Kattenverjager schadelijk voor mijn gehoor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vragen

Kattenverjager schadelijk voor mijn gehoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 12:25

Hallo,

Elders in deze forum werd de vraag gesteld of een katten verjager schadelijk is voor het gehoor. Je hebt ook, honden verjagers en de invloed op de paarden:

Schrikt mijn paard als het de Dazer hoort?
We krijgen deze vraag regelmatig van ruiters. Honden kunnen zeer vervelend en vasthoudend paarden achtervolgen. Paard en ruiter schrikken, met alle gevolgen van dien. Een Dazer werkt ook hier prima om honden op afstand te houden. Richt het geluid niet op de oren van het paard, dus niet recht naar voren. Maar honden naderen meestal met een omtrekkende beweging van opzij of van achteren.

Vroeg me af welke geluiden paarden kunnen horen?

Reactie KNO arts:

Citaat:
Dank voor uw uitgebreide informatie en toelichting over de mogelijke
risico’s van de Mosquito kattenverjager.
Spijtig dat u en uw dochter hierbij klachten hebben ontwikkeld.

Het gebruik van en onderzoek naar dit soort apparatuur met ultrasoon
of hoog frequent geluid is relatief nieuw
en de onderzoeksgegevens erover zijn nog incompleet of onduidelijk.
Het staat wel vast dat langdurige blootstelling aan geluid van een
niveau van 110 dB risicovol is en schade aan het gehoor kan geven.
En die schade aan het gehoor kan gepaard gaan met oorsuizen/tinnitus
of andere klachten.
Overigens is het niet bij iedereen gelijk in welke mate er schade
optreedt of dat er wel of niet tinnitus optreedt.
Hierin zijn individueel grote verschillen, waardoor het ook moeilijk
is om stellig te zijn over de effecten van de apparatuur.

Zoals u waarschijnlijk bekend zal zijn, is schade aan het gehoor
veelal onherstelbaar.
Hoortoestellen kunnen soms uitkomst bieden, ook om eventuele tinnitus
minder duidelijk te ervaren.
De ernst van de tinnitus en de invloed op het functioneren zijn te
verbeteren via training/advisering
via een audiologisch centrum en/of gedragstherapeutische ondersteuning.
Op onze afdeling proberen wij personen met deze klachten zoveel
mogelijk de gewenste zorg te bieden.

Afbeelding

Helaas mocht ik via deze topic: [MW] Kattenverjager schadelijk voor mijn gehoor? niet aansluiten, vandaar deze nieuwe topic.

Gaat om de Tuin Dierenverjager, Tuinwachter en Dazer producten. Uiteraard zijn er veel meer van deze merken op de markt.

Anoniem

Re: Kattenverjager schadelijk voor mijn gehoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:28

Volgens mij hoort dit topic hier niet thuis...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:29

Ik ben postbode en in mijn wijk heeft iemand er twee in de tuin staan.. Ok ik word er helemaal dol van en als ik bij het adres geweest ben hoor ik de piep 10 minuten later nog in mijn hoofd. Ik krijg er ook hoofdpijn van en ben heel erg blij als ik geen post heb voor het betreffende adres...

Ik volg het topic even :)

Het staat alleen verkeerd dus ik TEM even.

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 12:36

Het staat inderdaad niet in de juiste topic maar kon het daarin niet plaatsen. Ik ben zelf ook postbode en heb zo een adres daarbij zitten. Ik ben landelijk onderzoek aan het houden over katten verjagers. Dit komt in het najaar op TV. Ik zoek dan ook mensen die hier ervaring in hebben. Momenteel zijn de wetenschappers onderling niet met elkaar eens dat het schadelijk is. Ik heb hetzelfde wat Liesje schrijft: Dat het geluid na 10 minuten nog steeds in je hoofd zit.

Deze student geeft EXACT hetzelfde aan:

http://eelcoeikenaar.sp.nl/weblog/2008/ ... ijnlijk-3/

Volgens een audioloog betekent het dat wanneer het geluid nog hoort terwijl het er niet meer is dat je al gehoorschade hebt opgelopen. Dit hersteld zich weer als je rust neemt maar op lange termijn heb je gehoorschade. Ik heb gehoorschade van 5dB opgelopen door dit apparaat. O, dat mag ik niet zeggen omdat het niet wetenschappelijk bewezen is. Maar een geluid vanaf 107dB is al zeer schadelijk. Met 107dB mag je slechts 1 minuut in verblijven. Vergeef mij aub dat dit niet in de juiste forum is geplaatst maar zag op Google een onderwerp hier voor bij komen. Mijn oorsuizen nam op een gegeven moment zodanig toe dat ik niet meer verder wilde gaan leven.

Deze bladen adverteren hiermee:

Kampioen, Plus magazine, Privé, 100% NL, Nestor, Weekend, ANBO, Ons, Perspectief, Max magazine en Primero. De ANWB geeft toe dat zij hierover klachten hebben ontvangen maar kunnen hier verder niets mee doen. Wanneer je klachten hebt kun je gratis bellen met: 0800-0488. NVWA zegt dat ze te weinig klachten hebben gekregen hierover en zij beschouwen dit als iemand ook last heeft van GSM straling en het heeft geen prioriteit.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2048 ... jk___.html

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:50

Ikzelf kan ook erg slecht tegen de kattenverjagers. De schelle piep gaat door merg en been. Ik loop ook hard weg als er weer iemand in de winkel komt voor zon apparaat en hem dan uitgebreid gaat testen. (werk in een dierenwinkel).

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 13:13

Meestal adverteren ze ermee dat het nagenoeg onhoorbaar is voor de mens. Echter de slechte varianten zitten gewoon in het menselijk gehoor spectrum, dus onder de 20KHz. De duurdere (betere) rond de 25KHz die meestal niet hoorbaar is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:17

Ik heb geen ervaring met dit soort apparaten, maar ik denk dat áls katten het geluid kunnen horen, er veel meer dieren (waaronder wellicht mensen) zijn die het ook horen.
Eigenlijk lijkt het me een vorm van dierenkwelling.
Je zult maar kanariepiet zijn en de hele dag binnen het bereik van zo'n apparaat staan. %)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:15

Je topic hoort op BeestenBoel [BB] maar daar mag je pas na 25 zinvolle berichten posten, of je moet aangemeld zijn voor 1 september 2006. Vandaar dat ik het topic ga sluiten.

Meer over deze 25-posts regel kun je hier in de Help over lezen. Je moet je daarnaast nog even zelf aanmelden voor de Kudde. Dat kan via deze link.