laarzen aanmeten en niet het bestelde product wat nu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

laarzen aanmeten en niet het bestelde product wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:47

Ik hoop dat het hier goed staat anders wil iemand het verplaatsen? alvast bedankt.

Ik ga geen openbare namen noemen het is namelijk niet mijn bedoeling om de betrefende ruitersportzaak en fabrikant zwart te maken.

Vier weken geleden heb ik laarzen laten aanmeten en afgelopen week kon ik mijn laarzen komen ophalen. Wat een teleurstelling was dat zeg, zeker aangezien het een verlovingskado van mijn vriend is. De laarzen zouden 600,- kosten, dus dan mag je er toch wel wat van verwachten neem ik aan?

Mijn bestelling was merk x rijlaars zoals exact het showmodel in de winkel, dit wel 4 keer gezegd. Enigste aanpassing was dan maatwerk en ik wilde een extra hoge boog van 6 cm ipv van 4 cm. Dit kon en was geen probleem aldus de verkoper.
Aanbetaling van 140,- gedaan en binnen 4 weken zouden ze dan klaar zijn.

Bij afhalen zag ik dat de laars een totaal andere uitstraling had gekregen, verre van het showmodel. Ook de neus van de schoen was vierkanter ipv rond zoals het showmodel. Ik gaf dit meteen aan. Verkoper verdedigde de laars als dat het maatwerk was en het nooit identiek kon zijn. Er zijn 5 grove punten die echt heel anders zijn dan het showmodel. Verkoper vertelde dat het showmodel al 4 jaar oud is en het allemaal veranderd is ter verbetering van het product. Ik sloeg totaal achterover......dit is niet de laars zoals ik hem besteld had.

Bij het aanpassen paste de laars ook niet.......mijn teleurstelling werd alleen maar groter en groter. Bij het lopen kwam mijn hiel ver omhoog, bij mijn kuit was het veel te ruim, bij de rits bobbelde de laars, teveel ruimte bij mijn tenen omdat het te groot was. Ook de uitstraling was zo anders omdat het niet was wat ik besteld had. Ik vond de laars echt lelijk geworden.

Ik gaf het aan maar de verkoper was alleen maar bezig om van de laars af te komen.

Hij had mijn kuit opnieuw opgemeten en wat bleek dat het 2 cm verschil was met opmeten van de eerste keer. Verkoper zei dat hij niks kan doen dat mijn kuit dunner geworden was.

Ik heb 2 uur zitten discuseren de verkoper had inmiddels de fabriek aan de telefoon om te kijken of er iets aan de laarzen gedaan kon worden. Ook mijn vriend en vriendin die mee waren vonden de laars niet mooi zitten. Fabrikant gaf aan dat hij het niet meer kon aanpassen omdat de kwaliteit dan achteruit zou gaan, en dat dat niet mooi zou worden omdat ik een extra hoge boog had. Maar alsnog leek de laars niet op het showmodel. De fabrikant zei ook dat mijn kuit verandering niet zijn probleem was.
2 cm verschil kan toch niet in 3 weken?

Uiteindelijk zou de verkoper dinsdag nog een keer bellen met de fabrikant. Maar ik was er al klaar mee zoveel punten die niet goed waren.......dan ga je daar toch geen 600,- aan uitgeven.

De volgende dag heeft mijn vriend gebeld naar de ruitersportzaak om te zeggen dat wij de laarzen niet afnemen. Verkoper begon met het verhaal dat hij dan met laarzen zit die hij niet kwijt raakt en wat hem aan inkoop kosten hebben gekost.
En daar kwam weer het verhaal dat hij er niks aan kon doen dat de laarzen te groot zijn, dus wij gaven de anderen punten aan. Verkoper kwam met het verhaal dat hij dinsdag met de fabrikant zou bellen en waarschijnlijk de bovenkant van de laars alsnog aangepast kon worden zodat het iets meer de uitstraling had als het showmodel. Waarop ik heb gezegd dat de fabrikant eerst zei dat dan de kwaliteit achteruit zou gaan, en ik gewoon de perfecte laars verwacht voor 600,-, en alleen met die ene aanpassing de laars alsnog niet zoals het showmodel was.
Het werd opnieuw een hele discussie, uiteindelijk heb ik 3x gezegd dat ik de laars niet wil. Hij vond dat ik onredelijjk was en de fabrikant geen kans gaf om het aan te passen (stukje uitstraling) en dat hij er niks aan kan doen dat mijn kuit dunner is geworden en hier dus ook niks aan gaat doen (dan zou ik die kosten zelf bij moeten leggen als dit uberhaupt al kan).

