verkeersregels paard buiten bebouwde kom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

willemieke

verkeersregels paard buiten bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 17:15

Wie weet het antwoord???????!!

Een paard is voor de wet een voertuig en moet dus op de rijbaan. Wel vallen we onder langzaam verkeer en is onze positie daarbij zover mogelijk rechts op de rijbaan. Maar niet op het fietspad of in de berm of voetpad, sterker dat is zelfs verboden.

Maaaaar dat geldt iig voor binnen de bebouwde kom. Nu vraag ik me af hoe zit dat buiten de bebouwde kom?
Stel er is een tweebaans 80 km weg, daarnaast een brede berm en daarnaast een vrij liggend fietspad...

Mag je, wettelijk gezien nu wel op het fietspad of blijf je een voertuig en moet je eigenlijk op de rijbaan?

Natuurlijk snap ik dat iedereen het fietspad of berm zou kiezen. Maar ik ben echt op zoek naar wat mag, wettelijk gezien. :j

Heb ook contact gehad met politie maar zelfs die wisten het niet, ze gingen het uitzoeken en bellen van de week terug. Ook van google werd ik niet veel wijzer.

Diaz

Re: verkeersregels paard buiten bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:18

oeps.. ik wist dat van het fietspad niet.. :o

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 17:20

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:24

Op een 80 km weg mag je niet komen met langzaamrijdende voertuigen, bv een tractor, dus dan zal ik paard ook wel niet mogen ;)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 17:57

Sarah_Elise schreef:
Op een 80 km weg mag je niet komen met langzaamrijdende voertuigen, bv een tractor, dus dan zal ik paard ook wel niet mogen ;)

Goed punt! Maar mag je dan legaal afwijken naar het fietspad? Volgens mij niet, maar wordt het met paarden wel gedoogt.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 18:02

volgens mij mag je met langzaam verkeer wel op een 80 km weg maar niet op een autoweg= 100 km

Wegcategorieën, wiki

Soorten wegen:
Autosnelweg: kruisingsvrije weg voor snel gemotoriseerd verkeer met gescheiden rijbanen. Als een autosnelweg buiten de bebouwde kom ligt (wat meestal het geval is), dan is de maximumsnelheid in Nederland en België (meestal) 120 km/h. In sommige landen mag harder worden gereden, terwijl in Duitsland op veel snelwegen geen maximumsnelheid bestaat.
Autoweg: weg, uitsluitend voor gemotoriseerd verkeer. Buiten de bebouwde kom mag hier in Nederland 100 km/h worden gereden. In België geldt geen afwijkende maximumsnelheid.
"Gewone" weg: hier mag in Europa meestal maximaal 50 km/h worden gereden binnen de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid in Nederland 80 km/h. In België is de normale maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 90 km/h, op wegen met minimaal 2×2 rijstroken buiten de bebouwde kom, gescheiden door bijvoorbeeld een middenberm, geldt een maximumsnelheid van 120 km/h. Wegen mogen, tenzij anders aangegeven, door zowel snel- als langzaam verkeer gebruikt worden.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:03

Sarah_Elise schreef:

Helaas NIET juist. Er moet een bord staan met uitsluiting van tractor (brom-)fiets, anders mag het WEL.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:22

Volgensmij zijn wij hetzelfde als fietsers. Op het fietspad. Ik rij altijd over de stoep. Ik ken ook wel mensen die rijden echt net als een auto midden op de weg. Ik volg even.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:44

Mm dan begin ik te twijfelen, ik heb vorig jaar mijn theorie gehaald en ik dacht dat bestuurders op een 80 km weg minimaal een bepaalde snelheid moeten hebben (welke snelheid weet ik niet meer). Idem voor de snelweg, alleen geldt hierbij een hogere minimale snelheid. Dit dacht ik dus, maar helemaal zeker weet ik het niet. Ik heb trouwens nog nooit een 80 km weg gezien waarbij dat verkeersbord er niet stond.

Een paard + ruiter valt niet onder hetzelfde als fietsers. Mijn zus heeft hierover zelfs nog een brief naar de minister gestuurd (lang geleden), of je als ruiter perse op de weg moet rijden ofzo. Antwoord was iets van: berm is veiliger. Maar ik denk inderdaad dat er nogal een verschil is tussen de officiele regels en wat gedaan en gedoogd wordt.

Edit: las net op wat sites dat er geen minimale snelheden gelden op bv de snelweg, maar dat er alleen voertuigen mogen komen die harder kunnen dan ... km per uur.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 18:55

Eline_S_S schreef:
Volgensmij zijn wij hetzelfde als fietsers. Op het fietspad. Ik rij altijd over de stoep. Ik ken ook wel mensen die rijden echt net als een auto midden op de weg. Ik volg even.

Dit is niet correct zie openingspost. Je bent een voertuig, ongeacht of je rijd ment of wandelt. Je moet je dus aan de regels voor voertuigen houden, stoepen en fietspaden zijn echt verboden!

Zie de link ook in mijn tweede post, verduidelijkt mss nog meer ;)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 18:57

Michellette schreef:
Sarah_Elise schreef:

Helaas NIET juist. Er moet een bord staan met uitsluiting van tractor (brom-)fiets, anders mag het WEL.

Wat jij post klopt idd volgens mij.

Je mag dus gewoon in het buitengebied en buiten bebouwde kom ed maar niet op wegen waar een uitsluiting staat, meestal provinciale wegen N...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:09

willemieke schreef:
Eline_S_S schreef:

Dit is niet correct zie openingspost. Je bent een voertuig, ongeacht of je rijd ment of wandelt. Je moet je dus aan de regels voor voertuigen houden, stoepen en fietspaden zijn echt verboden!

Zie de link ook in mijn tweede post, verduidelijkt mss nog meer ;)

Dat is ook niet helemaal juist. Als begeleider van een paard (ongeacht of je erop zit of ernaast loopt) ben je bestuurder.
Hoe het precies allemaal in elkaar zit weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar volgens mij is het zo dat er een grijs gebied is tussen wat je volgens de wet geacht bent te doen en wat er (veiligheidshalve) gedoogd wordt.

Het fietspad mag je iig officieel niet op rijden.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 19:23

[/quote]

Zie de link ook in mijn tweede post, verduidelijkt mss nog meer ;)[/quote]
Dat is ook niet helemaal juist. Als begeleider van een paard (ongeacht of je erop zit of ernaast loopt) ben je bestuurder.
Hoe het precies allemaal in elkaar zit weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar volgens mij is het zo dat er een grijs gebied is tussen wat je volgens de wet geacht bent te doen en wat er (veiligheidshalve) gedoogd wordt.
Het fietspad mag je iig officieel niet op rijden.[/quote]

Heb vanmiddag nog een overleg met de politie gehad, je paard is voor de wet een voertuig en jij bent de bestuurder, ongeacht of je erop ernaast of erachter zit.
Ik ga nu weer naar een overleg daarbij is wederom de politie aanwezig, ben benieuwd wat er uit komt!!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:38

Als ruiter/menner/lopend naast een paard heb je dezelfde regels als een tractor. Je mag dus niet op de stoep of op het fietspad, maar op de weg.

Met het ruiterbewijs heb ik wel geleerd dat als er een brede berm is, dat dat een betere plek is, veiliger in ieder geval. Als menner is een berm geen optie.

Hier in de buurt is het altijd lastig. Ik rij regelmatig (op zondag, dus rustige dag) op een weg waar 60km/u gereden mag worden. Daar reed ik eerst op de weg, maar het is echt levensgevaarlijk. Auto's gaan toeteren, vlak langs je heen rijden, erg dicht achter je rijden als er wat van de andere kant komt, kortom, gevaarlijk. Nu rij ik daar meest in de berm tussen weg en fietspad in, dat voelt een stuk fijner.

Ik heb ook al gedacht contact met de politie op te nemen, maar ik wil hun tijd eigenlijk niet verspillen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:17

Jemig wat een hoop onzin komt hier weer langs zeg!

Voor de wet ben je een geleider van rij- en trekdieren en vee; val je onder verkeer met beperkte snelheid (landbouwverkeer) en hoor je op de rijbaan thuis, tenzij dat met borden wordt verboden. Op die wegen waar het verboden is, heb je heel vaak (maar niet altijd) een parallelweg voor landbouwverkeer.

Dit is de wet, moeilijker is het niet.

Dat oom agent het uit veiligheidsoverwegingen door de vingers ziet dat je over het vrijgelegen fietspad rijdt is de coulance (en het inzicht) van die specifieke agent en daar kunnen geen rechten aan ontleent worden!!
Scheldende en tierende fietsers die je toeroepen dat je daar niet mag rijden, hebben dus formeel gelijk! Derhalve doe je er verstandig aan die fietsers niet te veel te hinderen en enige beleeftheid wil ook nog weleens helpen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:25

ik vind het eigenlijk wel heel erg gevaarlijk om op de weg te rijden waar auto's rijden.
rij dan liever op een fietspad.
dan mag dat niet maar wil het voor me eigen veiligheid en voor het paard.
want er zijn genoeg gekken die zo langs je stijgbeugel rijden en nog heel dicht bij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:24

Het is maar goed dan dat de officiele regels buiten de bebouwde kom vaak niet worden opgevolgd. Dat zou wel eens aardig wat ongelukken kunnen veroorzaken..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:13

Ikke post inderdaad de enige echte waarheid over de regels met betrekking tot paarden in het verkeer.

Er wordt inderdaad veel gedoogd, omdat een berm langs het fietspad veelal veiliger is dan de (80km) rijbaan voor auto's.

Maar het kan inderdaad wel eens nuttig zijn, om als ruiter dan wel rekening te houden met de fietsers op wier fietspad je te gast bent!
Het mag dan voor jou als ruiter veiliger voelen om op het fietspad te rijden, dat geldt niet voor die fietsers! Die kunnen een paard op het fietspad als zeer bedreigend ervaren.