Paard breekt uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nelle1

Paard breekt uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:55

hoi allemaal !

ik heb een 2 jarige friese merrie staan, zeer koppig maar een schatje :)

mijn probleem gaat als volgt,
mijn merrie kruipt onder de draad door ( staat stroom op, doet haar niets ) omdat ze dit doet ( zowel bij 2 , 3 als 4 draden stroom )heb ik besloten heel mijn omheining aan te passen en over te zetten naar een houte omheining, deze wordt ook met stroom beveiligd, nu had ik vannacht een telefoontje van de buren dat ze weer ontsnapt was, ik heb haar gaan ophalen en in de stal gezet en de DA gebeld omdat ze koliekerig was. ( normaal gezien kunnen mijn paarden 24 / 24 buiten en zou dit graag zo houden )-> ze heeft de houten planken overgelopen
nu heb ik haar vanochtend weer in de wei gelaten na een reparatie van de omheining en na nog geen vijf minuten lapt ze me weer hetzelfde.

vroeger als jonger paard had ik een omheining met enkel draad en stak ze zo alle weien die ik bezit over om bv. sneller bij de stallen te komen, ..
ik heb toen ik dit merkte echt mijn best gedaan om dit af te leren, door zwaardere stroom op de draad te zetten, haar te laten schrikken juist op het moment dat ze het wou doen/ aan het doen was, haar elke keer weer terug in de weide gezet,...

maar nu gaat ze dus ook door een houte omheining !

ze mag niet in alle weidlanden aangezien wij ook hooien, en omdat ze nogal koliek gevoelig is dus na een paar uur op een volle weide zonder voorbereigingen kan ik de DA bellen.

heeft iemand hier ervaring mee , en kan men hier eventueel tips voor geven ,

enkel mensen die het probleem daadwerkelijk kennen aub !

reacties zijn welkom, want ik zou zeer graag mijn paard tog op de weide kunnen zetten
met de nieuwe omheining

Caelum

Re: Paard breekt uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:58

Sloot erom heen , :+

Nee haha,

Planken tegen de palen aan :)

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:59

Skyliner, ik heb planken tegen de palen, ze duwt er zo hard tegen dat ze ofwel in twee barsten of er gewoon in zijn geheel af vliegen

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:00

Lintjes aan hangen zodat het als het waait eng is , moet je wel overal hele lange lintjes hangen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:01

Heb je stroom voor de planken? Ken het probleem, mijn paard was(afkloppen!) ook zo'n houdini, we hebben nu vijf draden stroom, zit zo kort op elkaar dat hij daar echt niet tussendoor kan zonder een flinke klap te krijgen (anders vloog hij er ook onderdoor). Ik zou dus voor je houten omheining nog zeker vier à vijf stroomdraden zetten. Dan zou je paard heel de tijd schokken krijgen als ze door het hout probeert te duwen, gok dat ze het dan wel opgeeft!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:04

Gaan de andere paarden niet achter haar aan? Dan heb je wel geluk.
Helaas weet ik niet de oplossing,mijn Haflinger deed het ook maar sinds een jaar is ze er mee gestopt.

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:12

Heb je een foto van de omheining?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:50

staat er een maatje bij? zo niet mist ze dit misschien of ziet ze ergens een paard waar ze graag heen wil?
en heeft ze genoeg te eten? kan me voorstellen dat de weides er heerlijk uitzien als haar eigen voer op is.
of kan je niet een stukje maaien en haar daarop zetten?

probleem kan ook nog zijn dat als je teveel draden stroom trekt dat de spanning te klein is, en ze er dus gewoon doorheen lopen. of zit de aardepin niet diep genoeg in de grond waardoor het niet goed geleid word?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:54

als ze de houten omheining omver kan duwen, zit er dus geen stroomdraad voor maar allee erboven ofzo denk ik?
Hout+5 stroomdraden (4 ervoor, 1 erboven) moet toch zeker voldoende zijn.
Zorg er ook voor dat de gehele omheinig hoog genoeg is, zodat ze daar niet ook nog fratsen mee uit gaat halen.
En controleer je omheining met een spanningsmeter. Doet ze het steeds op dezelfde plek?
Heb je al lint geprobeerd ipv koord?
Heb je het stuk net achter de omheining al eens gemaaid, zodat ze het niet doet terwijl ze grasjes uit de andere wei probeert te plukken?

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 17:06

bedankt allemaal voor het reageren, ze staat samen met drie andere paarden, krijgt genoeg voeding bij en heeft nog een drie tal weides waar ze opkan waar ook gras op staat ( blijkbaar is het gras altijd groener aan de overkant ) , ik heb geen foto van de omheining maar er staan drie draden op, twee op de planken zelf en eentje eronder en heb sinds eergisteren een metalen band tegen de planken gespannen, tot nu toe heeft ze het al 2 dagen niet meer gedaan ( hoop dat het voor langere periode mag zijn ) ik heb ook het gras helemaal afgereden en besloten om voordroog te kopen en niet meer te hooien, ik laat ze er nu twee uurtjes per dag op en ga opbouwen zodat ze er 24 / 24 op kan, misschien wel de makkelijkste oplossing genomen , hoop dat dit gedrag stopt naar mate ze ouder wordt :)

Kinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:46

Hmmm... Zot paard maar misschien beckard draad? Helpt wel vaak..
Wel zot dat ze het niet opgeeft :p Succes ermee!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:52

