naast of voor??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kyraties

naast of voor??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:30

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag:
Moet je voor of naast je paard lopen

*naast je paard*
Afbeelding

*voor je paard*
http://www.paard-en-gedrag.nl/sites/def ... G0176%20(1).jpg

Eerst dacht ik dat je altijd gewoon naast hem ongeveer bij zn borst moest lopen, maar gister keek ik een filmpje van hoe je je paard goed moet opvoeden en daar stond dat je altijd voor je paard moet lopen......

Xx
Kyra

Owwjaa.. ik weet niet of dit topic op de goede plaats staat, jullie mogen het verplaatsen!!!

mang

Re: naast of voor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:31

Mijn paard moet naast mij lopen maar wel verder naar achter als op dat plaatje. Haar hoofd is langs mijn schouder. Achter me vind ik 3 keer niks, dan kan je hem/haar niet in de gaten houden.

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:32

Mijn paard mag met zijn hoofd naast mij lopen. Tenzij hij onrustig is, dan moet hij schuin achter mij blijven. Wel binnen mijn blikveld.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:32

Niet voor en niet naast je paard.

Je paard loopt eigenlijk schuin achter je, met zijn hoofd ter hoogte van je elleboog/schouder.

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:33

Nevaeh schreef:
Mijn paard mag met zijn hoofd naast mij lopen. Tenzij hij onrustig is, dan moet hij schuin achter mij blijven. Wel binnen mijn blikveld.

Same here ! :j

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:08

Nevaeh schreef:

ja, en als ze los mee lopen (of aan een lang halstertouw) dan mogen ze nog wel een keer iets verder naar voren (of neus op mijn schouder ofzo) maar alleen rustige paarden, paarden die zich heel druk maken omdat ze naar de wei gaan ofzo moeten netjes schuin achter mij blijven

Shakira4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:12

Mijn verzorgpony loopt naast me met zijn hoofd inderdaad schuin naast mij. Ik heb altijd geleerd dat dat het fijnst voor je paard is, en het veiligst voor jou zelf. Omdat als je voor je paard loopt en het dier schrikt het zo over je heen kan lopen.

edit: spelfout

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:13

Sabbientje schreef:
Niet voor en niet naast je paard.

Je paard loopt eigenlijk schuin achter je, met zijn hoofd ter hoogte van je elleboog/schouder.

Hier ben ik het mee eens.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:58

Als je naast de schouder van het paard loopt, loop je op de veulenplaats. Je paard voelt zich dan dus de leider. Als je naast het hoofd loopt, heb je minder controle dan voor het paard en je hebt grotere kans dat je paard je voorbij loopt. Schuin voor je paard, ziet een paard je als de leider, vooral handig als je paard wat dominanter is.
Laatst bijgewerkt door Pacific op 21-05-13 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:59

mang schreef:
Mijn paard moet naast mij lopen maar wel verder naar achter als op dat plaatje. Haar hoofd is langs mijn schouder. Achter me vind ik 3 keer niks, dan kan je hem/haar niet in de gaten houden.

Helemaal mee eens, volgens mij heb je zo ook de meeste controle.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:02

galley schreef:
mang schreef:

Helemaal mee eens, volgens mij heb je zo ook de meeste controle.

Is niet waar ;).

Citaat:
Er zijn drie verschillende leidposities om je paard te leiden. Een leidend paard loopt altijd voorop, dus als je je paard duidelijk wil leiden, loop je schuin voor hem. Vooral bij dominante paarden en pony's kun je het beste deze leidpositie gebruiken, en eventueel later als je dat prettig vind een andere leidpositie kiezen. Je kunt ook naast zijn hoofd lopen, daar heb je ook veel controle. Hierbij is de kans dat je paard of pony je voorbij loopt wat groter, en vooral bij dominante paarden is dat niet de beste keuze. Als laatst kan je ook nog naast de schouder gaan lopen, de veulenplek. Een veulen is nooit de leider dus dan is je paard de baas. Dit is niet de bedoeling, en al helemáál niet bij dominante paarden en pony's. Jij moet leider zijn dus wees daar duidelijk in. Jouw paard of pony moet stoppen wanneer jij dat vraagt, en mag dus niet zijn eigen gang gaan. Jij bepaalt het tempo, en niet je paard of pony, dus je zult duidelijk moeten zijn. Duidelijk zijn betekent NIET dat je streng moet zijn.

Hier even een stukje gequote van naturalnista.nl

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:26

Ik ken je bron niet. Ervaring leert mij dat een paard wat schrikt achter je bijzonder onprettig is, en bij de schouder krijg ik een onbekend paard niet prettig geleid.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:23

Mijn paard moet lopen waar ik hem wil hebben ;)
Waar verschilt dus. Zo heb ik erg veel gehad aan in zone 3 lopen(op dezelfde hoogte als de plaats waar het zadel ligt), daarmee kon ik checken of het paard wel ok was zo alleen daarvoor, kon hij gewend raken aan ik die daar aanwijzingen gaf, veel aan gehad voor het rijden.
Met de merrie loop ik veel in zone 5(achter haar dus), zij is mijn menpony, dus is het erg fijn dat zij gewend is aan mij achter zich en dan ook nog goed reageert.

