Twenter wordt vervelend: Happerig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Twenter wordt vervelend: Happerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:28

Ik heb momenteel een twenter 24/7 op het land staan en af en toe haal ik hem eruit om even te poetsen. Om eventjes het stilstaan te oefenen en beentjes op te tillen en hoeven uit te krabben. Dit meestal 1 keer per week

Nu merk ik dat hij de laatste tijd wel erg brutaal wordt. Hij is erg happerig. Hij bijt niet gericht naar een persoon, maar hij pakt echt letterlijk ALLES. Als je in het land poep gaat scheppen komt hij naar je toe om de kruiwagen eerst volledig van top tot teen in zijn mond te stoppen. Van handvat tot zijkant, en van wiel tot de rest....(hij kauwt dan overigens op wat hij vastpakt) Daarna gaat hij over op waar je de poep mee schept. Het bakje, handvat etc.... Vervolgens proeft hij mijn jas, mijn gezicht en benen. Ook het halstertouw is iets waar hij gewoon op gaat zitten kauwen, alsof hij een hap brok naar binnen werkt... Maar op het moment dat ik hem uit het weiland haal en naast hem loop en je let niet op kan hij binnen 1 sec een snelle hap in je arm zetten. Ik corrigeer hem altijd, maar het lijkt hem niet echt te interesseren want 5 sec later probeert hij het weer. Ik ben nog nooit echt gebeten door hem, omdat ik hem eigenlijk in principe altijd in mijn vizier heb.... gisteren heb ik sinds lange tijd hem in de bak even laten rennen. Hij kan dan goed zijn ei kwijt en dan hoef ik amper wat te doen... Als hij uitgeraasd is merk ik toch dat hij dan rustiger is.

Nu dus mijn vraag wat betreft mijn twenter, ligt dit aan de leeftijd of wilt hij, met als voorbeeld van gisteren dat hij wat doet, meer gaan doen? Ik doe nu eigenlijk helemaal niks met hem. Ik laat hem gewoon de hele dag vreten en uhmmm... vreten. Moet ik hem nog laten staat of misschien langzaamaan wat meer met hem gaan doen?

Ik probeer hem een beetje te begrijpen maar hij heeft zoveel kanten. Een knuffel kant, het kan me niks schelen kant (als mijn andere pony hem opzij 'trapt' doet hij alsof het hem niks uit maakt, dan lijkt het alsof hij denkt: ok prima ik ga wel een paar meter verder staan en dan loopt hij op een sukkelige manier wat verder weg...) en ook de brutale kant....

Ik hoop dat iemand dit herkent of iemand die weet wat ik met dit brutale, maar toch ook wel lieve beestje moet doen!

antje_vip

Re: Twenter wordt vervelend: Happerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:36

Pony's happen om te onderzoeken, maar daarnaast kan het ook gewoon grenzen opzoeken zijn en dat moet je direct de kop indrukken als je dit niet wil. Niet wachten tot het erin is gesleten of erger wordt. Duidelijkheid is zooo belangrijk.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:38

Ik corrigeer ook elke keer als hij richting mij hapt. Zijn neus is de dupe, en hij schrikt er ook van, maar hij blijft doorgaan. Maar moet ik ook corrigeren als hij dus in het touw loopt te happen, of dus de kruiwagen? Halster om doen is dus ook altijd wat. Zodra je het om wilt doen, HAP halster in z'n mond......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:41

Is je pony een hengst? Zo ja, en als er geen plannen zijn om hem al dekhengst te gebruiken, castreren.

