Beginnen met paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Citroen6

Beginnen met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:36

Hallo Allemaal,

Ik ben 17 jaar oud en heb eerder toen ik een jaar of 10 was weleens paardgereden. Dit was niet echt mijn sport maar gewoon recreatief bij iemand en ook ging ik vaak met vriendinnen mee op woensdagmiddag en zaterdag die een eigen pony hadden. Maar toen ik naar de middelbare school ging is dit allemaal verwaterd en is er niks meer van paardrijden terecht gekomen ondanks dat ik het nog steeds geweldig vind. Nu wil ik graag het rijden gaan oppakken maar ik houdt niet zo van manages ik doe het liever op mijn eigen manier in een vertrouwde omgeving. Heeft iemand tips hoe ik kan beginnen? En hoe ben jij begonnen met paardrijden?

Groetjes, en alvast bedankt voor jullie reacties ! :)

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:43

Wat leuk dat je weer wil gaan rijden :)
Ook al hou je niet zo van maneges, misschien is het goed om een paar lessen bij de manege te nemen zodat je een beetje te basis van het paardrijden onder de knie hebt. Daarna zou ik gewoon lekker op zoek gaan naar een verzorgpony/paard! Zelf ben ik, zoals de meeste mensen, bij een manege begonnen met rijden.

Reusje0504

Re: Beginnen met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:48

Zeker leuk datje weer gaat rijden! Omdat je niet zoveel ervaring hebt zal ik je ook aanraden om ofwel bij een manege, of bij een particulier eerst een flink aantal lessen te nemen, en nog niet meteen alles 'op je eigen manier' te willen doen :) natuurlijk kun je wel op zoek gaan naar een stijl die je aanstaat: western, engels, natural horsemanship, academisch/klassiek. Veel plezier!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:51

Wat bedoel je met je eigen manier? Paardrijden is heel erg moeilijk en als je geen les wilt nemen zul je nooit verder komen. Wat dat betreft is het een sport als alle andere. Wel zijn er allerlei rijstijlen en dus soorten les. Van dressuur tot western, van ruiter gericht tot meer paardgericht en ook grondwerken. Ik zou als ik jou was vooral bij veel instructeurs gaan kijken om te ontdekken welke stijl bij jou past.

edit, ik zie dat ik eigenlijk hetzelfde zeg als mijn voorganger :P

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:58

_Sofie schreef:
Wat leuk dat je weer wil gaan rijden :)
Ook al hou je niet zo van maneges, misschien is het goed om een paar lessen bij de manege te nemen zodat je een beetje te basis van het paardrijden onder de knie hebt. Daarna zou ik gewoon lekker op zoek gaan naar een verzorgpony/paard! Zelf ben ik, zoals de meeste mensen, bij een manege begonnen met rijden.

Reusje0504 schreef:
Zeker leuk datje weer gaat rijden! Omdat je niet zoveel ervaring hebt zal ik je ook aanraden om ofwel bij een manege, of bij een particulier eerst een flink aantal lessen te nemen, en nog niet meteen alles 'op je eigen manier' te willen doen :) natuurlijk kun je wel op zoek gaan naar een stijl die je aanstaat: western, engels, natural horsemanship, academisch/klassiek. Veel plezier!

Reusje en Sofie, bedankt voor jullie reactie ! Ik had wel verwacht dat iedereen mij zo aanraden om te beginnen op een manage en ik weet zelf ook heel goed dat dit het beste is. Maar in mijn gedacht speelt het volgende: Ik heb een nichtje die al een tijd aan paardrijden doet en af en toe lessen geeft. Ik had bedacht om hier misschien te vragen om mij te basis te leren. Zo leer ik het van een bekende en hoef ik niet naar een manage. Ik weet niet wat jullie van dit idee vinden?

troi schreef:
Wat bedoel je met je eigen manier? Paardrijden is heel erg moeilijk en als je geen les wilt nemen zul je nooit verder komen. Wat dat betreft is het een sport als alle andere. Wel zijn er allerlei rijstijlen en dus soorten les. Van dressuur tot western, van ruiter gericht tot meer paardgericht en ook grondwerken. Ik zou als ik jou was vooral bij veel instructeurs gaan kijken om te ontdekken welke stijl bij jou past.

edit, ik zie dat ik eigenlijk hetzelfde zeg als mijn voorganger :P

Ook jij bedankt voor je reactie Troi. Wat ik bedoel met eigen manier is net zoals wat ik eerder heb gedaan recreatief rijden zonder echt les te volgen. Maar zoals ik hier boven al zei ik weet zelf ook goed dat het beste is om toch te beginnen met lessen.

