Té sociaal paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AxelleRules

Té sociaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:53

Hallo,
ik heb dus een zeer lief paardje met een goed hart.
Maar ze is echt veeeel te sociaal. Ik kan ze super moeilijk uit de groep weg krijgen.
Ze begint dan heel te flippen en haar om te draaien,.. Soms is het echt erg.
Op jumping moet er altijd iemand mee gaan naar de piste of ik geraak er gwn niet...

Hebben jullie soms tips of goede raad hoe ik ze van de groep weg zou kunnen krijgen?

Alvast bedankt! :)

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:54

Veel weg van de groep.
af en toe een uurtje alleen op stal.
Zo is het bij mijn pony goed gekomen.

Ook grondwerk is goed, want jij moet hem leiden, en jij bent zijn kudde.

aeolusnr1

Re: Té sociaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:01

Het is dus heel duidelijk dat jij in de ogen van het paard niet echt de leider bent.
Dus daar echt werk van maken, en het probleem is van de baan.

AxelleRules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:05

aeolusnr1 schreef:
Het is dus heel duidelijk dat jij in de ogen van het paard niet echt de leider bent.

Ja, ik moet wel wat strenger worden op haar...
Kheb een beetje een te goed hart :p

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:05

XxDancexX schreef:
Veel weg van de groep.

Op stal zetten, dan straf je juist het paard omdat hij het je mee gaat.
Ik zou hem/haar uit de wei halen een leuk klein rondje gaan wandelen, en terug zetten. Dit herhalen. Dan beloon je juist voor het geen dat hij/zij met je mee gaat. En vind het paard het leuk om met je mee te gaan.

En inderdaad onthouden dat jij de leider bent

AxelleRules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:12

CoSnuf schreef:
XxDancexX schreef:
Veel weg van de groep.

Op stal zetten, dan straf je juist het paard omdat hij het je mee gaat.
Ik zou hem/haar uit de wei halen een leuk klein rondje gaan wandelen, en terug zetten. Dit herhalen. Dan beloon je juist voor het geen dat hij/zij met je mee gaat. En vind het paard het leuk om met je mee te gaan.

En inderdaad onthouden dat jij de leider bent

Ik zal als het wat treffelijk weer is eens proberen gaan wandelen.
Alleen als ik alleen ben krijg ik ze moeilijk vooruit, het eerste stuk gaat goed maar ineens slaat ze haar remmen toe en wil ze niet meer vooruit, dan moet ik heel de tijd duwen en duwen en dan gaat het weer een stukje goed. Maar dan na een tijdje slaat ze weer haar remmen toe.
Zou dit ook te maken kunnen hebben omdat ze alleen is?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:12

Er is niets mis met een te goed hart hebben hoor.
Je paard graag zien is niet verkeerd, maar regels en consequentie zijn ook belangrijk.
Er wordt heel vaak over het grondwerken gesproken om net deze kant even meer aan te scherpen, maar eigenlijk kan het ook even zo goed via het rijden hoor, gewoon correct rijden en steeds een reactie eisen op elke vraag.
Er goed voor zorgen dat paardje lief echt aan het been is, een goede vooruit, wijkt voor druk, voorhand verzetten, achterhand verzetten, achterwaarts, ....

AxelleRules schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ja, ik moet wel wat strenger worden op haar...
Kheb een beetje een te goed hart :p

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:16

Heb je niemand die je kan helpen? Die gewoon met je mee loopt zodat je niet alleen bent. Als ze haar ankers uit gooid dat je samen kan zorgen dat ze vooruit komt....
Vol houden! Komt wel goed

AxelleRules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:24

CoSnuf schreef:
Heb je niemand die je kan helpen? Die gewoon met je mee loopt zodat je niet alleen bent. Als ze haar ankers uit gooid dat je samen kan zorgen dat ze vooruit komt....

Ok, Ik zal eens vragen aan een vriendin als ze mee gaat. Bedankt!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:22

AxelleRules schreef:
CoSnuf schreef:

Ok, Ik zal eens vragen aan een vriendin als ze mee gaat. Bedankt!

En niet vergeten te belonen... Maar dat doe je ook vast en zeker wel. Als je zegt dat ze op de rem gaat is het misschien ook een stukje dat ze het gewoon moeilijk vind om op eigen benen te lopen. Ook hierin kan jij haar steun zijn door aan te geven dat jij de leider bent en ze jou moet volgen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:59

RT-P >> OPG

Sillebil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:59

Dit gedrag vertoonde mijn vorige paard ook. Zoals CoSnuf al zei; niet altijd gaan rijden of op stal zetten wanneer je je paard uit de wei haalt. Het paard moet het van de groep verwijderd zijn gaan associëren met iets leuks. 5 Meter wandelen en daarna weer terug in de wei is ook geen probleem, het gaat om de oefening. En goed doorstappen tijdens het wandelen! Succes!

AxelleRules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 21:23

Sillebil schreef:
Dit gedrag vertoonde mijn vorige paard ook. Zoals CoSnuf al zei; niet altijd gaan rijden of op stal zetten wanneer je je paard uit de wei haalt. Het paard moet het van de groep verwijderd zijn gaan associëren met iets leuks. 5 Meter wandelen en daarna weer terug in de wei is ook geen probleem, het gaat om de oefening. En goed doorstappen tijdens het wandelen! Succes!

ok, Bedankt! :)
En bij je vorig paard, ging hij/zij dan altijd maar beter en beter van de groep weg?

brechtje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 05:17

op stal zetten hoeft geen straf te zijn hoor. heb mijn merrie toen ze nog veulen was regelmatig in haar stal gezet als ik met mijn andere paard ging rijden. zorg er wel voor dat ze genoeg hooi hebben om te eten. zet regelmatig mijn paard alleen op stal om bijv. eten te geven na het rijden. is een goede oefening. ook alleen op buitenrit is een goede oefening, maar zou ik rustig uitbreiden of eerst aan de hand meenemen. zorg ervoor dat je een zweepje meeneemt met wandelen en mocht je paard stil gaan staan kun je haar een tikje geven. en vooral veel belonen! veel succes met je paard en met veel geduld komt het vast wel goed!