Trailerlaadprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niek123

Trailerlaadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 10:42

We zitten met een pony die we zelf hebben gefokt en nu moet worden verkocht, echter wil hij niet goed op de trailer. Het is geen angst, maar we gewoon lak aan hebben en dat ligt aan ons leiderschap heb ik het vermoeden. We hebben ongeveer alles geprobeerd van achteruit lopen tot snoepjes en longeren. Hij gaat er wel in met een longeerlijn achter zijn kont, maar we willen dat hij gewoon zelf achter ons aan loopt de trailer in.

Wie kent iemand in het noorden die ons wil helpen?

Maysie

Re: Trailerlaadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:20

Ik heb je een pb gestuurd :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:25

Ik zou je het systeem van Eddy Modde willen aanraden. Zijn E-book kun je gratis downloaden via diagonaal-paardenvervoer.com. Cissy hier op bokt helpt mensen via deze methode

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:28

Als je het vaak genoeg oefent met de longeerlijn dan stapt hij er op een gegeven ogenblik al in als je de lijn pakt ........
Stap verder en hij gaat er meteen in . Kwestie van veel doen , als hij het met lijn doet ben je bijna waar je zijn wilt .

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:31

Je weet dat bij 9999 van de 10000 paarden het toch angst is?
Mijn pony gaat ook enkel met een longe, die hoeft ze niet eens te voelen maar enkel achter haar langs te gaan.
Als ze vaak genoeg mee gaat loopt ze er ineens zo op, als ze minder vaak mee gaat moet ze de lijn heel even licht voelen, maar ze laadt altijd.

Ik heb toen eens gesproken met annemarie vd toorn, en die zei.mij al dat de lijn meer tussen mijn dan haar oren zat.
Ze zag op deze manier ook geen groot probleem en raden mij aan geen dure cursussen te doen maar gewoon vaker mee op stap te nemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:32

Maar je wilt het ook zonder lijn kunnen? Althans ik wel. Mijn pony heeft ontzettende kuren gehad met laden. Als ze de lijn zachtjes voelde liep ze er wel op, maar zonder lijn vertikte ze het. Terwijl ik toen echt veel geoefend heb en iedere week 2 keer met de trailer op pad ging. Gelukkig heb ik met behulp van de methode van Eddy Modde haar zonder lijnen kunnen laden. En Flo123 van bokt is ook een keer mee wezen kijken. Die van mij vond het spannend als de stang eraan kwam en dat is lastig oefenen in je eentje.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:36

Als ik haar vaak genoeg mee neem kan ik haar zelfs alleen laden, dus zonder lijn.
Alleen als ze maandje niet mee geweest is vind ze het even spannend, even lijn (zonder druk, we dwingen niks) en ze gaat weer zo mee.
Zonder lijn lukt het dan wel enkel lastiger en dan bouwt ze stress op.
Er is hierin geen beste oplossing.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:37

Rizette schreef:
Als je het vaak genoeg oefent met de longeerlijn dan stapt hij er op een gegeven ogenblik al in als je de lijn pakt ........
Stap verder en hij gaat er meteen in . Kwestie van veel doen , als hij het met lijn doet ben je bijna waar je zijn wilt .

Niet allemaal hoor ;). Vaak zit het probleem er al in voordat je bij de trailer bent. Jij bent de leiding, jij bepaalt waar je heen gaat en dat is niet het paard. Als ik een paard 20 keer achterelkaar erin eruit wil dan is dat gewoonweg de opdracht. Een paard wat het leiderschap accepteert zal dit doen. Ze moeten gewoon heelveel respect voor je hebben maar je moet niet vergeten dat het een paard is en een individu. En dat is puur ervaring zien wanneer je iets verder kan gaan dan bij andere paarden. Ik heb er laatst weer 3 voor trailerladen gehad en binnen 10 minuten stonden ze erop :o en zonder slaan of een longeerlijn erachter. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat met elk paard zo lukt maar ik begin bij het begin. Ik ga de stal uit en dan pas het paard. Ik deel mijn weg de trailer in op in stukjes. Eerst ga ik lopen met hem en vanaf de grond verduidelijken dat ik de leider ben en waar ik loop moet hij volgen. Wanneer hij naar mijn idee snel genoeg op mijn beweging volg ga ik richting de trailer, dan stop ik en zet hem terug en ga weer wat lopen. Etc etc totdat hij er op een gegeven moment zo in wandelt :). Veel paarden zijn ook gewoonweg onzeker omdat de leiding onzeker is.

