stemgebruik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

stemgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:35

hoi bokkers!
als ik het verkeerd heb staan sorry!
ik heb zaterdag een B proef gereden, waarbij ik bij de middendraf mijn stem gebruikte.
Tijdens mijn prive lessen zei mijn instructrice namelijk dat ze niet op stemgebruik letten tijdens wedstrijden.
op mijn protocol zag ik dit eerder niet. Ik had een 7 op de middendraf, maar is weggestreept en een 6 van gemaakt. Nu wil ik het even controleren, mag dit? :?
grts xsarinax :x

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:36

Nee, dan hoor je -2 te krijgen :j

Daenerys

Re: stemgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:37

Dan je heeft je instructrice je niet goed geïnformeerd, stemgebruik is niet toegestaan in de ring.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:42

Oh, daar letten ze zeker wel op! Dus dat was niet slim van je instructrice, stemhulpen zijn namelijk niet toegestaan zoals hierboven al vermeld.

Echter doe ik het vaak wel, ik heb liever -2 voor een oefening dan een gestresst/heet paard, dus als ik hem met mijn stem kan sussen, dan doe ik dat gewoon :).

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:42

_San87_ schreef:
Oh, daar letten ze zeker wel op! Dus dat was niet slim van je instructrice, stemhulpen zijn namelijk niet toegestaan zoals hierboven al vermeld.

Echter doe ik het vaak wel, ik heb liever -2 voor een oefening dan een gestresst/heet paard, dus als ik hem met mijn stem kan sussen, dan doe ik dat gewoon :).

ja klopt , heb ik ook :P . maargoed ik begrijp het.... _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:55

XxDancexX schreef:
Nee, dan hoor je -2 te krijgen :j

Nee hoor, je krijgt aftrek op het onderdeel ovv stemhulp, geen -2..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:40

en dan maar 1 punt, dat direct van het punt wordt afgehaald, dus idd 6 ipv 7. Helemaal correct gehandeld dus van de jury, en ik zou als ik TS was het reglement eens doorlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:44

Idd 1 punt voor ieder onderdeel waarin stemhulp wordt gebruikt.. Iemand die dus de godganse proef zit te klikken gaat hard omlaag, en ja, dat komt voor :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:46

Inderdaad per onderdeel een punt aftrek. Stemgebruik mag echt niet. Of je moet het zo zachtjes doen dat de jury het niet hoort. Dat hoort trouwens je instructeur wel te weten hoor.

abronkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:42

Stemgebruik mag niet..

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:55

het is inderdaad volgens mij niet toegestaan om je stem te gebruiken, maar ik weet het niet zeker. het ligt volgens mij een beetje aan de jury of ze het door de vingers zien of niet.
Niet alle jury's vinden het erg als je in de B je stem gebruikt. Ik heb namelijk een haflingermerrie gereden die altijd heel erg druk was ik moest er altijd tegen praten/fluisteren dat ze afleiding had en rustiger werd. Ik ben hier nooit op afgestraft. Maar ik heb van mensen wel gehoord dat het zeker op hoger niveau het word afgestraft

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:26

Daar wordt zeker op gelet! Ik schrijf soms bij een KNHS jurylid en elke stemhulp komt op het protocol te staan. Sommige juryleden zullen er strenger mee omgaan dan anderen, maar er mogen zeker minpunten voor gegeven worden.

Frevanzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:10

Stemgebruik is inderdaad niet toegestaan en er wordt wel op gelet!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:16

Klopt wat hierboven is beschreven. Zelf kreeg ik met mijn koudbloedje altijd een vijf voor middendraf zelfs als ze wel verruimde. Totdat ik een keer toen ze mooi verruimde zei hardop: "goed zo, braaf", en toen had ik een zeven. De andere was niet goed dus niets gezegd en toen had ik weer een vijf (terecht). Ik was het zo beu dat er niet gekeken wordt dat ik het voortaan zelf ben gaan aangeven en dat werkte echt heel goed en kreeg verdiend nu hogere punten. Nog nooit aftrek gehad ook al mag dat wel. (werkte want wegens emigratie start ik niet meer in NL).

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:26

Dat mag inderdaad niet! Als je het stil doet waar de jury het niet hoort of ziet kan je het wel doen! Je kan het beter doen als je met je rug naar het jury hokje zit,maar dan nog wel heel zachtjes!

Maar jury's zijn ook niet altijd eerlijk..
Ik ging met mijn haflinger voor de eerste keer op wedstrijd en ik praatte er ook tegen en ik kreeg op mijn protocol bij dat onderdeel geen minpunten,maar in het totaal -4 en een meisje na mij reed wel met een jonge pony en die praatte er ook tegen en zij was nog eerste ook.. Dus jury's kunnen ook onderscheid maken..

Maar daar gaat het nu niet over,maar zo zie je maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:31

SienenIvo schreef:
Dat mag inderdaad niet! Als je het stil doet waar de jury het niet hoort of ziet kan je het wel doen! Je kan het beter doen als je met je rug naar het jury hokje zit,maar dan nog wel heel zachtjes!

Maar jury's zijn ook niet altijd eerlijk..
Ik ging met mijn haflinger voor de eerste keer op wedstrijd en ik praatte er ook tegen en ik kreeg op mijn protocol bij dat onderdeel geen minpunten,maar in het totaal -4 en een meisje na mij reed wel met een jonge pony en die praatte er ook tegen en zij was nog eerste ook.. Dus jury's kunnen ook onderscheid maken..

