Spelen met veulen: hoe en wat zijn de grenzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ezelien

Spelen met veulen: hoe en wat zijn de grenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 12:18

Hoi Bokkers!

Ik heb even jullie hulp en advies nodig!

Vorige week is bij een kennis een prachtig bwp-veulen geboren. Het kereltje is echt supersociaal en komt geregeld om aandacht vragen en kroelen.

Soms komt hij zo kleine bijtjes geven en wilt ie spelen. Op zich vind ik dat niet erg, maar ik weet dat ik mijn grenzen moet stellen. Maar ja, hoe "straf" je een veulen
als ie te ver gaat (bv. met bijten, duwen), zonder hem angstig te maken? Ik wil onze vertrouwensrelatie niet beschadigen, maar ik wil ook niet dat ie mij binnenkort omver loopt en geen respect toont!

Het zou leuk zijn als ik hem spelenderwijs gewoon zou kunnen maken aan menselijk contact en misschien al wat dingen kan aanleren. Hoe kan ik dit best doen en weten jullie ook wanneer je ongeveer met grondwerk kan beginnen met een veulen? Of ben ik iets te enthousiast en moet ik nog wat wachten?

Ik ben benieuwd naar jullie tips en advies!

Evelien

kaylee0818

Re: Spelen met veulen: hoe en wat zijn de grenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:38

Probeer het op de natuurlijke manier voor paarden. Doet hij iets wat je niet wilt, mag je zelf dan groot. Zo zal hij jou als 'leider' gaan zien.

Ik zou nog wel wachten met grondwerk, laat hem eerst nog lekker een tijdje veulen zijn :j

sharonaida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:41

In het boek: van veulen tot rijpaard staat veel informatie!
Misschien een tip

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:52

een veulen mag niet in een mens bijten,dus beter meteen afleren.
ik duw ze gewoon weg en zeg nee of foei!.
wel consequent blijven,bijten mag niet dus blijven wegduwen
op een gegeven moment weten ze wel dat het niet kan.
wat grondwerk kan een veulen prima doen hoor,wijken voor druk is heel fijn om ze te leren en kan op jonge leeftijd al.

beste is om iemand te zoeken met verstand van veulens die je het een en ander kan leren over opvoeding
als je zo iemand in je buurt hebt dan die vragen of die je helpen wil.
en verder staat op internet best veel info en vind je op youtube wel duidelijke filmpjes.
ook hier op bokt staat wel heel veel info als je de zoekfunctie gebruikt :j

Ezelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:09

Dankjewel voor de reacties en tips!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:12

http://naturalnista.nl/content/2012/08/De-basis

Hier staat, vind ik, een fijne basis voor grondwerk.
Al zou ik er zelf voor kiezen alleen nog maar wat te knuffelen, wat met hem rond te rennen. Staat hij samen met vriendjes en in de wei?

Ezelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:17

Dankjewel!

Hij staat voorlopig enkel met zijn moeder op een wei. Maar in de wei naast hem staan wel zijn zusjes. Op termijn denk ik dat ze allemaal samen gezet worden in één wei.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:00

Ik zou niet te bang zijn om de vertrouwensband te beschadigen. Meeste veulens zijn daar te nieuwsgierig voor, en zeker als hij, zoals je zelf zegt, makkelijk naar je toe komt. Wat niet mag mag gewoon niet en zeker met een hengstveulen moet je soms even heel streng zijn!
Het verschilt een beetje per veulen wat voor straf het krijgt, bij mijn merrieveulen, gevoelig diertje, hoef ik maar een vinger te gebruiken, of alleen mijn stem, om aan te geven dat iets niet mag, mijn hengstveulen vorig jaar had iets meer nodig, was nogal een brutale macho!
Het lijkt bij een veulen nog leuk als ze tegenover je steigeren o.i.d. maar bedenk in alle gevallen, hoe zou het zijn als hij dit op 3 jarige leeftijd deed. Meestal lijkt het dan niet zo leuk meer en dan mag het als veulen dus ook niet!! En consequent zijn! Een vertrouwensband wordt ook sterker als het dier duidelijke regels krijgt van wat het wel en niet mag, duidelijkheid brengt een veilig gevoel. Hoe zou jij je voelen als je bij iemand stond waarbij iets de ene keer wel mag en de andere niet, dan wordt je onzeker.

