Wel of geen vliegenkap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Wel of geen vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 07:45

er zullen natuurlijk mensen zijn die het vliegenmasker/kap gewoon dag en nacht omdoen, maar ik bekijk in de ochtend als ik er ben of het voor die dag nodig is.
oftewel word het warm weer zodat er vliegen/dazen komen of blijft het regenachtig en hoeven ze hem niet om.
zeker in deze periode van het jaar, kan dat per dag verschillen hoe verder we de zomer ingaan(als we die dit jaar krijgen) hoe minder ik over deze keuze ma hoef te denken.
in dit topic kunnen we het hebben over vliegenkappen en of ze nodig zijn bij jullie.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:59

Voor de vliegen alleen als er vliegen zijn,hoe minder rommel om in de vrijheid hoe beter :)

Klimop

Re: Wel of geen vliegenkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:18

Ik stel het zo lang mogelijk uit, nu staan ze nog zonder omdat het meevalt hoeveel last ze hebben van de vliegen op het warmst van de dag (zie er dan meestal 1 of 2 zitten). Pas als ze in grote getalen om het hoofd zwermen en ik zie dat de paarden echt last ervan krijgen (constant schudden, wrijven) dan gaat 's middags de vliegenkap op. Verder blijft hij dus zoveel mogelijk af :)
Hetzelfde geldt voor de vliegendeken. Als er meer steekvliegen bijkomen en mijn merrie kan op een geven moment niet meer rustig staan eten zonder continu te blijven trappen en bijten, dan gaat de vliegendeken 's middags op en blijft meestal op tot 's avonds (dan zijn er nog erg veel muggen).
Ik merk dat ze het op deze manier ook echt een 'opluchting' vinden en niet zoiets van 'he oliebol moet ik die deken/kap weer op..'

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:27

Hier gaan ze overdag met zonnig weer op. S' nachts nog gewoon af.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 09:47

Ja snachts hebben die van mij hem ook niet op, heb ze vandaag wel opgedaan omdat ik hele dag aan het werk ben en het vanmiddag warmer word.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:18

Mijn haflinger staat zonder. Hij staat 24/7 buiten en ik vind het niks als hij hem 's nachts op moet houden. En ik heb 's morgens geen tijd om eerst langs stal te gaan voor ik aan het werk ga, ik vertrek al rond kwart over 6 en dan is de stalling nog niet open.

Pony heeft de afgelopen 3 zomers zo gestaan en zonder problemen rond de ogen, dus ik ga er maar vanuit dat dat dit jaar ook gewoon goed gaat.

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:38

Bij ons blijft de vliegenkap ook zoveel mogelijk af. We kijken wel of het die dag nodig is, anders doen we ze niet op. Mijn verzorg shetlander heeft ze nooit op, alleen maar halsters met anti-vlieg frontriem met slierten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:55

Hier heb ik vrij snel vieze ogen zonder kap dus dat is hier echt geen optie.

xxsifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:20

Wanneer het wat warmer is gaan ze op, het stikt van vliegen en horzels bij ons.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:23

Staat nu met de kap om, voor de zekerheid. Beter een kapotte kap (paard heeft in de 4 jaar dat ik haar heb trouwens niks kapot gemaakt, komt niet veel bij het hekwerk) dan wéér ontstoken ogen.

Edit: Dag en nacht trouwens, heb ze gistermiddag omgedaan, zodra het weer minder wordt gaat die weer af.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:27

Mijn pony staat met ieder zonnestraaltje met...
Haar neus verbrand snel dus ik moet wel (heb een kap met neus)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:29

Bodylotion kan ook, zal denk ik ook geen vliegen aantrekken...

Edit: Zonnebrandcrème, blond.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:38

Zonnebrandcreme werkt maar tijdelijk en erg beperkt. Daarmee hou ik haar snuitje niet gaaf.
Persoonlijk heb ik haar ook liever met de kap lopen (heeft ze namelijk totaal geen last van) dan iedere keer zonnebrandzooi te smeren

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:42

Mijn merrie staat ongeveer 10 maanden per jaar met een vliegenkap op. Mijn merrie is aan oog blind en heeft een licht intolerantie aan het andere oog.. Als ik haar geen vliegenkap op doe staat ze de de hele tijd met haar hoofd te schudden of probeert met haar hoofd tussen de achterbenen van een ander paard te lopen. Zodra de zon een beetje begint te schijnen krijgt zij de vliegenkap op..