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:17

Nog meer tips of verhalen? Altijd welkom ! :)

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:50

Leuk dat je weer wilt gaan rijden! Ik denk dat als je echt weer wilt gaan rijden dat je dan toch even een aantal lesjes moet volgen. Waar woon je als ik vragen mag?
Je kunt ook op verschillende maneges een proeflesje nemen, dan kun je gewoon kijken waar jij je het prettigste voelt. Misschien dat 1 van die maneges voldoet aan de manier die jij prettig vind met rijden.
En anders kan je altijd opzoek gaan naar een verzorg paard of zo waar je op kunt leren rijden. Maar denk toch echt dat je de basis op een manege moet leren.
Zelf ben ik ook op een manege begonnen. Ik rij nu om de week nog op de manege, hier hebben ze wel een prettige manier van rijden. Ook werk ik op een stalhouderij waar een hoop paarden staan die ik rij.

rosaprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:40

verzorgpony misschien???

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:48

Ik zou lekker opzoek gaan naar een verzorgponytje waarbij je wat les krijgt!

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:29

Het handigst is denk ik om eerst een paar lesjes op een manege te doen voor de basis en dan lekker een verzorgpaardje zoeken waarmee je lekker aan de slag kan.

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 14:35

Melis_123 schreef:
Leuk dat je weer wilt gaan rijden! Ik denk dat als je echt weer wilt gaan rijden dat je dan toch even een aantal lesjes moet volgen. Waar woon je als ik vragen mag?
Je kunt ook op verschillende maneges een proeflesje nemen, dan kun je gewoon kijken waar jij je het prettigste voelt. Misschien dat 1 van die maneges voldoet aan de manier die jij prettig vind met rijden.
En anders kan je altijd opzoek gaan naar een verzorg paard of zo waar je op kunt leren rijden. Maar denk toch echt dat je de basis op een manege moet leren.
Zelf ben ik ook op een manege begonnen. Ik rij nu om de week nog op de manege, hier hebben ze wel een prettige manier van rijden. Ook werk ik op een stalhouderij waar een hoop paarden staan die ik rij.

Ja dat ga ik zelf ook wel inzien dat ik het op een manage moet gaan leren. Ik woon in Drenthe.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:14

Citroen6 schreef:
Ik heb een nichtje die al een tijd aan paardrijden doet en af en toe lessen geeft. Ik had bedacht om hier misschien te vragen om mij te basis te leren. Zo leer ik het van een bekende en hoef ik niet naar een manage. Ik weet niet wat jullie van dit idee vinden?

Dat vind ik eigenlijk wel een goed idee :) heeft zij een eigen paard ofzo, waar ze les op geeft? Als je puur recreatief wil rijden hoef je natuurlijk niet zoveel 'verder' te komen, het gaat er dan vooral om dat de basis er goed in zit. Super leuk dat je weer gaat beginnen!

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 15:21

Kirsha schreef:
Citroen6 schreef:
Ik heb een nichtje die al een tijd aan paardrijden doet en af en toe lessen geeft. Ik had bedacht om hier misschien te vragen om mij te basis te leren. Zo leer ik het van een bekende en hoef ik niet naar een manage. Ik weet niet wat jullie van dit idee vinden?

Dat vind ik eigenlijk wel een goed idee :) heeft zij een eigen paard ofzo, waar ze les op geeft? Als je puur recreatief wil rijden hoef je natuurlijk niet zoveel 'verder' te komen, het gaat er dan vooral om dat de basis er goed in zit. Super leuk dat je weer gaat beginnen!

Nee, een verzorgpaard. Maar de eigenaar vind het geen probleem als ik mee ga. Zolang ik bezig ben met een studie wil ik gewoon recreatief rijden. Maar ik wil wel goed voor het beestje zijn. Dus wel de beweging en de zorg geven die het nodig heeft. Als ik klaar ben met mijn studie en ik ben nog steeds zo enthousaist dan wil ik misschien wel verder in wedstrijden maar dat is dan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:32

Lessen op een manege zijn niet per se wedstrijdgericht hoor. In tegendeel. Maneges zijn meestal gericht op recreatieve ruiters.

Zelfs als je alleen recreatief wilt rijden is minimaal een jaar min of meer serieus lessen toch echt wel nodig. Je bent dan nog lang niet toe aan wedstrijdniveau, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Als er al onderlinge wedstrijdjes georganiseerd worden op de manege ben je ook nooit verplicht om daaraan mee te doen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:20

Als je nicht je de basis goed kan leren lijkt dat me een uitstekende optie! Ik begin zelf ook net weer met rijden, maar heb vroeger wel bij een manege gereden. Ik ga nu weer verder bij een manege, heb namelijk gewoon geen tijd om een verzorgpaard/pony te kunnen onderhouden. Maar ik heb ook nooit wat met wedstrijden gedaan, ik vind daar persoonlijk helemaal niks aan. :x