Wat ik met het veulen doe hangt ook weer af van het veulen, bij de een kun je grotere snellere stappen maken dan met het ander.
Maar halster om en vast staan is al een begin.
Ik raak de veulens overal aan, benen, oren, buik, billen en geslachtsdelen, daar moeten ze aan wennen, dat is handig, beetje op de friendly game manier van parelli. Meelopen met jou, even bij moeder vandaan, op de trailer is ook handig om al snel te oefenen, nu kun je ze er nog makkelijk in duwen, als ze een jaar zijn is dat wat moeilijker als ze het eng vinden.
Maar houdt het kort en leuk!!
Het hoeft niet allemaal leuk te zijn, vast staan is de eerste keer bij bijna geen enkel veulen een hobby, maar als het veulen na een tijdje dan braaf rustig gaat staan, beloon het dan en houd dan ook op. Ga het dan lekker krabbelen, vinden ze vaak heerlijk, en breng het dan weer naar de wei.

Ezelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 12:09

Jeskim, dankjewel voor je raad!

Zoals je zegt, consequent zijn is belangrijk. Maar de grens trekken vind ik soms nog moeilijk. Soms begint ie te kroelen, maar het durft soms over te gaan op bijten. En dan vraag ik me af: Is hij me nu aan het terug 'krabben' of wilt hij de grenzen aftesten hoe ver hij kan gaan?

Maar oefeningen als aanrakingen, halstertje aan doen, trailer enz. al wel kan oefenen. Daar was ik al een beetje mee bezig en dat pakt hij goed op!

Bedankt!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:16

Ik 'beet' terug.. Zo werkt het in de kudde ook.
Dus veulen bijt = bijvoorbeeld een knijp in het oor of op de neus.
Niet te pijnlijk of gemeen natuurlijk, maar dat het veulen net schrikt, en weet dat het niet gewenst is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:18

Op de zorgboerderij doet 1 veulen het ook , ik knijp zijn neusje en dan bijt hij weer terug dan weer bijten en doorgaan tot hij het zat was :P

Ezelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 12:45

Hahaha, ik zal hem terug 'bijten' als hij nog eens doet. En inderdaad, in de kudde doen ze dat ook, dus waarom zou het niet kunnen :)

Elseline18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:19

hahah gewoon terug bijten :+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:07

zal wel afgeschoten worden...maar na nu zo'n6 veulens te hebben opgevoed...sorry...maar als een veulen bijt, dan verkoop je hem gewoon een korte maar scherpe tik op de neus. Als je consequent bent hoef je dat maar 2 a 3x te doen en dan weten ze genoeg.
Een volwassen paard gaat daar ook niet bepaald zachtzinnig mee om. Ze houden er echt niets aan over hoor!

Mijn laatste (zielige slachtoffers) zijn nu 2 jarige mini ex-hengstjes hebben er ook niets aan over gehouden- de 30 jaar daarvoor alleen merries gehad. Maar ze komen super enthousiast naar me toegerent in de wei als ik me daar laat zien, zijn echt alles behalve bang voor mij, ze bijten niet meer, ik kan ze uitgebreid kusjes geven op de lippen maar tandjes moeten op elkaar blijven ! ....krijg wel af en toe een tongzoen :')

Je moet ze alleen wel gelijk, en met overtuiging corrigeren, dan snappen ze het en is er niets aan de hand, dan hoef je ook niet bezig te blijven. Als een veulen de merrie of een ander volwassen paard zou proberen te bijten dan worden ze acuut inelkaar gemept !

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:13

Mist schreef:
zal wel afgeschoten worden...maar na nu zo'n6 veulens te hebben opgevoed...sorry...maar als een veulen bijt, dan verkoop je hem gewoon een korte maar scherpe tik op de neus. Als je consequent bent hoef je dat maar 2 a 3x te doen en dan weten ze genoeg.
Een volwassen paard gaat daar ook niet bepaald zachtzinnig mee om. Ze houden er echt niets aan over hoor!

