M : wel sporen maar geen zweep. Waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

M : wel sporen maar geen zweep. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:15

Ik zit al een tijdje met de bovenstaande vraag in m'n hoofd, het antwoord nog steeds niet gevonden..

Je mag in de M wel met sporen rijden, maar niet met zweep. Beiden zijn hulpmiddelen.. Mijn paard gaat gewoon lekkerder zonder sporen en met zweep. Alleen tijdens de wedstrijden rijdt ik met sporen, puur omdat het niet anders kan vanwege de regel dat je niet met zweep mag tijdens de proef. M'n paard is gewoon anders dan.. Zweep of sporen, het zijn toch allebei hulpmiddelen?

Dus... Wie weet het antwoord? Waarom mag je in de M wel alleen met sporen maar niet alleen met zweep en geen sporen???

Melisding

Re: M : wel sporen maar geen zweep. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:18

Hmm goede vraag...
Ik dacht dat het vroeger zo was dat je nog mocht kiezen tussen zweep of sporen... durf ik trouwens niet met zekerheid te zeggen hoor!
Ben benieuwd naar het antwoord :)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:21

Sporen zijn bedoeld om de hulp te verfijnen. Een zweep word gezien om het paard voorwaarts of beter voor het been te krijgen. In de m wordt verwacht dat die basis al bevestigd is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:21

Omdat sporen voor verfijning zijn en een zweep ter verduidelijking.
In het m hoor je niet meer bezig te zijn met verduidelijking, de basis moet immers al 110% bevestigd zijn.
Je kan wel al bezig zijn met de verfijning, de knopjes komen steeds dichter en dichter bij elkaar.

fennayara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:33

vanaf 1 jan 2013 ben je niet verplicht om met sporen te starten.
mijn dochter rijd nooit met sporen,dus ook niet op de wedstrijd.
Je mag inderdaad niet meer met zweep rijden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:17

Het is al een aantal jaren zo dat je niet met sporen hoeft te rijden. Zelfs tot en met de Grand Prix hoeft dat niet meer. Net zoals dat je niet meer met stang en trens hoeft (ook tot en met Grand Prix). Met zweep mag inderdaad niet meer vanaf M. Ik vind dit zelf ook onzin. In Duitsland mag je in nationale proeven zelfs tot en met Grand Prix met zweep. Dus hoezo heb je de zweep alleen nodig om een paard voor je been te maken en zijn de sporen alleen voor verfijning. Ik zou ook liever met zweep en zonder sporen. Sporen zie je vaak verkeerd gebruikt worden met alle gevolgen van dien. Van kapotte buiken tot afgestompte paarden. Vaak wordt de spoor elke pas onbedoeld gebruikt (of misschien zelfs wel bedoeld). Met een zweep zie je dat nauwelijks of nooit. Die hangt meestal juist nutteloos in de hand en wordt misschien maar af en toe gebruikt om een tikje te geven bij een bepaalde oefening. Dus als je het over diervriendelijkheid hebt zou ik gaan voor zweep. Ik doe het nu zonder. In het M1, zonder sporen en uit noodzaak dus ook zonder zweep.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:23

Sporen zijn in principe bedoeld voor de verfijning en niet om een paard voorwaarts te rijden. Dat half nederland ze daarvoor gebruikt is wat anders. Als half nederland ineens besluit om een zweep te gebruiken om brood te snijden, betekend dat ook niet dat hij daar ineens voor bedoeld is.
In het m krijg je steeds meer te doen met zijgangen en wil men steeds meer onzichtbare hulpen zien. Sporen zijn bedoeld om dit duidelijker te maken. Of je een hele kuit kuit gebruikt of een klein spoorpuntje om iets aan te duiden maakt een heel verschil voor het beeld, dat snap je zelf ook wel denk ik.

Een zweep is puur ter ondersteuning: paard meer voorwaarts maken, achterhand bijsteunen enz. Enz. Dat zou in de m niet meer nodig moeten zijn.

Als laatste: sporen horen van oorsprong in de originele ruiteruitrusting thuis. In het b en het l heb je dispensatie om de spoor achterwege te mogen laten...
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-05-13 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:23

Mijn paard ging juist niet lekker op sporen, hij hield er niet van, hij was heel gevoelig voor het been en sporen kun je juist alleen daarvoor gebruiken.
Een zweep was fijner, zo kon je hem even attent maken of even op de billen leggen...ik heb het alrijd jammer gevonden.
Ik deed sporen aan voor de zekerheid op de wedstrijden maar ik gebruikte ze nooit.
Ik ben het helemaal eens met vur!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:25

En daar zit dus het probleem: in het m mag je er vanuit gaan dat je een paard niet meer attent hoeft te maken en op de billen leggen. Dat is basistraining.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:28

En de basis is iets wat je altijd weer bijhoudt om de puntjes op de i te zetten, ook al rij je nog zo hoog.
Ik zou het trouwens in een wedstrijd niet doen met de zweep, maar met de trainingen zeker, sporen hoef ik niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:31

Absoluut moet je dat blijven doen, maar er is toch niemand die je verbiedt om thuis met zweep te rijden?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:32

secricible schreef:
En daar zit dus het probleem: in het m mag je er vanuit gaan dat je een paard niet meer attent hoeft te maken en op de billen leggen. Dat is basistraining.

