rijden in de ring voordat de proef start

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zonnetje1903

rijden in de ring voordat de proef start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:09

Hallo allemaal,

Ik heb even n vraag, waar jullie misschien wel antwoord op hebben voor me.
Ik moest gisteren op wedstrijd (m1) paard is og niet zo veel meegeweest en had bij het losrijden enorm veel spanning. Wel doorgeen kunnen werken, maar toen we de ring in moetsen ging hij staken, omdat er iets engs te zien was.
Heb netjes aan de jury gevraagd of er even iemand met m mee mocht lopen, voor het vertrouwen. Jury vond het geen enkel probleem en vond het dus prima. Ik heb een rondje gereden en de eigenaar heeft er naast gelopen en is even in de bak blijven staan tot het goed was. (Na 1rondje al ok, dus zij uit de bak en ik begonnen met mn proef)

Maar nu sprak ik gisteren iemand op faceboom die ook daar moest rijden (M2) die zelf ook jurylid is en die zij dat het belaxhelijk was dat dit was gebeurd en dat dit absoluut verboden is en dat ze er eigenlijk melding van zou moeten maken.
Dat ik dan maar gewoo hc had moeten starten.

Kijk ik snap dat dit op n kampioenschap niet de bedoeling is, maar op zo'n kleine wedstrijd (3 m1ruiters) moet dit met goedkeuring van een jury toch gewoon kunnen?

Wat vinden jullie?

Biskwie

Re: rijden in de ring voordat de proef start

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:19

Ik ben het eens met die amazone uit het M2.

Regelement is regelement en die maakt het voor iedereen redelijk gelijkwaardig om onder dezelfde omstandigheden te presteren.

Als je daar een uitzondering op wilt zijn, ongeacht reden, start je HC.

Echter heb je zelf overlegt met het betreffende jurylid. Deze had regelementen moeten handhaven zoals ze voorgeschreven zijn en had je de baan niet mogen laten verkennen.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:23

Iedereen mocht van te voren de baan rond dat sowiezo

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:25

vanaf de M mag je volgens de reglementen alleen om de baan heen, niet in de baan de baan verkennen.
Deze jury houdt zich dus niet aan de reglementen, dat is niet eerlijk t.o.v. ruiters bij andere wedstrijden waar de jury zich wel aan de reglementen houdt. Ik vind dat een jury dat niet hoort te doen.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:28

Maar als je niet om de ring heen kunt dan mag je toch gewoon de ring in?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:33

zonnetje1903 schreef:
Maar als je niet om de ring heen kunt dan mag je toch gewoon de ring in?

Ja, dat klopt inderdaad.

In de B t/m L2 mag je altijd ín de ring de baan verkennen.
Vanaf de M1 of hoger moet je altijd óm de baan heen blijven rijden voor je je proef begint, TENZIJ je niet om de baan heen kan. Wanneer je niet geheel om de baan heen kan mag je er altijd in.

Wanneer dat in dit geval zo was is er niets aan de hand :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:35

Ja als je er niet volledig omheen kunt, mag je de ring in. Als dit het geval was, is er niets aan de hand. Als je wel om de ring heen kon, heeft de jury zich niet aan de reglementen gehouden en dat is tov andere deelnemers niet eerlijk

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:40

En vergeet niet, hulp van derden is ook verboden, dus er had eigenlijk ook niemand mee de ring in mogen gaan ;)

Maaar... Ik vind het wel fijn voor jou dat het een keertje mocht, scheelt toch veel stress

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:41

Lowara schreef:
En vergeet niet, hulp van derden is ook verboden, dus er had eigenlijk ook niemand mee de ring in mogen gaan ;)

Onzin, dat geldt pas als de proef is begonnen..

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:50

Je kon er daar niet omheen, vandaar dat je gewoon de ring in mocht.

Wij hebben gewoon heel brutaal (maar wel heel netjes) aan de jury gevraagd of het ok was. Maar als je dan achteraf te horen krijgt dat je echt iets hebt gedaan wat niet mag....
Eenmaal aan de proef begonnen stond iedereen waar ie staan moest (buiten de ring dus) en heb zeker geen aanwijzingen gehad tijdens de proef.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:20

Ik had het overlaatst ook voor dat mijn paard niet in de ring wou ze is er zelfs uitgelopen en mijn mama heeft mij toen mogen helpen om terug in de ring te raken.
Hier heeft niemand iets van gezegd.
Mijn proef was wel nog niet bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:01

zonnetje1903 schreef:
Je kon er daar niet omheen, vandaar dat je gewoon de ring in mocht.

Wij hebben gewoon heel brutaal (maar wel heel netjes) aan de jury gevraagd of het ok was. Maar als je dan achteraf te horen krijgt dat je echt iets hebt gedaan wat niet mag....
Eenmaal aan de proef begonnen stond iedereen waar ie staan moest (buiten de ring dus) en heb zeker geen aanwijzingen gehad tijdens de proef.

Nou dan is er ja helemaal niets aan de hand, dan snap ik dus de reactie van diegene die je via Facebook sprak niet :n

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:05

als de jury er persoonlijk toestemming voor geeft dan mag dat gewoon.
zeker als je niet om de ring heen kon rijden. In dat geval mag je altijd een keer de ring rond rijden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:14

Bettine schreef:
Vanaf de M1 of hoger moet je altijd óm de baan heen blijven rijden voor je je proef begint, TENZIJ je niet om de baan heen kan. Wanneer je niet geheel om de baan heen kan mag je er altijd in.

Is dat zo?
Volgens mij mag je dan alleen als je toestemming hebt van de jury de baan in.

In het geval van TS heeft de jury haar goedkeuring gegeven.
Wat de rest er van vindt is in dit geval niet belangrijk.
Jury heeft op dat moment besloten dat het mocht.
Die heeft daar het recht toe

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 18:52

Dank voor jullie reacties.
Ik dacht zelf ook wel dat het gewoon ok was, maar als je dan zo'n felle reactie krijgt slaat de twijfel toe.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:37

ponyparadijs schreef:
Bettine schreef:

Is dat zo?
Volgens mij mag je dan alleen als je toestemming hebt van de jury de baan in.

Ja dat is zo :)

Dit is de letterlijke tekst uit het dressuurreglement (terug te vinden op pagina 14/15):

"2. Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring in principe niet toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
3. Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie de ring betreden en deze verkennen. De combinatie hoeft na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten."

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:17

Oke! Ik wist dat niet.
Weer wat geleerd!

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:25

maar mag je wel de baan verlaten om bijvoorbeeld beter over de AC-lijn binnen te komen of is dit verboden? (binnen gaat dit vaak moeilijk maar buiten kun je soms niet om de baan heen maar wel mooi aanrijden voor de ac lijn.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:36

anke_e schreef:
maar mag je wel de baan verlaten om bijvoorbeeld beter over de AC-lijn binnen te komen of is dit verboden? (binnen gaat dit vaak moeilijk maar buiten kun je soms niet om de baan heen maar wel mooi aanrijden voor de ac lijn.. :o

Als je in de baan mag verkennen omdat je er niet omheen kan, dan mag je er voor het starten weer uit om netjes langs de A binnen te komen :j