Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rizette schreef:Als je het vaak genoeg oefent met de longeerlijn dan stapt hij er op een gegeven ogenblik al in als je de lijn pakt ........
Stap verder en hij gaat er meteen in . Kwestie van veel doen , als hij het met lijn doet ben je bijna waar je zijn wilt .
. Vaak zit het probleem er al in voordat je bij de trailer bent. Jij bent de leiding, jij bepaalt waar je heen gaat en dat is niet het paard. Als ik een paard 20 keer achterelkaar erin eruit wil dan is dat gewoonweg de opdracht. Een paard wat het leiderschap accepteert zal dit doen. Ze moeten gewoon heelveel respect voor je hebben maar je moet niet vergeten dat het een paard is en een individu. En dat is puur ervaring zien wanneer je iets verder kan gaan dan bij andere paarden. Ik heb er laatst weer 3 voor trailerladen gehad en binnen 10 minuten stonden ze erop
en zonder slaan of een longeerlijn erachter. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat met elk paard zo lukt maar ik begin bij het begin. Ik ga de stal uit en dan pas het paard. Ik deel mijn weg de trailer in op in stukjes. Eerst ga ik lopen met hem en vanaf de grond verduidelijken dat ik de leider ben en waar ik loop moet hij volgen. Wanneer hij naar mijn idee snel genoeg op mijn beweging volg ga ik richting de trailer, dan stop ik en zet hem terug en ga weer wat lopen. Etc etc totdat hij er op een gegeven moment zo in wandelt
. Veel paarden zijn ook gewoonweg onzeker omdat de leiding onzeker is.
. Ze moeten er gewoonweg in
En eruit als ik aangeef dat ze eruit mogen.
, 2 lijnen voor de eerste keer als "lijn" voor mezelf op de grond. smurffie schreef:Je weet dat bij 9999 van de 10000 paarden het toch angst is?