Snelweg oversteken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Snelweg oversteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 11:00

Ik ben op zoek naar wat tips van mensen die hier ervaring mee hebben.

Ik wil graag met mijn paard een trektochtje gaan maken. Om te oefenen gaan we eerst een keer afzakken richting het zuiden, dan kunnen we overnachten bij een vriendin en de volgende dag weer terug naar de eigen stal. Ik wil echter ook heel graag een keer naar het noorden, maar daarvoor moet ik een snelweg oversteken.

Dit is de A58 ter hoogte van Moergestel. Hier is een vrij smalle brug. Deze loopt behoorlijk stijl omhoog (je hebt dus geen zicht op wat er aan de andere kant van de brug aan komt). De A58 die er onder door raast is vrij druk.

Ik ben met mijn paard enkel nog maar over kleine vlakke bruggetjes geweest over stroompjes water. Zo'n grote brug hebben we nog nooit getackled. Zijn er hier mensen die dit wel eens gedaan hebben, en wat zijn nou goede tips om mijn paard hier zo goed mogelijk op voor te bereiden? Naast mijn stal is ook een brug die over een autoweg gaat. Deze brug is echter stukken breder en vele malen minder druk dan die bij Moergestel.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:03

Stap bij snelwegviaducten altijd af, mocht er iets gebeuren dat je niet van de paard af over de reling valt. Neem liefst iemand mee op de fiets die vast vooruit kan fietsen en eventueel (groot) verkeer kan tegenhouden (ik weet niet hoe braaf je paard is, maar ingehaald worden door bv een grote tractor terwijl je over een viaduct gaat kan gevaarlijk worden).

Let ook op, veel paarden worden zenuwachtig bij het oversteken van de snelweg. Vooral om het punt dat de rijrichting van de auto's switched, vinden ze raar. Probeer, als het andere verkeer het toelaat, zoveel mogelijk middenop te blijven. Niet teveel tijd geven om te kijken en te miepen, gewoon lekker aan de hand doorstappen.

Snadrem

Re: Snelweg oversteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 11:14

Ik had inderdaad al gedacht om wat hulptroepen in te schakelen op het moment van oversteken, iemand die er voor of er achter kan rijden.

Ik bedacht me trouwens net dat er ook nog een andere brug is over de snelweg. Daar moet ik dan wel een klein stukje voor om rijden. Die brug is breder, minder druk en minder steil. Doordat hij schuin over de weg gaat is hij wel een stukje langer, maar dat vind ik dan nog niet zo'n probleem.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:17

Waar je ook veel aan kan hebben -maar ik weet niet of die mogelijkheid er voor jou is-, is iemand met zijn/haar paard mee laten gaan die er al wel ervaring mee hebben. Dit heeft toch vaak nog net wat meer overtuigingskracht dan iemand die er met een fiets voor gaat rijden.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:18

Ik heb een keer met een paard een snelweg overgestoken via een fietsers viaduct, lees: smalle lange brug.
Ben ik op het midden, komt er via de snelweg een ambulance aangeraasd onder me door (geluid aan)

Ik kan je vertellen: ik was zo aan de overkant!! brrr :+ vergeet het nooit meer! haha

even foto bij gezocht op maps

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door vinos op 14-05-13 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:19

mijn paard vindt de snelweg altijd spannend omdat ze dan links en rechts dingen onder haar ziet schieten en er weer onder weg, maar ik heb gewoon veel geoefend. als kan zou ik als ik jou was ook eerst een paar keer over een 'breed' viaduct, zeg maar een gewon weg zodat je iets meer ruimte hebt en je paard toch went aan het idee van die voorbij schietende auto's en vrachtwagens onder haar :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 11:22

Jolien87 schreef:
Waar je ook veel aan kan hebben -maar ik weet niet of die mogelijkheid er voor jou is-, is iemand met zijn/haar paard mee laten gaan die er al wel ervaring mee hebben. Dit heeft toch vaak nog net wat meer overtuigingskracht dan iemand die er met een fiets voor gaat rijden.

Dat gaat lastig worden. Er is wel een klein handjevol ruiters dat eens buiten gaat rijden, maar ze gaan niet erg ver en rijden een totaal ander tempo dan mijn paard en ik. Maar wellicht dat we bij het viaduct naast de stal een paar keer kunnen oefenen met een ander paard er bij.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:23

Wij hebben tijdens onze trektocht ook verschillende keren de snelweg gepasseerd (erlangs, erover en eronder). Nu waren we met een groepje en dan is er altijd wel één paard wat dapperder dan de anderen die de kop trekt. Wij zijn er dus steeds te paard over gegaan. Als je het niet vertrouwt zou ik gewoon afstappen en het aan de hand doen. Je kan op voorhand altijd gaan oefenen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:00

Ik rijd nu regelmatig met mijn huidige paard over een viaduct heen als ik buiten rijd in het dichtsbijzijnde bos. Gelukkig had ik wel iedere keer mijn zusje op haar paard mee, want mijn paard was er de eerste keer echt niet overheen gegaan zonder zijn vriendje! Gelukkig was dit dan wel een behoorlijk breed viaduct, maar ze zien toch altijd wel die auto's er onderdoor verdwijnen.
Mijn eerste pony is er wel de eerste keer gelijk overheen gegaan, maar ook niet van harte.

