallen, tenzij hij veel schrik heeft van de stiertjes.
Je zal moeten proberen.

en dan nog ligt het aan het paard, denk ik. mijn oom in brazilië heeft een paar paarden die alleen worden gebruikt voor het bij elkaar drijven van koeien. maar als ze zonder ruiter in de zelfde wei staan als de koeien, kijken ze er niet naar op of om.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:43

We hebben de fjordjes ook vaker tussen de koeien gehad, zowel oudere stieren als jonkies maar ook tussen de campina koeien :').
Maar er is nooit wat gebeurt, denk als de wei groot genoeg is dat het wel goed komt.. Dan heeft ze de ruimte om weg te lopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:17

Voorzichtig proberen is denk ik wel heel belangrijk. Ik rijdt een dier met behoorlijk cowsense die dit oa uit door vrij aggressief de koeien te willen benaderen.. Ik denk dat hij stieren echt zou grijpen zonder ruiter..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 21:58

dank voor al jullie reacties :) Het zijn vijf stiertjes en ze zijn nog erg jong en ook een stuk kleiner dan mijn paard. Ze hebben volgens mij wel respect voor paarden maar zijn ook erg nieuwsgierig :)