trektocht info

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NpuntHummel

trektocht info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 00:21

Hallo ik ben nico hummel 20 jaar
deze zomer ben ik van plan om een trektocht te maken allen. ik heb een Groninger paard 5 jaar hij heet Meindert.
hij is op conditie en bom proef. mijn plenging in om 5 dagen te gaan. een rondje om de stad Groningen.
Sauwerd naar noordlaren 32km
Noordlaren naar schoonloo 30km
Schoonlaren naar dwingeloo 30km
Dwingeloo naar zeijen 36km
Zeijen naar sauwerd 35km
ik heb al campings waar je kunt overnachten met paard.
nu ben ik allen opzoek naar mensen die een beetje ervaring hebben met dit en tips hebben over, hoe de dag indelen, kaarten, hoeveel je paard moet ruste, of dit eigenlijk wel kan, paard over dag voer enzovoort.

Chaos

Re: trektocht info

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 00:33

Ben je gewend zo ver/veel te rijden?
Je gaat te paard toch? Of met paard en wagen?

Want ik rij best veel maar weet niet of ik 5 dagen 30+ km zou volhouden.

NpuntHummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 11:23

ik ga te paard heb er ook nog aan gedacht met pakpaard maar dan hen je helemaal geen handen vrij.
1 keer in het heb ik trainingskamp dan trekt hij een kanon en loopt hij in mul zand en dat houd hij 6 dagen.
veder rij ik 4 keer in de week waar van 1 a 2 keer 20 km in een goed tempo.
met de trektocht ga ik ook wat lopen dat scheelt 90 kg. :D
http://www.flaeijel.nl/cms/bijlagen/.kl ... squert.jpg

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:01

Ik vind de dagelijkse afstanden ook wat ver. zou een rustdag inplannen of twee keer een wat kortere afstand.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:11

Als de opgegeven afstanden zijn conform de route die je daadwerkelijk gaat rijden, dan kan het, maar het hebt jezelf wel elke marge voor fouten ontnomen. Ook als het weer tegen zit MOET je rijden, houdt daar rekening mee in je planning!
Je reistempo ligt op zo'n 6-8km/h, afhankelijk van hoe snel je paard stapt. Als je met bagage rijdt, kun je wellicht een stukje draven, maar galoperen zit er meestal niet in. Met dat tempo 35km afleggen, kost je dus 4,5 uur RIJDEN. Wil je nog een serieuze graaspauze onderweg, ben je dus zomaar 6 uur onderweg. Moet je onderweg boodschappen doen, duurt het nog langer.......

Daarnaast, je wekt de indruk dat je gaat kamperen. Hoe zie je dat met het meenemen van tent, kookgerei e.d.? Hoeveel kg bagage was je van plan mee te nemen en vooral: op welke wijze dacht je dat aan je paard te knopen?

Ik zou iets kortere dagafstanden nemen en een rustdag inplannen. Maak je zowel voor jezelf als het paard het leven een stuk eenvoudiger.
Is je paard gewend aan rijden van tochten? Sommige paarden raken best wel de kluts kwijt als ze niet terugkeren op hun stekkie na een dag rijden. Voor dergelijke paarden is vooral de derde dag berucht. Dan krijgen ze vaak een dip om U tegen te zeggen. Houdt daar rekening mee als je paard geen ervaring met meerdaagse tochten heeft en/of geen ervaren maatje heeft om zich aan op te trekken.

NpuntHummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 13:53

ja ik ga kamperen achter
Slaapzak+matje+tent regenjas 7kg ..

Tas1 5kg
2 handoek.
2 washand.
2 t shirt.
1overhemden.
3 onderbroek .
2 droogdoek .
2*400g blikvoer .
Rijst 100gr
droger Bonnen 50gr
brood beleg en gedroogt vlees
2 flesje drinken
Koffie .

Tas2 4kg
Pannen.
gas .
zaklamp.
tandbostel tandpasta .
zeep.
peper zout .
bord + mok + bestek .
afwasmiddel .
olie.

voor 3kg
tas 1
borstels.
boekje

tas 2
mes aansteker.
kaart.
kompas .

totaal 20kg

los er aan
halster met touw.
water fles.
water emmer .

en mijn dag indeling wou ik ongeveer zo doen
Wakker worden, paard klaar maken en vertrekken 1 1/2 uur
10km 2uur
Pauze 30min koffie drinken
10km 2uur
Pauze 1uur hier wilde ik warm eten kan ik avonds simpel broodje
10km 2uur
paard verzorgen en tent opzetten.
Rust
9uur totaal onder weg

NpuntHummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 14:32

maar een rust dag is wel een goed idee

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:54

Om te beginnen is een gewichtsverschil tussen je linker en rechter tas een doodzonde!! Zorg dat links en rechts EXACT even veel wegen; neem daarvoor een handweegunster mee, 5kg bereik voldoet.