Dus als de mogelijkheid er is, zou ik zeker even met andere paarden gaan kijken hoe jouw paard erop reageert en oefenen. Uiteindelijk zullen ze het dan wel doen! :)
Al blijft de mijne de auto's altijd goed in de gaten houden! :P

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:06

En als je er naast loopt, zou ik kiezen voor haar vast te houden aan een longeerlijn. Stel dat ze 3 meter weg springt, dan heb je haar nog vast. Anders..........bbbrrr, moet er niet aan denken. (Kan je meenemen in een rugzakje, of opgerold aan je zadel hangen).

ps ik heb het eens gedaan met een zeer ervaren paard. Die verblikte of verbloosde niet. Ik wel :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:45

Goh, het idee dat je ook gewoon eens naar die brug kunt rijden zonder er per se overheen te willen is toch niet zo voor de hand liggend als ik dacht....... Laat het paard gewoon kijken wat er gebeurt en als ze de brug op wil, vooral stimuleren.

Blijft het paard het spannend vinden, ga er dan, aan de hand, in een drafje overheen.
Een lange lijn (3 - 5 mtr) behoord tot je standaarduitrusting op trektocht, dus een (extra) longeerlijn is wat overdreven.

@Vinos: bekend bruggetje; liggen heel wat voetafdrukken van Ouwe Sok op. Nooit problemen mee gehad.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:57

@ ikke: mijn hele paard is wat minder voor de hand liggend dan jij denkt gok ik zo. Die ga ik er geen trauma bij bezorgen door iets onbezonnen te gaan doen, dat zoek ik dan liever van tevoren uit zodat ik haar alvast wat handvaten kan geven op het moment dat ze nodig zijn. Even oefenen met een iets minder spannend viaduct dus, en weten wat andere mensen hebben gedaan in vergelijkbare gevallen. Aan de hand in een drafje er overheen gaan rennen is echt wel het allerlaatste wat ik met dit paard moet doen, en ja, daar heb ik ervaring genoeg voor om dat te kunnen weten.

HenkjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:52

Ik lees even mee voor tips.

Dit is eigenlijk het enige wat mijn paard echt eng vindt. Ook al doen we dit af en toe.
Gewone bruggen over het water etc zijn geen probleem (ook boten eronderdoor maakt hem niet uit). Maar halverwege de brug waar de auto's van de andere kant komen, snapt 'ie niet.

Ik stap altijd af. Paard van mijn vriend gaat voor en plant ik de neus van die van mij, in de staart van mijn vriends paard. We lopen in een flinke stap midden over de weg.
Mijn paard wordt niet zenuwachtig van te voren, loopt tot de helft braaf mee. En aan het eind van de brug is het ook meteen goed voor hem. Hij blijft daarna ook niet raar doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:59

Snadrem schreef:
@ ikke: mijn hele paard is wat minder voor de hand liggend dan jij denkt gok ik zo. Die ga ik er geen trauma bij bezorgen door iets onbezonnen te gaan doen, dat zoek ik dan liever van tevoren uit zodat ik haar alvast wat handvaten kan geven op het moment dat ze nodig zijn. Even oefenen met een iets minder spannend viaduct dus, en weten wat andere mensen hebben gedaan in vergelijkbare gevallen. Aan de hand in een drafje er overheen gaan rennen is echt wel het allerlaatste wat ik met dit paard moet doen, en ja, daar heb ik ervaring genoeg voor om dat te kunnen weten.

Dat jij voorzichtig bent is nog een ding, maar dat je dan maar twee adviezen krijgt om te oefenen,valt mij eerlijk gezegd behoorlijk tegen.

Je gaf zelf al aan dat op sleeptouw genomen worden eigenlijk geen optie is; het viaduct lijkt redelijk in de buurt te zijn, als ik je eerste post goed interpreteer, dus dan lijkt het mij voor de hand liggen dat je oefent. Dat je dan maar twee keer het advies krijgt om te oefenen (wat feitelijk het enige juiste advies is, op basis van de info die je versterkt) dat valt mij dan tegen.

