Pony gaat er vaak vandoor aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Pony gaat er vaak vandoor aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:47

Hallo

ik heb nu sinds dik een halfjaar een verzorgpony..
leuke en lieve pony :) ik rij hem 1 en soms 2 keer in de week.

Meestal doe ik 1 dag rijden en de andere dag longeren/wandelen etc.

Nu is mijn vzpony tijdens het wandelen er al 2 keer er vandoor geschoten in een korte tijd.
Ik merk altijd al aan hem dat die druk is.. ik loop eigenlijk altijd met een halster + halstertouw.

Het is er erg gevaarlijk, want waar ik loop is ernaast een hele drukke weg. Ik ben dus echt bang dat hij mij een keertje mee neemt die weg op.. ik hang altijd aan het uiteinde van het touw maargoed hij is toch sterker.. -O-
Ik denk vaak dat het jolligheid is van hem..

hebben jullie misschien tips voor mij?
Ik hoorde dat ik evt ook met hoofdstel kan lopen... alleen is mij altijd wijs gemaakt dat ik nooit een halstertouw aan een bitring mocht vastknippen??

Xjewillemijn

Re: Pony gaat er vaak vandoor aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:50

je kan wel een longeerstukje nemen en die vast maken en dan gewoon het touw aan het ringetje van de
longeerstukje vast te klippen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:51

Ervaring mee. Onze merrie doet het ook.

Als ze begint te klieren knopen wij het halstertouw rondom de neus waardoor, als ze trekt, de neus wordt dichtgeknepen. Henstenketting is miss ook een idee

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:54

liefpaardjee schreef:
je kan wel een longeerstukje nemen en die vast maken en dan gewoon het touw aan het ringetje van de
longeerstukje vast te klippen

j maar wat is hier het verschil tussen? tussen een evt halster of een longeerstukje ( die je aan het hoofdstel vastmaakt)

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:56

dan zit de kracht aan alle 2 de bit ringen en niet aan eentje een daardoor trek je als ze gek
doet ook niet meteen het hele bit door der hele mond

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:58

liefpaardjee schreef:
dan zit de kracht aan alle 2 de bit ringen en niet aan eentje een daardoor trek je als ze gek
doet ook niet meteen het hele bit door der hele mond

ooow aha oke :))

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:59

ik hoor ook wel eens dat ze het touw dooooor de bitringen heen doen? Is dit veilig? En werkt dit goed?
kan iemand mij helpen?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 18:55

verder nog iemand met tips :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:59

Waarom geen touwhalster? Die geeft meer druk op het hoofd en zal hij er niet vandoor gaan. Ik merk heel erg het verschil tussen een halster en touwhalster. Als ik met een halster loop naar de wek, schiet ze maar de grond om gras te eten. Met touwhalster is dat niet het geval, dan hoef ik maar even een trek te geven en loopt ze braaf mee. En je kunt ook proberen iets lekkers in je hand te houden en pas te geven als je op de plaats bent waar je wilt zijn. Dan blijft de aandacht op het eten en wordt beloond als je daar bent. :)

Oh en je kunt gerust door het bit doen. Heb ik ook gedaan, werkt ook wel goed maar dan trek je weer aan de mond en dat vindt ik niet zo'n fijne gedachte.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 21-05-13 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:59

Mijn verzorgpony deed het vroeger ook, we hebben beide methodes geprobeerd (dus touw rond de neus en dan een andere keer touw door de bitringen heen). Bij haar ging het beste als het touw rond de neus lag. Na enkele keren had ze het door dat ze er niet meer zomaar vandoor kon. Nu gaat ze er ook niet meer vandoor met ons.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 19:15

Samblabla schreef:
Waarom geen touwhalster? Die geeft meer druk op het hoofd en zal hij er niet vandoor gaan. Ik merk heel erg het verschil tussen een halster en touwhalster. Als ik met een halster loop naar de wek, schiet ze maar de grond om gras te eten. Met touwhalster is dat niet het geval, dan hoef ik maar even een trek te geven en loopt ze braaf mee. En je kunt ook proberen iets lekkers in je hand te houden en pas te geven als je op de plaats bent waar je wilt zijn. Dan blijft de aandacht op het eten en wordt beloond als je daar bent. :)

Oh en je kunt gerust door het bit doen. Heb ik ook gedaan, werkt ook wel goed maar dan trek je weer aan de mond en dat vindt ik niet zo'n fijne gedachte.