Mijn laatste (zielige slachtoffers) zijn nu 2 jarige mini ex-hengstjes hebben er ook niets aan over gehouden- de 30 jaar daarvoor alleen merries gehad. Maar ze komen super enthousiast naar me toegerent in de wei als ik me daar laat zien, zijn echt alles behalve bang voor mij, ze bijten niet meer, ik kan ze uitgebreid kusjes geven op de lippen maar tandjes moeten op elkaar blijven ! ....krijg wel af en toe een tongzoen :')

Je moet ze alleen wel gelijk, en met overtuiging corrigeren, dan snappen ze het en is er niets aan de hand, dan hoef je ook niet bezig te blijven. Als een veulen de merrie of een ander volwassen paard zou proberen te bijten dan worden ze acuut inelkaar gemept !

mee eens :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:17

Een veulen behoort leeftijd en soortgenootjes te hebben om mee te spelen, daar is de mens nu toch echt niet de aangewezen persoon voor. En als je hem voldoende speelkameraadjes geeft, hoeft hij zijn speeldrift niet op jou of op zijn moeder te botvieren.

Wat je wel dient te doen is hem een basisopvoeding meegeven. En ook voor een veulen geldt: correctie zo hard als het moet en zo zacht als het kan, en ik heb die van mij ook weleens een trap met de zijkant van mijn voet onder hun waarde derriere gegeven als ze zich omdraaiden en met beide benen gericht naar me gingen uithalen. Hoeft maar een keer, en als ze daarvan onder de indruk zijn gaat ze het nooit meer doen.

De basisopvoeding bij een veulen kan vanaf dag 1. Wijken voor druk op ieder deel van het lichaam, korte sessies van 5 minuten, een paar keer per week, leer ze dingen spelenderwijs aan. Kijk maar naar volgend filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=GJN7AKpg8zI

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

http://www.youtube.com/watch?v=BrTLm6wEPXs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:22

DE GOUDEN TIP: LEER JE VEULEN GELIJK IN DE TRAILER LOPEN. DAT BESPAART HEEL VEEL PROBLEMEN!

Kan je gewoon doen door de moeder in een trailer te zetten, als het goed is gaat het veulen er dan bij.

Heb nu zelf een 3-jarige merrie die niks van de trailer moet hebben. Als je ze dat vanaf het begin leert, bespaart het je heel veel moeite. En kan je natuurlijk ook gewoon gebruiken als leuke oefening!
Het kan natuurlijk ook van pas komen als er iets met het veulen of de moeder is en ze moeten naar de kliniek? Dan kan je dat maar net zo goed gehad hebben..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:24

Als mijn veulens bijten (of een poging doen) dan zeg ik eh eh en krijgen ze een tik.
Na 3x begrijpen ze eh eh perfect en is een tik al niet meer nodig en zullen ze ook minder proberen te bijten.
Terug kriebelen wil ik ook niet hebben.
Het veulen wat we nu hebben was de eerste week nogal van het duwen, die heb ik gewoon hard weer weg geduwd, heeft een weekje geduurd maar ook dat ik nu over.
Bokken naar ons heeft hij ook een paar keer gedaan, dan krijgen ze hier een harde tik op het achterwerk. Dan ging hij heel beduusd naar zijn moeder om na 2 minuten weer nieuwsgierig bij ons te komen kijken.

Gewoon duidelijk grenzen stellen, wat je van een volwassen paard niet wilt wil je ook niet van een veulen.
En zeker bij een hengsten veulen heel duidelijk zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:24

MarZarascha schreef:
DE GOUDEN TIP: LEER JE VEULEN GELIJK IN DE TRAILER LOPEN. DAT BESPAART HEEL VEEL PROBLEMEN!

Kan je gewoon doen door de moeder in een trailer te zetten, als het goed is gaat het veulen er dan bij.

Heb nu zelf een 3-jarige merrie die niks van de trailer moet hebben. Als je ze dat vanaf het begin leert, bespaart het je heel veel moeite. En kan je natuurlijk ook gewoon gebruiken als leuke oefening!
Het kan natuurlijk ook van pas komen als er iets met het veulen of de moeder is en ze moeten naar de kliniek? Dan kan je dat maar net zo goed gehad hebben..

