Hoe onderhouden jullie je johdpurs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Hoe onderhouden jullie je johdpurs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 11:43

Hoi bokkers,

Ik had de ariat heritage III paddock zip's, maar na een jaartje zijn ze nu echt wel kapot...
Ik draag ze elke dag minstens 3 uur. Ik rij ermee en ze dienen als stal schoenen. Ik dacht, omdat ze toch 164 euries kostten, dat ze dan ook lang zoudn meegaan. Niet dus. Ze zijn gescheurd net achter de tenen.
Ik dacht dat ik ze goed onderhield.. Elke dag de modder eraf et water en dan met een spray erop die ik ook gebruik om mijn zadel te poetsen.. En 1 x per week goed poetsen en opblinken.
Maar neen, ze zijn helaas overleden...

Nu heb ik dezelfde schoenen gekocht. Ik heb ze voor het eerste gebruik goed ingevet, en ingespoten met een spray die zou beschermen tegen water en vuil.
Hoe onderhouden jullie je stalschoenen/rijschoenen/laarzen?

Origineel

Re: Hoe onderhouden jullie je johdpurs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:45

Niet. :=
Doe er vrijwel niets aan, ik heb petrie's.
Maar gebruik ze niet bij het rijden, daar heb ik mn laarzen voor.
Heb ze nu ongeveer een jaar/2 volgens mij en ze zijn nog heel. :D

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:49

Ik doe nu al 4 jaar met mijn johdpurs nu al een jaar of 4 en ze zien er nog super uit maar dit is denk ik ook omdat ik ze niet gebruik als stalschoenen maar echt alleen om mee te rijden. Voor het stalwerk loop ik meestal gewoon op van die gevavi schoenklompen.
Ik denk dat je johdpur ook al zo snel af gaan omdat ze natuurlijk niet gemaakt zijn voor stal werk.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 11:55

Maar ze heten toch paddock? Dan verwacht ik toch dat ze wat meer aankunnen dan gewone rijlaarzen.. Het is niet dat ze door de baggermoeten, we hebben best droge weides en een binnenpiste..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:58

Ik heb ook ariats, zijn nu alweer zeker 3jr oud, en nog goed bruikbaar. Ik loop er elke zomer constant op (zijn in de winter te koud) en vet ze zeer weinig in. Eens in de 4maanden ongeveet.
Sowieso heb ik het idee dat producten steeds sneller kapot gaan. Ik had Roeckl handschoenen daar heb ik 4jr mee gedaan, nu heb ik april 2012 nieuwe gekocht, klein jaartje oud dus, en zijn alweer bijna aan vervanging toe.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:13

Ik heb hele goedkope simpele johdpurs en die gaan al wel zo'n 5 jaar mee denk ik, zonder enig onderhoud. Ik doe er ook alles mee, ze zijn niet super netjes en schoon maar dat hoeft van mij ook niet.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:12

Als ik de reacties zo lees heb je misschien gewoon pech gehad :(

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:47

Ik heb de mijne nu 2,5 jaar. Gewoon rubberen jodhpurs van het merk USG. Ik rij er maar 1 keer per week een uurtje mee en maak ze af en toe schoon met een natte doek. Ben er heel tevreden mee :)

epic_gram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:56

Water is niet goed voor leer.

Schoonmaken met zadelzeep en afentoe wat leervet erop smeren moet voldoende zijn.(uiteraard wel in de kleur van je jophers)

desiree91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:04

Hahahaha, "water is niet goed voor leer".
Nou leer is toevallig een natuurproduct en water is daar goed voor. Het is de natuurlijkste manier om het leer te voeden en schoon te maken. Van zeep droogt het juist uit.. Een beetje te vergelijken met huid.
Niet dat ik nooit zeep gebruik of wat dan ook. Maar dat vond ik een beetje een vreemde opmerking.

Even on-topic, ik heb dezelfde als jou TS. En ik heb ze nu een paar maanden. Ik eb ze gekocht omdat de verkoopster inderdaad zei dat deze wat steviger waren voor stal werk etc. Ik rij er verder nooit mee.. Hopelijk zijn ze niet snel kapot.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:05

hier ook 1 die er niets aan doet :+ Heb ze met rijden aan, op stal, in het weiland en noem maar op. Heb ze al een hele poos. :D

Renske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:11

Ik doe er niet zo veel aan := Zeg maar gerust niks...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:15

Ik heb afgeprijsde HKM jodphurs die al 3 jaar meegaan. Ik loop ermee door de modder, er staan paarden op, ze worden zwaar mishandeld, staan dagen in de regen, ze worden hooguit een keer in het jaar schoongeborsteld met water, en ze zijn nog steeds soepel en goed. :Y)

Ik denk inderdaad dat je gewoon pech hebt gehad. En het lijkt ook hoe minder je ze schoonmaakt, hoe langer ze meegaan. :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:22

Ik heb vorig jaar ook Ariats gekocht, ongeveer € 175,- en ook die gingen scheuren net achter mijn tenen.
Ik deed stalwerk ermee en reed ermee. Maar... wat ik ook deed en natuurlijk niet slim was, maar ik had op dat moment geen andere oplossing: Ik liep er ook mee door de bagger winterwei. Dat is natuurlijk heel slecht.

