Aankoop paard; de rit naar de keuringsarts toe.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Aankoop paard; de rit naar de keuringsarts toe.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 15:34

Als je een paard koopt en de eigenaar kan of wil zelf het paard niet naar de kliniek van jouw keuze brengen.

De enige mogelijkheid lijkt dan om het paard zelf te brengen. Maar wat als er nu net op DIE rit iets gebeurt als hij officieel nog niet van jou is maar jij hem wel in je trailer hebt ? Of hij springt uit de trailer waardoor hij een blessure krijgt of nou ja verzin maar iets wat er allemaal mis kan gaan.

Kun je je hiertegen verzekering oid ?

HorseTopShop

Re: Aankoop paard; de rit naar de keuringsarts toe.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:35

Normaal gesproken vind de keuring op locatie plaats. Dus de veearts komt naar het paard toe.

Anders zou ik zwart op wit laten zetten dat verkoper op dat moment verantwoordelijk is.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 15:36

nee de keuring vindt op de kliniek plaats ivm foto's ed

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:37

Volgens mij niet... Daarom zou ik ook niet snel een paard dat niet van mij is vervoeren /nog van mij is door een ander laten vervoeren... De meeste keuringen kunnen ook op stal natuurlijk... (Als het om een duur sportpaard gaat, ander geval... maar dan mag je er ook van uitgaan dat ie de trailer kent ;))

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:37

Een verkoper gaat natuurlijk nooit pikken dat het transport op zijn risico is. Tenminste, dat zou ik nooit doen.

Keuring kan prima op locatie, de meeste artsen doen dit ook gewoon. Wil jouw dierenarts dit niet?
Dan zou ik overwegen een andere dierenarts te nemen.

Oeps, inclusief foto's..... ik dacht dat de meeste dierenartsen tegenwoordig ook zo'n mobiel röntgen apparaat hadden?
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 15-05-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:38

Het kan voor je eigen DA te ver zijn, dat hadden wij namelijk, vakantieperiode dus ze hadden het al drukker en niet de tijd om "even" mee te gaan ;) Dus stel... Ik koop mijn paard aan de andere kant van NL, dan gaat mijn DA ook niet mee :p
Laatst bijgewerkt door Lianne86 op 15-05-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 15:38

nogmaals; de keuring gaat bij de kliniek plaatsvinden en NIET op eigen locatie ..........lijkt me niet meer dan normaal bij de aankoop van een sportpaard waar foto's van nodig zijn en we willen die foto's beoordeeld zien door 1 specifieke arts

ja paard kent trailer maar dat wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren natuurlijk :-)
Laatst bijgewerkt door IngridM op 15-05-13 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:40

Hoe zit het met paardentaxi's? Als je die het paard laat vervoeren, zijn zij er dan niet voor verzekerd?

doezel2

dan begin ik nattigheid te voelen als de nu nog eigenaar niet na de keuring wil

spicegirl

foto's op locatie doet niet iedere VA.
toen ik mn paard verkocht, werden er fotos gemaakt bij mn eigen VA, die hier vlakbij zit. juist omdat ik geen zin had, om voor een ander het hele land door te crossen, en het risico niet wilde lopen, om het paard mee te geven.als verkoper zou ik dat nooit doen.
en je kan de fotos meenemen, en laten beoordelen door je eigen VA.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 15-05-13 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Zoek een dierenarts die aan huis rontgenfoto's maakt ;). Anders ga je je mogelijk een hoop ellende op je hoofd halen als het niet goed gaat.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:41

Is het ver naar de kliniek toe?

Tja, ik zou als verkoper nooit het risico op me willen nemen voor het vervoer naar kliniek maar dat ben ik.
Misschien valt er iets te regelen met de verkoper?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:41

Utixo schreef:
Zoek een dierenarts die aan huis rontgenfoto's maakt ;). Anders ga je je mogelijk een hoop ellende op je hoofd halen als het niet goed gaat.

Idd. Ik weet niet waar het paard staat, maar in ZH zit een kliniek die dat op locatie doet.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:42

Ik kan je in Zuid Holland (regio Den Haag/Westland/midden Delfland) zo al 4 artsen noemen die betrouwbaar zijn en aan huis foto's nemen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:44

ik vind dit wel een goede vraag, interessant ook, dus ik volg even.
Zelf nooit mee te maken gehad, paardjelief is destijds alleen klinisch gekeurd en dat was op locatie bij de verkoper.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:44

Foto's kunnen tegenwoordig ook op locatie gemaakt worden ;).

Ik zou mijn paard in ieder geval nooit meegeven met kopers als hij nog niet verkocht is. Dus als ik zelf geen vervoer zou hebben zoeken ze maar wat anders/andere DA.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:46

Trailer kennen --> minder risico met laden... Heb hier ooit paarden op de trailer zien gaan ( of nouja, poging tot...) van de klep afspringen, beest zat onder de wonden/schaafplekken..) Dus mjah, paard die makkelijk de trailer oploopt, is in dat opzicht gewoon minder risico.. voor de rest kan er onderweg evenveel gebeuren :p

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 15:48

Het is niet in ZH, is ook niet mijn paard maar dat doet er allemaal niet toe.

Het gaat erom dat wij dit paard bij 1 specifieke arts gekeurd willen zien OP de kliniek en NIET aan huis.
En dan de vraag of je je hiervoor kunt verzekeren voor het vervoer (die man kan en gaat dan ook gewoon mee, hij kan alleen zelf niet rijden).

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:49

Dan regelt die man zelf maar wat, of betaald een paardentaxi. Zelf niet gaan rijden, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:49

Volgens mij kan het dus niet en is het risico dan gewoon voor de eigenaar...

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:50

moet je even met Hippozorg bellen dan weet je het of je je daarvoor kan verzekeren

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:50

Ik snap dat je de foto's door jou arts wilt laten beoordelen, dus ze daar laten maken en naar jou da laten doorsturen.
Of het paard op klinische keuring kopen, daarna op de foto en volgens mij heb je dan 2 weken om het dier terug te brengen bij verborgen gebreken. Of je dan je geld terug krijgt is alleen het risico wat je neemt als je het paard perse naar de kliniek wilt hebben terwijl t niet nodig is.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:53

Mocht je het al kunnen verzekeren... Hoe duur zal het dan wel niet zijn? + bijbehorende zaken... Paard moet eerst gekeurd worden door keuringsarts van verzekering... (Zou anders wat zijn, je "tijdelijk" verzekeringen... dan zou iedereen dat doen als hun paard een keer iets heeft "ja, onderweg gebeurd" :'))

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:58

Ik zou ook een verzekeraar even bellen, overleggen met de huidige eigenaar, of zo'n taxi service eens benaderen! Want zoals je zelf al zegt kan het natuurlijk een risico zijn die je niet wilt nemen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:58

Ik denk dat je bent overgeleverd aan de goodwil van de verkoper, die blijft namelijk aansprakelijk/risicodragend zolang jij hem niet hebt gekocht. Alternatief is dat jij vooraf het paard koopt en in het contract een bepaling zet mits goedgekeurt op de foto's. Dan ben jij zelf het bokje als er onderweg wat gebeurt maar mag die terug als de foto's uitwijzen dat er vooraf al een gebrek was. Maar ook hier moet je wel goedkeuring hebben van de verkoper..