Mijn vorige paard was al viaduct-proof (o.a. op het eerder getoonde viaduct) en mijn huidige paard kreeg z'n vuurdoop onder leiding van ervaren paarden, waar ie duidelijk steun aan had. Helaas lijk jij die mogelijkheid niet te hebben dus ik ben bang dat de enige oplossing is om enkele keren naar het viaduct te gaan en het paard te laten wennen aan het idee. Hoe breder en stiller het viaduct, hoe simper het is, maar je zult het moeten doen met de viaducten die beschikbaar zijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:42

Hey Sna! Inmiddels ben ik toch al heel wat keren de N261 overgestoken. Dat is dan geen snelweg, maar vaak rijden ze daar wel 120km/u
Dit viaduct is ook smal (fietsviaduct). Mijn paard vond het eerst echt 3x niets. Ik heb hem dan ook aan de hand meegenomen. Volgens mij had ik de allereerste keer wel een ander paard mee, maar dat weet ik niet zeker. Ik steek het viaduct altijd in het midden over, dan maakt het niet veel uit als ze een keertje iets opzij springen. Mijn paard sprong in het begin nog wel eens opzij voor de auto's die onder hem doorgingen. Niet ver, maar hij deed het wel.
In de winter neem ik dit viaduct nooit, dan heb ik geen behoefte om aan de andere kant van de weg te gaan rijden. Elk jaar moet ik hem de eerste keer er weer aan de hand overheen leiden. Daarna kan het gewoon onder de man, maar hij blijft het wel spannend vinden.
Welk viaduct bedoel jij eigenlijk precies? Kun je het laten zien op google maps? Dan wil ik wel meedenken!
Desnoods rijd ik met met mijn paard daarnaartoe, ik wil namelijk ook een keer jouw kant oprijden! Dan moet ik er ook overheen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:31

Hee Kim! Ik bedoel het viaduct ter hoogte van het Trappistenklooster, vlakbij het kanaal. Deze is niet zo druk. Hier de link naar Maps

Maar daar ben ik dus niet zomaar, ik moet dan eerst nog de N269 oversteken middels viaduct, vervolgens het kanaal over via de ophaalbrug en dán pas kom ik in de buurt van de snelweg :D Als het deze week nog eens droog wordt, ga ik alvast oefenen met de N269.

Gezellig als je een keer deze kant op komt!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:21

Vandaag geoefend met het viaduct! We hebben eerst een half uur les gehad, daarna een buitenritje gemaakt van zo'n 13 kilometer en afgesloten met het viaduct. Het eerste gedeelte durfde ze wel onder de man, maar op een gegeven moment begon ze wat te draaien nog voordat we op het daadwerkelijke "oversteek gedeelte" waren. Aangezien er in dit viaduct een bocht zit en er aardig nogal wat begroeiing in de berm staat, vond ik het een beetje link om zoveel plaats op de weg in te nemen. Ze rijden er soms toch aardig hard op namelijk en de gemiddelde weggebruiker verwacht daar geen paard. Aan de hand dus verder gegaan, en dat vond Alanda ook meteen een hele geruststelling :)

We hebben zonder problemen aan de hand kunnen oversteken! Ik ben twee keer heen en weer geweest, in totaal vier keer over het viaduct dus!

Afbeelding

Zo trots op mijn dame! Morgen doen we het nog een keer! En als ze deze dan goed onder de knie heeft, schalen we op richting snelweg :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 07:46

Stoer!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 18:54

We zijn nog niet bij de snelweg geweest, maar het viaduct over de rijksweg en de ophaalbrug over het kanaal zijn gelukt! De eerste keer aan de hand, daarna nog een keer of twee er overheen om te oefenen.Op de terugweg ben ik er gewoon op blijven zitten. Alanda liep er over alsof ze nooit wat anders gedaan heeft! :D

De eerste keer over de ophaalbrug, nog aan de hand:

Op de terugweg over de ophaalbrug, gewoon er overheen!
Het was overigens ontzettend druk, dat is op het filmpje goed te zien :') Ik denk dat ze nu best wel verkeersmak te noemen is _O-

Op de terugweg over het viaduct, ook gewoon zonder poespas :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:43

Snadrem schreef:
Zo trots op mijn dame! Morgen doen we het nog een keer! En als ze deze dan goed onder de knie heeft, schalen we op richting snelweg :D

Zie je wel, gewoon met moed, beleid en trouw, stapje voor stapje en het komt helemaal goed!

Wanneer je de snelweg op dezelfde wijze aanpakt, gaat ook dat helemaal goed komen! Geen onnodige risico's nemen, maar wel voldoende doortastend optreden. Die combi lijk je goed te maken dus vooral zo doorgaan +:)+