Mijn paard heeft als 2,5 jarige ook zo'n periode gehad, zo plots als het kwam, ging het over. Wat wij hebben gedaan is (net als jou) Alle linten vervangen, strak gespannen en overal doorgemeten om te controleren of het stroom overal gewoon evenveel volt was. Dit heeft veel geholpen :) En vooral volhouden, laat je niet gek maken!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:00

Weet je zeker dat het een Fries is en geen Shetlander (flauw, maar hahaha, Shetten staan bekend om dit soort hardnekkige grappen).
Ga wel met bovenstaande mee: als die palen om te drukken zijn (voor die druk moeten ze toch secondenlang flink er tegenaanhangen... dan zou er toch al weer een stroomstootje moeten zijn?)
Ga er ook vanuit dat ze geen deken om heeft...of is de stroomsterkte te zwak?
Een dubbele lijn zetten?
Dus de andere zo'n 60 cm achter de eerste? Of is dat niet haalbaar? Dan kan ze daartuissen ook niet zijwaarts wegdraaien. Of voor de volgende lijn kracht zetten, dan kan ze er alleen zijwaarts in staan.Ik noem maar iets....

Leef echt met je mee, want ik heb zo'n uitbreek-Shetlander (mijn grote Tinker x Fries is achter 1 simpel draadje te houden), die niets naliet om er uit/door/onder uit te komen.
Die staat nu ook bij mij thuis achter fijnmazig tuingaas (met die rechthoekige mazen) met daarachter nog een stalen buizen/grof hekwerk afscheiding.
Daar komt-ie dus niet meer uit.

Maar ik ken de ramp van uitbrekende paarden/ponies, eens ze het door hebben is het,, voor hen, zo lijkt het wel, een soort "sport" geworden (verveling, ik weet het niet).
Mijn Shetlander moest er van de weide voor weg... het werd gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-05-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:14

Ik heb dat ook steeds vaker gehad met mijn hafling. Die ging ook door dunne en dikke palen heen. Als buitendeur hebben wij ijzere buizen gedaan. Daar komen ze echt niet doorheen. Dus misschien is dat wat plus stevig stroom erop zetten ?? Springt ze ook over de palen ?? Daar kan je ook hogere palen voor kopen ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:26

Volgens mij springt die van TS niet, zo te lezen, maar dramt er gewoon door... ook dat geintje ken ik wel... mijn Tink x Fries blijft achter elk dunste stroom lijntje, maar zet hem in een paddock (rijbak) bijvoorbeeld even wachten op hoefsmid, of vanwege dieet-overwegingen, dan kun je beter ook op het toegangshek een klap stroom zetten, anders drukt-ie met z'n reet het HELE STALEN HEK ER UIT (diverse keren gebeurd, ook op de belerings-stal jaren geleden). En in de rijbak zetten zonder stroom op het hek is ook een allerminst goed idee, dat hek heeft hij met zijn vette kont eronder totaal naar boven uit de inhang-hengsels gewipt.
De ene is de andere niet, een ander paard (zoals mijn merrie van 4 jaar)zou daar bijvoorbeeld niet over denken.
Maar helaas....Eens ze weten waar ze mee weg kunnen komen, is de kans groot dat ze dit blijven herhalen.

Edit: en we stonden er bij en we zagen hem het doen, dus meppen met zwepen en waterspuit op kont... niets, niets werkte, proberen te laten omdraaien met "snoepje", absoluut doof en blind het hek vloog er verbogen en wel alsnog uit (we konden nog net achteruit springen).

Maar dat is natuurlijk geen "uitbreker" gewoon een stuk verveel die diens hele gewicht inzet tegen een "opsluit"situatie. Nogmaals: omringd door volle weides is hij achter 1 stroomdraad met een paar prikpaaltjes op 1 meter hoogte te houden.
De Shet was echter nergens in of achter te houden: soms waren er door hem draden stuk, soms ook helemaal niet, vijf draadlagen met hele korte onderlinge afstand a la 15-20cmm en een koeienklap stroom er op, kwam hij er nog uit. Hoe? Geen idee, hij nam de run, rol of vond het gewoon leuk... wie zal het zeggen...
De Shet mocht niet meer daar op de weide blijven staan, want in aanpalend weiland stonden zwangere of koeien met kalveren en een stier, en de Shet vond het lkeuk daar stennis te veroorzaken, met grote woede van de stier ten gevolge.
Ga dan maar eens die Shet uit het weiland daar halen.
Was dus einde mijn Shet bij de boer op het land, nogmaals die staat nu bij mij achter, daar kan-ie ECHT niet uit. Op mijn omheining staat geen stroom, maar ik heb wel een stroomkastje (er liepen voorheen grote honderden kg wegende hobby varkens), maar dat is niet meer nodig.

Ook is de heining hoog genoeg om mijn honden (Dobermanns) op het erf te houden (1.70) dus daar komt geen Shet overheen.

En 2 jarige Fries neemt toch ook niet zomaar zo'n sprong?

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 13:36

hey allemaal bedankt om nog te reageren, ik heb na veel oefenen en verbouwingen mijn 2jarige fries onder controle, ik heb de omheining aangepast met 4 stroom draden en houten planken, en ook een metaalkoord, die ik tegen de planken heb gespannen, en dat houdt haar in de wei :)

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:52

Je kan ook tijdelijk een halster aan doen, met een ijzerdraadje als antenne erop, niet zo heel vriendelijk, maar al ze dan onder een stroomdraad wil duiken voelt ze de stroom beter en schrikt het af