Hoe moet ik dat dan door die bitringen doen? En waaraan moet ik mijn halstertouwklipje aan vastmaken? Sorry kben niet zo slim :$

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 19:29

dollyspikkel schreef:
Mijn verzorgpony deed het vroeger ook, we hebben beide methodes geprobeerd (dus touw rond de neus en dan een andere keer touw door de bitringen heen). Bij haar ging het beste als het touw rond de neus lag. Na enkele keren had ze het door dat ze er niet meer zomaar vandoor kon. Nu gaat ze er ook niet meer vandoor met ons.

Ja dat doe ik ook wel eens, maar an met t halster...
Rechtsvastklippen, dan onderdoor zijn neusband, komt die boven zijn neusband uit en dan door dat ringetje links van het halster eruit. Maar dit helpt ook niet ceht

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:31

hengstenketting gebruiken

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:33

Ik heb het niet over een clipje. :p ik heb het over een touwhalster of een hoofdstel met bit.
Bij dat laatste doe je een halster touw door het eerste bit en dan maak je hem vast aan het tweede bit of je doet hem door de eerste en tweede bit ring en dan het touw (met het gewone touw clipje) vast aan het touw.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 21-05-13 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 19:36

Samblabla schreef:
Ik heb het niet over een clipje. :p ik heb het over een touwhalster of een hoofdstel met bit.
Bij dat laatste doe je een halster touw door het eerste bit en dan maak je hem vast aan het tweede bit of je doet hem door de eerste en tweede bit ring en dan het touw (met het gewone touw clipje) vast aan het touw.

Dan zal ik dit morgen proberen! :) ik hoop dat ik hem nu wel de baas kan zijn!

Een hengstenketting kan idd een optie zijn. Alleen weet ik niet hoe ik deze moet geberuiken / vastmaken. De eigenaar is iig niet zo'n fan ervan

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:20

Dan laat je de eigenaar een keer met de pony langs de weg lopen. Zorg je dat ie ene paar keer meegesleurd word, heeft die ook door dat een hengstenketting toch niet zo'n gek idee is.
Je hoeft de ketting niet constant strak te laten staan. Als hij er vandoor wil gaan geef jij hem een ruk. Ik maak hem altijd over de neus vast door het halster heen zo kan je hem ook laten vieren als hij braaf is.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:21

je kunt dit ook gewoon trainen!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:15

RT-P >> OPG

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:18

Hoe gaat het als je met de pony op het terrein van stal loopt of in de bak? Doet ze dat dan ook?

Je zou ook een hoofdstel aan kunnen doen met wandelen? (wel met een bitstukje natuurlijk) ;)

Yowusz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:40

Met mijn pony heb ik daar ook een hele tijd last van gehad.. Vooral toen hij veulen was! Wij hebben altijd een hengstenketting gebruikt.. Nu loopt hij meestal netjes mee en gebruik ik gewoon weer een halster met normaal halstertouw:)

Succes!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:59

Niks geen kettingen er aan. Eerst kijken waar je je paard kan corrigeren. Ga op je paard letten, welke signalen ze af geeft voordat ze er van door gaat. Vaak merk je het Van te voren al als ze iets wil doen en kijk hoe je haar uit die toestand kan halen en hoe ze blijft opletten op jou ipv haar omgeving

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:02

ketting door het bit halen en je pony eens flink op de plek terug zetten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:06

Altijd met het touwtje slap lopen, zodat je kan reageren voor het strak staat. Als je paard er vandoor gaat, blijf jij gewoon staan, zodat op het moment dat het touw strak komt te staan, jij kan tegenhangen zodat hij een ruk krijgt i.p.v. jou meesleurt.
Zo heb ik mijn pony het trekken/voorbij lopen afgeleerd en hier werkte het :) Heb het uit een trainingsboek van Richard Maxwell

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:22

Er praten hier mensen over een bitstukje, maar wss neemt de pony het bit vast en gaat dan aan de haal.
Dan kan ze beter aan 1 bitring vast maken zodat je hem makkelijk kan omtrekken :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:01

Amiigo schreef:
Er praten hier mensen over een bitstukje, maar wss neemt de pony het bit vast en gaat dan aan de haal.
Dan kan ze beter aan 1 bitring vast maken zodat je hem makkelijk kan omtrekken :j

Als je dit van plan bent, is wellicht een kneveltrensje beter.