Ik begrijp je opmerking niet zo goed. Ik gebruik mijn zweep ook in zijgangen als ie iets scherper voor mijn kuit moet worden. Of in voltes, als ie iets meer respect voor mijn binnenbeen moet krijgen voor de lengtebuiging etc. etc.
De spoor hoort nu kennelijk niet meer bij de ruiteruitrusting, want je hoeft hem niet meer te gebruiken. Nergens meer, of je moet internationaal gaan starten. Tot en met de Grand Prix is spoor Niet meer verplicht. Maar een alternatief zoals een zweep, of desnoods stemgebruik (denk aan een tongklik ofzo), dat krijgen we niet. Ik vind dat niet in de haak. Je zou moeten kunnen kiezen. Of het 1 of het ander of niks.
Het stemgebruik was trouwens alleen maar om het duidelijk te maken, want voor een hoop kabaal in de ring wil ik hier niet pleiten. ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:38

secricible schreef:
Absoluut moet je dat blijven doen, maar er is toch niemand die je verbiedt om thuis met zweep te rijden?
Nee haha zal er nog bijkomen. :D
Maar waarom geen zweep en wel sporen, je gebruikt het thuis voor de training van hetzelfde niveau en op de wedstrijd kan het opeens niet want dan moet je paard het op sporen doen.
Terwijl het juist veel heftiger inwerkt met spoor, dat vind ik nou niet bepaald 'verfijning'.
En veel mensen krijgen er ook nog eens een lelijke beenhouding van.
Ik zou ook liever een zweep zien dan sporen, zeker omdat ze regelmatig slecht gebruikt worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:41

Vur:
Scherper voor je kuit moeten worden in de zijgang, hoort niet in een wedstrijd meer te gebeuren. Wijken voor het been moet al in de basis zitten en er wordt dus vanuit gegaan dat hij dit op wedstrijd al beheerst. Voor respect voor het been geldt hetzelfde.
Hier is ook de spoor niet voor bedoeld, die is puur bedoeld om met kleinere hulpen hetzelfde te kunnen bereiken. Niet om te corrigeren. En dat vinden veel mensen moeilijk te begrijpen.

Met een zweep moet je corrigeren, met een spoor verfijnen. En corrigeren wordt in het m niet meer geaccepteerd, dan gaan ze er vanuit dat dit er in zit. De zweep is dus absoluut geen alternatief voor de spoor, ze dienen twee totaal verschillende doelen.

Miranda:
Als men de zweep zou gaan misbruiken, moeten we die dan ook maar af gaan schaffen? Dat men de spoor misbruikt is wat anders, daar zouden juryleden op af moeten straffen. In theorie zijn ze ouur voor verfijning en niet voor correctie. Dat de spoor door iedereen gebruit/(misbruikt) wordt als correctiemiddel, dat is een tweede.
Wat betreft de rest van je vraag: als het nodig is kun je thuis nog verder oefenen op je basis, maar op wedstrijd gaat men er vanuit dat je het beheerst. Zo zijn er ook mensen die thuis nog met een thiedeman rijden of een slof om dat hun basis niet goed zou zijn. Dat mag op wedstrijd ook niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:43

Vur volgens mij is de opmerking erg duidelijk?
Scherper aan je been, meer respect ectect is basis, daar hoor je op wedstrijd in de m niet mee bezig te zijn?
Inrijden, thuis trainen ect verbied niemand om met zweep te rijden maar die 5 minuten in de ring moet je toch makkelijk zonder kunnen? Dan hoort jou basis sterk genoeg te zijn..

Dan nog even dat je sporen te hard vind: je hoort door je spoor met een hele minimale aanraking je je hulp duidelijk te kunnen maken.
Dus ipv je kuit voor het wijken enkel een vrijwel onzichtbare aanraking met de spoor.
De slechte beenligging zijn de mensen die de sporen misbruiken en dus nog geen sporen zouden moeten dragen ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:47

secricible schreef:
Miranda:
Als men de zweep zou gaan misbruiken, moeten we die dan ook maar af gaan schaffen? Dat men de spoor misbruikt is wat anders, daar zouden juryleden op af moeten straffen. In theorie zijn ze ouur voor verfijning en niet voor correctie. Dat de spoor door iedereen gebruit/(misbruikt) wordt als correctiemiddel, dat is een tweede.
Wat betreft de rest van je vraag: als het nodig is kun je thuis nog verder oefenen op je basis, maar op wedstrijd gaat men er vanuit dat je het beheerst. Zo zijn er ook mensen die thuis nog met een thiedeman rijden of een slof om dat hun basis niet goed zou zijn. Dat mag op wedstrijd ook niet.
Jahoor als je thuis met een thiedeman rijdt kun je geen fatsoelijke aanleuning krijgen en behoor je wat mij betreft in de b.
Maar met een zweep rij gewoon ook op hoog niveau en rij je er ook mee los.
Dat vind ik een groot verschil.

