vrachtwagen om laten bouwen tot paardenvrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prada

vrachtwagen om laten bouwen tot paardenvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:58

Wij zijn ons aan het oriënteren om een vrachtwagen om te laten bouwen tot paardenvrachtwagen. Ik ben op de hoogte van de wet- en regelgeving en het maximale laadvermogen voor een B-rijbewijs vrachtwagen.
Er zijn al wat topics over dit onderwerp maar toch heb ik een nieuwe aangemaakt omdat in andere topics veel wordt ingegaan op regels ed, hier zijn we van op de hoogte. Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen, het resultaat (foto's!), de kosten en aanbevelingen waar betaalbare kwaliteit geleverd wordt ( bij bedrijf of particulier). Dit zou dus een overzichtstopic kunnen worden waar overzichtelijk wordt wat de mogelijkheden en kosten zijn. Bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:26

prada schreef:
Wij zijn ons aan het oriënteren om een vrachtwagen om te laten bouwen tot paardenvrachtwagen. Ik ben op de hoogte van de wet- en regelgeving en het maximale laadvermogen voor een B-rijbewijs vrachtwagen.
Er zijn al wat topics over dit onderwerp maar toch heb ik een nieuwe aangemaakt omdat in andere topics veel wordt ingegaan op regels ed, hier zijn we van op de hoogte. Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen, het resultaat (foto's!), de kosten en aanbevelingen waar betaalbare kwaliteit geleverd wordt ( bij bedrijf of particulier). Dit zou dus een overzichtstopic kunnen worden waar overzichtelijk wordt wat de mogelijkheden en kosten zijn. Bedankt!

Bespaar je de moeite, haal je C-rijbewijs en doe het goed. Zelfde kosten, beter resultaat.

prada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 22:29

ikke schreef:
prada schreef:

Bespaar je de moeite, haal je C-rijbewijs en doe het goed. Zelfde kosten, beter resultaat.

Bedankt voor de tip maar laat ik het dan zo zeggen: een tweepaards vrachtwagen al dan niet met C rijbewijs. Een grotere hebben we simpelweg niet nodig en wil ik ook niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:48

prada schreef:
ikke schreef:

Bedankt voor de tip maar laat ik het dan zo zeggen: een tweepaards vrachtwagen al dan niet met C rijbewijs. Een grotere hebben we simpelweg niet nodig en wil ik ook niet.

Ga dan voor klein C-rijbewijs spul, bijvoorbeeld Mercedes Benz Sprinter 416, 516, die klasse. Net zo groot als dat B-rijbewijs-spul, maar gewoon wel genoeg laadvermogen. (4500 - 5500kg TMM)
Ook Iveco, en Volkswagen hebben dergelijke "overmaatse" bestelauto's in elke versie die je wil hebben. Ook andere merken zullen wel dergelijke auto's hebben, maar dat heb ik zo niet paraat.

Kosten ligt helemaal aan waar je begint, zelf doen of laten doen (geheel of gedeeltelijk) maar begin bij zo'n 5000 euro als je een passende auto-met-opbouw vindt en alleen de inrichting er zelf in wil maken. Aan het andere einde is the sky the limit, je kunt het zo dol maken als je zelf wil, maar volledig laten bouwen (op een aangeleverd chassis-cabine) gaat ergens richting 20k voor een basic wagen.

Overigens zijn de bekende 2-paards vrachtwagentjes op B-rijbewijs ook te koop met een zwaarder chassis en op C-rijbewijs en dan hebben ze wel voldoende laadvermogen. Bedenk dat je op zo'n nieuwe wagen geen PBM betaald (25%), waarmee dat wellicht goedkoper is dan zelfbouw of laten doen. e.e.a. Natuurlijk afhankelijk van het beschikbare budget.
Laatst bijgewerkt door ikke op 29-05-13 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

deflin

Re: vrachtwagen om laten bouwen tot paardenvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:51

Wij hebben nog een belastingvrije c rijbewijs vrachtwagen te koop ;-) voor 3500 euro. 3 paards, scheelt je een hoop kosten dan wanneer je zelf 1 zou bouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:53

deflin schreef:
Wij hebben nog een belastingvrije c rijbewijs vrachtwagen te koop ;-) voor 3500 euro. 3 paards, scheelt je een hoop kosten dan wanneer je zelf 1 zou bouwen.