Ik ben niet zo van dat maar op 1 plaats, het probleem daarmee is dat als je een keer ergens anders moet lopen, of dat wil doen omdat je een doel hebt je zomaar stevig in de problemen kan komen. Ik wil altijd respect, vertrouwen en een prima reactie op wat ik vraag, waar ik ook sta of loop.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:25

galley schreef:
Ik ken je bron niet. Ervaring leert mij dat een paard wat schrikt achter je bijzonder onprettig is, en bij de schouder krijg ik een onbekend paard niet prettig geleid.

Je moet er ook niet recht voor, maar schuin voor gaan lopen. Dan moet je het wel heel bont maken. Want meestal knalt een paard rechtdoor.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:26

Ik heb het hoofd naast me, niet verder. Ik vind het geen fijn idee als ik er geen zicht op heb en het paard achter me loopt.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:30

Ik wil het paard kunnen zien zodat ik zie aankomen wanneer hij iets eng vind of het in zijn bol krijgt. Achter me vind ik dus 3 keer niks.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:31

als je naast de schouder loopt, sta je op de positie van het veulen.
als je er voor loopt, en het paard schrikt, ben jij plat.
naast het hoofd dus.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:36

Mijne moet met z'n hoofd bij mijn schouder lopen, enkel als ze om alles een probleem maakt (blaadjes die waaien enz.) dan moet ze achter me lopen omdat ik niet graag heb dat ze m'n voeten keer op keer blijft verpletteren met d'r hoeven.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:18

_roodvos_ schreef:
als je naast de schouder loopt, sta je op de positie van het veulen.
als je er voor loopt, en het paard schrikt, ben jij plat.
naast het hoofd dus.

Maar als ik wil synchroniseren is het erg handig als ik zijn voeten kan zien, dan kan ik mijn stap aanpassen aan die van hem, om daarna hem zich aan mijn passen aan te laten passen, te laten vergroten, versnellen, vertragen, zijwaarts te stappen en ga zo maar door.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:26

Sowieso niet naast de schouder gaan lopen. Paard kan dan zijn volle gewicht erin gooien mocht hij een sprintje willen trekken, en dat ga je niet houden!
Hier lopen ze achter of half naast me: koppie naast mijn arm.
Jolly is een uitzondering, die laat ik ook voor me lopen of ik loop naast zijn schouder. Maar dat is echt een absolute uitzondering, ik heb hem altijd volledig onder controle. Bij zijn half broertje zou ik dat niet snel doen, die wil daar nog wel eens misbruik van maken.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:30

xNikitaaa schreef:
galley schreef:

Je moet er ook niet recht voor, maar schuin voor gaan lopen. Dan moet je het wel heel bont maken. Want meestal knalt een paard rechtdoor.

Mmm lang niet altijd... Ken er heel wat die schuin stijgerend gek gaan doen zodra ze iets 'engs' zien...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:50

Mijn paard loopt gewoon waar ik haar op dat moment wil hebben. Dat kan achter zijn, schuin achter, schouder aan schouder of schouder en hoofd. Ze moet wel "verplaatsbaar" zijn. Zo wil ik ook dat ze bv voor mij uit loopt als ik haar uit de weide haal.
Het liefst heb ik ze gewoon schouder aan schouder. Omdat je dan goed ziet wat een paard op dat moment doet. Als ze achter je lopen heb je totaal geen zicht op wat er bij het paard afspeelt bv iets engs en dan is je paard je al voorbij voor je er erg in hebt. En een paard op me hielen zit ik eigenlijk ook niet op te wachten en dat kan altijd gebeuren blijven paarden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:05

De positie van het veulen is niet gewenst om aan te nemen zeker niet bij dominante paarden.
Schuin achter of de positie hoofd tov de schouder is een meer gewenste positie.
Een paard achter je dat wil je niet want als het in paniek raakt dan loopt het over je heen.
Opvoeding en respect is zeer belangrijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:09

JudithO schreef:
Sowieso niet naast de schouder gaan lopen. Paard kan dan zijn volle gewicht erin gooien mocht hij een sprintje willen trekken, en dat ga je niet houden!

Wel als je 'm omtrekt: je elleboog als hefboom gebruiken en daarmee in z'n hals prikken, en trekken aan je halstertouw terwijl je een pas achteruit zet. Maar je paard hoort niet weg te willen sprinten, hij hoort met z'n aandacht bij jou te zijn.

Of je voor, naast of achter je paard loopt terwijl je hem leidt is onder andere afhankelijk van het karakter van je paard. Uiteindelijk is het doel natuurlijk dat je in alle posities je paard kunt leiden, zowel met als zonder halstertouw of teugels.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:15

Dat trucje is beter uit te voeren als je vóór zijn schouder loopt, dan kun je je hele gewicht in de hals gooien. En dat wegsprinten is maar een voorbeeld, het blijven levende wezens (lees: vluchtdieren).