Help, mijn paard slaat zijn stal kapot...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wodan1

Help, mijn paard slaat zijn stal kapot...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 11:09

hallo allemaal,

Ik heb echt een heel groot probleem. Wij hebben thuis twee stallen van 3 x 4 meter van hout. Mijn paard heeft daar een periode van 4 weken alleen gestaan omdat mijn andere paard verkocht. Die verkoop ging zo snel dat er niet zo snel een nieuwe stal genoot was.
Maar sinds nu 5 weken slaat hij (we hebben de nieuwe stal genoot nu 2 weken) slaat hij met zijn achterbenen de stalwand kaopt. Er zitten al twee grote gaten. We weten niet meer wat me met hem aan moeten.

hij krijgt maar 1 kg brok per dag en loopt overdag de hele dag op de wei. heeft een enig idee waar dit gedrag vandaan komt en hoe we het op kunnen lossen???

PanamaD

Re: Help, mijn paard slaat zijn stal kapot...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:11

Ik denk dat hij zijn buurvrouw/man niet mag. Ander paard er neer zetten en kijken hoe dat gaat?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:25

Heeft hij al contact gehad met die ánder?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:28

wortelsussie schreef:
Ik denk dat hij zijn buurvrouw/man niet mag. Ander paard er neer zetten en kijken hoe dat gaat?

ze hebben er toch maar 2?

Denk dat de rangorde even bepaald moet worden. Laat de nieuweling wel alles goed verkennen.
En de ruimte geven.

Je kunt eventueel je eerste paard longeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:31

Misschien kan hij nu het weer wat gaat beteren ook de nachten naar buiten? Anders zou ik in elk geval matten op gaan hangen om te zorgen dat hij zijn eigen benen niet kapot slaat.

Ik denk dat hij zich zonder zijn oude maatje niet veilig voelt. Misschien dat voortdurend hooi op stal, of iets als een radio aan op stal oid kan zorgen dat hij zich wat prettiger voelt, maar het kan ook maanden duren eer hij aan zijn nieuwe vriendje gewend is (misschien is hij ook de baas van de twee en heeft hij daar geen steun aan en bij de vorige wel?)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:32

Heeft het met voer nijd te maken? Dan zorgen dat hij rustig kan eten. Ik heb de voerbak bv zo hangen, dat de paarden niet bij elkaars voerbakken kunnen neuzen. Daar hangt een schotje tussen. Mijn merrie deed het vroeger ook. Is nu niet meer zo, heel af en toen nog eens.
Alhoewel je zegt dat hij het al 5 weken doet en de nieuwe stalgenoot er nu 2 weken is.
Ik zou de gaten niet zo erg vinden. Eerder bang zijn dat de benen verwond raken. Wat voor materiaal is je stal. Mijn wanden krijgen ze niet kapot. Dat zijn steenschotten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:51

Als het zo erg is dat hij zichzelf beschadigd en je alles hebt geprobeerd. Dan zou je een kickchain kunnen proberen, maar dat is echt de laatste stap!
Dat houd in dat je een ketting aan zijn achterbeen vastbind zodat hij zichzelf een oplawaaier bezorgt als hij schopt. Niet vriendelijk maar wel effectief en veel beter dan een blessure..

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:57

Ik denk niet dat jij zozeer een groot probleem hebt, maar dat het paard een groot probleem heeft.
Lopen de twee paarden wel samen buiten? Hoe gaan ze daar met elkaar om? En wellicht kun je ze beter gewoon buiten laten, is veel fijner en beter voor ze.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:13

Er is een hele simpele oplossing, gewoon niet op stal zetten ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:22

Bowen schreef:
Er is een hele simpele oplossing, gewoon niet op stal zetten ;)

idd dat is toch niet zo moeilijk lijkt mij.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:48

