van heiloo naar Schilde (belgië)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DagmarStam

van heiloo naar Schilde (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:14

Ik ga 1 juli met mijn moeder vanuit Heiloo naar Schilde (belgië) rijden.
We zijn nu aan het uitzoeken hoe we het beste kunnen rijden. Waar we kunnen overnachten.
Hebben een aantal boerderijen gebeld. Heeft er iemand nog tips.
Over slaapplaatsen tussen Heiloo en Schilde? We willen ongeveer 60 km per dag rijden.
Nog tips over wat niet te vergeten om mee te nemen.

Zijn er mensen die zoiets al eens eerder hebben gedaan? alle informatie is welkom.
We willen ons zo goed mogelijk voorbereiden.

Sandrina

Re: van heiloo naar Schilde (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:06

Te paard? 60 kilomter per dag? Breng dat eerst maar eens terug tot 20/25 km. Hoe is jouw conditie? Hoe die van je moeder? En van de paarden? Hoelang wou je daar over doen? Het is goed om 4 dagen te rijden een dag rust. Je zult heel wat rivieren/ kanalen over moeten, hoe wou je dat gaan doen? Zijn de paarden al een veerpont gewend?
Met vol bagage of zonder? Ga je dat dit jaar al doen, met zo weinig voorbereiding? Nu heb je nog hulp nodig? Maak er maar 1 juli 2014 van, dan ben je net op tijd om alles te regelen.

DagmarStam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 18:05

Hebben endurance gereden klaar voor de tweede klasse dus die km komen goed hebben daar al goed voor getraind.
Willen er verder ook vijf dagen voor uitrekken sowieso tussendoor een dag rust voor onzelf en voor de paarden.
Hulp is niet de juiste benaming meer ervaring delen en tips.

DagmarStam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 18:09

En misschien zijn er mensen die een deel van deze route hebben gereden of er wonen en mooie
Bospaden weten die goed/ beter te lopen zijn of juist niet

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:32

Het Drijhoekbos is zeker de moeite waard. Er is een stuk met ruiterpaden en er zit ook een café waar je je paard in de wei kan zetten terwijl je zelf op het terras een hapje/drankje doet.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je juist naar Schilde wilt rijden?

DagmarStam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 23:21

Me zusje gaat daar twee maanden vakantie werk doen met paarden. We gaan dan een weekend langs. Me moeder en ik te paard en me vader komt met de trailer daar naar toe. Komen vrijdag dar dan aan en gaan dan zondag met de trailer terug.
Bedankt voor de tip trouwens ga eens kijken of we dat mee kunnen pakken. Klinkt goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:20

DagmarStam schreef:
Hebben endurance gereden klaar voor de tweede klasse dus die km komen goed hebben daar al goed voor getraind.
Willen er verder ook vijf dagen voor uitrekken sowieso tussendoor een dag rust voor onzelf en voor de paarden.
Hulp is niet de juiste benaming meer ervaring delen en tips.

Een trektocht is niet hetzelfde als drie endurancewedstrijden achter elkaar rijden!
Als je graag je paard om zeep helpt, mij best, maar je bent nu gewaarschuwd...........

DagmarStam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:35

Ik weet het we hebben er goed voor getraind zijn al langer bezig hoor maar wist niet van deze site af vandaar dat ik het er nu pas opzet. Ook wisten we nog niet precies wat ons eindbestemming was omdat dat lag aan waar me zusje zou gaan werken. Maar bedankt voor je reactie en bezorgdheid. We rijden het in vijf dagen een dag rust rijden tussen de viertig en vijftig km per dag. Het eerste stuk naar IJmuiden worden we met de trailer gebracht. Daarna gaan we rijdend verder.
Mijn paard de vernielling in rijden dat nooit. Doen rustig aan en als we het niet in vijf dagen reden dan doen we er wat langer over ook geen probleem nemen we nog een extra dag rust.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:52

Waarom laat je je op een mooi te rijden traject met de trailer vervoeren? Juist het stuk van Heilloo naar IJmuiden is goed te doen met paarden. Je kunt bij de sluizen goed het kanaal oversteken. Ik zou die trailer eerder achter de hand houden in het stuk bij Rotterdam. Je grootste uitdaging zit daar waarschijnlijk met al die verrekte watertjes die je over moet steken en de overdaad aan ongeduldige medeweggebruikers.

Ander punt: zijn je paarden bekend met het verschijnsel trektocht? Want het lastige van een trektocht is dat je niet een rondje rijdt zoals bij een eendaagse rit (zoals endurance), maar alsmaar dezelfde kant opgaat. Sommige paarden hebben daar heel veel moeite mee en de derde dag is daarom ook berucht. Vergis je niet in de mentale belasting voor het paard, die telt zeker zo zwaar als de fysieke. Zeker op de derde dag doe je verstandig om een kort traject te doen.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:39

Ik ben woonachtig nabij Schilde.
Ik ken hier vele bossen en paden in de omstreken dus ik kan jullie zeker verderhelpen met uitstippelen van een mooie route.
Waar gaat je zus vakantiewerk doen? (Mag via PB)

Yolanda77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:16

Vanaf IJmuiden kom je in het gebied Zuid-Kennemerland terecht, daar kan je prima via ruiterpaden tot aan Zandvoort komen. Wel zijn sommige stukken daar erg mul en heuvelachtig. Vervolgens krijg je vanaf Zandvoort tot Langevelderslag de Waterleidingduinen, die ken ik niet omdat je er een ruiterbewijs voor moet hebben (en je betaald entree). Van Langevelderslag kan je naar Noordwijk komen, over het strand of door de duinen. Bij Noordwijk zelf mag je niet over het strand, dan zal je via bebouwd gebied de weg naar Katwijk moeten nemen om daar weer de duinen en strand door te kunnen tot maximaal Kijkduin (bij Den Haag) Hoe verder zou ik niet weten. Voor goede info zou je de kaarten van deze gebieden moeten kopen (bij voorbeeld bij de ANWB) en de websites van de gemeentes nakijken voor tijden en gebieden dat je op het strand mag komen. Veel succes!

kyaraciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:24

Een groot gedeelte van Zandvoort naar Langevelderslag heb je geen ruiterrijbewijs nodig en hoef je ook geen geld te betalen voor entree. Het is jammer dat jullie niet over het strand kunnen dan was het erg makkelijk geweest :). Maar ook wel weer leuk om door de duinen te gaan, ikzelf woon in Zandvoort en er zijn hier veel leuke ruiterpaden waar je bijna zeker bent dat je bisons, wilde paarden of roofvogels tegenkomt.