Trailerprobleem, paard wil niet uitladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Trailerprobleem, paard wil niet uitladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:46

Wat te doen als een paard een trailer niet af durft te gaan?

Het paard is vanaf veulen af aan met de trailer op pad geweest, maar vanaf het moment dat hij er achteruit af moet durft hij niet meer. Hij vind het heel eng om zijn achterbenen naar achter te brengen en op de klep te zetten. Omdat het scheef afloopt 'voelt' hij de klep niet en daardoor durft hij geen stap meer te verzetten. Hij denkt dat hij niks onder zijn hoeven krijgt.

Het paard laden is geen enkel probleem, hij loopt er zonder twijfel op, maar krijg zo'n paard er dan maar eens uit.. :+
Ik laat hem altijd rond kijken zodat hij kan zien wat er achter hem zit, staat, gebeurd etc.
Lokken met ander paard, voer, snoepjes, belonen als hij ook maar 1 stap lijkt te gaan verzetten, etc. hebben tot nu toe allemaal geen invloed gehad. Ik heb alle geduld maar hij blijft rustig uren staan zonder een stap te verzetten (of hij gaat staan als een bokje.. voorbenen onder de massa).

Hebben jullie tips hoe ik dit op een andere manier kan oefenen zonder trailer? Ik wil hem leren dat hij vertrouwen moet hebben dat als hij eenmaal achterwaards gaat, er wel degelijk 'grond' onder zijn hoeven komt. Ik ben ervan overtuigd dat als hij dat snapt en het een paar keer aandurft, het probleem weg is.

Voor de duidelijkheid, er hebben echt nooit vervelende ervaringen plaats gevonden. Geen geweld, nooit verstapt, van de klep gevallen, etc.
Toen het paard nog een veulen was en met moeders op de trailer stond (zonder schot) kon hij nog draaien en er vooruit vanaf, maar inmiddels is dat absoluut niet mogelijk meer. Het gaat om een 2-paards trailer met schot. Het schot wil ik nu absoluut in het midden laten staan, omdat hij niet het idee mag krijgen toch nog te kunnen draaien met alle gevolgen van dien..

Het paard loopt aan de hand goed mee, let op de leider, kent stemhulpen, bij het commando 'te-rug' loopt hij keurig achterwaards op vlak terrein. Hij is dus aan de hand niet eigenwijs of dominant. Ik heb dit bewust al heel veel geoefend in de hoop dat het effect heeft.

Lisette1990

Re: Trailerprobleem, paard wil niet uitladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:53

Misschien klein heuveltje opzoeken en hem daar achterwaarts vanaf laten gaan?

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:53

Zoals een dijk of iets dergelijks, misschien om te beginnen iets minder steil.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:54

Misschien eens met een zeiltje op de grond proberen, of andere rare ondergronden? En zo eens achteruit laten gaan. Anders zou ik het niet weten, hopelijk ben je er wat mee! :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:56

met inladen niet helemaal inladen en steeds achteruit de klep af. steeds beetje verder de trailer in maar zodat achterbenen op de klep blijven. en dan weer terug, ook duidelijk het commando terug gebruiken.
Dit gaan oefenen zo wordt het vertrouwd voor hem!

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:56

Hebben jullie niet een schuur waar de uitgang van af loopt? Of in de wei? Ik zou een schuin aflopend terrein zoeken en dan achteruit naar beneden. Zodat ze leerr dat ze wel wat onder de voeten krijgt bij het terug stappen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:58

Op een dijk/heuvel heeft het geen zin, dan staat zijn hele lichaam al schuin en is de stapgrootte niet goed te vergelijken met die van een een vlakke ondergrond naar een scheef oppervlak.

Ik kan trouwens niet overal naar toe met het paard, we staan niet bij een handig park of gebied in de buurt of we moeten met de trailer op pad. Ik ben dus gebonden aan simple doe-het-zelf oplossingen :+

[Edit] Ik heb al geoefend met achterwaards gaan over attributen zoals een balkje, doek en ijzeren plaat , maar dit was geen probleem.
Laatst bijgewerkt door co2 op 14-05-13 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:00

Misschien een idee om een verhoogde pallet in de bak te leggen met een loopplank erop, dat hij erop moet lopen en dat je dan achteruit oefent? :) dan heeft hij niet het idee dat hij opgesloten zit is de loopplank minder hoog en kun je dit op gaan bouwen

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:01

Nergens geen brugje in de buurt waar je aan de hand naar toe kunt? Meestal is het middenstuk recht en de kanten schuin? Misschien een idee? Lijkt wel wat op de trailer van vlak naar schuin.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:05

Oh, misschien ook handig om te vermelden, het paard is pas 3 jaar oud dus nog wel puppie. Hij is niet onder het zadel.

Pallet is misschien inderdaad wel een goed plan! Ga ik van de week even mee aan de slag, kijken of ik iets kan maken wat stevig genoeg is.

