Uitgesloten door baan verkennen, kinderachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Uitgesloten door baan verkennen, kinderachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:23

Ik had gisteren mijn eerste M wedstrijd met mijn 5 jarige merrie, en ik reed per ongeluk al in de baan voor de tijd. Ik heb geen kijkerig paard dus het was puur onwetendheid, ik had mij al aangemeld (toen ik voor de juryauto in de baan stond) en reed verder om de proef te beginnen.

De jury kwam naar buiten dat ik niet meer mocht starten en was uitgesloten omdat je in de M niet meer voor de tijd in de baan mag komen.. Oeps, dom van mij ik had de regelementen moeten kennen (is mijn 3e paard wat ik in de M start, nog nooit geweten of commentaar op gehad) Maar kan de jury dan geen -2 ofzo geven?

Er was een combinatie wat met peesbeschermers de baan in reed, die kreeg wel -2 en mocht de beenbeschermers af doen en verder rijden!

Mijn instructrice is zelf jury en die zei ook dat ze altijd waarschuwt de eerste keer, maar nooit zomaar gaat uitsluiten. Het wedstrijd secretariaat was ook niet gecharmeerd van de actie van deze jury, maar goed ik mocht mijn proef niet meer rijden, mooi balen dus!!

Hebben jullie dit weleens meegemaakt? Mijn zus die groomde was des duivels, zelf heb ik zoiets van ach er komen wel meer wedstrijden en ze stond in haar recht want het staat in de regelementen, maar wel érg streng van deze mevrouw.

droomy

Re: Uitgesloten door baan verkennen, kinderachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:25

Ik zou me er ook flink van balen, maar je er nu nog druk om maken heeft maar weinig nut meer ;)
Volgende keer beter!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:26

Maar heb je bij uitsluiting ook niet meteen min 2 wp aan je broek?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:26

Ach en ik vergeet het nu nooit meer :))

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:26

Was de eerste keer, dus ik had toch nog geen winstpunten in deze klasse.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:26

Tja, het mag niet, staat in het reglement dus kinderachtig kan ik het niet noemen. Het is een fout van jezelf.
Dat er daarna iemand met peesbeschermers toch mocht starten is wel vreemd. Daar kun je naar vragen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:28

CK88 schreef:

Dan sta je nu dus m1 -2

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:29

CK88 schreef:

Heeft niets met klasse te maken dan sta je -2 . Ben een keer de baan uit gesprongen en stond dus daarna l -2 wat ik eerst moest in halen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:29

Je hoeft idd geen winstpunten te hebben om toch -2 te krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:30

Hoe komen jullie erbij dat dit twee verliespunten opzou leveren?

2 strafpunten is wat anders dan verliespunten.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:31

Cayenne schreef:
Dat er daarna iemand met peesbeschermers toch mocht starten is wel vreemd. Daar kun je naar vragen.

Nee hoor, als de jury voor het derde onderdeel heeft gebeld klopt het dat de peesbeschermers af moeten en er verder gereden mag worden, waarbij -2 wordt gegeven.

Ik vind het persoonlijk ook wel heel streng, maar op zich wel terecht. Het mag nu eenmaal niet. Stel dat je eerste was geworden, dan hadden andere deelnemers terecht kunnen klagen dat het niet eerlijk was.

Deze jury heeft dus op beide punten (zowel het baan verkennen als de peesbeschermers) de reglementen goed toegepast.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:34

Uitsluiting geeft toch 2 verliespunten? Dan sta je inderdaad M1 -2

Vind het persoonlijk wel streng, helemaal als je een andere ruiter met peesbeschermers ziet binnenkomen. Wat ik persoonlijk ook behoorlijk dom vind.

Nouja niet te druk om maken en op naar de volgende proeven!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:35

Het is reglementair vastgelegd dat het niet mag, deze jury houdt zich dus gewoon aan de regels. Dan is het dus persoonlijk of je dat kinderachtig vindt of niet.
Wat de peesbeschermers betreft: Als de jury er te laat achter kwam (na start 3e onderdeel) dat die dingen om zaten, mag ze de proef niet meer stil leggen en kan ze niets anders dan door laten rijden en de -2 geven. Had ze het wel voor 3e onderdeel gezien, dan had ze gebeld en de peesbweschermers af laten doen, had de combinatie overnieuw mogen starten en had dan ook -2 gekregen. Ook dat is reglementair vastgelegd. Dit laatste is zoals ik het lees ook gebeurd. Deze jury heeft in mijn ogen dus niets fout gedaan.