Smurffie,
Mensen die geen goede beenligging hebben horen dus ook niet in de m maar ik zie ze toch zeeeer vaak. :')
Misschien moet de jury dan gewoon sporen ook verbieden, ik zou het niet erg vinden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:01

Klopt, ik zou persoonlijk ook wel zwaardere consequenties waarderen bij spoormisbruik ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:26

Sorry hoor, maar met een zweep kun je ook verfijnen en met een spoor kun je je paard ook beter aan je been krijgen (respect bijbrengen). Dus ik blijf bij mijn mening. Als je vanaf de M je paard niet meer hoeft aan te tikken met zweep om hem voor je been te krijgen, dan vraag ik me af wat al die Grand Prix ruiters met zweep thuis en op het losrijterrein dan nog aan het doen zijn. Hebben zij de basis dan ook nog niet onder de knie? En nogmaals, in Duitsland mag je tot in de Grand Prix met zweep rijden in de nationale proeven. Die snappen het dan denk ik ook niet?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:13

Sorry, maar als jij echt vind dat je spoor gebruikt kan worden voor het beter aan het been maken ga ik geen moeite doen om dingen te verwoorden.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:25

Ik ben het eigenlijk wel met vur eens, je kan sporen ook gebruiken om je paard beter aan je been te krijgen en dus te corrigeren, als je paard niet reageert op je kuit, ff snel met je spoor corrigeren zodat het paard toch voorwaards gaat. Dit is in principe precies hetzelfde als wat je doet met je zweep, niet reageren op kuit: tik met de zweep, dus wat dat betreft is het inderdaad een beetje raar dat je geen zweep mag maar wel sporen. Nu moet ik wel zeggen, dat ik het er gewoon minder chiq uit vind zien op wedstrijd als iemand met een zweep rijdt en er ook goed gebruik van maakt..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:37

Flink met je zweep meppen op wedstrijd moet ook niet. Vind ik. Zover moet je dus inderdaad je paard wel hebben afgericht. Een flinke tik is in mijn opinie alleen om te corrigeren als het echt niet anders kan en hoort eigenlijk thuis in de opleiding thuis. Op wedstrijd dus alleen een klein tikje misschien om iets meer attentie, achterbeengebuik oid te vragen. Vaak is bij een goed getraind gevoelig paard, alleen het aanraken of tegenaan leggen al genoeg. Maar ja, ik lees dat ik een hopeloos geval ben, want dat maak ik tenminst op uit de opmerking dat er geen moeite meer gedaan wordt om iets te verwoorden. Gelukkig weet ik zelf beter. :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:39

Iedereen babbelt elkaar na hier op bokt over dat sporen voor de verfijning van de hulp zijn, maar niemand denk na wat dat precies inhoudt. Als ik een paard dat niet in mijn been is, wel aan het been wil maken, kan ik daar heel goed een spoortje voor gebruiken. Ik geef been, paard reageert niet, ik maak m'n beenhulp duidelijker met het spoortje. Voor mijn gevoel heel duidelijk voor het paard. Hulp komt op precies dezelfde plek, alleen de intentie verandert. De keer daarna krijgt het paard gewoon weer een kuithulp, als 'ie wat geleerd heeft, dan is nu de spoorhulp erachteraan niet meer nodig.

Natuurlijk moet je niet je paard iedere pas met sporen naar voren schoppen, maar dat snapt iedereen. Maar dat een spoor niet zou kunnen helpen om je paard beter aan je been te maken is dikke onzin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:43

Anoeska, met verfijning wordt gedoeld op het geven van een kleine hulp met name in het naar achter leggen van het been. Of jij je gehele kuit naar achter moet leggen of alleen je voet een klein stukje maakt voor het beeld nogal war uit.
Laatst bijgewerkt door secricible op 30-05-13 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:04

Ik rijd liever met sporen dan met zweep eigenlijk, ik kan zo mijn handen mooi gelijk houden en netjes stil. Ook de houding van de handen is zo veel beter, netjes rechtop zodat mijn polsen los kunnen bewegen.

Edit: moet hier wel even aan toevoegen dat dit wel van het niveau van het paard afhangt omdat je een zweep veel makkelijker kunt gebruiken in het aanleren van zijgangen om even bij te kriebelen. Verder doe ik de rest veel met mijn stem.
Je bent paarden aan het opleiden, in de wedstrijd ring doe je dingen die je kunt en thuis train je weer verder om zodra je een niveau omhoog gaat weer klaar bent deze oefeningen uit te kunnen voeren. Zweep is dus voor thuis.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 01:05

secricible schreef:
Anoeska, met verfijning wordt gedoeld op het geven van een kleine hulp met name in het naar achter leggen van het been. Of jij je gehele kuit naar achter moet leggen of alleen je voet een klein stukje maakt voor het beeld nogal war uit.

:? Ik snap werkelijk waar niet waar je het over hebt. Naar achter leggen van been of je voet? Weet je zeker dat je op mij reageert? Ik heb het daar toch helemaal niet over...