Teveel knuffelen met een jong dier kan hem zijn respect naar je toe laten verliezen. Hem teveel vrijheiden geven ook. Ik zou - na eventuele castratie - toch wat grondwerk meenemen om de verhoudingen recht te zetten. Maar daar moet je wel enigszins verstand van hebben, weten wanneer je door moet gaan en weten wanneer je moet stoppen. Verkeerd toegepast grondwerk kan het probleem alleen maar erger maken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:42

Als hij in de kruiwagen mag happen, laat je dat toe. Als hij in je arm mag happen, laat je dat toe. Als hij niet in de kruiwagen mag happen, corrigeer je hem. Wat je zelf wil... Snap dat veulens lastig en koppig kunnen zijn, had ik ook met de mijne :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:43

Batlow schreef:
Ik corrigeer ook elke keer als hij richting mij hapt. Zijn neus is de dupe, en hij schrikt er ook van, maar hij blijft doorgaan. Maar moet ik ook corrigeren als hij dus in het touw loopt te happen, of dus de kruiwagen? Halster om doen is dus ook altijd wat. Zodra je het om wilt doen, HAP halster in z'n mond......

Het gaat een spelletje voor hem worden als je iedere keer een mep op zijn neus geeft. Je paard zit nu eenmaal in een fase dat hij alles in zijn mond wil nemen, meppen is de oplossing niet. Grondwerk wel. En als hij echt iedere keer op halstertouwen loopt te sabbelen, heb ik een tip voor je. Probeer het halstertouw, als hij erop bijt, tot het laatste friemeltje in zijn mond te proppen. Is de lol van het op het halstertouw knagen er ook snel vanaf.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:44

Hij is al vroeg geruind, op anderhalf. Zonder te dekken. Wat tegenwoordig overigens ook gebeurd is dat hij de laatste tijd achterop een merrie springt. Wat ik ook merk in de kudde is dat hij wat baziger wordt. Eerst was hij echt onderdanig en liet zich door iedereen weg jagen, nu blijft hij sneller staan dan dat hij wegloopt. Ik knuffel nooit met hem, maar er is een kant bij hem dat hij wel zo is. Binnenkort wordt er iemand op stal uitgenodigd die freestyle les geeft. Als ik je dus goed begrijp, zou ik eventueel met diegene rustig aan de slag kunnen gaan met mijn twenter?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:44

antje_vip schreef:
Als hij in de kruiwagen mag happen, laat je dat toe. Als hij in je arm mag happen, laat je dat toe. Als hij niet in de kruiwagen mag happen, corrigeer je hem. Wat je zelf wil... Snap dat veulens lastig en koppig kunnen zijn, had ik ook met de mijne :)

echt veulen kan je hem niet meer noemen... Hij is inmiddels al paard

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:45

Cassidy schreef:
Batlow schreef:

Het gaat een spelletje voor hem worden als je iedere keer een mep op zijn neus geeft. Je paard zit nu eenmaal in een fase dat hij alles in zijn mond wil nemen, meppen is de oplossing niet. Grondwerk wel. En als hij echt iedere keer op halstertouwen loopt te sabbelen, heb ik een tip voor je. Probeer het halstertouw, als hij erop bijt, tot het laatste friemeltje in zijn mond te proppen. Is de lol van het op het halstertouw knagen er ook snel vanaf.

Dus het volledige touw in zijn mond stoppen en dat iedere keer als hij het doet?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:46

Ik zou hem echt corrigeren, ik ken een paard waarbij het allemaal toe is gelaten en die hapt nu overal in. Dat krijg je er niet meer uit. Die begint nu nog meer te proberen, bijten, steigeren, trappen enz. Dus ik zou er wel wat aan gaan doen..

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:46

Dit herken ik heel erg van mijn eigen paardje, toen ze nog wat jonger was. De uitleg die wij erbij hebben gekregen is dat ze rond deze leeftijd allemaal nieuwe tanden doorkrijgen... Er is heel veel aan de hand in de mond. Paarden hebben hier last van en gaan dus op alles bijten.
Misschien even een tandarts langs laten komen om even te checken? Verder hoort het gewoon bij de leeftijd denk ik. Mijn paard is nu vier en is er echt wel vanaf ;)
Edit: typfoutje weggehaald
Laatst bijgewerkt door Mariett op 26-05-13 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:47

Riraito schreef:
Ik zou hem echt corrigeren, ik ken een paard waarbij het allemaal toe is gelaten en die hapt nu overal in. Dat krijg je er niet meer uit. Die begint nu nog meer te proberen, bijten, steigeren, trappen enz. Dus ik zou er wel wat aan gaan doen..

