Cap voor ruiter met nekklachten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JARS

Cap voor ruiter met nekklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 14:41

Hallo allemaal,
Ik kamp al een tijdje met behoorlijke nekklachten, die me ook veel hoofdpijn bezorgt hebben. Na van de één naar de ander te zijn geweest voor behandeling, die vrijwel niks uithaalden, heb ik nu dan eindelijk iets gevonden dat helpt.
Ik loop nu bij een fysio die mijn wervels mobiliseert, en dat gaat prima.
Eerste behandeling is inmiddels 1,5 week geleden. Ik moest rustig aan doen, omdat ze me behoorlijk 'te pakken' had gehad. (Kan ik niet ontkennen, wát een pijn deed dat..) Rustig aan doen was geen probleem, omdat ik toch niet op mijn paard kan rijden. Gisteren ging ik, 1,5 week na de behandelijk, even rijden op het paard van een stalgenootje.
Ik was snel moe, maar dacht dat dit kwam omdat ik al zo'n acht weken niet gereden had. Na het afzadelen voelden mijn benen zwaar aan en kon ik niet meer goed zien met één oog, maar ik dacht dat dit kwam omdat ik niet genoeg had gegeten. Meteen even wat gehad, en het trok iets weg. Eenmaal thuis kreeg ik enorme migraine. De pijn kwam vanuit de plek in mijn nek die zij behandelt heeft, naar mijn voorhoofd plus neus, via de plekken bij mijn oor en kaak die ze ook heeft meegenomen. Ik vroeg me natuurlijk af of dit door het dragen van een cap kwam, of dat misschien iets zou zijn verschoven door het rijden, of dat het gewoon toeval was, dus heb ik vandaag de fysio gebeld.
En die zij dat dit inderdaad opgewekt kon worden doordat de cap druk zet op de punten die zij behandelt heeft.
Conclusie: Andere cap kopen.

Heeft iemand van jullie ervaring met een soortgelijk probleem? Welke caps hebben echt een pasvorm waarbij eventuele drukpunten echt voorkomen worden?
Mijn huidige cap past trouwens prima, heb er nooit eerder last van gehad...

snorkel1986

Re: Cap voor ruiter met nekklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:44

kan je hem niet verstellen?
en anders eerst een cap mee naar fisio en daar eerst rustig kijken ipv na winkel rennen (zou ik doen) paarde sport is duur genoeg

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:49

Het kan ook goed zijn dat je de klachten kreeg doordat je met paardrijden je nekspieren continue anders belast, en dat doordat je fysio bepaalde spieren flink heeft behandeld deze door die belasting weer op begonnen te spelen. Dus dat je last kreeg van de spieren doordat deze nog niet voldoende hersteld waren en dan weer relatief zwaar belast werden.

Ik vind het trouwens vreemd dat je fysio meteen de eerste keer zo heftig behandeld heeft en dat je daarna 1,5 week rust moest nemen... In mijn geval (nek/schouders/rugklachten) begon ze juist met 2x per week een relatief lichte behandeling, zodat ik ook niet door de 'pijn' van de behandeling ging overcompenseren en de klachten daardoor erger zouden worden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:58

Ik zou inderdaad, voordat je een cap koopt eerst de fysio laten beoordelen. Je kan eens kijken naar de KEP-cap. Deze zit laag in de nek waardoor hij waarschijnlijk niet drukt op de behandelpunten. Het is een prijzige cap maar op dit moment wel de veiligste en hij zit heel comfortabel/licht.

Afbeelding

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:01

@snorkel1986 Goed idee, daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht!

@Rintah Ik snap wat je bedoelt. Ze wilde echter even door dit probleem heen als het ware, en de pijn was ook meteen weg na de behandeling, op spierpijn en sufheid na. Vandaar dat ik dit ook niet had verwacht na één keer even een half uurtje rijden.
Wat je zegt over de belasting van de spieren zou best kunnen, de wervels die ze gemobiliseerd heeft hebben natuurlijk spieren anders belast dan hoe ze nu belast worden.

@_Anneruth Mijn klachten zitten in de 1e 3 wervels, dus ik weet niet of een laagzittende cap daar juist extra bescherming zal bieden of juist druk.. Ik neem inderdaad de eerstvolgende keer mijn cap mee, kan ze die beoordelen. Voor die tijd rijdt ik toch nog niet.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:34

Kan het niet zo zijn dat je door het rijden weer in je "oude houding" terug wilde (dat is immers het meest vertrouwd voor je lijf) en dat spanning oplevert omdat je wervels nu gemanipuleerd zijn en de oude, vertrouwde (slechte!) houding niet meer goed is?

Je zou kunnen uitsluiten of het aan je cap ligt of aan het rijden door je cap thuis eens op te zetten. Krijg je dan klachten, dan is het je cap. Geen klachten? Dan heeft het rijden er in ieder geval een aandeel in

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:37

Ik weet niet wat voor cap jij hebt, maar de mijne drukt niet op mijn nek, alleen als ik em te ver naar achteren toe opzet. Dan zie je dus aan de voorkant ook een stukje voorhoofd en staat de klep niet meer recht. Een cap hoort volgens mij los te blijven van je nek en kan dus ook geen druk geven.