Niet op stal is natuurijk een mooie optie, het is nu mooi weer zo in de zomer. Komt het probleem terug in de winter, zou ik de wanden bekleden met rubberen matten. Mijn paard mept ook wel eens in stal omdat ze niet zo goed met buren op kan schieten (al lijkt dat nu verleden tijd :):) ), en omdat ik doodsbang was dat ze door de wand heen zou gaan met alle mogelijke gevolgen van dien, hebben we de boel bekleed met rubberen matten. Maakt ook gelijk een stuk minder herrie ;) Nu loopt ze gewoon weer 24/7 buiten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:51

Heb al een paar keer zo'n setje op stal gehad en de oplossing is simpel: deze twee kunnen niet samen naast elkaar op stal.
Niet leuk maar als je deze dynamiek eenmaal tussen twee paarden hebt, houdt het nooit weer op.
Je zult er dus 1 bij weg moeten halen.

Setjes van merrie + ruin of ruin + ruin werken het beste. Merrie + merrie is geeft vaak dit soort gelazer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:12

Maar is het wel dat andere paard? Paard slaat nu 5 weken tegen de wand. En sinds 2 weken is er een nieuw paard naar wat ik begrijp. Ligt de oorzaak dan wel bij het andere paard? Beetje knap dat hij 3 weken daarvoor al wist dat hij een voor hem niet leuk paard naast hem zou komen ;)

Mijn paard vond haar 2 buren echt niet grappig in het begin, vandaar dat ik alles heb moeten beveiligen met rubberen matten EN haar tralies voor de helft heb afgezet naar de buren toe. Dat hielp enorm en gaf haar rust. Maar ondertussen vind ze haar buren niet zo erg meer en slaat ze ook neit meer. Kan een kwestie zijn van wennen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:17

Daar heb je een punt. Paard is helderziend :D
Nee, zonder gekheid. Het slaan is dus ongeacht de buurman/buurvrouw.

Tja, na 5 weken heeft het paard zichzelf wel deze gewoonte eigen gemaakt. Je zult dus het patroon moeten doorbreken. Je kunt aan symtoom bestrijding doen (rubber matten op de wand) of je kunt proberen het gedrag erg onplezierig voor hem te laten worden (zodat hij er zelf voor gaat kiezen dit niet meer te doen). (bijv, zie post troi).
Zelf met een zweepje bij de stal gaan staan helpt trouwens niet :D

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:21

Doet hij dit de hele dag? Of juist met momenten?

Ik zou inderdaad dan naar langer buiten staan gaan. Hoelang staat hij nu buiten?
Het is waarschijnlijk gewoon verveling (omdat hij het deed toen hij alleen stond) en waarschijnlijk krijgt hij er aandacht door (of juist niet en wil hij het)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:06

Matten is een symptoom bestrijding idd, maar wel iets dat ik voor de veiligheid zeker zou aanraden. Als ze door een wand heen slaan uiteindelijk, been terug trekken daarna, wil je niet weten wat dat kan doen met een paardenbeen *wordt bleek* Dat zou mijn eerste stap zijn, en daaarna ook kijken of je het gedrag kan doorbreken door bv meer naar buiten te laten, afleiding in stal, onbeperkt ruwvoer etc etc.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:44

Tancreda4 schreef:
Niet op stal is natuurijk een mooie optie, het is nu mooi weer zo in de zomer. Komt het probleem terug in de winter, zou ik de wanden bekleden met rubberen matten. Mijn paard mept ook wel eens in stal omdat ze niet zo goed met buren op kan schieten (al lijkt dat nu verleden tijd :):) ), en omdat ik doodsbang was dat ze door de wand heen zou gaan met alle mogelijke gevolgen van dien, hebben we de boel bekleed met rubberen matten. Maakt ook gelijk een stuk minder herrie ;) Nu loopt ze gewoon weer 24/7 buiten.

Of je laat hem in de winter ook buiten staan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:49

Lang niet alle omstandigheden lenen zich ervoor om een paard altijd maar buiten te laten staan.
Ook lang niet alle paarden, trouwens.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:51

ik zou idd is naar matten gaan kijken of die grote kussens. Wij hebben een paard op stal die ook enorm hard trapt zodra er gevoerd wordt, de hele stal is afgezet met kussens..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:11

Dees schreef:
Lang niet alle omstandigheden lenen zich ervoor om een paard altijd maar buiten te laten staan.
Ook lang niet alle paarden, trouwens.