Je doet nu twee aannames: dat de merrie makkelijk te laden is, en dat er een trailer tot de beschikking staat om te oefenen. En beide hoeft niet het geval te zijn.

Mocht je geen trailer hebben, op bovenstaande filmpjes staan voorbeelden hoe je de illusie van een kleine en gesloten ruimte kun nabootsen. Maar dat neemt het feit niet weg dat je wel een merrie dient te hebben die makkelijk laadt. Anders leert het veulen nog het tegenovergestelde van wat je hem bij wilt brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:13

Cassidy schreef:
MarZarascha schreef:

Je doet nu twee aannames: dat de merrie makkelijk te laden is, en dat er een trailer tot de beschikking staat om te oefenen. En beide hoeft niet het geval te zijn.

Mocht je geen trailer hebben, op bovenstaande filmpjes staan voorbeelden hoe je de illusie van een kleine en gesloten ruimte kun nabootsen. Maar dat neemt het feit niet weg dat je wel een merrie dient te hebben die makkelijk laadt. Anders leert het veulen nog het tegenovergestelde van wat je hem bij wilt brengen.

Daar ga ik inderdaad van uit. En wel om een belangrijke (hierboven genoemde) reden.. Wat als er iets met de merrie is en naar een kliniek moet? Of andere spoedgevallen. Niet iedereen denkt hieraan terwijl het toch essentieel is. Ook denk ik dat iedereen wel iemand in de paardenwereld kent of ergens een kan huren om eens te oefenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:18

Ik ben er mee eens dat het een van de dingen is die bij de basisopvoeding van een veulen horen, en dat dit vaak niet erkend wordt. En dan niet alleen in die trailer zetten maar er ook een ritje mee maken. Doorgaans is de eerste keer echter het probleem niet, dan lopen ze er zo in. Het zijn de keren daarna die het probleem kunnen zijn. En dan is het afhankelijk hoe je dit oplost, en hoe vaak je het daarna nog kunt oefenen...want met een keer ben je er echt niet.

Ezelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 11:00

Dankjewel voor alle tips!

Ik ben het er inderdaad mee eens dat je consequent moet zijn enz. Ik wou gewoon even bevestiging krijgen dat het geen kwaad kan om hem een tik te geven (bv. op zijn neus). Ik wil niet dat ie kopschuw wordt.
Want bij volwassen paarden duld ik het ook niet dat ik word gebeten of geduwd. In de kudde krijgen ze ook een stevige reactie door andere paarden als er iets is dat een ander paard niet aanstaat.

We zijn ook volop bezig met hem te laten wennen aan bepaalde zaken: borstelen, halstertje aandoen, aanrakingen... Op trailerladen zal ook na een tijdje worden getraind.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:07

Een tik op de neus kan geen kwaad, ik zorg wel dat ik daarna gewoon weer op het koppie aai, dus ik sluit er niet mee af. Heb ooit hier op het forum gelezen dat ze dat blussen noemden.

@Mist, mijn macho aapje kreeg wel meer dan een scherpe tik op de neus, daar kwam ook gewoon een voet aan te pas. Dat was wel het uiterste wat ik tot nu toe mee gemaakt heb, was een brutale apenkont!!

Trailerladen is wel goed te oefenen als ze nog kleiner zijn, dan duw je ze er gewoon in. Gelukkig kent mijn merrie het ook goed en geeft dat geen problemen. Heb ook zelf een trailer, dat is ook wel makkelijk.
Elk jaar gaan ze er op die manier gewoon een paar keer in en geeft het later ook geen problemen meer.
Veulen van dit jaar was wel heel makkelijk, die liep al netjes met mij mee zonder moeder en stapte ook zo de klep op en de trailer in. Heb nu al een paar veulentjes gefokt en nog meer geladen, maar sommigen verbazen je!!

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:31

Ik ben het meest fan ervan om niet teveel met een veulen te willen doen. Voetjes geven, halster om en ermee kunnen lopen, maar verder niets. Ze worden er vreselijk verwend van als ze veel met mensen in aanraking komen. Het liefst leer ik ze alles in de eerste drie weken en dan gaan ze daarna op het land dag en nacht met een grote groep merries met veulens.