Gezien de korte tijd dat je gaat, denk eens na over onderstaande aanpassingen in je lijst:

NpuntHummel schreef:
ja ik ga kamperen achter

Tas1 5kg
1 handoek.
1 washand.
1 t shirt.
1 overhemd.
2 onderbroek .
2 droogdoek. Thuis laten, onzin.

Doe je boodschappen en-route, scheelt gewicht:
2*400g blikvoer .
Rijst 100gr
droger Bonnen 50gr
brood beleg en gedroogt vlees
2 flesje drinken
Koffie .

Tas2 4kg
Pan.
gas .
zaklamp.
tandbostel tandpasta .
zeep.
peper zout .
bord + mok + bestek .
afwasmiddel .
olie.

voor 3kg
tas 1
borstels.
boekje

tas 2
mes aansteker.
kaart.
kompas .

totaal 20kg Veel te veel!!! ga terug naar 10 - 12kg!

los er aan
halster met touw.
water fles.
water emmer .

10km 2uur
10km 2uur
10km 2uur
Rust
9uur totaal onder weg

Wat je in je tijdlijn schrijft, betekend het volgende:
8.00u: opstaan, aankleden, verzorgen, ontbijten, paard voeren en controleren.
8.30u: boel inpakken en je spullen reisklaar maken.
9.30u: paard ophalen, paard verzorgen, opzadelen, bepakking erop leggen, alles controleren.
10.00u: vertrekken (en geloof me, dit is aanpoten!!)

12.00u Pauze, neem hiervoor minimaal een uur en zorg dat je paard voldoende kan eten/goede grasstrook. Zorg dat je onderweg iets fatsoenlijk eetbaars hebt gekocht of bij een fatsoenlijk restaurantje staat voor je lunch.

13.00u: na controle van je paard, tuigage en bagage, vertrekken.

15.00u: koffiepauze. neem ook nu minimaal een uur en zorg voor een eetbare omgeving voor je paard. Eetbare omgevingen gaan boven je tijdschema!!!
16.00u: na controle van paard, tuigage en bepakking, vertrek.

18.00u: aankomst op volgende plek. Paard afzadelen, verzorgen, voeren en controleren.
18.30u: Bagage sorteren, spullen bij elkaar pakken en alles gereed maken om,
19.00u: je tent plaatsen en inrichten, klaar maken voor de nacht.
19.30u: je eten klaarmaken (wat je onderweg verzameld hebt), je diner verorberen, spullen schoon maken.
20.30u: Bagage inpakken wat je niet nodig hebt voor de volgende ochtend. Paard controleren. Eventuele problemen met bagage/tuigage aanpakken/oplossen.
21.30u: je rolt om en bent meer dan blij dat je je bed in kunt...........

Het is onze ervaring dat je gewoon om 16.00u op je bestemming wil zijn; je boeltje in alle rust kunt regelen; naar het dorp voor wat boodschappen en/of eten in een restaurantje en daarna in alle rust terug, je paarden controleren, je bagage regelen en dan rond 22.00u in je mandje rollen.

Je mag van mij best je tijdsschema aanhouden, ik zal de laatste zijn die je tegenhoudt, maar dan reis ik liever niet met je mee, als je begrijpt wat ik bedoel........

Mijn tip: rij komend weekend eens met al je bagage naar je eerste overnachtingsplek en dan de volgende dag terug. Gewoon een proefritje, dan WEET je of het werkt zoals je dacht en heb je de kans om je plannen aan te passen op je ervaring. Het is zonde van al je voorbereiding als je je reis na twee dagen moet afbreken door problemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:23

Leuk idee, zeker ook doen, maar dan met een paar aanpassingen. Dagafstanden inkorten naar rond de 20 km, dat is in alle weersomstandigheden redelijk te rijden en geeft wat marge voor fout rijden (wat je gegarandeerd doet, dat doet iedereen namelijk :D ) en je bagage voor het grootste deel schrappen, zie post van Ikke daarover. In ieder geval moet je zorgen dat je links en rechts echt gelijk gewicht hebt hangen en dat dit gewicht ook via je zadel wordt gedragen en niet via de rug van het paard. Bagageverdelen komt best nauw en hier fouten mee maken geeft drukkingen en dat betekent meestal einde trektocht.
Als je wel dat rondje wil doen, maar met aangepaste afstanden, neem dan ook een rustdag tussendoor op, die heeft je paard echt nodig, zeker als het de eerste keer is voor jou en je paard.
Wat betreft eten: je neemt in principe geen bliketen mee, dat is vooral water en dus overbodig gewicht. Elke gram die je kunt besparen voor je paard is meegenomen. Bruikbare zaken zijn zakjes cup-a-soup (ook voor het zouten en kruiden van je eten), sticks espressopoeder, droge worst en dat soort zaken. Per dag aanvullen met verse producten.

