Vraag over disciplinereglement Springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

Vraag over disciplinereglement Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 16:59

Ik vraag het ff hier. Als ik het goed begrepen hebt mag je met springwedstrijd de teugels aan de ringen van neusriem vastmaken en mag je de extra teugels aan de bit niet of wel erbij gebruiken? begrijp ik het verkeerd?

Artikel 257 – Harnachement en hulpmiddelen

Hoofdstellen;
In de klassen B t/m M is het gebruik van een trenshoofdstel verplicht. Er mag gebruik gemaakt worden van een africhtings-, rechte-, Mexicaanse-, beugel-, gecombineerde neusriem en gecombineerde keel/neusriem. Daarnaast mag gereden worden met een trenshoofdstel zonder neusriem. De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te bestaan uit enkele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of rubberen teugel. Bij het gebruik van een beugelneusriem is het niet toegestaan te rijden zonder bit. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken. De bakstukken van het hoofdstel mogen van "bontjes" worden voorzien, mits de totale dikte van bakstuk en bontje niet dikker is dan 3 cm. Vanaf de klasse Z springen is het toegestaan met teugels voorzien van lussen te rijden.

Hopelijk kan iemand hier de uitleg geven. :)

Lielle

Re: Vraag over disciplinereglement Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:06

ik lees het anders.

De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te bestaan uit enkele gladde leren teugel(s),
-> je mag maar met een paar teugels rijden
je mag dus rijden met teugels aan het bit of teugels aan het hoofdstel, niet met beide. Als de teugel aan het hoofdstel zit, hoef je niet per se een bit aan het hoofdstel te hebben.

In het verleden was een dubbele teugel toegestaan, het lijkt erop dat dat veranderd is.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 17:19

Okey.

Dus bij springen mag er bitloos gereden worden?

Ik zoek even verder in de reglementen over die dubbele teugels.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 00:04

Dubbele teugels mogen alleen in de klasse Z en hoger. In de klassen BB t/m M mag er bitloos gereden worden. Het is ook mogelijk de teugels aan de neusriem te bevestigen, maar wel een bit in te hebben.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 00:20

Oké nu is het echt duidelijk, super bedankt!

bonzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 00:19

Handig, hier was ik ook naar op zoek, dit was mij ook niet geheel duidelijk.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 10:20

Gelukkig ben ik niet de enige :D