Het paard is vanaf veulen af aan met de trailer op pad geweest, maar vanaf het moment dat hij er achteruit af moet durft hij niet meer. Hij vind het heel eng om zijn achterbenen naar achter te brengen en op de klep te zetten. Omdat het scheef afloopt 'voelt' hij de klep niet en daardoor durft hij geen stap meer te verzetten. Hij denkt dat hij niks onder zijn hoeven krijgt.
Het paard laden is geen enkel probleem, hij loopt er zonder twijfel op, maar krijg zo'n paard er dan maar eens uit..
Ik laat hem altijd rond kijken zodat hij kan zien wat er achter hem zit, staat, gebeurd etc.
Lokken met ander paard, voer, snoepjes, belonen als hij ook maar 1 stap lijkt te gaan verzetten, etc. hebben tot nu toe allemaal geen invloed gehad. Ik heb alle geduld maar hij blijft rustig uren staan zonder een stap te verzetten (of hij gaat staan als een bokje.. voorbenen onder de massa).
Hebben jullie tips hoe ik dit op een andere manier kan oefenen zonder trailer? Ik wil hem leren dat hij vertrouwen moet hebben dat als hij eenmaal achterwaards gaat, er wel degelijk 'grond' onder zijn hoeven komt. Ik ben ervan overtuigd dat als hij dat snapt en het een paar keer aandurft, het probleem weg is.
Voor de duidelijkheid, er hebben echt nooit vervelende ervaringen plaats gevonden. Geen geweld, nooit verstapt, van de klep gevallen, etc.
Toen het paard nog een veulen was en met moeders op de trailer stond (zonder schot) kon hij nog draaien en er vooruit vanaf, maar inmiddels is dat absoluut niet mogelijk meer. Het gaat om een 2-paards trailer met schot. Het schot wil ik nu absoluut in het midden laten staan, omdat hij niet het idee mag krijgen toch nog te kunnen draaien met alle gevolgen van dien..
Het paard loopt aan de hand goed mee, let op de leider, kent stemhulpen, bij het commando 'te-rug' loopt hij keurig achterwaards op vlak terrein. Hij is dus aan de hand niet eigenwijs of dominant. Ik heb dit bewust al heel veel geoefend in de hoop dat het effect heeft.
dan kan je altijd bellen!