Enne, het is heel prettig om dit samen met iemand te doen, dus ik zou zeker ook op zoek gaan naar een rijmaatje. Dan kun je namelijk ook bepaalde zaken verdelen over 2 paarden, je kunt taken verdelen en je kunt elkaar door de dipjes heen halen ;)

NpuntHummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 17:20

hee heel erg bedankt voor deze tips

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:30

Naast wat al gezegd is (waar ik het zeker mee eens ben) stel ik ook voor om je bagage drastisch lichter te maken. Bijvoorbeeld op de volgende manier:

NpuntHummel schreef:
ja ik ga kamperen achter

Tas1 5kg
1 handdoek.
2 washand. ---> kan weg, nergens voor nodig
1 t shirt.
1overhemden.
3 onderbroek .
2 droogdoek . --> thuis laten
2*400g blikvoer
Rijst 100gr
droger Bonnen 50gr --> waarom?
brood beleg en gedroogd vlees
2 flesje drinken --> je had al een waterfles mee? neem dan een leeg flesje mee.
Koffie . ---> onzin :P

Tas2 4kg
Pannen.
gas .
zaklamp.
tandbostel tandpasta .
zeep.
peper zout .
bord + mok + bestek .
afwasmiddel .
olie.

voor 3kg
tas 1
borstels --? terugbrengen tot 1 hoevenkrabber, een rosborstel en een harde borstel
boekje --> je kunt ook naar je paard kijken

tas 2
mes aansteker.
kaart.
kompas .

totaal 20kg

los er aan
halster met touw.
water fles.
water emmer .

10km 2uur
10km 2uur
10km 2uur
Rust
9uur totaal onder weg

NpuntHummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 19:08

geen koffie :roll: dat is mannen olie daar kan ik niet zonder
:P
maar veder heb je gelijk

Afbeelding

het is wel een grote dekken rol. maar dat komt omdat hier mijn donzen slaapzak in zit weegt niks maar is wel groot

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:23

Klopt het dat je achtertas over de ruggengraat loopt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:55

Ik vrees dat je bagage nog wel wat aandacht nodig heeft, Nico. Daar gaan dingen niet lekker liggen op je paard, zeker niet als je flinke afstanden wil gaan rijden.
Die tassen liggen erg ver naar achteren, dat kan de beweging van het achterbeen verstoren. De zadeltassen kunnen via de skirts mooi gedragen worden door het zadel, dat is wel fijn, maar dus verder naar voren halen. Die rol wil je kleiner hebben en zorg ervoor dat hij niet op de rug van je paard komt, maar ook aan het zadel vast. Slaapzak heel strak oprollen, zodat hij veel dunner is en in een smallere tas doen. Gebruik spanbandjes om alles goed strak aan te trekken en zo dicht mogelijk op je zadel te houden.
Kijk ook eens of je een groter pad kunt vinden of gebruik een gevouwen deken om te zorgen dat de zadeltassen niet direct op de vacht van je paard komen, daar kunnen irritante schuurplekjes ontstaan.

Beste tip die ik je kan geven: ga inderdaad een proefrit maken met je bagage, al is het maar naar de andere kant van het dorp, daar overnachten en de volgende dag terug. Je krijgt dan wat praktijkgevoel en als het niet gaat zoals je had verwacht ben je ook zo thuis.

NpuntHummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 23:01

nee de tassen achter en de rol rusten op het zadel.
klop die rol moet even kleiner. hier mee heb ik even een 1 uur mee rond gereden stap draf en galop (gewoon even kijk hoe hij reageert daar voor de galop) alle bleef op ze plek. ik merkt wel dat 1 tas iets zware was en heb het gewicht even beter verdeelt en dat was al een stuk beter. en een grote pad ik weet het maar hij is zo groot ik denk dat ik beter een kleine paard kan kopen. en een grote deken vouwen is ook niet allen. die ligt onder me militair zadel omdat zo hoort 1keer een voew er in krijg je egt lijke wonden geluken is dit mij nog niet over kommen. maar zal nog wel even kijken naar die pad. en als tijd heb ga ik even Lauwersoog op en neer dat is 25 km heen. bedankt voor de tip

NpuntHummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:23

ikke schreef:
Als de opgegeven afstanden zijn conform de route die je daadwerkelijk gaat rijden, dan kan het, maar het hebt jezelf wel elke marge voor fouten ontnomen. Ook als het weer tegen zit MOET je rijden, houdt daar rekening mee in je planning!
Je reistempo ligt op zo'n 6-8km/h, afhankelijk van hoe snel je paard stapt. Als je met bagage rijdt, kun je wellicht een stukje draven, maar galoperen zit er meestal niet in. Met dat tempo 35km afleggen, kost je dus 4,5 uur RIJDEN. Wil je nog een serieuze graaspauze onderweg, ben je dus zomaar 6 uur onderweg. Moet je onderweg boodschappen doen, duurt het nog langer.......

Daarnaast, je wekt de indruk dat je gaat kamperen. Hoe zie je dat met het meenemen van tent, kookgerei e.d.? Hoeveel kg bagage was je van plan mee te nemen en vooral: op welke wijze dacht je dat aan je paard te knopen?

Ik zou iets kortere dagafstanden nemen en een rustdag inplannen. Maak je zowel voor jezelf als het paard het leven een stuk eenvoudiger.
Is je paard gewend aan rijden van tochten? Sommige paarden raken best wel de kluts kwijt als ze niet terugkeren op hun stekkie na een dag rijden. Voor dergelijke paarden is vooral de derde dag berucht. Dan krijgen ze vaak een dip om U tegen te zeggen. Houdt daar rekening mee als je paard geen ervaring met meerdaagse tochten heeft en/of geen ervaren maatje heeft om zich aan op te trekken.

de 3e dag dip wat kan ik me daar bij voor stellen dat hij gewoon geen zin meer hebben en dat er geen snelheid meer inzit ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:31

NpuntHummel schreef:
ikke schreef:

de 3e dag dip wat kan ik me daar bij voor stellen dat hij gewoon geen zin meer hebben en dat er geen snelheid meer inzit ?

Precies dat en met "geen snelheid" moet echt rekenen op "niet vooruit te branden". Als je dan de 4km/h haalt mag je heel blij zijn!

Het hoeft natuurlijk niet te gebeuren, maar waarom moet iedereen toch altijd "to the limit"??
Je bent heus de eerste niet en de enige ook niet die begint met het plannen van dergelijke dagafstanden. Maar, zoals ik al eerder schreef, je ontneemt jezelf elke marge tot het maken van fouten en die fouten ga je maken! De lol van een trip zit 'm niet in het afleggen van grote afstanden maar in "onderweg zijn". Als je afstanden af wil leggen moet je gewoon een dikke reislimosine nemen, rechterpoot onderin en gaan. Dan kun je meters maken........

NpuntHummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:12

oo ik wil hem ook niet tot het to the limit laten gaan. Maar zat er over naar te denken en vroeg me het gewoon af. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:24

NpuntHummel schreef:
oo ik wil hem ook niet tot het to the limit laten gaan. Maar zat er over naar te denken en vroeg me het gewoon af. :D

Punt is dat als je paard zo'n dip heeft en je hebt een dagafstand van 20km te overbruggen, dan is dat te doen. Kost iets meer tijd, maar het brengt je niet in de problemen. Die 10km meer die je nu in de planning hebt, die gaat je opbreken op zo'n moment.
Dat bedoel ik met "to the limit".

NpuntHummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:44

oke zo erg is zo dip. Hij is wel wat gewend wat met dagen op pad met alle maal vreemde paarden en vreemde plekken maar dit is anders. Heb bij het reserveren van de 3 laatste plekken gevraagd of ik ook een dag later kon kommen zo dat ik een dag rust kan nemen. en dat was geen probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:08

NpuntHummel schreef:
oke zo erg is zo dip. Hij is wel wat gewend wat met dagen op pad met alle maal vreemde paarden en vreemde plekken maar dit is anders. Heb bij het reserveren van de 3 laatste plekken gevraagd of ik ook een dag later kon kommen zo dat ik een dag rust kan nemen. en dat was geen probleem.

Dat zijn al zinvolle marges om te hebben. Je hebt dan ook de optie om bijvoorbeeld halverwege op een plek te blijven die je toevallig tegenkomt terwijl er vanalles tegen zit.

Waar je voor moet waken is het "moeten" van die 30km. Dat kun je oplossen door kortere dagafstanden te plannen maar ook door je aankomsttijdstip niet strikt te maken, zoals je nu hebt gedaan. Vergt enige communicatie, maar werkt ook.