Ik heb nu zoveel stress hierom, daarbij komt ook kijken dat de verkoper een goede vriend was van ons (die vriendschap is nu over), via mijn vriendin hoor ik nu dat hij dinsdag gewoon gaat bellen. Ik ben zo boos omdat hij de verkoop wil doordrukken. Ook zei hij eerder tegen mij dat bij hem de laarzen goedkoper zijn dan bij een grotere ruitersport keten (ga geen naam noemen) heel verhaal eromheen, prijs van hem hoorde ik pas bij de bestelling. Nu kom ik erachter dat de prijs van de grotere ruitersportzaak ruim 100,- goedkoper is. Ik voel me steeds meer in de zeik genomen.

Ik ga toch geen laarzen van 600,- kopen die totaal anders zijn, niet mooi afgewerkt en ook nog niet passen, waarvan de fabrikant zegt kan ze niet aanpassen ivm kwaliteit en nu ineens wel?

Wat vinden jullie hiervan? Sta ik in mijn recht?

Het is niet het afgeleverde product zoals ik het besteld hebt, dan ben ik toch ook niet verplicht om het af te nemen. Ik heb nergens getekend.

Ook baal ik wel dat ik dan mijn aanbetaling van 140,- kwijt ben.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:56

600 euro voor laarzen die er niet uitzien en niet passe?
Komaan zeg!

als je op maat gemaakte laarzen besteld, moeten ze ten eerste al helemaal perfect passen (na een korte inloopperiode).
De laarzen moeten de eerste keer net iets krapper zitten ipv te groot!
Mijn vriendin had ook eens op maat gemaakte laarzen besteld en bij levering bleken ze veel te hoog (ze kon amper op haar paard komen met de laarzen dicht).
De fabrikant heeft de laarzen volledig opnieuw gemaakt, zonder meerprijs omdat ze een fout hadden gemaakt.
Ze heeft beide paar laarzen mogen houden.

En dat je kuit 2cm dunner wordt in 3 weken?
Dat kan helemaal niet! Misschien in 6 maanden als je amper loopt ofzo,
maar in 3 weken kan toch helemaal niet?

Jij bent volledig in je recht hoor!
Zeker als je het showmodel wou, dan moeten ze ook het showmodel afleveren,
of ze moeten bij de bestelling vermelden dat het niet exact hetzelfde zal worden.

Rosanne__

Re: laarzen aanmeten en niet het bestelde product wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:00

Jij staat volledig in je recht. Maar inderdaad.. die €140,- aanbetaling is wel erg balen. Je hoort hem netjes terug te krijgen, maar de verkoper is wel erg naar zeg!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:02

Krijg je die 140 euro niet terug? echt belachelijk. is gewoon een fout van hun kant.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:03

Jeetje, niet kopen hoor. Belachelijk. En die 140,00€ terug eisen. Ik hoop voor je dat je je geld terug krijgt. Zoniet, spam het bedrijf even hier! Als hij dat vrienden al aan doet :(

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:04

Zelf eens met de fabrikant contact opnemen? Zeker niet hierbij laten zitten. En ook niet de 140 euro laten lopen. Als de vriendschap toch over is kun je best wel op je strepen gaan staan. Voor dat bedrag (en zelfs voor een hoop minder) mag je goede kwaliteit verwachten.

Daarbij als jij het showroommodel wilt met een paar aanpassingen en dat kan. Dan moet dat ook kunnen. Klant is immers koning. Ik vind het ook maar raar dat hij modellen heeft staan die al jaren uit productie zijn :=

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:05

Voet bij stuk houden. Ik heb ook laarzen van 750 euro afgenomen waar de kuit veelste groot bleek te zijn. Kon mijn complete hand er tussen stoppen.
Ik ben uiteindelijk naar een speciaalzaak in Duitsland gereden en deze hebben mijn laarzen, 4 cm aan de linker laars kleiner gemaakt en 4,5 cm aan de rechter laars.
Mijn vraag is: Is de omtrek van de laars al gemeten? Het kan goed zijn dat deze dus veelte groot is en dat niet jou kuiten dunner zijn geworden maar dat de laarzen gewoon te groot zijn gemaakt. Dit kan je makkelijk controleren door het aanvraagformulier te bekijken en te controleren wat er bij jou opgemeten is.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 12:05

Ik weet niet of ik de 140,- terug krijg? Maar ik ben zo boos en heb geen zin in gezeik verder dus wil eigenlijk geen stap meer in die winkel zetten...zat zelf te denken liever 140,- kwijt en niet die laarzen dan 600,- aan laarzen uitgeven die niet zitten. maar ja 140,- is veel geld

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:07

Men schijft een heel mooi mailtje, men zegt daarin naar o.a. Radar en Kassa en weet ik veel wat je nog meer hebt aan dat soort programma's te gaan.

