Hoe volgens Bokt een paard verkeersmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Hoe volgens Bokt een paard verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 12:33

Op den duur is het handig om je paard verkeersmak te hebben. Naar mijn weten doe je dat het beste door icm een ervaren paard gewoonweg naar buiten te gaan.

Maar nu lees ik meermalen op Bokt, dat diversen het niet vinden kunnen dat je met een onervaren paard naar buiten gaat. Want, er wordt geredeneerd dat je je paard ten allen tijde onder controle moet hebben en bij een onervaren paard heb je dat niet dus moet je maar in de bak blijven.

Dus nu reist de vraag bij mij, aan deze groep Bokkers, hoe maak je je paard dan verkeersmak als hij niet deel mag nemen aan het verkeer volgens jullie?

Gewoon een oprechte vraag. ;)

Joltsje

Re: Hoe volgens Bokt een paard verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:36

ik ben het met je een. een paard is een kuddedier, dus als je samen met een zeer ervaren rustig paard gaat is goed voor de eerste keer naar buiten.

verder kun je wel veel dingen doen om je hier op voor te bereiden
- je paard in de bak goed onder controle hebben
- ik heb geoefend in het land. deze is naast een 100km weg. met een slootje er tussen.
verder op het erf langs auto´s en andere gekke dingen zodat je weet hoe je paard is en wat je moet doen als het wel schrikt.

en verder de eerste keer niet bij allemaal enge dingen langs, maar gewoon een klein rondje doen.
en vol zelfvertrouwen op pad gaan, zodat je paard aan jou ook echt een leider heeft en geen bangescheiter

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:57

Ik zeg gewoon kilometers maken, en vaak naar buiten. :j

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:05

Ik denk dat vertrouwen en controle een grote rol spelen hierin! Zorg eerst je je paard onder controle kan houden en dat het vertrouwen goed zit! Met mijn jonge hengst heb ik eerst vaak buiten aan de hand gewandeld. En hierna gewoon op op zijn rug met zijn maatje naar buiten gegaan.. ging top!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:21

Ik vind het belangrijk dat je je paard onder controle kunt houden. Dat betekenend niet dat je paard nergens bang voor mag zijn, maar wanneer het paard bang is moet jij hem/haar kunnen controleren om geen gevaar te veroorzaken voor je omgeving.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:06

magda_90 schreef:
Op den duur is het handig om je paard verkeersmak te hebben. Naar mijn weten doe je dat het beste door icm een ervaren paard gewoonweg naar buiten te gaan.

Maar nu lees ik meermalen op Bokt, dat diversen het niet vinden kunnen dat je met een onervaren paard naar buiten gaat. Want, er wordt geredeneerd dat je je paard ten allen tijde onder controle moet hebben en bij een onervaren paard heb je dat niet dus moet je maar in de bak blijven.

Dus nu reist de vraag bij mij, aan deze groep Bokkers, hoe maak je je paard dan verkeersmak als hij niet deel mag nemen aan het verkeer volgens jullie?

Gewoon een oprechte vraag. ;)

Daar heeft die groep geen bleek vermoeden van. Die zijn namelijk niet in staat om te denken in nuances, kleine stapjes en het beperken van risico's. }:)

De enige oplossing is inderdaad gewoon doen, waarbij je vooraf goed nadenkt over de risico's en waar nodig, oefenen in een besloten ruimte, zoals de bak of het weiland.

Feitelijk zou je dit soort dingen al als veulen aan moeten leren. Gewoon achter moeders aan de weg op, maar dat betekend dat je je veulen al opvoeding meegeeft en dat mag niet volgens diezelfde groep Bokkers, die van mening is dat een paard gewoon paard moet zijn en dan op z'n derde het maar allemaal in een keer moet leren........

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:09

Ik ben begonnen met eerst gewoon langs de weg te staan, eerst laten grazen, dan echt goed laten kijken. Evt een paar keer oversteken. Langzaamaan een stukje lopen (paar mtr.) en weer terug. En steeds een stukje verder :j Zo deed ik het, ging prima :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:13

Ik sluit me aan bij ikke.

Ik vind ook dat een jong paard (lees < 3 jaar) verkeersmak kan zijn dmv dingen opzoeken aan de hand.

Bij mij shetje heb ik daar onwijs goede resultaten mee gehad. Die stond in zijn eerste drie levensjaren wel op het land met maatjes maar daar werd gewoon mee "gewerkt". Dus veel wandelen, dingen opzoeken, meegaan met de andere pony's.

Het resultaat nu 8 jaar verder is dat hij echt werkelijkwaar nergens van op kijkt. Wij kunnen nu rustig voor het spoor staan wachten met de kar en nog doet hij niets.

En voorderest wat is onder controle? Dat je een rondje kan rijden in een afgesloten bak?