Ik zat trouwens te denken, zou het ermee te maken kunnen hebben dat hij in een trailer opgesloten staat aan beide zijdes? Zijn zicht is dan natuurlijk wel een stuk beperkter waardoor hij angstiger zou kunnen zijn. Verder is het namelijk best wel een dapper beestje en niet gauw ergens van onder de indruk.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:12

Balkjes lopen, en dit ook achteruit pas voor pas blijven controleren. Zal je zien dat het laden ook beter gaat. Als je nou zorgt dat je eerst 1stap op de klep en dan weer terug, dan 2 stappen en weer terug. Zo leer je hem langzaam aan toch achteruit te lopen op de klep. Bouw het langzaam op, niet in 1 keer erin! En bij achteruit zetten hoofd laag vragen dmv beloning!! Lukt het je niet op te lossen, het is mijn werk om trailerlaadproblemen op te lossen ;) dan kan je altijd bellen!
Succes!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:21

Mijn paard wou ook nooit de wagen af. Toen ik haar kocht en mee had genomen ben ik 1,5 uur bezig geweest op haar de trailer af te krijgen. Wij hebben met haar geoefend in de gang. Die lag iets over en moest je een afstapje af naar buiten. Achteruit door de deur naar buiten en dan een afstapje. Vond ze eerst en dood eng, ze trilde helemaal. Na wat oefenen ging ze zonder problemen achteruit het stoepje af. Nu heb ik haar al 2 keer vervoerd en ging ze ( wel met aanmoediging en heel voorzichtig ) heel goed de klep af. Het is echt een kwestie van oefenen. Ook achteruit de stal uit vond ze heel erg eng. Nu vind ze dat al geen probleem meer. Ze snapt nu ook heel duidelijk het commando voor terug. ze is nu dus 5 en 2 keer zonder echte problemen de trailer afgegaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:05

Atent schreef:
met inladen niet helemaal inladen en steeds achteruit de klep af. steeds beetje verder de trailer in maar zodat achterbenen op de klep blijven. en dan weer terug, ook duidelijk het commando terug gebruiken.
Dit gaan oefenen zo wordt het vertrouwd voor hem!

en
Flo123 schreef:
Balkjes lopen, en dit ook achteruit pas voor pas blijven controleren. Zal je zien dat het laden ook beter gaat. Als je nou zorgt dat je eerst 1stap op de klep en dan weer terug, dan 2 stappen en weer terug. Zo leer je hem langzaam aan toch achteruit te lopen op de klep. Bouw het langzaam op, niet in 1 keer erin! En bij achteruit zetten hoofd laag vragen dmv beloning!! Lukt het je niet op te lossen, het is mijn werk om trailerlaadproblemen op te lossen ;) dan kan je altijd bellen!
Succes!

zijn de juiste oefeningen. Daarnaast kun je nog bijvoorbeeld twee hindernissen dicht bij elkaar zetten met twee dekens erover zodat je een smalle dichte doorgang krijgt als simulatie voor de trailer en dan daarin achteruit oefenen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:14

Bedankt voor alle tips!
Ik heb van de week steeds korte stukjes aan de hand geoefend en uiteindelijk gisteren de trailer erbij gehaald. Hij vond het wel spannend maar door steeds wat verder te gaan en weer terug is het uiteindelijk helemaal gelukt zonder probemen. Omdat hij nog zo jong is heb ik niet te lang geoefend, maar ik denk dat het uitladen na gisteren geen problemen meer zal geven! +:)+

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:16

Wat met jonge paarden goed kan helpen is oefenen, even op stal zetten en nog een oefensessie.

Waar je mee kan oefenen is het lopen over zeil, planken, smalle doorgang (eerst balkjes op de grond en daarna op hindernisstaander en later een deken over de staanders heen)
Vooruit, stilstaan en achteruit.

Daarna kun je dan met de smalle doorgang en een plank een soort trailer nabouwen.
Vooruit erin, achteruit er weer uit.
halverwege de plank blijven staan en weer achteruit/ vooruit.
net zolang dat hij zich er ontspannen bij voelt.

En dat kun je dan ook weer doen met de echte trailer.

Mijn 3 jarige is bij een curcus bij Annemarie van der Toorn geweest en die hebben ze op die manier getraint. In twee dagen tijd liep hij zelfverzekerd de trailer in en uit.

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:39

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:43

Ik herken dit probleem. Mijn paard heeft ook angst gehad wat betreft het achteruit de trailer af gaan. Ze durfde er prima op, maar achteruit eraf was letterlijk met knikkende knieën. Ze wilde liever op de trailer blijven staan.
Wat mijn paard erg heeft geholpen is dat ik het haar zelf op heb laten lossen. Ik heb haar niet naar achteren begeleid, maar heb haar los gemaakt, stang erachter vandaan gehaald en haar zelf achteruit laten leren lopen. Wel met een hand op haar kont, om haar op die manier te begeleiden recht van de klep af te komen. Daar heeft zij heel veel rust van gekregen. Nu is het uitladen geen probleem meer.

Fijn om te lezen dat jouw paard het al zoveel beter doet! Trailer laden is echt oefenen, oefenen en oefenen.. Vaak wordt er te weinig tijd voor genomen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:44

Bekend probleem, ik kan gelukkig draaien in de trailer, het is namelijk een nieuwe ifor williams verhoogde koeientrailer en paarden passen ook in.

Maar het paard moet wel ooit kunnen dus ik lees mee hier.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:45

Heb het zelfde probleem met mijn paard gehad. Die ging er absoluut niet achteruit eruit, ging altijd draaien. Moest dus hier rekening mee houden als ik een trailer huurde, die moest extra breed zijn.

Nadat hij 3 maanden op een stal had gestaan waar die achteruit de poets stand in moest, liep die zomaar achteruit de trailer uit! Dat is nu 3 jaar geleden en hij loopt nu steeds zo erin en eruit!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:46

Er vooral geen probleem van gaan maken. Als zij langer op de trailer wil blijven. Laat haar dat dan. Ze willen op een gegeven moment vanzelf wel van de trailer. En vooral niet gaan voeren op de trailer.