Op welke manier zou jij dan corrigeren? Want ik merk nu dat een tik geen zin heeft. Hij deinst dan zeker wel terug, maar hij stopt niet, dat is het punt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:47

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:47

Cassidy schreef:
Is je pony een hengst? Zo ja, en als er geen plannen zijn om hem al dekhengst te gebruiken, castreren.

Teveel knuffelen met een jong dier kan hem zijn respect naar je toe laten verliezen. Hem teveel vrijheiden geven ook. Ik zou - na eventuele castratie - toch wat grondwerk meenemen om de verhoudingen recht te zetten. Maar daar moet je wel enigszins verstand van hebben, weten wanneer je door moet gaan en weten wanneer je moet stoppen. Verkeerd toegepast grondwerk kan het probleem alleen maar erger maken.

Veel knuffelen maakt mijns inziens niet uit, als de grenzen maar duidelijk aanwezig zijn. Het gaat om je hele houding. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar bijvoorbeeld hier thuis wordt mijn moeder omver gelopen doordat zij een onzekere uitstraling heeft, ookal neemt ze een dominante houding aan. Voor mijn vader en mij gedraagt pony zich (vaak) voorbeeldig en heeft ze respect voor.

Ook hengsten kunnen netjes opgevoed worden.

TS: voor mij zijn 2 jarigen nog kleutertjes ;)

ps: jullie reageren te snel. Ik kom er niet tussen :')

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:48

Cassidy, zou je niet denken dat het ook aan de leeftijd kan liggen. Het op onderzoek uitgaan en alles proeven? Net als peuters/baby's? die ook alles in hun mond stoppen... Het is bijna te vergelijken aangezien hij alles in zijn mond stopt. Ook weidepalen, zwepen, borstels en staldeuren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:49

Batlow schreef:
Riraito schreef:

Op welke manier zou jij dan corrigeren? Want ik merk nu dat een tik geen zin heeft. Hij deinst dan zeker wel terug, maar hij stopt niet, dat is het punt..

Een paard kan 6 kanten uit. Voorwaarts, achterwaarts, naar links, naar rechts, naar onder en naar boven (laatste twee willen we in het begin liever niet. Als jij respect wilt krijgen van je paard (en respect is gepaste reactie op druk) dien je eraan te werken dat je paard voor druk opzij gaat. In de natuur gaat het paard ook voor de leider opzij, en haalt het niet in zijn hoofd om hem te bijten.

Dus ga de verhoudingen rechtzetten, ga grondwerk doen, dat kan met een tweejarige. En als de verhoudingen duidelijk zijn en jij de leider bent, is het probleem van happen ook over. Geloof me maar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:51

Batlow schreef:
Cassidy, zou je niet denken dat het ook aan de leeftijd kan liggen. Het op onderzoek uitgaan en alles proeven? Net als peuters/baby's? die ook alles in hun mond stoppen... Het is bijna te vergelijken aangezien hij alles in zijn mond stopt. Ook weidepalen, zwepen, borstels en staldeuren...

Het kan aan de leeftijd liggen. Daarom is het aan jouw om te kijken wat je op dit moment nog accepteerd of niet. Maar als hij zijn tanden in jouw zet en niet onder de indruk is van een tik op zijn neus, maak je het probleem erger dan het is, en creeer je in het slechtste geval een kopschuw paard. Of idd eentje die zijn tanden in je zet en dan vliegensvlug buiten afstand is. Lees de links maar even door die ik geplaatst heb. Misschien wordt eea dan duidelijk.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:52

Springt op merries?? Is hij wel goed gecastreerd...bedoel hiermee,wel 2 ballen verwijdert?
Vind het uiteraard meer gedrag van een hengst en niet van een ruin.....zeker niet als die een half jaar geleden al is gecastreerd.
Uiteraard altijd een corrigerende tik geven nooit tollereren dit gedrag,je bent per sloot van rekening geen paard (die trappen of bijten héél hard terug).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:52

antje_vip schreef:
Ook hengsten kunnen netjes opgevoed worden.