Ik rijd dan aangespannen en wat bij mij belangrijk is dat halt dan ook echt halt is en in welke gang ik dan rijd dat maakt niet uit.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:24

ik heb mijn paard verkeersmak gemaakt door veel buiten te gaan wandelen, eerst vaak hetzelfde rondje, toen langzaam uitgebreid. daarna vaak naast de fiets meegenomen alleen stappen en later ook draven. tussendoor soms met mensen van stal meegegaan naar buiten. tot ik genoeg vertrouwen in ons had om alleen op pad te gaan. nu gaan we bijna wekelijks een grote buitenrit maken, vaak alleen en soms in een groepje. ik had er juist voor gekozen om vaak alleen weg te gaan (wandelen en naast de fiets) zodat hij niet te afhankelijk werd van andere paarden. ik zie genoeg paarden om mij heen die niet alleen naar buiten durfen en volledig in de staak gaan of nog erger terugrennen naar stal. als ik naar buiten wil is het zadelen en gaan met die banaan. Hij is nu super verkeersmak en loopt graag voorop als we wel met een groepje naar buiten gaan! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:33

Je kunt al een hoop oefenen op je eigen stal. Je kunt met je paard naar een breed stuk gras wat bij een weg ligt om hem daar te laten grazen terwijl er van alles langskomt. Je kunt gaan wandelen ipv rijden. Je kunt opbouwend werken, eerst een stuk bos op een dinsdagochtend als er geen kip is oid voor je het spannender gaat maken. etc. etc.
En soms kom je dan al tot de beslissing dat je niet verder wil trainen hahaha.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:38

Ik rij nu een jonge merrie die nog niet verkeersmak is. Aan de hand buiten is ze nergens bang voor, het enige wat ze dan doet is snuifen, maar ze zal niet wegrennen oid. Hooguit stilstaan. Onder het zadel is een ander verhaal. Zolang er een ander paard mee is wat wel ervaren is is ze iets dribbeliger dan aan de hand, maar gaat ze uiteindelijk wel overal langs. Zo moesten we laatst langs een apparaat waar ze stenen mee recht trekken, maakt een hoop herrie (al reageert ze niet op geluid, misschien doordat ik altijd met keiharde metal op daar kom :')). Toen was het even kijken en daarna liep ze er langs.

Als er geen ander paard bij is is alles eng onder het zadel. Ook dingen waar ze al langs is gekomen. Zo had ik laatst les en na mij was ook les. Nu staat er aan de ene kant van de bak een trailer. Is ze de hele les normaal langs gelopen. Maar ik dacht, ik stap even uit in het weiland zodat ik niemand in de weg rij. Dus ik ohz de bak uit en proberen langs de trailer te stappen. Mevrouw ging vol in de achteruit. Toen ik er naast stond was er weer niks aan de hand. En toen ik haar af wilde zadelen en dus weer langs die trailer moest merkte ik wel dat ze het spannend vond maar liep ze er ohz netjes langs.

Ik ben dus van mening dat je gewoon veel moet oefenen, het liefst in combinatie met een ervaren paard. In mijn geval gaat ze dus overal langs als ik ernaast sta en nergens meer langs als ik erop zit. Maar je kan een paard niet verkeersmak maken door nooit deel te nemen aan het verkeer.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:58

Ik denk dat je het wel heel zwart wit steld in de openingspost. Je moet inderdaad de weg op om een paard verkeersmak te krijgen maar je kan dat wel voorbereiden. Ik denk dat je met een jong paard inderdaad eerst controle hebt thuis etv ook op het erf wat oefenen met de trekker of auto's, dat je dan eens naar een plek gaat met weinig verkeer (etv eerst wandelen) met een ervaren paard en dat uit bouwt.

Vaak lees ik in topics soms zinnen als "Ik moet over deze weg die eigenlijk te druk/smal/onoverzichtelijk/gevaarlijk is anders kan ik niet buitenrijden" dat vind ik wel kwalijk. Je weet dus dat je jezelf en anderen in gevaar brengt door daar te rijden maar doet het lekker toch. Als buitenrijden zo'n prioriteit heeft dan moet je toch een plek uitkiezen waarbij dat ook goed kan of zorgen dat je vervoer hebt zodat je zo af en toe naar een veilig gebied kunt om buiten te rijden. Hier rijden mensen soms met paarden over een smalle weg waar veel groot verkeer rijd met aan een kant prikkeldraad en aan de andere kant een sloot, terwijl je met 750m om rijden een veel veiligere route hebt. En dan klagen dat die weg zo onveilig is |o :?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 27-05-13 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:04

Liedje89: ik ben ooit op pad geweest met iemand die totaal onvoorbereid de dorpskern inging. Paard ging steeds omhoog en sprong alle kanten op, die was zelfs nooit met uitstappen een rondje om de stal gegaan oid dus dat paard flipte finaal, en hopsend ging dat dan tussen de terrassen door (ja, zomer dus iedereen zat nog buiten). Dan vind ik je ofwel heel aso bezig ofwel compleet debiel. En dat heb ik gezegd ook :o

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:07

Ik ben eerst gaan wandelen met hengstenketting en vriendje erbij. Dit zo'n 100 keer herhaald (maar dan uiteindelijk zonder ketting, en zelfs ook zonder vriendje) en hem gewoon alles laten zien. Mijn voordeel is dat hij al aan de weg stond, en er bij ons op stal ook allerlei aanhangers, vrachtwagens en tractoren rond scheuren, dus hij was al wel wat gewend. Ik voel me naast hem toch veiliger als er op in het begin..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:10

Ik zorg dat ze 'verkeer' kennen en dan ga ik er gewoon opzitten en mee naar buiten.