Dat zeg jij. Merk? Type? Leeftijd? Motorspecs?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:57

Mercedes 508 d van 82.
Nog nooit geen problemen mee gehad.
Verder heb ik er de ballen verstand van ;-)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:00

Ga met ikke mee, maar das meestal als het om auto's en belading gaat :D :+

De kleine (grinnik, alsnog C rijbewijs, maar een Merc 508) heb ik niet om laten bouwen. Maar de grote (Daf 45 heb ik als gedeeltelijk ingerichte gekocht. Had wel al alu schotten voor tussen de paarden, maar verder was er niks aan gedaan. We hebben er zelf een schot in gemaakt, met deur, voor een kleine living/slaapgedeelte/zadelkamer. Daar wat hout gespendeerd (denk dat die kosten een 250 euro waren). Daarna is hij naar Böckmann gegaan voor een rubberen vloer. Heb veel en lang lopen zoeken, maar kwam tot de conclusie dat je die dingen beter door een vakman kan laten doen. Koste toen een 800 euro (oppervlakte was ong. 2.45 bij een meter of 4). Precies weet ik het niet meer, en ik heb die auto ook al niet meer ;( Laadklep hadden ze wel al eraan gemonteerd maar geen rubbermatten ed erop. Die heb ik via een kennis van me gekocht, en waren ook een 200 euro. Bouten en moeren bij de bouwmarkt gekocht en we hebben die klep zelf bekleed. Verder ben ik met die auto niet gekomen, want toen is hij verkocht.

Wel een tip, als laadklep denk heel goed over het gewicht en het nog te bedienen van dat ding. Mijn 508 had een stel simpele veren eronder zitten, en dat ding was echt een crime in de winter om dicht te krijgen.

508 voor 3 paarden.... ehhh sorry maar die krijg je er met het laadvermogen niet op. De mijne was een 5 tonner maar woog van zichzelf al 3550 kg. Dat lukt je dus echt niet voor 3 paarden. 2 is echt wel de max.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:06

Ik vind die teruggekeurde dingen maar niets, veel te licht, zou er niet mee de weg op durven als er een beetje zijwind staat. Ga wat dat betreft met Ikke mee, als je iets doet, doe het dan goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:07

deflin schreef:
Mercedes 508 d van 82.
Nog nooit geen problemen mee gehad.
Verder heb ik er de ballen verstand van ;-)

508 mag 5000kg TMM hebben in de zwaarste uitvoering. Bus weegt kaal 3000kg, met volledige inbouw gaat ie naar 3500kg als je het heel goed doet. 1500kg laadvermogen voor drie paarden is erg krap. Zit je met soort van hetzelfde probleem als die 2-paards B-rijbewijs- wagens, die max 1250kg bruto laadvermogen hebben.

Cabine-chassis is zeker niet lichter (mijn 608 "doet" 3850kg leeg) waarmee dat 3-paards wel wat optimistisch lijkt.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:08

Klopt wel hoor, ook niet echt qua lengte als je een beetje een formaat paard hebt. Ik heb 2 opgehad en dan zou er een Pony bij in kunnen. Je hebt idd gelijk, zal het ook nog even wijzigen in de adv.
Wij hebben wel een hele fijne laadklep, kan ik in mijn uppie omhoog en naar beneden doen en s'winters ook geen laat. Tevens is onze bak geïsoleerd.

Maar terug gekeurde c naar b wagen balen meestal de 700 kilo laadgewicht toch vaak nog niet eens? Als ijk zie.hoeveel adv. Er zijn waarin gezegd.wordt dat het 2 paard / rijbewijs wagens zijn krap ik vaak nog wel even achter min. Oren

prada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 17:11

Ik heb op internet wel een aantal B vrachtwagens gezien die rond de 1000 kilo mochten laden en hier mag je tien procent van afwijken. We gaan meestal met één hooguit twee paarden op pad dus dan moet dat kunnen. Ik snap dat een c wagen wellicht meer kan laden maar rekening houdend dat er ook anderen (zoals werknemers) in moeten kunnen rijden zijn we toch echt op zoek naar een vrachtwagen waarin je met B rijbewijs mag rijden.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:26

Belasting vrij, dat gaat er bij oldtimer auto s af.
Hoe is dat bij een vrachtauto?
Ook iets om rekening mee te houden bij aankoop als dat veranderd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:31

prada schreef:
Ik heb op internet wel een aantal B vrachtwagens gezien die rond de 1000 kilo mochten laden en hier mag je tien procent van afwijken. We gaan meestal met één hooguit twee paarden op pad dus dan moet dat kunnen. Ik snap dat een c wagen wellicht meer kan laden maar rekening houdend dat er ook anderen (zoals werknemers) in moeten kunnen rijden zijn we toch echt op zoek naar een vrachtwagen waarin je met B rijbewijs mag rijden.

Ik weet niet wat de gewichten zijn van de pony's waar je mee rond rijdt, maar de 1200kg laadvermogen die Amazone en andere leveranciers opgeven op deze, van oorsprong, Franse wagens, die is echt bruto en daar gaat dus alles vanaf, inkl de tank brandstof, het reservewiel EN jij! Als je met alle zooi die je meeneemt 900kg overhoudt voor je paarden, ben je al goed bezig!