Uitsluiting hoeft niet meteen verlies te betekenen. Diskwalificatie wel. Maar dit is niet de taak van de jury om vast te stellen, die zet alleen op de protocol wat haar beslissing tot uitsluiting/diskwalificatie was, en de KNHS voert dat dan in en knoopt daar wel of niet verlies aan vast.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:36

Tja het staat idd in de reglementen en nu vergeet je dit nooooooit meer! Wel balen..

Overigens moet een jury een deelnemer wijzen op de pijpenkousen voor het derde onderdeel. Doet de jury dit niet en zien ze het later pas mag dit niet meer bestraft worden. Volgens mij staat er idd punten aftrek op en geen uitsluiting. Dan heeft de jury dus beide keren correct gehandeld.
Laatst bijgewerkt door willemieke op 13-05-13 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:36

Starten met peesbeschermers is inderdaad -2 en herstellen, mits de jury dit voor het 3e onderdeel opmerkt.

Sammie, uitsluiting is -2, enkele uitzonderingen daar gelaten.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:37

Helaas voor Ts maar niet alleen de juryleden horen de reglementen te kennen ... Dan zou ook geweten zijn dat je met peesbeschermers opnieuw mag starten na het afdoen en -2 krijgt of als de jury het te laat ziet, het toch nog -2 kost.
In de lagere klasses wil ik nog wel eens vooraf waarschuwen maar als M-ruiter ben je geen beginneling meer en is het je volle eigen verantwoordelijkheid. Ik zou dus ook uitsluiten maar misschien wel de proef laten rijden als oefening, afh van de situatie.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:37

Als ik de regelementen er op na lees zou dat vermeld moeten zijn op de uitslagen lijst, dat ik uitgesloten ben. Maar daar staat alleen NG dus niet gestart, en stel je hebt 10 winstpunten in de L2, en dan ga je over naar de M moet je dan niet eerst weer 2 winstpunten halen in de L2? Of zit dat niet zo? Ik heb gelukkig 18 winstpunten in de L2 maar ik vroeg het me af.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:38

Zijn jullie niet in de war met diskwalificatie? (2 verliespunten)

@Ck88. Nee ookal startje voor het eerst in de M1 en je rijdt verlies dan is het M1 0 punten - de verliespunten. Als uitsluiting idd 2 verliespunten op zou leveren dan is het M1-2 (en hoef je niet terug naar de L2 waar je dan bijv L2 + 8 zou staan). Dat is onjuist.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 13-05-13 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:40

Uitsluiting is diskwalificatie, dat zei die jury wel tegen me tenminste.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:40

vind het wel een beetje flauw!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:40

Aah, goed om te weten. Ach zo leer je elke keer weer bij :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:41

CK88, als er staat NG, heeft het secretariaat het fout gedaan, die horen daar UIT-met een cijfer erachter neer te zetten via het concourssysteem. Zoals het er nu staat, hoef je je geen zorgen te maken en kost het je helemaal niets...

Uitsluiting is pertinent geen diskwalificatie, dat zijn twee hele andere termen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:41

Sja...Vond mijn zus ook maargoed het zijn de regels!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:41

Idd sammie. Diskwalificatie levert 2 verliespunten op. Uitsluiting niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:42

Sammie schreef:
Hoe komen jullie erbij dat dit twee verliespunten opzou leveren?

2 strafpunten is wat anders dan verliespunten.

Dit staat duidelijk omschreven in het disciplinereglement dressuur, uitsluiting levert twee verliespunten op behalve in een aantal gevallen en daar staat dit niet bij.

Jammer genoeg is dit inderdaad een juiste toepassing van de regels. Kan streng zijn maar zo zijn de regels. Je mag van een ruiter op M niveau ook verwachten dat deze zich enigszins op de hoogte stelt van de geldende regels. Je instructeur had je hier ook op kunnen wijzen.

Blijft bijzonder dat het toepassen van de regels als "zwaar" gezien wordt, regels zijn er niet voor niets!

Neemt niet weg dat het zuur is om met min twee in het M te moeten beginnen maar die rijd je er als het goed is zó weer bij. Een verliespunt rijden/krijgen is niet het einde van de wereld hoor.