Maargoed ik ben niet zo goed in uitleggen via internet dus het gehele verhaald zal misschien iets wazig zijn :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:43

Dat werkt ook zeker niet bij alle paarden. Ga bij die van mij ervoor lopen en ze zet geen stap, en dat is nog eens natuurlijk ook.
Jij bent de leider en ze moeten die afstand van je houden, dat is nou precies wat je vraagt.
Echter blijft ze dan halverwege de trailer staan want ze mag niet verder.

Direct beginnen met een open houding, jou schouder die de voor schouder van het paard drijft, er moet daar 1 rechte lijn zijn.
In de trailer kan die lijn nog precies dezelfde zijn als ze geladen staan.

Een paard heeft heel ander zicht dan een mens, de ingang lijkt klein en donker, en dan maakt een mens zich ook nog groot in dat ding door met de rug richting het paard erop te lopen.
Als je links loopt is je linker schouder bij het hoofd of iets ervoor, je rechter schouder in een lijn schuin achter de voorschouder en die drijft als het ware.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:54

Ik wil ze gewoonweg op alle manieren kunnen laden. Ervoor , ernaast, zonder mij :'). Ze moeten er gewoonweg in :) En eruit als ik aangeef dat ze eruit mogen.

Zoals ik zei ik heb laatst 3 voor trailer laden gehad. nr. 1 was heet introvert en sloot zich halverwege vak af waarna de eigenaren man en macht probeerden hem erin te krijgen, nr. 2 de leiding was niet duidelijk en hier nam de pony dankbank gebruik van om zowel over het terrein te lopen als in de staak te gaan.
nr. 3 trauma met hoofd stoten en wat ik even later zag zeer onzeker op de klep zelf. Ervoor was het goed, er even in was goed maar de klep daar was hij zeer onzeker over. Ik begin bij ze allemaal hetzelfde en daarna bouw ik het uit naar of mijn plaats wisselen of het paard zijn plaats. Of da tik bijvoorbeeld halverwege stop en dan wat met het schot rommel vervolgens naar voren ga , paar passen terug en dan weer naar voren. Geen stress, slaan, zweepgebruik of overmatig zweten uit angst. Gewoon met rust een leadrope, een stevige zweep die ik als verlengde van mij arm kan gebruiken (ik ben nogal klein :'), 2 lijnen voor de eerste keer als "lijn" voor mezelf op de grond.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:28

Wendy Bouwense, zie haar site wendybouwense.nl

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:38

www.gowithflo.nl

Gedragsproblemen oplossen is mijn werk, voornamelijk problemen met trailerladen ben ik erg druk mee. Voor meer info kan je op mijn website terecht of pb mee maar!
Groetjes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:52

smurffie schreef:
Je weet dat bij 9999 van de 10000 paarden het toch angst is?

Ben ik het niet helemaal mee eens. In meer dan de helft van de gevallen is het een leiderschapsprobleem, er zijn meer paarden met sch**t aan de baas dan angstige paarden. Je moet beide categoriën ook anders behandelen anders maak je het probleem alleen maar groter.

Op Eddy zn site vindt je een lijstje mensen die je kunnen helpen http://www.diagonaal-paardenvervoer.com ... ailerladen Ik sta er ook tussen maar het is mij te ver rijden helaas.