Bedenk bovendien dat als er wat gebeurt, jouw werknemer weleens een hele dikke claim bij je neer kan leggen voor geleden schade omdat ie willens en wetens met een overbeladen wagen op stap gestuurd is. Dat maak je met de paar duizend euro die een C1 rijbewijs kost echt niet goed!

Als je per se voor zo'n B-gebakje wil gaan, mij best, maar dan niet komen klagen; ik heb je gewaarschuwd, meten is weten............

prada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 17:33

Ik zal niet bij je komen klagen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:40

prada schreef:

Doe goed onderzoek voordat je beslist. Ga uit van feiten, niet van zwamverhalen en aannames. Ik wens je een wijze beslissing toe.

schrikdraad schreef:

Er veranderd vooralsnog helemaal niks, dus er is ook geen enkel aanknopingspunt waarop je iets kunt beslissen.
Precies dit soort angstverhalen is waar de overheid op zit te wachten, waardoor als die "ouwe roestbakken" van de weg verdwijnen en er vanzelf weinig meer overblijft en dus ook weinig reden om de regels te wijzigen......

prada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 17:49

ikke schreef:
prada schreef:

Doe goed onderzoek voordat je beslist. Ga uit van feiten, niet van zwamverhalen en aannames. Ik wens je een wijze beslissing toe.

Dankje! We gaan niet zomaar voor de eerste de beste.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:51

prada schreef:
ikke schreef:

Dankje! We gaan niet zomaar voor de eerste de beste.

Graag gedaan hoor.

Oh, enne, dit meen ik serieus; er zit geen sarcastische intentie achter, voor het geval iemand dat erachter zoekt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:25

prada schreef:

Al omgebouwde of nog niet omgebouwde?????

Let echt heel goed op wat ze wegen, en weeg ook on godsnaam elke auto na voor je hem koopt. Veelal worden de auto's gewogen voordat ze compleet ingericht zijn, of er wordt naderhand nog van alles aan veranderd en bij in gebouwd. Denk aan rubbermatten erin, op de klep, schotje zus en zo. en daar ga je al met je gewicht. 1000 kilo lijkt veel, maar een auto onder de 2500 kg houden met een complete paardeninrichting is echt heel moeilijk.
En een auto die dag mag laden terwijl hij nog niet omgebouwd is, zal zoveel zwaarder worden (vanwege schotten, rubber matten ed) dat je geen laadgewicht meer overhoudt.

Wat Ikke zegt krijg je ook van mij mee, doe goed onderzoek voor je beslist. Ga uit van de feiten (dus nawegen ed) en laat je geen zwamverhalen door de verkoper op de mouw spelden. Ze zijn er wel die ook echt op B 2 paarden kunnen hebben, maar het zijn er niet veel.

prada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 18:59

Bedankt voor je reactie maar volgens mij heb ik in mijn beginpost duidelijk aangegeven dat ik graag resultaten zie van omgebouwde wagens. De regels ed hou ik echt in de gaten, ik ga mijn kostbare vracht (inclusief mezelf en bijrijders) echt op geen enkele manier bewust in onveilige situaties brengen. Ik wil alleen graag zien wat zoal de mogelijkheden zijn zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen.
Dus vriendelijk verzoek om alleen foto's of ervaringen te plaatsen, hiervoor heb ik dit topic geopend!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:18

Leifert mijn ervaring over de ombouw heb ik je al geschreven ;) Ik geef je er alleen maar bij aan als je nog wilt gaan ombouwen, heel goed op het gewicht te blijven letten. daarbij werd mij uit jou post niet duidelijk of het daar om een al omgebouwde auto ging of 1 die je nog moest ombouwen. Als het om het laatste gaat, waar het nu op lijkt, zou ik het met maar 1000 kg laadvermogen heel snel vergeten. Rubber matten/ gietvloer ed hebben ongelovelijk veel gewicht en dan hou je geen laadvermogen meer over. En dan is het verstevigen van de zijkanten met schotten nog niet eens meegenomen.

Kan je nog zo vaak schrijven dat je alleen maar verhalen wilt over het ombouwen, dit is wel een punt wat je mee moet nemen in je beslissing. Sucses.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:27

ikke schreef:
prada schreef:

schrikdraad schreef:

Er veranderd vooralsnog helemaal niks, dus er is ook geen enkel aanknopingspunt waarop je iets kunt beslissen.
Precies dit soort angstverhalen is waar de overheid op zit te wachten, waardoor als die "ouwe roestbakken" van de weg verdwijnen en er vanzelf weinig meer overblijft en dus ook weinig reden om de regels te wijzigen......

http://www.nu.nl/economie/3488060/wegen ... imers.html

ik dacht dat het nu beslist was?