TS: voor mij zijn 2 jarigen nog kleutertjes ;)

Opvoeden begint al met een veulen. En hengsten kunnen idd opgevoed worden. Je dient dan wel te weten wat kan en wat niet kan en waar je mee bezig bent. Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen. Afleren is veel moeilijker, als het al mogelijk is.

*Edit: zie dat hij al geruind is. Even een bloedje trekken en hormoontiter bepalen om te controleren of hij echt geen hormonen meer aanmaakt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:56

vivana schreef:
Springt op merries?? Is hij wel goed gecastreerd...bedoel hiermee,wel 2 ballen verwijdert?
Vind het uiteraard meer gedrag van een hengst en niet van een ruin.....zeker niet als die een half jaar geleden al is gecastreerd.
Uiteraard altijd een corrigerende tik geven nooit tollereren dit gedrag,je bent per sloot van rekening geen paard (die trappen of bijten héél hard terug).

Nee er zijn geen 2 ballen verwijdert maar 1... Natuurlijk bedoel ik 2. Het is ook nog in de kliniek gebeurd dus ik neem aan dat ze daar helemaal weten wat ze doen. Ik heb ook gekeken naar herstel na afloop van de castratie en als ik goeie ogen heb zie ik geen ballen meer zitten.

Ik tolereer het gedrag ook niet, maar ik heb zelf het idee dat ik hem wat meer aan het werk moet gaan zetten dan moet blijven corrigeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:57

Goed gezien, corrigeren gaat niet helpen. De manier hoe je dit op kunt lossen staat in de links die ik heb aangegeven :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:57

Cassidy schreef:
Batlow schreef:

Het kan aan de leeftijd liggen. Daarom is het aan jouw om te kijken wat je op dit moment nog accepteerd of niet. Maar als hij zijn tanden in jouw zet en niet onder de indruk is van een tik op zijn neus, maak je het probleem erger dan het is, en creeer je in het slechtste geval een kopschuw paard. Of idd eentje die zijn tanden in je zet en dan vliegensvlug buiten afstand is. Lees de links maar even door die ik geplaatst heb. Misschien wordt eea dan duidelijk.

Ga ik doen, bedankt voor de links. Ik zelf denk ook dat het minder zal worden als hij wat meer aan het werk wordt gezet. Ik ga binnenkort aan basis grondwerk beginnen en ben zeer benieuwd hoe hij dat zal oppakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:15

Batlow schreef:
Nee er zijn geen 2 ballen verwijdert maar 1... Natuurlijk bedoel ik 2. Het is ook nog in de kliniek gebeurd dus ik neem aan dat ze daar helemaal weten wat ze doen. Ik heb ook gekeken naar herstel na afloop van de castratie en als ik goeie ogen heb zie ik geen ballen meer zitten.

Bij een klophengst kun je niet zien of er een teelbal achtergebleven is of niet, want dan zijn beide ballen niet ingedaald. Als er bij de castratie een stukje van de bijbal is blijven zitten kan dat ervoor zorgen dat hij echt nog hormonen aan kan maken en dat kan een verklaring zijn voor dit gedrag. Maar als het in een kliniek is gedaan zou je idd erop moeten kunnen vertrouwen dat het goed is gegaan. Voor de zekerheid kun je alsnog even een bloedje laten trekken, weet je het zeker.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 23:28

Kan ik indd nog doen. Als hij nog klophengst zou zijn, neem ik aan dat de kliniek dat had moeten weten, omdat ze dan maar 1 volledige bal eruit hebben gehaald. Hebben verteld dat alles is goed gegaan en er 2 ballen af hebben gehaald.. Zal binnenkort de dierenarts vragen, die moet straks weer enten dus dan kan ik gelijk vragen of hij wat bloed wilt afnemen.

Even een fototje delen van mijn mooie machtige man... hij is happerig, maar ben totaal verliefd op zijn mooie look
Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:11

Hij is zeker mooi,idd bloed laten trekken dan weet je dat zeker.
En wat betreft kopschuw.....ze worden niet zomaar kopschuw geloof mij...dat zit mee bij de mens tussen de oren (deze combinatie bedoel ik dan)