ik heb een 2 jarige friese merrie staan, zeer koppig maar een schatje
mijn probleem gaat als volgt,
mijn merrie kruipt onder de draad door ( staat stroom op, doet haar niets ) omdat ze dit doet ( zowel bij 2 , 3 als 4 draden stroom )heb ik besloten heel mijn omheining aan te passen en over te zetten naar een houte omheining, deze wordt ook met stroom beveiligd, nu had ik vannacht een telefoontje van de buren dat ze weer ontsnapt was, ik heb haar gaan ophalen en in de stal gezet en de DA gebeld omdat ze koliekerig was. ( normaal gezien kunnen mijn paarden 24 / 24 buiten en zou dit graag zo houden )-> ze heeft de houten planken overgelopen
nu heb ik haar vanochtend weer in de wei gelaten na een reparatie van de omheining en na nog geen vijf minuten lapt ze me weer hetzelfde.
vroeger als jonger paard had ik een omheining met enkel draad en stak ze zo alle weien die ik bezit over om bv. sneller bij de stallen te komen, ..
ik heb toen ik dit merkte echt mijn best gedaan om dit af te leren, door zwaardere stroom op de draad te zetten, haar te laten schrikken juist op het moment dat ze het wou doen/ aan het doen was, haar elke keer weer terug in de weide gezet,...
maar nu gaat ze dus ook door een houte omheining !
ze mag niet in alle weidlanden aangezien wij ook hooien, en omdat ze nogal koliek gevoelig is dus na een paar uur op een volle weide zonder voorbereigingen kan ik de DA bellen.
heeft iemand hier ervaring mee , en kan men hier eventueel tips voor geven ,
enkel mensen die het probleem daadwerkelijk kennen aub !
reacties zijn welkom, want ik zou zeer graag mijn paard tog op de weide kunnen zetten
met de nieuwe omheining