Als je iets op maat laat maken, dan betaal je daar voor en moet het ook perfect passen... (als het een half jaar later is en je hebt weet ik veel wat gedaan, niet meer gelopen/extreem veel gaan trainen etc. ok...) maar in 3 weken...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:08

diesel83 schreef:
Ik weet niet of ik de 140,- terug krijg? Maar ik ben zo boos en heb geen zin in gezeik verder dus wil eigenlijk geen stap meer in die winkel zetten...zat zelf te denken liever 140,- kwijt en niet die laarzen dan 600,- aan laarzen uitgeven die niet zitten. maar ja 140,- is veel geld

Ik snap dat je, je zo voelt. Maar zoals gezegd 140 euro is veel geld. Daarbij is het voor hem wel makkelijk verdiend.. Ik zou toch je gelijk gaan halen. Je hebt recht op die 140 euro!

Heb je toen gepind? Dan heb je ook nog iets van bewijs ;)

Mocht hij niet luisteren. Dan zou ik toch wat kanalen inzetten als kassa, radar en gewoon hier op bokt. Als hij dit al flikt bij vrienden dan wil ik niet weten wat ze nog meer uithalen bij andere klanten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:11

oh wat zuur zeg :(
hoop dat alles naar wens wordt opgelost.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:11

Wat voor een dag ben je die laarzen gaan opmeten? Had je veel gelopen/gesport/paardgereden etc? En de dag dat je ze bent gaan passen? Mijn rijdlaarzen passen veel beter in de middag (na wat te hebben gedaan) dan in de ochtend (als ik net uit bed kom), want dan zwem ik erin. Wellicht heeft degene die het heeft opgemeten een totaal verkeerde maat opgenomen? (verkeerd gekeken oid). Ik snap dat de fabricant zegt dat er niets aan te doen is dat hij een verkeerde maat heeft gemaakt. Hij krijgt immers 6 door, dat jou kuiten dan 4 zijn kan hij niet helpen natuurlijk, want hij maakt het op de maat dat hij doorkrijgt. Jij hebt dan ook niets met de fabricant te maken maar met de ruitersportzaak.

Dat er is gezegd dat je dezelfde laars krijgt als het show model maar dit uiteindelijk een verkeerde maat blijkt te zijn is natuurlijk idioot. Zeker als de laarzen zoveel verschillen dat het eigenlijk een andere laars is. Hier had je van tevoren over gewaarschuwd moeten worden.

Is het geen idee om een stukje van de laars weg te snijden en er een rits in te laten plaatsen? Wellicht wordt de laars hier strakker van?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:14

Als de laarzen niet overeenkomstig de voorafgaand aan de bestelling met de winkel gemaakte afspraken zijn, hoef je ze in deze staat niet zomaar te accepteren. Maar voordat je geheel mag weigeren een besteld produkt af te nemen dien je, volgens het consumentenrecht, de leverancier de gelegenheid te geven de gebreken zodanig te herstellen, dat het wel aan de gemaakte afspraken gaat voldoen.

Om onduidelijkheden in de communicatie hierover uit te sluiten, moet je dus je klachten dus schriftelijk en puntsgewijs gaan formuleren. Per punt geef je aan wat er precies niet goed is en hoe je het wel wilt hebben/oorspronkelijk met de winkel was overeengekomen. Vervolgens is de keuze aan de leverancier en fabrikant of zij de reeds gemaakte laarzen gaan aanpassen, of een geheel nieuw paar in produktie nemen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:15

Wat zuur als je zoiets moois denkt te krijgen en het totaal niet is wat je verwacht.

Heb je geen duplicaat van de maten die genomen zijn, en heb je rechtsbijstand.....
Heel veel succes met het oplossen van dit probleem.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 12:18

Ja ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet doen vind het een lastige situatie vandaar op bokt......in de winkel werd er door een andere partij die bij de winkel hoord gezegd dat ik spijkers op laag water aan het zoeken ben.....voelde me op dat mmoment echt heel erg in een hoek gedreven. Ik wil zijn bedrijf niet zwart maken heb ook leuke tijden met hem gehad...dus wil zeker zijn naam niet spammen.
contact opnemen met de fabriek heeft volgens mij weinig zin stond ernaast toen de verkoper met hem belde.
durf nu ook niet naar een andere winkel om andere laarzen op te meten, dalijk verplicht hij mij alsnog om ze af te moeten nemen dan zit ik met dubbele kosten.
Maar ik heb echt nieuwe laarzen nodig.....pfffff lastig allemaal

dank jullie wel voor jullie reacties geeft veel steun

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:22

Dat je kuit dunner geworden was? :wow: Nou já zeg! Belachelijk!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 12:26

@ karlijnxxx Ik heb die dag niet iets anders gedaan als andere dagen en laarzen zijn eind vd middag opgemeten. ik en mijn vriend keken mee maar heb geen idee hoe je moet opmeten, en heb er ook niet echt op gelet. nu inmiddels wel. Er zit al een rits in aan de achterkant dus die optie word em niet.