Ik heb nu nieuwe gekocht en de verkoopster zei dat áls er modder op zit, je dat het beste kon laten zitten tot de modder opgedroogd was en dan pas met een vochtige doek eraf halen. Als je ze met de natte modder met water schoonmaakt, drogen ze juist uit..

hih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:26

Ik doe ook niets. Soms ff schoon maken (als ik zin heb)

Wild_Horses9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:27

Ik heb gewoon Harry's horse judphurs, en ze gaan nog goed mee ^^

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:33

Ik heb nu de Ariat Heritage lace en ik haal dagelijks de modder er af, zeep ze 3x per week met zadelzeep en daarna wrijf ik er een doek met een drupje leervet overheen. Ik loop er zo'n 40-45 uur per week op, dus een beetje verzorging kan geen kwaad :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:38

Ik maak ze schoon met zadelzeep (of een doekje met wat water als het niet erg vuil is) en dan een beetje leerolie erop :) maar doe het amper, want ik draag ze ook amper (iets met nat kleiland...) :') dus zo gaan ze jaren mee haha

Voor erbij heb ik rubberen jodhpurs, die draag ik wel vaak en die maak ik schoon door ze even in de sloot te hangen.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:39

Ik maak elke week schoon met schoenpoets. Nooit met water, dat is slecht voor hetleer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:44

MyHu schreef:
Ik maak elke week schoon met schoenpoets. Nooit met water, dat is slecht voor hetleer.

Water is helemaal niet slecht voor leer, afspoelen kan geen kwaad of met een doekje met water. Zou natuurlijk ook heel raar zijn; zou je nooit wat water mogen knoeien op de schoen immers, terwijl dat nou juist het voordeel van leer is dat je geen natte voeten krijgt!
(Onze huid mag je ook afspoelen met water immers, maar te lang weken is dan weer minder gunstig. )

Dit staat er zelfs in de reiningsaanwijzing van de dure dubarry leren laarzen, water wordt juist aanbevolen :)

Reinigen van het leer
Modder, vuil kan onder de kraan met ruim water en een borstel worden verwijderd. Na aanraking met zuren uit de mest de laarzen en zolen goed afspoelen. Ook is het raadzaam om de laarzen af te spoelen na aanraking met zoutwater en / of sneeuw. Het is aan te bevelen de binnenkant van de laarzen af en toe goed uit te spoelen met water en een zachte zeep (babyshampoo), om de zoutkristallen en transpiratie te verwijderen. Sterk vervuild leer kunt u reinigen met Dubarry Gel Cleaner (of saddle soap, leerzeep, zachte zeepproducten die de conditie van het leer niet aantasten) en goed naspoelen met leidingwater om alle zeepresten te verwijderen!

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:46

Ik heb ook Ariat (weet zo even niet welke) Heb ze nu denk ik een jaar en ze zier er nog steeds goed uit. En zijn lekker soepel. Ik doe er ook van alles mee, soms dagelijks en soms heb ik ze een tijd niet aan. En vergeet ook regelmatig te poetsen :') Als ik ze poets doe ik dat tegenwoordig met die leer doekjes bij de Action weg, en daarna met Ariat Liquid Wax leather conditioner. Eerst met een vochtige doek alles er af, dan de action leer doekjes en dan de Ariat Leather wax. Werkt prima, en ze blijven er mooi door :)

Mazikeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:33

Ik doe er eigenlijk niks aan, best zonde. Maar ben er te lui voor haha.

Jolien0808

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:56

Afentoe even het zand eraf borstelen en dan met zwarte schoensmeer erover.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:00

Als ik thuis kom zand eraf halen (eerst kloppen en de laatste beetjes met een veeg) en als het leer er droog uit begint te zien of schaafwondjes heeft dan ga ik er met schoenpoets overheen en dan met een zachte borstel met een panty eroverheen. Ze zijn nog in nieuwstaat :D. Vooral niet oppoetsen als ze er niet beschadigd/droog uitzien, is nergens voor nodig.

Edit: ze zijn van Imperial Riding & waren 90 euro.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:04

Regelmatig zand eraf borstelen, en dan met schoensmeer inwrijven en even met een oude panty erover. Ik heb trouwens Ariat's en na 3 jaar zien ze er nog prima uit! Ik rijd er overigens niet mee. Met mijn vorige Ariat's wel en die scheurden na een halfjaar ook net achter de teen :(
Laatst bijgewerkt door Daenerys op 30-05-13 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt