Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
NpuntHummel schreef:ja ik ga kamperen achter
Slaapzak+matje+tent regenjas 7kg ..
Tas1 5kg
1 handoek.
1 washand.
1 t shirt.
1 overhemd.
2 onderbroek .
2 droogdoek. Thuis laten, onzin.
Doe je boodschappen en-route, scheelt gewicht:
2*400g blikvoer .
Rijst 100gr
droger Bonnen 50gr
brood beleg en gedroogt vlees
2 flesje drinken
Koffie .
Tas2 4kg
Pan.
gas .
zaklamp.
tandbostel tandpasta .
zeep.
peper zout .
bord + mok + bestek .
afwasmiddel .
olie.
voor 3kg
tas 1
borstels.
boekje
tas 2
mes aansteker.
kaart.
kompas .
totaal 20kg Veel te veel!!! ga terug naar 10 - 12kg!
los er aan
halster met touw.
water fles.
water emmer .
en mijn dag indeling wou ik ongeveer zo doen
Wakker worden, paard klaar maken en vertrekken 1 1/2 uur
10km 2uur
Pauze 30min koffie drinken
10km 2uur
Pauze 1uur hier wilde ik warm eten kan ik avonds simpel broodje
10km 2uur
paard verzorgen en tent opzetten.
Rust
9uur totaal onder weg
) en je bagage voor het grootste deel schrappen, zie post van Ikke daarover. In ieder geval moet je zorgen dat je links en rechts echt gelijk gewicht hebt hangen en dat dit gewicht ook via je zadel wordt gedragen en niet via de rug van het paard. Bagageverdelen komt best nauw en hier fouten mee maken geeft drukkingen en dat betekent meestal einde trektocht.
NpuntHummel schreef:ja ik ga kamperen achter
Slaapzak+matje+tent regenjas 7kg ..
Tas1 5kg
1 handdoek.
2 washand. ---> kan weg, nergens voor nodig
1 t shirt.
1overhemden.
3 onderbroek .
2 droogdoek . --> thuis laten
2*400g blikvoer
Rijst 100gr
droger Bonnen 50gr --> waarom?
brood beleg en gedroogd vlees
2 flesje drinken --> je had al een waterfles mee? neem dan een leeg flesje mee.
Koffie . ---> onzin
Tas2 4kg
Pannen.
gas .
zaklamp.
tandbostel tandpasta .
zeep.
peper zout .
bord + mok + bestek .
afwasmiddel .
olie.
voor 3kg
tas 1
borstels --? terugbrengen tot 1 hoevenkrabber, een rosborstel en een harde borstel
boekje --> je kunt ook naar je paard kijken
tas 2
mes aansteker.
kaart.
kompas .
totaal 20kg
los er aan
halster met touw.
water fles.
water emmer .
en mijn dag indeling wou ik ongeveer zo doen
Wakker worden, paard klaar maken en vertrekken 1 1/2 uur
10km 2uur
Pauze 30min koffie drinken
10km 2uur
Pauze 1uur hier wilde ik warm eten kan ik avonds simpel broodje
10km 2uur
paard verzorgen en tent opzetten.
Rust
9uur totaal onder weg

ikke schreef:Als de opgegeven afstanden zijn conform de route die je daadwerkelijk gaat rijden, dan kan het, maar het hebt jezelf wel elke marge voor fouten ontnomen. Ook als het weer tegen zit MOET je rijden, houdt daar rekening mee in je planning!
Je reistempo ligt op zo'n 6-8km/h, afhankelijk van hoe snel je paard stapt. Als je met bagage rijdt, kun je wellicht een stukje draven, maar galoperen zit er meestal niet in. Met dat tempo 35km afleggen, kost je dus 4,5 uur RIJDEN. Wil je nog een serieuze graaspauze onderweg, ben je dus zomaar 6 uur onderweg. Moet je onderweg boodschappen doen, duurt het nog langer.......
Daarnaast, je wekt de indruk dat je gaat kamperen. Hoe zie je dat met het meenemen van tent, kookgerei e.d.? Hoeveel kg bagage was je van plan mee te nemen en vooral: op welke wijze dacht je dat aan je paard te knopen?
Ik zou iets kortere dagafstanden nemen en een rustdag inplannen. Maak je zowel voor jezelf als het paard het leven een stuk eenvoudiger.
Is je paard gewend aan rijden van tochten? Sommige paarden raken best wel de kluts kwijt als ze niet terugkeren op hun stekkie na een dag rijden. Voor dergelijke paarden is vooral de derde dag berucht. Dan krijgen ze vaak een dip om U tegen te zeggen. Houdt daar rekening mee als je paard geen ervaring met meerdaagse tochten heeft en/of geen ervaren maatje heeft om zich aan op te trekken.
NpuntHummel schreef:ikke schreef:
Is je paard gewend aan rijden van tochten? Sommige paarden raken best wel de kluts kwijt als ze niet terugkeren op hun stekkie na een dag rijden. Voor dergelijke paarden is vooral de derde dag berucht. Dan krijgen ze vaak een dip om U tegen te zeggen. Houdt daar rekening mee als je paard geen ervaring met meerdaagse tochten heeft en/of geen ervaren maatje heeft om zich aan op te trekken.
de 3e dag dip wat kan ik me daar bij voor stellen dat hij gewoon geen zin meer hebben en dat er geen snelheid meer inzit ?
NpuntHummel schreef:oo ik wil hem ook niet tot het to the limit laten gaan. Maar zat er over naar te denken en vroeg me het gewoon af.
NpuntHummel schreef:oke zo erg is zo dip. Hij is wel wat gewend wat met dagen op pad met alle maal vreemde paarden en vreemde plekken maar dit is anders. Heb bij het reserveren van de 3 laatste plekken gevraagd of ik ook een dag later kon kommen zo dat ik een dag rust kan nemen. en dat was geen probleem.