Filmpjes van mijn driejarige staan hier. Ik vind hem voldoende verkeersmak. Ik ga er vanmiddag voor het eerst mee rijden en over 3 weken gaat hij voor het eerst mee op buitenrit. Ben benieuwd. :))

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... +mak+maken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:19

Het ligt eraan waar je woont natuurlijk.
Maar zorg voor een veilige omgeving, daarmee bedoel ik:
- rustige tijd van de dag
- vermijd drukke kruispunten
- liefst op wegen met voldoende uitwijk mogelijkheden (bv brede berm).
- ga mee met een zeer ervaren paard/ruiter
- laat iemand mee fietsen die bij nood kan helpen.
- oefen van te voren met grote voertuigen (ik ben wel eens met een paard naar een vrachtwagenparkeerterrein gereden om te wennen aan vrachtwagens, betreffende paard was nl daar panisch voor).
- neem de tijd
- ken je paard!! is het een paard die bij iets engs liever kijkt of is het een paard die je beter af kan leiden.
- wordt niet boos, blijf ten alle tijden rustig.

Ikzelf vind het ideaal om achter een menner aan te rijden.
Auto's rijden daardoor ook ruimer om jouw paard heen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:17

Urielle schreef:
Liedje89: ik ben ooit op pad geweest met iemand die totaal onvoorbereid de dorpskern inging. Paard ging steeds omhoog en sprong alle kanten op, die was zelfs nooit met uitstappen een rondje om de stal gegaan oid dus dat paard flipte finaal, en hopsend ging dat dan tussen de terrassen door (ja, zomer dus iedereen zat nog buiten). Dan vind ik je ofwel heel aso bezig ofwel compleet debiel. En dat heb ik gezegd ook :o

Inderdaad niet normaal toch en dat soort ruiters klagen vaak om het hards over andere weggebruikers (die vaak helemaal geen gekke dingen doen). Ik denk ook dat soms gezegd word dat paard hoort niet op de weg terwijl het misschien beter is te zeggen wat doe je met dat paard op die weg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 08:33

liedje89 schreef:
Ik denk dat je het wel heel zwart wit steld in de openingspost. Je moet inderdaad de weg op om een paard verkeersmak te krijgen maar je kan dat wel voorbereiden. Ik denk dat je met een jong paard inderdaad eerst controle hebt thuis etv ook op het erf wat oefenen met de trekker of auto's, dat je dan eens naar een plek gaat met weinig verkeer (etv eerst wandelen) met een ervaren paard en dat uit bouwt.

Klopt hoor dat ik de stelling zo formuleerde. Ik had namelijk diverse topics opgezocht en kwam het consequent zo tegen. Vandaar dit topic.

Want ik ben het helemaal eens met jullie berichten, voorbereiden kun je mooi doen op jonge leeftijd en op het erf en dan in kleine stapjes naar buiten.

Maar zoals nu in een recent topic lees ik het weer, paarden zonder ervaring moeten maar binnen blijven. Dat vind ik dus nutteloos advies, want hoe goed je voorbereiding ook is, de ervaring doe je toch echt pas op de weg op.

Ik ben daarom nog steeds benieuwd naar de argumentatie van de betreffende groep.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:43

handige tips die hier voorbij komen!
we gaan namelijk onze 4jarige ook 'verkeersmak' maken, want we weten niet zo goed of dat bij de vorige eigenaar ook gedaan is.
mij tips:
- neem een persoon mee die ervaren/groter/sterker dan jou is
- neem twee touwen mee dus 2 touwen aan het halster (mocht er een kapot gaan heb je je paardje toch nog vast wel zo veilig)
- ken de wegen goed (mensen met bijv. honden o.i.d)

:)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:43

Het is eigenlijk heel simpel: KEN je paard.
Dan weet je vanzelf wat je ermee kunt doen langs de openbare weg.
En sommige paarden worden nooit veilig in het verkeer.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:25

Ja je kan je in de bak nog zo goed voorbereiden maar daar buiten schuilt vaak ander gevaar, maar de basis begint wel in de bak indd! Ook een rustig en ervaren paard erbij kan wonderen doen en jong geleerd is oud gedaan want veulen kun je makkelijker bij je houden dan een volwassen paard.

En zoek zelf niet te veel gevaren achter iets... laat het paard zelf ontdekken wat nou echt een bedreiging vormt en wat niet.