Regendeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jetro_lover

Regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 21:14

Hallo

Ik wil voor mijn 2 jarig paardje al een regendeken aandoen als het regent
ik vind het namelijk niet prettig als die nat in de wei staat.
Maar er zijn sommige mensen die zeggen dat dat helemaal niet moet en dat dat niet goed is voor je paard?

kunnen jullie me misschien helpen en wat uitleg geven ?

met vriendelijke groetjes !

smurffie

Re: Regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:17

Nee niet doen, de vacht werkt als een regendeken en die maak je juist kapot met een deken.
Natuurlijk wel zorgen voor goede schuilmogelijkheid, maar dat is vanzelfsprekend.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:19

Een regendeken is vrij onnodig, daar heeft een paard zijn vacht voor. Of je er veel mee verpest weet ik niet, maar ik vind het zonde van het geld. Daarbij weet ik niet hoe het met regendekens zit, maar als ik het ga vergelijken met een regenjas, die laat ik ook het liefst thuis omdat het zo veel broeieriger is dan een normale jas.

Jetro_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 21:23

daar hebben jullie gelijk in !

Maar het geld maakt me niet zoveel uit het gaat erover hoe mijn paard er over denkt
ik zie zoveel mensen die op hun paard een regendeken legt

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:26

Ik doe alleen een regendeken op waneer het hard waait, en echt veel ( uren achter elkaar ) regent, lijkt me toch lekkerder onder een wind/waterdicht dekentje op die momenten :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:27

Buien kan een paard prima hebben. Het word pas te 'koud' voor een paard als het lang aan een stuk door regent icm harde wind, tenzij je paard een schuilstal heeft natuurlijk. Voor het weer van de afgelopen dagen, dus warm genoeg voor naakt, maar wel heel veel regen, is een regendeken erg fijn. Tenminste, ik merk dat ik mijn paard er een groot plezier mee doe. Een regendeken is niet 'slecht' mits je hem goed gebruikt. Je paard met -10 onder een regendeken zetten is bijvoorbeeld wel 'slecht', omdat zijn haren dan plat komen te liggen en dat maakt het dus kouder dan zonder deken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:29

Zolang je paardje niet geschoren is en nog geen werk hoeft te doen lekker zonder laten.
Niet al te veel poetsen en dan kan de vacht het prima zelf aan!

Mang, een paard hoor je altijd een schuilmogelijkheid te geven.

Jetro_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 21:30

dus een regendeken is niet slecht dan ?

en bedoel je -10 graden?
Heeft hij dan ook een winterdeken nodig ?

en zou ik een zweetdeken als stal deken kunnen gebruiken als hij net van buiten komt helemaal nat ?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:32

Een gezond paard met een normale vacht kan prima tegen de regen. De natuur heeft ze zo gemaakt dat de regen langs de buitenvacht afdruipt maar de ondervacht droog blijft. Paarden met een regendeken hebben vaak ofwel weinig vacht door veel binnenstaan en voortdurend gebruik van dekens ofwel zijn geschoren ofwel zijn niet gezond/oud.
Mensen vergelijken het vaak met zelf een regenjas aantrekken maar wij hebben dan ook niet zo'n mooie vacht. Zeker met een jong paard goede kans om een natuurlijke weerstand op te bouwen!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:33

smurffie schreef:
Zolang je paardje niet geschoren is en nog geen werk hoeft te doen lekker zonder laten.

Nou ik ben vast een brute mishandelaar maar mijn paard heeft op de wei geen schuilmogelijkheden en voelt zich daar prima bij. Overigens heeft bijna geen enkele weide hier in de buurt een schuilstal of een goede kant met bomen.

Maar nu gaat mijn paard met slecht weer of extreem warm weer ook gewoon naar binnen, aangezien ze aan huis staat bij iemand.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:35

Martie schreef:
Een gezond paard met een normale vacht kan prima tegen de regen. De natuur heeft ze zo gemaakt dat de regen langs de buitenvacht afdruipt maar de ondervacht droog blijft. Paarden met een regendeken hebben vaak ofwel weinig vacht door veel binnenstaan en voortdurend gebruik van dekens ofwel zijn geschoren ofwel zijn niet gezond/oud.
Mensen vergelijken het vaak met zelf een regenjas aantrekken maar wij hebben dan ook niet zo'n mooie vacht. Zeker met een jong paard goede kans om een natuurlijke weerstand op te bouwen!

Mijn paard stond aan het eind van de zomer (dus een halfjaar zonder dekens) met flinke regen en wind toch echt verschrikkelijk te trillen van de kou..

