Als het overdag regent hebben mijn paarden een regendeken op, snachts haal ik deze dan weer eraf en hang ik de regendeken te drogen. Nu merk ik de volgende ochtend, dat de binnenzijde helemaal nat/vochtig is. Het lijkt wel alsof de vochtigheid van de vorige dag naar binnen getrokken is. Op het moment dat mijn paarden naar binnengaan, zijn de dekens van binnen nog helemaal droog, en ook niet ingeregend. Ik heb het met de wat goedkopere dekens, maar ook met mijn Rhinos.
Ja, dat heb ik dus ook. beter uithangen, dat de lucht overal bij kan. Ik heb in mijn stal een 'was'lijntje die kan ik in de hoek hangen, zodat de deken helemaal vrij hangt. Dat gaat beter. Maar het beste droogt de deken op je paard haha. (snap dat dat niet de bedoeling is)
Op een paard blijft ie van binnen mooi droog door het paard zijn lichaamstemperatuur. Ik leg mijn natte paard soms een deken op als ze het koud heeft gekregen van de regen en dan droogt ze daaronder mooi op door haar eigen temperatuur. Maar lastig, misschien toch omlaten? ook een beetje nutteloos op stal natuurlijk. Of niet uithangen maar gewoon droog binnen leggen ofzo.
Nano05
Geplaatst: 23-05-13 11:59
Ik wissel nooit van deken, laat dus op stal de regendeken op. Niks geen last van eigenlijk.
sjouk_L
Geplaatst: 23-05-13 12:04
Als je de deken van je paard haalt is deze warm, door de lichaamstemperatuur van het paard. De bovenkant is nat en dus koud. Als je de deken dan in de stal uithangt, waar de luchtvochtigheid hoog is door de regen. Dan kan het zijn dat er vrij veel water condenseert aan de binnenkant van de deken, door het temperatuurverschil. Ja en dan krijg je inderdaad een natte deken, ook aan de binnenzijde. Nog ruimer uithangen, of in een geisoleerde ruimte kunnen dit voorkomen.
Jups. Herkenbaar probleem. Daarom laat ik hem ook op als hij zeiknat is, of gebruik ik de volgende dag een andere deken, want als ik een zeiknatte deke van het paard haal duurd het iig 1.5 dag voor hij droog is. De hele binnenkant wordt idd nat. Ook als ik hem even afhaal om te rijden, is de binnenkant daarna al wat vochtig, hoe je hem ook ophangt. Irritant
Nee, dan blijft hij aan de binnenkant gewoon droog; of het nu blijft gieten of droog wordt. Enkel als ik hem van het paard af haal, slaat de vochtigheid op een of andere manier naar de binnenkant toe.
In principe blijft de deken droog van binnen. Behalve bij 12 uur of meer bijna constante regen dan moet je het wel even een keer checken. (de mijne begon dus licht door te lekken)
Elseline18
Geplaatst: 29-05-13 20:21
over stoelen heen hangen is misschien een oplossing