Wat ik me dan nog afvraag is die kuit....stel ze passen de kap aan zoals het showmodel, dan is alsnog de neus niet goed (blijft vierkant en niet zoals het showmodel) maar ook bij mijn kuit en voet blijft het te groot. Op papier klopt het wel zoals de laars is....als ze deze niet veranderen heb ik er nog niks aan, ze blijven te groot en bobbelen bij de rits wat toch echt niet mag

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:30

Ook al heb je een leuke tijd daar gehad, als iemand zo gaat doen, dan vind ik dat nu niet erg vriendschappelijk :+ Als iemand tegen mij zo zou doen, dan mag het mijn beste vriend zijn, dan nog zou ik het niet pikken :S

Ik had er toch voor gekozen om gewoon een "dreigmailtje"(nouja.. dreigen... je wilt gewoon je recht halen, dan maar met media erbij... dat schrikt namelijk erger af....) Je hoeft niet eens iets te doen, maar laat even weten dat je niet zo maar over je heen laat lopen...

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 12:36

Die kuitmaat is opgemeten op het dikste punt terwijl ik zit....maar ik zit net te kijken als ik zit is mijn kuit al een cm dikker dan wanneer ik sta....laarzen heb ik staand gepast. Kan hier iets in zitten?
hoe moet je kuitmaat gemeten worden staand of zittend? Had liever gehad dat de laars iets strakker zat dan loop je em uit naar je maat.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:45

Kuiten meten ze staand op, iig dat is mijn ervaring.
Het is van de zotte dat jij nu laarzen moet afnemen die niet voldoen aan de eisen die je hebt gemaakt/aanpassingen welke je gesteld hebt.
In weze hoor je je aanbetaling terug te krijgen en houdt hij zijn (lelijke) laarzen.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:59

2 cm kuitmaat verschil is te veel waarschijnlijk heeft hij een fout gemaakt met meten.
De laarzen voldoen niet aan zo als jij ze besteld hebt via showroommodel en dat ze zijn verandert in der tussen tijd had de verkoper moeten weten en je op dat moment daar over moeten informeren.

Je bent niet verplicht die laarzen af te nemen ze voldoen niet.,maar eerst moet je de verkoper en de fabrikant de mogelijkheid geven om je laarzen te verbeteren.en voldoen ze dan nog niet mag je van de koop terug treden en moeten ze je ook de aankoopvoorschot van 140 euro terug betalen.

Ook heb je er een moeilijk gevoel bij omdat het een vriend is/was dit is een zakelijke overeenkomst en geen vriendendienst dus op je strepen blijven staan tot het naar jou zin is opgelost

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 13:02

Mijn vriend gaat de fabrikant nu zelf aan schrijven desnoods dat die laarzen terug gaan naar de fabrikant en hij zelf kan zien dat het echt een aanfluiting is.....ik ben bereid om de fabrikant de kans te geven de laarzen geheel aan te passen of geheel nieuwe te maken naar het showmodel in de winkel en mijn eisen. Maar wil dit dan wel bij de fabrikant laten doen en dan ook daar aanpassen zodat hij zelf ziet hoe de laarzen zitten

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:10

Inderdaad. kuiten meten ze staand. hebben ze bij mij ook gedaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:21

Arc_En_Ciel schreef:
Dat je kuit dunner geworden was? :wow: Nou já zeg! Belachelijk!

Dat is nog niet zo belachelijk hoor.
Als je mijn kuiten 's avonds meet of 's ochtends scheelt al heel stuk.
(verschil was dusdanig, dat laarzen 's morgens van mijn voeten vielen en ik ze 's avonds niet aan kon.)
En dat is dus geen 6 maanden of 3 wkn verschil, maar 1 dag.
Dus of het een meetfout, of fabricage fout, dan wel jouw gekrompen benen zijn, gaat lastig te bewijzen zijn.

Echter dat ze totaal niet overeen komen met het showmodel zou voor mij al reden genoeg zijn om ze niet te
willen hebben, als ik een blauwe bestel en ze leveren groene, dan is het toch ook een afwijking?

Geleverde en showmodel op de foto zetten en naar fabrikant sturen, al denk ik dat dat meer bij je leverancier zit.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:29

Ik heb enige tijd geleden ook laarzen laten aanmeten en meteen afgerekend bij de winkelier die mij door had verwezen naar de fabrikant.
Het eerste paar was te groot op de voet na enig twijfel zou de fabrikant nieuwe maken.
Alles nogmaals doorgemeten en na 4 weken wachten zaten ze nu te strak op de kuit en was er bij de enkel teveel ruimte. Het zag er gewoon niet uit.
Ik heb gezegd dat ik ze niet wilde en ik kreeg direct ( na wat gemopper van de fabrikant ) van de winkelier mijn geld terug.