Jetro_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 21:36

smurffie schreef:

Ik poets mijn paard om de 2 dagen en soms elke dag ..

Jetro_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 21:38

mang schreef:
Martie schreef:

Mijn paard stond aan het eind van de zomer (dus een halfjaar zonder dekens) met flinke regen en wind toch echt verschrikkelijk te trillen van de kou..

wel mijn paard als ik die binnen zit trilt hij ook van de koude ...
ik maak me daar gewoon heel veel zorgen over
ik wil namelijk niet dat hij iets tekort komt of dat hij ziek word

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:08

mang schreef:
smurffie schreef:

Nou ik ben vast een brute mishandelaar maar mijn paard heeft op de wei geen schuilmogelijkheden en voelt zich daar prima bij. Overigens heeft bijna geen enkele weide hier in de buurt een schuilstal of een goede kant met bomen.

Maar nu gaat mijn paard met slecht weer of extreem warm weer ook gewoon naar binnen, aangezien ze aan huis staat bij iemand.

Tja ze zijn niet voor niks bezig om het verplicht te stellen ;)
Je hebt grote kalveriglo's die je prima als schuilstal kunt gebruiken bv.
Zonde dat paardeneigenaren dat niet zien...

Ts, je zou veel minder kunnen poetsen, dan krijgen ze een vetlaag op de vacht die ze warmer houd.

DJumpingboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:45

Je kan maar beter geen regendeken gebruiken en kijken of dat goed gaat, dan moet je het zo laten anders kan je hem altijd nog omdoen. Het is voor de vacht en huid van je paard wel beter om het niet te doen. Anders krijg je het probleem dat de vacht niet meer vochtwerend wordt.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:58

Ik zou nog niet beginnen met een regen deken als ik jou was .. Gewoon lekker je jonkie zomer deken laten staan, kan het paard prima hebben. Zou sws niet te snel met dekens beginnen bij een jong paard, hij hoeft nog niet aan het werk neem ik aan, dus laat maar lekker in wintervacht enzo komen .. (Die van mij staat ook gewoon bloot in het land zonder schuilstal) met extreem weer haal ik ze wel binnen, maar verder niet

Mijn oudste merrie heb ik wel een dek op, maar die rijd ik, heeft in de winter ook een dek op, en staat anders te rillen, maar toch liever buiten dan binnen met een beetje regen, dus dan maar een dek op..

Maar nogmaals voor een jong paard zou ik hem nog lekker even zo laten staan :)

Kinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:42

Onze paarden staan op een wei, met schuilstal waar ze nooit in gaan. Staan dag en nacht, weken, maanden, jaren buiten in de regen, zon, sneeuw, hagel.. En dan allemaal zonder deken :) Eens je ze het hun gewoon maakt heb je er geen problemen mee ;) Succes!

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:45

bij zo'n jong paard is een regendeken niet echt nodig denk ik, want je rijd er nog niet op.
ik heb mijn pony als het regent een regendeken op omdat ik anders eerst moet wachten tot ze droog is en dan pas kan rijden ;p

Jetro_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:19

oke dankje wel allemaal!!

maar is elke dag borstelen slecht dan ? ..

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:23

Met borstelen haal he het vet van de huid dat een paard beschermt tegen kou, regen en vliegjes enzo,
Poetsen opzich is niet heel slecht, maar niet teveel

Elseline18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:02

Ik heb nooit een regendeken op gehad bij mijn pony en nooit problemen mee gehad! Zou het niet doen

Jetro_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 07:22

oke maar bv bij dit weer heel veel dagen in de regen word hij dan niet ziek?

en mijn paardje gaat vanaf zaterdag elke avond in de stal
en dan overdag in de wei.
hij word daar toch niet ziek van ineens dat hij bv in de stal savonds staat en niet meer buiten eh ofwel?

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:54

Daar word je paard niet ziek van nee ;) zolang je maar niet met dekens gaat klooien .. Paarden kunnen het weer prima hebben, hun vacht past zich wel aan, net als een dikkere vacht in de winter ..
En vooral jonge paarden kunnen hier prima tegen .. Als je met dekens begint is er een snellere kans op ziekte als je het een keer vergeet enzo

Jetro_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 09:40

oke dankje wel !!
heb soms een zweetdeken opgelegt omdat hij heel nat was en begon te bibberen kan dat kwaad?

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:15

Dat kan niet zoveel kwaad nee,, als je het dek maar niet een nacht Ofzo laat zotten, en je paard niet meer gaat zweten door het dek :P als het buiten heel warm is is dit natuurlijk niet nodig