Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rea schreef:Mijn vorig paard (merrie) is aangevallen door een kersverse moeder(koe) met kalf. Paard had al meermaals bij koeien gestaan en ging dus heel nieuwsgierig een kijkje nemen. Koe dacht er anders over => DA is moeten komen om een snede van 10cm te naaien. De koe had met haar horens onderaan de hals van het paard een flinke maai gegeven en daarmee de huid opengehaald, bovendien was ook nog eens diep erin. Al met al gelukkig niet de slagader geraakt en niet elders in de paardenbuik of -bil.
Dus als je paard het kent, gaan die niet zomaar uithalen en stampen. Maar voor de stierenhorens zou ik toch uitkijken.
Mijn huidig paard (ruin) jaagt de koeien op en gaat gericht trappen. Hem kan je er absoluut niet bijzetten.
't Hangt dus echt van de dier af. Maar gewoon proberen en in de buurt blijven om ze te scheiden als er teveel gejaagd of uitgehaald wordt.
MarcR schreef:Als je je paard en de stiertjes samen zet in een weide zal, wat er gebeurd ook voor een deel worden bepaald of je paard "cowsense" heeft.
Cowsense is het gevoel van een paard voor vee, onze merrie heeft veel cowsense en zou onmiddellijk de stiertjes beginnen bij elkaar te drijven en zou ze niet met rust laten.
Heeft je paard geen cowsense dan denk ik dat het wel zal meevallen, tenzij hij veel schrik heeft van de stiertjes.
Je zal moeten proberen.
.