Niet alle paarden ben ik het niet mee eens, omstandigheden kan wel een probleem zijn, maar dan gaat het meer over nat dan over koud.
Echt elk paard kan het hele jaar door buiten staan, misschien kan niet elk paard zonder een deken dan, maar 24/7 buiten kunnen ze allemaal.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:51

Bowen, dat is echt onzin.
Ik heb hier meerdere paarden op stal gehad die je écht geen plezier zou doen met een 24/7 bestaan buiten de stal. Zodra paarden wat hoger in het bloed staan, zijn ze echt niet bestand tegen weer en ontij buiten. Tweejarigen die je naar binnen haalt omdat ze staan te rillen van ellende en niet meer dik te voeren zijn omdat ze alles verbranden om een beetje op temperatuur te komen. Echte bloedgemaakte sportpaarden gaan kapot bij 'het hele jaar lekker naar buiten'.

Wellicht met 650 grams dekens, een droge plek om te staan en een schuiloverkapping tegen wind en regen.... Maar zeg nou zelf: dat is hetzelfde als op stal staan.

Topic ging trouwens over een paard dat een slechte gewoonte heeft aangeleerd op stal.

LaBull

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:59

Ik zou eerst maar zorgen voor de veiligheid voor je paard, dus matten ophangen. Hierna kun je wel verder kijken wat je kunt doen. Tsja, wat heb je dan eigenlijk allemaal geprobeerd? Wanneer trap hij? Heeft hij wat te doen in de stal? Heeft hij ergens last van in de stal? Heeft hij genoeg beweging?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:31

Dees schreef:
Bowen, dat is echt onzin.
Ik heb hier meerdere paarden op stal gehad die je écht geen plezier zou doen met een 24/7 bestaan buiten de stal. Zodra paarden wat hoger in het bloed staan, zijn ze echt niet bestand tegen weer en ontij buiten. Tweejarigen die je naar binnen haalt omdat ze staan te rillen van ellende en niet meer dik te voeren zijn omdat ze alles verbranden om een beetje op temperatuur te komen. Echte bloedgemaakte sportpaarden gaan kapot bij 'het hele jaar lekker naar buiten'.

Wellicht met 650 grams dekens, een droge plek om te staan en een schuiloverkapping tegen wind en regen.... Maar zeg nou zelf: dat is hetzelfde als op stal staan.

Topic ging trouwens over een paard dat een slechte gewoonte heeft aangeleerd op stal.

Ik ken ook echt paarden die erg hoog in het bloed staan en die het hele jaar rond buiten staan, zelfs in landen waar het een stuk kouder is als hier.

En natuurlijk is het logisch als je ze een inloopstal geeft en/of een plek om uit de wind te staan en nee dat is niet hetzelfde als op stal staan. Een stal van(laten we een hele mooie ruime nemen, die niet de norm is) 5 bij 5 kan je niet vergelijken met lekker buiten in de kudde en een afdak/inloopstal.
Ik vind het echt een beetje onzin, dat hoog in het bloed dan kan er vanalles niet meer,het zijn paarden hoor en trillen bij paarden is niet hetzelfde als trillen bij mensen, geef ze onbeperkt ruwvoer en ze kunnen hun kacheltje prima stoken(zeker met ook nog een deken erbij).

En ja het gaat over een paard met een slechte gewoonte op stal, de makkelijkste oplossing is dan niet op stal zetten, stalprobleem over, problem solved.
En dat op verschillende manieren, vooral als je ze lekker met andere paarden zet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:15

Ik heb er altijd veel moeite mee als anti-stal-mensen hun zin zo willen doordrukken.

TS heeft je eerste reactie vast gelezen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:34

Ik ben niet anti stal, als het goed gaat gaat het goed. Wel tegen 24/7 op stal, maar goed, dat is bijna iedereen, jij waarschijnlijk ook.

Maar geeft je paard aan het niet naar zijn zin te hebben op stal dan vind ik van stal halen en buiten zetten een hele goede en simpele oplossing.