Maar daar gaat het nu niet over,maar zo zie je maar..

Waarom ben je daar dan niet mee naar de jury gegaan? -4 voor stemgebruik kan en mag niet, daar mag je best om uitleg gaan vragen...

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:28

Ja,we zijn toen ook gaan vragen,maar hij wou geen uitleg geven omdat dat de jurysport is. Hij is jury dus hij geeft punten zei hij en als je daar niet mee eens was dan moest je niet met een Haflinger mee rijden en kon je beter met de Koudbloedenwedstrijd meedoen want een Haflinger is geen dressuurpony en hoort daar niet thuis.

Daar was ik toen echt boos om en hoop dus ook nooit meer dat ik die jury heb!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:54

pien_2010 schreef:
Klopt wat hierboven is beschreven. Zelf kreeg ik met mijn koudbloedje altijd een vijf voor middendraf zelfs als ze wel verruimde. Totdat ik een keer toen ze mooi verruimde zei hardop: "goed zo, braaf", en toen had ik een zeven. De andere was niet goed dus niets gezegd en toen had ik weer een vijf (terecht). Ik was het zo beu dat er niet gekeken wordt dat ik het voortaan zelf ben gaan aangeven en dat werkte echt heel goed en kreeg verdiend nu hogere punten. Nog nooit aftrek gehad ook al mag dat wel. (werkte want wegens emigratie start ik niet meer in NL).

Ik vind dit dus echt heel apart. Als jij hardop tegen je paard zegt dat het goed is, krijg je hogere punten? Zou wat zijn, dan ga ik de hele proef goed zo zeggen tegen mijn paard. Zie de winstpunten al binnen stromen...

Stemhulpen mogen nu eenmaal niet, hoe de jury's daarmee omgaan, hoe zwaar ze eraan tillen, verschilt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:02

pien_2010 schreef:

mmmm heel bijzonder. Ik heb zo iets nog nooit gehoord of meegemaakt. Lijkt me meer een broodje aap verhaal.

Zelfs wanneer je 'brrraaaaf' zegt tegen je paard mogen ze daar een punt voor aftrekken. Edward Gal heeft dat een keer heeft meegemaakt, op zijn protocol stond vermeld: stemhulp. Dus echt alle juryleden letten er op.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:19

Rij altijd met stemhulp en weet dat t niet mag, heb pas 1x op m'n protocol gehad; "stemhulp" in de afgelopen vind jaar. Ben zo gewent om op stem te rijden omdat ik veel met de paarden men, lastig af te leren... Maar t mag niet nee...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:45

Lielle schreef:
en dan maar 1 punt, dat direct van het punt wordt afgehaald, dus idd 6 ipv 7. Helemaal correct gehandeld dus van de jury.

Het moge 'correct' (=volgens de regels) zijn van de jury - ik vind het glad verkeerd.

"Mooie middendraf" geeft een 7 - min 1 (of min 2) wegens stemgebruik
is veel en veel duidelijker.
Krijg je 'een zes met stemhulp' zou je kunnen gaan denken dat stemhulpen mogen...
...en zou je ook gaan denken, dat de jury jouw uitstekende verruimde draf niet had gezien.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:51

volgens mij is stemgebruik niet toegestaan. :(

Maar...... stemgebruik gebruiken en op die manier dat ze het niet zien....... kunnen ze niets van zeggen.
Ze zitten in de auto (als t goed is) en horen kunnen ze je dan niet :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:55

Ik denk dat je als jury ziet dat een combinatie met moeite maar wel goede communicatie een goede verruimde draf laat zien, een 'Braaf' of 'Goedzo' best prettig vind, een ruiter in de ring die zijn paard 'aankan' en beloont bij grote inspanningen, ipv mept blij kleine foutjes (wat je vaak ziet).
Keur het niet goed, maar ik snap het best.

SienenIvo, je had een klacht moeten indienen, wat een zak, 'Haflingers horen hier niet' ... _-:(

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:58

Dit staat toch gewoon in de reglementen? Stemhulpen zijn nooit toegestaan. Van jou als ruiter niet en van omstanders al helemaal niet. Nu is dat laatste niet van toepassing maar imo hoor je dit soort dingen wel te weten. Basic reglementenkennis is toch wel: welke hulpmiddelen toegestaan, lengte zweep, welke spoor mag+lengte. Dat je niet alles kent a lá, dat is ook lastig. Instructie mag ook wel een lesje reglementenkennis. Balen dat dit je verkeerd is aangegeven, weer een leermoment. Voortaan niet meer doen dus ;)

Edit: stemhulp is stemhulp en mag gewoon niet. Dit moet afgestraft worden. Evenals met trappen en weet ik wat om een goede middendraf te krijgen. De oefening is dan wel middendraf maar je word ook beoordeelt HOE je dat doet. Als je dat alleen kan met trappen ben je duidelijk nog niet klaar voor wedstrijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:02

Daarom zeg ik juist dat ik snap dat het in deze situatie gedoogd werd, combinatie ging GOED en het paard werd hier gelijk voor beloond, kunnen veel mensen een voorbeeld aannemen, maar die vinden die 2 puntjes (soms het verschil tussen 1e en 2e plek) veel belangrijker, nietwaar?